Web Analytics Made Easy - Statcounter

رویداد۲۴ شدت شیوع کرونا باوجود همه تلاش‌ها برای متوقف کردن آن تعجب‌برانگیز است. روز اول فوریه اولین مورد ابتلا به ویروس کرونا تیتر یک خبرگزاری‌های جهان شد و در آن روز سازمان جهانی بهداشت از یافتن ۲ هزار و ۱۱۵ مورد ابتلا در یک روز خبر داد. روز ۶ جولای تعداد مبتلایان در کل جهان به ۱۱ میلیون ۶۷۰ هزار نفر رسیده و در هر ۹۰ دقیقه به اندازه روز اول فوریه به تعداد مبتلایان افزوده می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اکونومیست در یادداشتی وضعیت کشور‌های مختلف جهان در مواجهه با تشدید شیوع کرونا را مقایسه کرده و گفته جهان هنوز موج دوم این بیماری را تجربه نکرده، چرا که هنوز بر موج اول غلبه نکرده است.

در این یادداشت به ثبت موارد ابتلا به کرونا در سراسر جهان اعم از کره‌شمالی (به جز قطب جنوب) اشاره کرده و نوشته: همه کشور‌های جهان از چین، تایوان و ویتنام که تا حدودی توانسته‌اند ویروس را مهار کنند گرفته تا آمریکای لاتین و جنوب آسیا که به نظر با بحران جدی رو به رو شده‌اند، با شدت شیوع کرونا مواجه‌اند. دیگر کشور‌ها نظیر آمریکا به نظر کنترل امور را از دست داده‌اند و آفریقا در مراحل اولیه اپیدمی است، اروپا اما در وضعیت بینابینی قرار گرفته است.

اما خبر بد اکونومیست این است که وضعیت بدتری در راه است. بر اساس تحقیقات انجام گرفته توسط دانشگاه ام‌آی‌تی بر روی ۸۴ کشور، به ازای هر مورد ابتلایی که کشف می‌شود ۱۲ مورد مغفول می‌ماند (آمار اعلامی یک دوازدهم آمار واقعی است) و از هر دو مورد مرگ و میر ناشی از کرونا، مرگ سوم به اشتباه بنا به دلایل دیگری اعلام و ثبت می‌شود. با این شیب ابتلا، تا بهار ۲۰۲۱ میلادی تعداد مبتلایان در جهان از ۱۱ میلیون نفر به ۲۰۰ تا ۶۰۰ میلیون نفر خواهد گذشت. در این شرایط دست کم ۱.۴ میلیون تا ۳.۷ میلیون نفر جانشان را از دست خواهند داد و با این حال ۹۰ درصد جمعیت جهان هنوز امکان ابتلا به این بیماری را دارند.

بر اساس این گزارش نتیجه واقعی بستگی به نحوه مدیریت بیماری در جوامع دارد. در این بخش اکونومیست خبر‌های امیدوار کننده‌تری داده و به داده‌های دانشمندان اپیدمولوژیست اشاره کرده که نحوه توقف شیوع کرونا را کشف کرده‌اند. به گفته این دانشمندان، شما در فضای بسته، شلوغ و زمانی که افراد با صدای بلند حرف می‌زنند امکان ابتلای بیشتری دارید. مردم فقیر و مسن و دارای بیماری‌های زمینه‌ای آسیب پذیرترند.

 

۳ تاکتیک برای مهار کرونا

 

بر اساس یافته‌های دانشمندان علم بیماری‌های واگیردار، سه تاکتیک برای مهار کرونا وجود دارد: تغییر رفتار اجتماعی، آزمایش دادن، تن دادن به ردگیری و قرنطینه. اگر همه این راه‌ها با شکست مواجه شد باید قرنطینه سراسری اجرا شود. هرچه کشور‌ها ظرفیت آزمایش‌گیری کمتری داشته باشند احتمال شکستشان در این موارد بیشتر است.

اکونومیست گفته در سطح جهان وضعیت رسیدگی به بیماران به لطف تحقیقات و سرکار داشتن با بیماران کرونا و کسب تجربه بهتر شده است. اگرچه هنوز تا واکسیناسیون عمومی در جهان چندین ماه فاصله داریم، اما مراحل اولیه ساخت واکسن طی شده است.

