Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-16@09:10:54 GMT

خیانت به کلان باغ‌شهر ایران با «ویلاسازی»

تاریخ انتشار: ۱۷ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۵۵۰۴۸۳

خیانت به کلان باغ‌شهر ایران با «ویلاسازی»

ایسنا/همدان تویسرکان را به این علت بهشت غرب ایران می نامند که طبیعت زیبا، جذاب و دلربای آن، حس اشتیاق زندگی، جذابیت محیطی و تنفس عمیق در یک طبیعت سالم را به انسان هدیه می دهد اما متأسفانه در سال های اخیر رشد فزاینده ساخت بدون حساب و کتاب ویلاهای باغی بزرگ، طبیعت بهشت غرب را به طور جدی تهدید می کند.

همواره یکی از مهمترین دلایلی که باعث شده تا تویسرکان در کانون توجهات گردشگران قرار بگیرد و مسرت، آرامش و شور و شعف را به مردم و مهمانان خود هدیه دهد، طبیعت بکر، دلنشین و مسحورکننده آن است که چشم هر نظاره گری را به خود خیره کرده و تحسین آنها را برمی انگیزد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تویسرکان یک کلانشهر برخوردار از زیرساخت های متعدد و پرشمار خدماتی، مراکز متنوع اقتصادی و قطب ویژه صنعتی نیست اما بی شک یه کلان باغ‌شهر روح افزا و چشم نواز با برخورداری از اقلیم و آب و هوایی دلپذیر است که می تواند به لطف طبیعت سحرآمیز خود میزبان گردشگران پرشمار داخلی و خارجی باشد.

بخش اندوه‌بار ماجرا اما از زمانی آغاز شد که رفته رفته و به تدریج، خانه باغی های ساده که با حد و اندازه هایی در حد برآوردن نیازهای ضروری در دل طبیعت بکر تویسرکان ساخته می شدند، در سال های اخیر تبدیل به ویلا باغ‌های پرشمار و بزرگی شده اند که گویی دارند بکری را از طبیعت چشم نواز تویسرکان می گیرند و این باغ شهر بزرگ را به باغ ویلاهای تخریبگر زیست بوم شهرستان تبدیل می کنند.

تویسرکان، بهشت غرب ایران، بدون طبیعت بکر و دلنشینش دیگر بهشت نیست و هویت اقلیمی، جغرافیایی و گردشگری خود را از دست می دهد اما رشد فزاینده و سرسام آور ساخت و سازهای خارج از ضابطه در باغ های این شهرستان آنچنان با سرعت به مسیر ویرانگر خود ادامه می دهد که با نگاهی گذرا و به سادگی می توان حدس زد که در سال های نه چندان دور آینده چه فاجعه هولناکی در انتظار زیست بوم کم نظیر تویسرکان است.

خانه باغی ها و ویلاهای بسیار بزرگ و آنچنانی در قلب طبیعت پرجاذبه تویسرکان می سازیم که از آرامش و دلنشینی طبیعت نهایت استفاده را بکنیم، غافل از اینکه اگر این روند با همین سرعت ادامه پیدا کند دیگر طبیعتی باقی نمی ماند که بخواهیم در دل آن آرام بگیریم و مشغله های فراوان زندگی امروز را به فراموشی بسپاریم.

با وجود اعلام برخی دستگاه های اجرایی مرتبط با حفظ طبیعت بکر شهرستان تویسرکان، به نظر می رسد آنگونه که بایسته است با روند تخریب فزاینده باغ های تویسرکان برخوردهای قاطع و بازدارنده صورت نمی گیرد و هر روزی که می گذرد شاهد قد علم کردن سازه ای ناهماهنگ با ضرب آهنگ زیبای طبیعت در قلب باغ های سرشار از آرامش و حس خوب زندگی در تویسرکان هستیم که آینده ای نامعلوم و مبهم را برای این بخش ترسیم می کند و حیرت انگیز است که بخش قابل توجهی از این گونه ساخت و سازها حتی در حریم رودخانه ها انجام می گیرد.

