Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: از زمان شیوع ویروس کرونا در اواخر زمستان سال گذشته در استان فارس، مشاغل زیادی متحمل خسارتهای مالی بسیاری شدند و تا مرز تعطیلی پیش رفتند. در این میان موضوع عدم حمایت و محقق نشدن وعده‌ها و شعارها از اصناف درد دل تمامی کسبه استان فارس و شهر شیراز است و در این بین صنف‌هایی نیز وجود دارند که عملاً به فراموشی سپرده شده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در حالی که با قرمز شدن مجدد وضعیت استان، مسئولین فارس همچنان انتظار همکاری و همیاری از اصناف دارند اما هیچکسی به فکر چک‌های برگشتی و اجاره مغازه‌های آنها نیست. با اوج گیری ویروس کرونا و تعطیلی اصناف عملاً فرصت طلایی فروش در ایام شب عید از دست رفت و امروز نیز بازهم شاهد وضعیت خطر کرونا و احتمال تعطیلی اصناف در شهر شیراز هستیم.

تعطیلی بی سابقه در واحدهای خشکشویی

مدیر اتحادیه خشکشویی های شهر شیراز در گفت و گو با خبرنگار مهر، با اشاره به اینکه روند تعطیلی و بیکار شدن بسیاری از شاغلان این صنف ادامه دارد گفت: متأسفانه کسی به فکر ما و خانواده‌های ما نیست و در یک کلمه می‌توان گفت وضعیت صنف ما کاملاً به مرز فاجعه رسیده است.

مجید سلیمی با اشاره به جلسه نمایندگان اصناف با استاندار فارس گفت: در آن جلسه به عنوان نماینده این صنف حضور داشتم که متأسفانه نه پیگیری مؤثری اتفاق افتاده، نه حمایتی صورت گرفته است و نه از تحقق آن همه وعده و شعار اثری به چشم می‌آید.

سلیمی با اشاره به گرانی سرسام آور مواد اولیه خشکشویی و بهداشتی نیز گفت: متأسفانه در برخی اقلام شاهد افزایش قیمت بین ۵۰ تا ۷۰ درصد بوده ایم و برخی از قطعات یدکی دستگاه‌های لباسشویی افزایش ۵ تا ۷ برابری داشته است.

وی با اشاره به گران‌تر شدن حامل‌های انرژی نیز تاکید کرد: متأسفانه در این شرایط بحرانی کسب و کار، متأسفانه شاهد گرانی ۲۰ تا ۳۰ درصدی هزینه آب و برق هستیم که از الزامات اولیه کار ماست.

رئیس اتحادیه خشکشویی های شیراز در خصوص حمایت‌هایی که از صنوف صورت گرفته و همچنین سامانه ثبت نام خسارت کرونا گفت: تمام زیرمجموعه‌های ما در این سایت ثبت نام کردند اما درخواست همه منفی اعلام شده، حتی در بحث بیمه بیکاری هم همین اتفاق افتاده است.

وی با اشاره به قدرت خرید بسیار کم مردم و اینکه فعالیت این صنف در زمره خدمات حیاتی و روزمره مردم نیست افزود: زیر مجموعه‌های صنف ما که شرکت‌های خدماتی، نظافتی، شستشویی مبل و فرش هم با همین معضلات روبرو هستند افزود: قشر بسیار آسیب پذیر فعال در این صنف با ضرر و زیان بسیاری روبرو بوده و در این میان گرانی دلار، قطعات و مواد اولیه در کنار تورم بی مرز و بی مهری مسئولین وضعیت کار و زندگی ایشان را به مرز فاجعه رسانده است.

سلیمی تاکید کرد: در شرایط فعلی نیازمند کمک مالی دولت و مسئولان هستیم، مانند حمایت‌هایی چون وام بلاعوض، بیمه بیکاری کارگران و کارکنان، اگر صنوفی همانند مواد غذایی یا پوشاک از همان تسهیلات ۱۲ درصدی برخوردار شدند این امکان باید در اختیار بقیه صنوف هم قرار بگیرد.