بیشتربخوانید:دردسرهای کرونایی در کشورهای عربی/ قطر، امارات و عربستان چگونه به جنگ کرونا رفتند؟

این گزارش به انطباق بیشتر کسب و کار‌ها با وضعیت جدید اشاره کرده و گفته اگرچه کسب و کار‌ها آسیب زیادی دیده‌اند، اما با وضعیت اخت شده‌اند. بانک جی‌پی‌مورگان آمریکا پیش‌بینی کرده که تضعیف اقتصاد ۳۹ کشور در نیمه اول سال می‌تواند تا ۱۰ درصد میانگین رشد نا خالص ملی‌شان را پایین بیاورد، اما کارمندان و کارگران نشان دادند می‌توانند از خانه‌هایشان فعالیت داشته و اقتصاد‌ها را نجات دهند.

در چین کافه زنجیره‌ای استارباکس نوعی سفارش‌گیری بدون تماس را ابداع کرده که در وقت مشتریان برای دریافت سفارش‌هایشان نیز صرفه‌جویی می‌کند. شبکه توزیع که تا حدی برای مدتی قطع شده بود دوباره کارش را به کندی آغاز کرده است. کارخانه‌ها راه‌هایی برای شیفت‌بندی کارگران پیدا کردند و ارتباط بین پرسنل را به حداقل رسانده‌اند.

 

ارتباط میان مهار کرونا و یادگیری تغییر رفتار

 

به گزارش اکونومیست حال که تقریبا همه جهان قرنطینه‌های سراسری‌شان را برداشته‌اند، دولت‌ها می‌توانند سیاست‌های جدیدی اعمال کنند و برای مثال برگزاری نشست‌های عمومی در سالن سرپوشیده را ممنوع کرده و در عوض مدارس و فروشگاه‌ها را بازگشایی کنند. اما مشکل اینجاست که بدون واکسن و روش درمانی مناسب، مهار کرونا بستگی به یادگیری تغییر رفتار دارد.

در ادامه این گزارش آمده است: بسیاری از مردم سرخورده و مقاوم شده‌اند. ماسک به مهار کرونا کمک می‌کند، اما در اروپا و آمریکا بسیاری از مردم از زدن ماسک خودداری می‌کنند چرا که این کار را به دور از دموکراسی می‌دانند. مهمانی برای همه خطرناک است، اما جوانانی که چند ماه خودشان را قرنطینه کرده بودند خسته شدند و به مهمانی می‌روند. از همه مهمتر مردم این چند ماه از جیب خورده‌اند و حالا باید سرکارشان برگردند. با شروع پاییز که مردم بیشتر به درون خانه‌ها پناه می‌برند، شیوع کرونا شدت خواهد گرفت.

این نشریه تغییر نرم‌های اجتماعی را کاری سخت خوانده و بیماری ایدز را مثال زده و نوشتد. در سال ۲۰۱۸، ۱ و ۷ میلیون نفر به ویروس ایدز مبتلا شدند و دلیلل بیماری آن‌ها نیز ایدز تشخیص داده شد. ویروس کروتا خیلی راحت‌تر از ایدز منتقل می‌شود. ماسک زدن عملا اقدامی برای جلوگیری از شیوع کرونا توسط فرد ناقل است.

اما به اذعان این گزارش، تغییر رفتار‌های اجتماعی نیازمند وجود رابطه‌ای بر پای اعتماد میان دولت و ملت است. در کشور‌هایی نظیر آمریکا، ایران، بریتانیا، فرانسه، روسیه و برزیل که بیشترین تعداد مبتلایان به کرونا را دارند، روسای جمهور، نخست‌وزیر‌ها و مقامات خطرات این بیماری را یادآوری نمی‌کنند.

لینک کوتاه: کپی در کلیپ بورد کپی لینک برچسب ها: رویداد24 ، شیوع ویروس کرونا ، ویروس کرونا سرگرمی

منبع: رویداد24

کلیدواژه: رویداد24 شیوع ویروس کرونا ویروس کرونا تعداد مبتلایان تغییر رفتار میلیون نفر مهار کرونا شیوع کرونا کشور ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rouydad24.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رویداد24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۵۰۵۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وضعیت شیوع بیماری‌های اورولوژی/ فشارخون و دیابت دو عامل نارسایی کلیه

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، سیدامیرمحسن ضیایی رئیس جامعه اورولوژی ایران، روز سه شنبه در نشست خبری بیست و هفتمین کنگره سالیانه جامعه اورولوژی، گفت: همایش سالیانه جامعه اورولوژی، فرصت مغتنم برای گردهمایی همکاران با آشنایی با تازه‌های رشته اورولوژی و تبادل تجربیات است.

وی افزود: برای مراقبت از کلیه‌ها و دستگاه ادراری، دو رشته مهم نفرولوژی و اورولوژی را داریم که اهمیت رشته اورولوژی در بحث مراقبت و درمان، بیشتر خودنمایی می‌کند.