در این میان اما کمبود تفرجگاه های عمومی و فضاهای مفرح و شاد را شاید بتوان یکی از دلایل روی آوردن مردم به ساخت خانه های باغی مجلل و یا همان ویلا باغ های بزرگ دانست چراکه مردم در ملک و باغ شخصی خود احساس آرامش و راحتی بیشتری می کنند و ساعت های بیشتری را بدون تکلف های مخصوص جمع های عمومی در طبیعت سپری می کنند اما تداوم این روند در درازمدت موجب بروز مشکلات زیست محیطی و آسیب رسانی کلان به طبیعت بکر تویسرکان می شود و خسارت های غیرقابل جبرانی را از خود به جا می گذارد.

اکنون شهرستان تویسرکان حتی از یک شهر بازی استاندارد و مناسب برای سپری کردن اوقاتی مفرح و شاد حداقل برای کودکان برخوردار نیست و به نظر می رسد برخی مکان های تفریحی و تفرجگاه های عمومی مانند فضای باز بارگاه حیقوق نبی(ع)، آرامگاه میررضی و پارک کمربسته با همه جذابیت های خود حداقل برای بخشی از مردم تویسرکان تکراری و کسالت بار شده اند و البته گاهی اوقات نیز شاهد چرخه نامناسب خدمات رسانی رفاهی مانند تأمین نور کافی در شب و در این گونه تفرجگاه ها هستیم.

نابودی طبیعت با ساخت ویلا باغ‌ها خیانت به تویسرکان است

مدیر اداره جهادکشاورزی شهرستان تویسرکان در این باره به خبرنگار ایسنا گفت: مهمترین ویژگی کم نظیر تویسرکان که این شهرستان را به بهشت غرب و مقصدی جذاب برای گردشگران تبدیل کرده، طبیعت بکر و مسحورکننده آن است و نابودی این طبیعت با ساخت ویلا باغ‌ها خیانت به تویسرکان است.

مسعود اکبری اظهار کرد: بخش امور اراضی و باغات جهادکشاورزی پیگیری های خود را برای جلوگیری از نابودی تدریجی طبیعت بکر و باغ های تویسرکان انجام می دهد اما مردم به عنوان دوستداران دیار خود و محافظان طبیعت کم نظیر آن باید ما را در صیانت از طبیعت بهشت غرب ایران یاری کنند.

وی با اشاره به گزارش هایی مبنی بر قاچاق چوب از تویسرکان که به مقوله قطع درختان و ساخت ویلاهای باغی ارتباط دارد، اضافه کرد: متأسفانه بریده شدن درختان و خروج آن در شهرستان افزایش یافته البته به طور عمده چوب درختان غیرمثمر است چراکه کشاورزان و باغداران هیچ گاه حاضر به بریده شدن درخت های مثمر خود نیستند، مگر آنکه آفتی در بین درختان افتاده و آنها را متضرر کرده باشد.

اکبری با تأکید بر لزوم اقدامات بیشتر و جدی تر برای برخورد با تخلفات در این زمینه تصریح کرد: با همکاری نیروی انتظامی، منابع طبیعی و محیط زیست برنامه هایی برای برخورد قاطعانه با قضیه قاچاق چوب درنظر گرفته شده است.

وی متذکر شد: نیروی انتظامی وظیفه دارد هر محموله ای که از مبادی ورودی و خروجی شهرستان نقل و انتقال می یابد و مشکوک به قاچاق چوب و قطع درختان است را با جهادکشاورزی و منابع طبیعی هماهنگ کند تا کارشناسان در محل حاضر شوند و اگر چوب های بریده شده غیرمجاز هستند، جلوی قاچاق آن گرفته شود.

برخورد قانونی با ساخت و سازهای غیرمجاز در تویسرکان قوت می گیرد

فرماندار شهرستان تویسرکان نیز در این باره به خبرنگار ایسنا گفت: برخورد قاطع و قانونی با ساخت و سازهای غیرمجاز در تویسرکان با اجرای سازوکارهای مؤثر نظارتی، قوت می گیرد.
سیدرسول حسینی افزود: کمیسیون ماده ۹۹ در مورد ساخت و سازهای غیرمجاز روستایی و کمیسیون ماده ۱۰۰ برای ساخت و سازهای غیرمجاز شهری مرتب و با عزمی جدی تر و دقت بیشتر نسبت به گذشته در تویسرکان برگزار می شوند.