نگرانی از فرارسیدن زمان پرداخت مالیات و عوارض

یکی دیگر از اصنافی که در این مسیر با مشکلات متعددی روبرو شده صنف تزئینات و خدمات داخلی ساختمانی است این اتحادیه با داشتن بیش از ۵۰۰ واحد صنفی فعال از اصناف مهم در شیراز است.

مجید پذیرش مدیر صنف تزئینات داخلی ساختمان در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص فعالیت این صنف در دوران کرونا گفت: متأسفانه با شیوع ویروس کرونا واحدهای صنفی تزئینات داخلی با خسارت بسیاری روبرو شدند، از آن جمله اینکه بهترین زمان درآمد زایی در بهمن ماه و اسفند ماه عملاً از دست رفت و بر خلاف سالهای قبل در این بخش درآمد زایی نداشتیم.

وی در خصوص وضعیت این روزهای بازار در بخش تزئینات داخلی و افزایش قیمت‌ها افزود: متأسفانه از ابتدای سال تاکنون برخی از اقلام مورد نیاز ما همانند موکت‌های خواب دار و دارای بافت که از تولیدات داخلی کارخانه‌های کشور هستند با سه مرحله افزایش ۶ تا ۷ هزار تومانی در هر متر مربع روبرو بوده اند که همین امر باعث افزایش قیمت نهایی و همچنین رکود در بازار شده است.

وی با اشاره به اینکه برخی دیگر از اقلام همانند کاغذ دیواری‌های خارجی و … به دلیل گرانی ارز و همچنین عدم واردات با قیمت بسیار بالایی عرضه می‌شود گفت: بسیاری از اجناس خارجی به همین دلیل در بازار کمیاب شدند و قیمت آنها افزایش بی سابقه‌ای داشته است.

مدیر اتحادیه تزئینات داخلی ساختمان با اشاره به قدرت نازل خرید مردم، در خصوص رکود بازار، گفت: متأسفانه بیماری کرونا در کنار افزایش بی سابقه قیمت‌ها و همچنین قدرت کم خرید مردم باعث شده تا به جز صنوف مواد غذایی که نیازهای روزمره مردم را برطرف می‌کنند و حتی در دوران قرنطینه هم مشغول فعالیت بودند، بسیاری از اصناف دیگر با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم کنند و همچنان در تأمین هزینه‌های جاری خود دچار مشکل باشند.

وی در خصوص فعالیت این روزهای شاغلان در زمینه تزئینات داخلی افزود: علاوه بر مشکلات معیشتی و مالی که قدرت خرید را کاهش داده بسیاری از مردم ترجیح می‌دهند در شرایط فعلی اقدام به خرید اقلامی همانند موکت، کاغذ دیواری و… نکنند چراکه بخشی از فعالیت این صنف در خصوص خدمات نصب به رعایت پروتکل‌های بهداشتی و حضور در خانه‌ها احتیاج دارد.

وی درباره افزایش قیمت نصب و خدمات گفت: تلاش شده تا در این شرایط کمترین میزان افزایش را داشته باشیم هرچند گرانی برخی از مواد مصرفی همانند چسب واقعاً ما را دچار مشکل کرده است.

پذیرش با اشاره به اینکه به زودی سر رسید پرداخت مالیات و عوارض فرا می‌رسد از نگرانی بسیاری از فعالان این صنف در این خصوص خبر داد و گفت: متأسفانه تاکنون حمایتی در این زمینه از اصناف صورت نگرفته، به شکلی که از دید مدیران دولتی تنها برخی از شغل‌ها در مرکز توجه هستند و بقیه اصناف عملاً فراموش شده اند.

مدیر اتحادیه تزئینات داخلی ساختمان با اشاره به جلسه نمایندگان اصناف با استاندار فارس گفت: در جلسه استاندار با نمایندگان اصناف متأسفانه هیچ برنامه مشخصی در خصوص حمایت از اصناف شنیده نشد و حتی وام ۱۲ درصدی وعده دولت به مشاغل اسیب دیده کرونا هم شامل بسیاری از اصناف نشده است، هرچند همین وام با این درصد هم نمی‌تواند مشکلات عمده ما را برطرف کند اما امیدواریم حداقل همه مشاغل در این زمینه حمایت شوند در بحث مالیات و عوارض رکود بازار و عدم سودآوری اصناف مد نظر قرار گرفته شود.

