Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-04-19@23:41:19 GMT

مدیران، سوگولی هیئت‌هایی که جیب‌شان خالی است!

تاریخ انتشار: ۱۷ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۵۵۰۵۴۳

مدیران، سوگولی هیئت‌هایی که جیب‌شان خالی است!

اتفاقی در هیئت ها در حال خودنمایی است که هر چند شاید سازماندهی شده نباشد اما یکی از مصادیق حرکت های اجباری هیئت ها به این سمت است، به کاری گیری مدیرانی است که صرفا به خاطر عناوینی چون شهردار، فرماندار و یا مسئولیت های این چنینی که دارند، به سمت رئیس هیئت های استان و شهرستان ها  گماشته می شوند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از صاحب نیوز؛ نقش و اهمیت ورزش در دنیای صنعتی و ماشینی امروز بر کسی پوشیده نیست که در این ورزش همگانی، دید و سوی حرفه ای نیز نهفته و نشئت گرفته از این روش است، هر چه جامعه در ور  زش سرمایه گذاری کند، افراد آن دارای سلامت روح و جسم بهتری هستند و در نتیجه پیشرفت و بهبود جامعه بیشتر و بهتر خواهد بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بدون شک رشته های ورزشی در هیئت ها پر و بال می گیرند و این هیئت ها هستند که پویایی رشته ها را ایجاد می کنند و در مقابل سوت و کور شدن یک رشته ورزشی هم نشات گرفته از شرایط هیئت آن رشته است؛ به طور خاص مدیریت اکثریت رشته ها در اختیار هیات های ورزشی قرار گرفته است.

سکانی که به هیئت ها داده شده اما در کنار این مدیریت پول لازم و سرانه و بودجه به هیئت ها تخصیص داده نشده است؛ اتفاقی که یکی از چالش های بیشتر از هیات هاست و مانعی برای پیشبرد رهاورد آن ها به حساب می آید و عملاً بدون پول با دست خالی هیات ها نمی توانند کاری را انجام دهند و از ظرفیت های انسانی استفاده کنند.

به هر حال نقش مسائل مالی برای پیاده کردن اهداف و برنامه ها قابل چشم پوشی نیست، از این رو هیئت ها مجبورند برای برنامه های خود به آب و آتش بزنند و از ظرفیت های استانی و کمک های قطره چکانی و خیران برای برنامه های خود استفاده کنند.

در این میان اتفاقی در هیئت ها در حال خود نمایی است که هر چند شاید سازماندهی شده نباشد اما یکی از مصادیق حرکت های اجباری هیئت ها به این سمت است، این موضوع به کاری گیری هیئت ها از مدیرانی است که صرفا به خاطر عناوینی چون شهردار، فرماندار و یا مسئولیت های این چنینی که دارند، به سمت رئیس هیات های استان و شهرستان ها  گماشته می شوند.

اتفاقی که کمی زمخت است اما به نظر راهی برای برون رفت از مشکلات مالی و استفاده از ظرفیت ها ی بودجه های ورزشی در سایر ارگان هاست؛ این اتفاق معمولاً با یک دبیر کارگشته آشنا با رشته همراه است که در واقع نقش مدیریت در سایه هیئت را دارد و این دبیر است که نقشه راهبردی هیئت را دنبال می کند.

این گونه فعالیت کردن و استفاده از مدیران بر کرسی هیات ها و گاهاً در صدر آن همیشه راهی بوده که انتقاداتی را در پی داشته است، اما به هر حال آورده های مالی این اتفاق برای هیئت ها هم امری است که اه میت دارد.

اینکه این اتفاق سرزنش شود و یا با تکیه بر مزیت هایی که دارد توصیه شود امری است که نیاز به کارشناسی های ریز داشته و هر دو موافقان و مخالفانی دارد؛ اگر با فرض اینکه فلان مدیر که در راس یک هیئت قرار می گیرد، حتی آشنا به رشته و حتی ورزشگار حرفه ای باشد، باز هم به نظر نمی رسد مجال کند با توجه به مسئولیت های مدیریتی، برای سمت ورزشی خود وقت گذاشته و رهبری و راهبردی موثری در هیئت داشته باشد.

همچنین اگر این تفکر را چاره بدانیم، خدشه ای بر تخصص و تعهد است؛ چرا که کار در امر ورزش بدون شک بدون تخصص و تعهد به ناکجا آباد می رسد؛ اگر بخواهیم بدانیم که آیا با این سناریو موفق بوده ایم یا نه باید با یک دید بررسی گر و به دور از اینکه برخی بخواهند انتصابات این چنینی را از برخی هیئت ها دور کنند، داده ها و تفاوت عملکردها را تحلیل کنیم.