وی بیان کرد: تویسرکان یک باغ شهر بزرگ گردشگری است که اگر طبیعت بکر و چشم نوازش را از آن بگیریم در حقیقت هویت تویسرکان دچار خدشه می شود و این در حالیست که در سال های اخیر شاهد وارد آمدن آسیب های جدی به طبیعت شهرستان برای ساخت و سازهای غیرمجاز بودیم.

حسینی با تأکید بر اینکه برخورد قاطع و قانونی با ساخت و سازهای غیرمجاز نیازمند هم افزایی و اراده تمامی دستگاه های اجرایی و شخصیت های مرتبط در شهرستان است، تصریح کرد: جلوگیری از روند غیرقانونی ساخت و سازهای غیرمجاز و برخورد قاطع و قانونی با متخلفان، با همکاری و هم افزایی شهرداری، شورای شهر و دستگاه های اجرایی مرتبط مانند جهادکشاورزی تحقق یافتنی است.

وی اضافه کرد: ساختن خانه های باغی در زمین هایی که کاربری باغی دارند، از ضوابط و شرایط خاصی برخوردار است که هرگز اجازه نمی دهد خانه های باغی به ویلاهای تخریبگر طبیعت تبدیل شوند.

حسینی خواستار نظارت دقیق تر و بیشتر اداره جهادکشاورزی تویسرکان به عنوان متولی نظارت بر ساخت و سازهای غیرمجاز در باغ های شهرستان تویسرکان شد و اظهار کرد: متأسفانه در برخی مواقع حتی شاهد قطع درختان برای ساخت و سازهای غیرمجاز بودیم که دیگر نباید تکرار شود.

وی مطرح کرد: اگر روند تخریب طبیعت بکر و چشم نواز در تویسرکان ادامه پیدا کند در آینده ای نه چندان دور دیگر نمی توان تویسرکان را بهشت غرب خواند چراکه طبیعت کم نظیر آن برای منافع شخصی و با درپیش گرفتن بی قانونی از بین می رود.

تویسرکان یکی از شهرستان های استان همدان در فاصله ۹۰ کیلومتری مرکز استان و دامنه جنوبی کوه الوند است که به علت برخورداری از طبیعتی بکر و چشم اندازهای کم نظیر طبیعی، اقلیم و شرایط آب و هوایی دلپذیر با داشتن دشت ها و باغ های سرسبز و بکر، عنوان بهشت غرب ایران را از آن خود کرده است.

یکی از مهمترین مزیت های گردشگری شهرستان تویسرکان، گردشگری طبیعت با توجه به ویژگی های طبیعی، آب و هوایی و اقلیم این شهرستان است و اگر مردم تویسرکان به دست خود این مزیت ویژه و جذاب را دستخوش تغییرات خسارت بار و آسیب رسان کنند شاید در آینده ای نه چندان دور شاهد از بین رفتن جذابیت های طبیعی و طبیعت بکر  تویسرکان باشیم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: ويلاسازي باغ شهر جهاد كشاورزي طبيعت گردشگري قاچاق چوب ساخت و سازهای غیرمجاز شهرستان تویسرکان بهشت غرب ایران برخورد قاطع طبیعت بکر کم نظیر باغ شهر باغ ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۵۰۴۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فعالیت درمانگاه خیریه تویسرکان در تعطیلات

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • فعالیت ۴۲ گروه جهادی تویسرکان در سال جدید
  • حامیان پوشالی تعرض و خیانت چگونه برای مخاطبان در فضای رسانه‌ها، سناریوسازی می‌کنند؟
  • حمایت مردم تویسرکان از حملات پهپادی و موشکی ایران علیه رژیم صهیونیستی
  • ‌کشف ۱۵ سهره وحشی، تور و قفس صید پرندگان در «خرامه» فارس
  • نگاهی به جاذبه‌های طبیعی در نقاط مختلف بوئین میاندشت
  • کشف ۳۲ تن سنگ سیلیس قاچاق در تویسرکان
  • دستگیری یک نفر سارق و کشف ۹ فقره سرقت ساختمان‌های نیمه کاره و در حال ساخت
  • فعالیت درمانگاه خیریه تویسرکان در تعطیلات
  • خدمات پزشکان متخصص تویسرکان در درمانگاه خیریه
  • رهاسازی پرنده کمیاب «کورکور» به طبیعت