کد خبر 4968021

منبع: مهر

کلیدواژه: اصناف شیراز ویروس کرونا ویروس کرونا بوشهر شیراز شیوع کرونا قزوین گرگان شهرکرد بیرجند ایلام خطبه های نماز جمعه ستاد مقابله با کرونا مجلس شورای اسلامی دهه کرامت استانداری سمنان تزئینات داخلی افزایش قیمت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۵۰۶۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ناوگان اورژانس دیر با کمک خیرین تجهیز می‌شود

به گزارش خبرنگار مهر، یونس باربرز صبح سه‌شنبه در نشست شورای سلامت شهرستان دیر با اشاره به فرسودگی و عمر بالای ناوگان اورژانس، اظهار داشت: با استفاده از ظرفیت خیرین در حال پیگیری برای واردات ۳ دستگاه آمبولانس از طریق کشورهای امارات و قطر به شهرستان هستیم.

فرماندار شهرستان دیر با بیان اینکه رایزنی‌هایی در این زمینه از طریق دانشگاه علوم پزشکی و ناظر گمرکات استان داشته‌ایم، افزود: به محض گرفتن مجوز این آمبولانس‌ها وارد شهرستان می‌شوند و خوشبختانه افراد خیری هستند که می‌توانند مشکل ناوگان بهداشت و درمان را حل کنند.

باربرز، مهمترین مشکل شهرداری‌های شهرستان دیر را کمبود اعتبارات دانست و گفت: یکی از مؤلفه‌های تخصیص اعتبارات، جمعیت است که به دلیل جمعیت کم دیر نسبت به سایر شهرستان‌های استان، اعتبارات شهرداری‌های ما کم است و بسیاری از پروژه‌ها به همین خاطر انجام نشده است.

وی افزود: متأسفانه ار نیمه دوم سال ۱۴۰۰ تاکنون عوارض آلایندگی بین شهرداری‌های جنوب استان توزیع نشده است.

فرماندار شهرستان دیر خواستار ورود جدی تمام ادارات مرتبط با پسماند به این موضوع شد و خاطرنشان کرد: متأسفانه با وجود گرفتن جلسات متعدد درباره پسماند اقدام عملی در این رابطه انجام نداده‌ایم که انتظار است ناظرین و مجریان در این زمینه حساسیت بیشتری به خرج دهند.

وی، راه حل مشکلات شهرستان را کار جهادی برشمرد و افزود: برای حل مشکلات حوزه بهداشت و درمان باید اراده جمعی داشته باشیم.

کد خبر 6086215

دیگر خبرها

  • کارشناس مسکن: هیچ جای دنیا مستأجران مثل ایران به حال خود رها ‌نشدند / معضل مستأجران می‌تواند مشکل امنیتی شود
  • چرا «نون خ» و «زیرخاکی»، «پایتخت» نشدند؟!
  • ناوگان اورژانس دیر با کمک خیرین تجهیز می‌شود
  • همشهری آنلاین و جام جم در دادگاه مطبوعات مجرم شناخته نشدند
  • ۱۰ نفر رئیسی را محاصره کرده و می‌گویند مملکت گل و بلبل است!
  • صحنه روبه‌رو شدن یک مرد با همسر خیانتکارش و مرد غریبه | ۱۰ بار دیگر هم زنده شود باز او را می‌کشم
  • نماینده مجلس: ۱۰ نفر رئیسی را محاصره کرده و یک منظومه شمسی دیگر برای او تصویر می‌کنند
  • شمسایی: به بازیکنانم ایمان دارم/ با شرایط سختی روبه‌رو هستیم
  • سخنگوی یونیفل: احتمال آغاز درگیری روبه‌افزایش است
  • کیلین مورفی اسکار ایرلند را هم برد