ضیایی ادامه داد: بیماری‌های کلیوی، مجاری ادراری، سرطان‌های دستگاه ادراری و…، همگی تحت الشعاع رشته اورولوژی است.

وی تاکید کرد: اورولوژی جزو رشته‌های پیشرو بوده که وابسته به دستگاه است.

رئیس جامعه اورولوژی ایران افزود: در سطح منطقه، جزو بهترین ارائه دهندگان خدمات تشخیصی و درمانی بیماری‌های اورولوژی هستیم.

ضیایی با اشاره به اهمیت عمل‌های جراحی کم تهاجمی، تاکید کرد: در حال حاضر کمتر از ۵ درصد جراحی‌های سنگ کلیه به شکل باز انجام می‌شود.

وی افزود: سنگ‌های ادراری، پروستات، عفونت‌های دستگاه ادراری و سرطان‌های دستگاه ادراری، به ترتیب شایع‌ترین بیماری‌های اورولوژی محسوب می‌شوند.

رئیس جامعه اورولوژی ایران، از افزایش سطح سواد سلامت جامعه به عنوان یکی از دلایل افزایش تشخیص بیماری‌ها نام برد و تاکید کرد: اگر کشور بر روی سواد سلامت جامعه سرمایه‌گذاری کند، می‌توان از افزایش بار بیماری‌ها جلوگیری کرد.

در ادامه، محمدعلی زرگر عضو هیأت جامعه اورولوژی ایران گفت: جامعه اورولوژی هر سال در اردیبهشت ماه یک کنگره برگزار می‌کند که هدف آن، به روزرسانی اطلاعات و معلومات همکاران اورولوژیست است.

وی افزود: پروستات، یکی از بیماری‌های شایع است که دو نوع خوش خیم و بدخیم دارد.

زرگر ادامه داد: جامعه اورولوژی ایران از جایگاه بالایی در دنیا برخوردار است و شاید در بحث دسترسی به دستگاه‌های مورد نیاز با محدودیت مواجه باشیم.

وی از فشارخون و دیابت به عنوان دو عامل نارسایی کلیه نام برد و افزود: نارسایی کلیه یکی از بیماری‌های هزینه ساز است.

رباب مقصودی استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران و عضو هیأت مدیره جامعه اورولوژی ایران نیز گفت: عمل‌های جراحی کم تهاجمی در کشور از رشته اورولوژی شروع شده و خیلی از جراحی‌ها با این روش انجام می‌شود.

وی افزود: با عمل‌های کم تهاجمی برای درمان سنگ کلیه، بیمار می‌تواند خیلی سریع به شرایط عادی باز گردد.

مقصودی ادامه داد: یکی از معضلات خانم‌ها در سنین بالا، عارضه بی اختیاری ادراری است که اقدامات درمانی در کشور برای این عارضه به خوبی انجام می‌شود.

وی افزود: جراحی کم تهاجمی، فیلد زیادی از بیماری‌های اورولوژی را در بر می‌گیرد.

محمدهادی رادفر عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و دبیر جامعه اورولوژی ایران نیز گفت: ایران، یکی از دو کشور برتر رشته اورولوژی در منطقه است.

وی افزود: در حال حاضر پیشرفته‌ترین اعمال جراحی رشته اورولوژی در اقصی نقاط کشور انجام می‌شود.

رادفر گفت: جامعه اورولوژی ایران در انجمن جهانی این رشته بسیار فعال است.

بیست و هفتمین کنگره سالیانه جامعه اورولوژی ایران، در روز‌های ۱۲ تا ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ در مرکز همایش‌های بین المللی دانشگاه شهید بهشتی (ابوریحان) برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • جهان در خطر: تنها راه جلوگیری از همه‌گیری‌های حیوانی چیست؟
  • طولانی‌ترین عفونت کرونا که ۶۱۳ روز طول کشید، بیش از ۵۰ جهش ایجاد کرد
  • یک همه‌گیری دیگر در راه است!
  • آخرین وضعیت شیوع سرخک در کشور/ بیشترین آمار در ۴ استان
  • وضعیت شیوع بیماری‌های اورولوژی/ فشارخون و دیابت دو عامل نارسایی کلیه
  • حجاج این ۲ توصیه پزشکی را جدی بگیرند
  • وضعیت شیوع بیماری‌های اورولوژی/ علت نارسایی کلیه
  • ۲ توصیه مهم پزشکی به زائران خانه خدا | بخش عمده‌ سرماخوردگی‌ها کروناست | شیوع یک سویه بسیار واگیر کرونا
  • خطر نادیده انگاری پاندمی‌های جدید
  • خطر نادیده انگاری پاندمی های جدید