گاهی مشاهده می شود در تحلیل ها به صرف این پرداخته می شود که فلان هیئت به این روش توانسته جزء چند هیئت برتر کشور باشد و این رتبه دلیلی برای درستی این رفتار قلمداد می شود که به نظر این نوع تحلیل چندان درست به نظر نمی رسد، چرا که اولاً پتانسیل نیروی انسانی و استعدادها در سراسر استان خصوصاً در برخی رشته ها بی نظیر است و علاوه بر آن ظرفیت استان در برخی دیگر رشته ها نیز نسبت بسیاری از استان ها اصلاً قابل مقایسه نیست.

حضور باشگاه سپاهان و ذوب آهن در اصفهان هم با توجه به اینکه در رشته های مختلف فعالیت می کنند نیز توانسته انگیزه و ویترینی برای ورزش استان هم فراهم کند که توانسته یک کلوکسیون انحصاری برای استان باشد، و موفقیت برخی هیئت ها با این رفتار هم سو است، همچنین برخی عناوین در برخی از رشته ها در کشور با توجه به آنچه در اختیار دارند، هر چند مقامی خوبی است امام اختلافی که با رتبه های بعدی دلارد باید بسیار بیشتر باشد، اما گاهاً اینگونه نیست که این نشان می دهد موفقیت با تئجه به آنچه در اختیار است اتفاق نیفتاده.

به نظرمی رسد نیاز است رویکردی متفاوت برای هیئت ها دیده شود تا هیئت ها ناخودآگاه به این سمت حرکت نکنند، و در انتخاب اعضا و رئیس هیئت ها تخصص و تعهد محور کار باشد و موارد مالی در اولویت نباشد؛ ردیف های مالی کافی و انتخاب افراد به عنوان شاغلان ورزشی هر چند که موجب بزرگ شدن بدنه اداره ورزش و جوانان می شود اما به نظر می توان با حذف برخی دیگر مانع این افزایش شد و علاوه بر آن تعهد و تخصص را با بودجه کافی همراه کرد تا نتایج بهتری کسب شود.

*جمشید حسینی جزه

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: رشته ها هیات ها هیئت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۵۰۵۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۷۵ درصد از حجم مخازن سدهای خراسان شمالی خالی است

سید عقیل مرتضوی در گفتگو با خبرنگار جام جم ، با اشاره به اینکه وضعیت آب موجود در سدهای استان مناسب نیست و باید به مدیریت مصرف توجه ویژه داشت، افزود: میزان بارندگی در سال آبی جاری ۳۱ درصد افزایش یافت و طبق آمار ایستگاه‌های این شرکت در سال آبی جاری حدود ۱۸۶ میلی متر بارندگی ثبت شد که به نسبت مدت مشابه سال گذشته ۳۱ درصد افزایش یافت. وی ادامه داد: اما میزان بارندگی‌های انجام شده نسبت به دوره آماری بلند مدت روند کاهشی داشته است و از سوی دیگر طبق پیش بینی‌های اداره کل هواشناسی استان دمای هوا دو درجه سانتی گراد افزایش خواهد یافت. مرتضوی اظهار کرد: در واقع هر یک درجه افزایش دما، مصارف را به صورت تصاعدی بالا می‌برد و کاهش میزان بارندگی‌ها نسبت به دوره بلند مدت و افزایش دما سبب می‌شود تا مصرف کنندگان در صورت عدم رعایت الگوی مصرف به زحمت بیفتند. وی با بیان اینکه حجم مخازن سدهای استان ۲۲۲ میلیون متر مکعب است، تصریح کرد: در این موقع از سال در سال گذشته سدهای استان ۵۴ میلیون متر مکعب آب وجود داشت که هم اکنون به ۵۰ میلیون متر مکعب رسیده که با کاهش هفت درصدی مواجه هستیم. به گفته این مقام مسئول، ۵۰ درصد از حجم سد شیرین دره، ۴۶ درصد از حجم سد چندیر، ۴۲ درصد از حجم سد گلول، ۱۱ درصد از حجم سد بیدواز و ۶ درصد از حجم سد بارزو دارای آب است. وی ادامه داد: طی ۲۸ روز گذشته ۱۲ میلیون متر مکعب آب وارد سدهای استان شده‌ که بیشترین آب وارد شده به سد شیرین دره با مقدار ۶ میلیون متر مکعب بوده است./ خراسان شمالی _خبرنگار جام جم _اسدالله ابراهیمی

دیگر خبرها

  • یک مصدوم تازه روی دست استقلال/ دست نکونام خالی‌تر شد
  • (ویدئو) خلاصه بازی نساجی ۱ - تراکتور ۰؛ جای خالی پاکو خمس احساس شد
  • جایگاه پرسپولیس در آبادان فعلا خالی است
  • جای خالی شیر مدارس در بودجه ۱۴۰۳ !
  • شوک به گل‌گهر: وسط زمین سیرجانی‌ها خالی شد
  • جای خالی شیر مدارس در بودجه ۱۴۰۳!
  • پزشک قلابی در خاتم یزد دستگیر شد
  • ۷۵ درصد از حجم مخازن سدهای خراسان شمالی خالی است
  • نیمکت خالیِ پرشور
  • حججی: با حضور ورزشکاران قوی، فدراسیون هم تقویت می‌شود