Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا - در ایران 94 هزار تعاونی فعال وجود دارد که بیش از 1.7 دهم میلیون شغل ایجاد کرده اند و با 10 میلیون عضو در سه حوزه تولیدی و توزیعی و خدماتی در حال فعالیت هستند.
به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی، ,وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی ،معاون امور تعاون وزارت تعاون ، کارورفاه اجتماعی با بیان این مطلب در «وبینار بین المللی تجربه نگاری الگوهای بهبود کسب و کارهای تعاونی در کشورهای منتخب» اظهار داشت: 54 درصد این تعاونی ها تولیدی، 32 درصد خدماتی و مابقی توزیعی هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


محمد کبیری به نقش تعاون در حوزه های اقتصادی نیز اشاره کرد و گفت: در ایران بیش از 90درصد امور صیادی ،بیش از 65 درصد پرورش و تولید میگو و 22 درصد تولید گوشت سفید در ایران توسط تعاونگران انجام می شود.
وی افزود: در بخش صنعت و معدن ، خدمات و حوزه توزیعی نیز بخش تعاون در ایران توانسته سهم قابل توجهی را به خود اختصاص دهد که از آن جمله می توان به سهم 20 درصدی در حمل و نقل شهری و 70 درصد حمل و نقل جاده ای و مسافری بین شهری اشاره کرد.
کبیری با بیان اینکه وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی، موظف به پشتیبانی از این تعاونی ها برای توسعه وگسترش فعالیت های شان است افزود: در یک سال اخیر برای توسعه فعالیت های بخش تعاون رویکردهای جدیدی را دنبال کرده ایم و مطمئن هستیم که با توسعه بخش تعاون می توان برای توسعه رفاه اجتماعی و ایجاد و تثبیت پایدار اشتغال منطقه ای از طریق جذب سرمایه های خرد مردمی استفاده کرد.
به گفته وی با توسعه روح تعاون و همینطور ساختارهای مبتنی بر تعاونی می توان به اقتصاد ایران و باز توزیع عادلانه ثروت کمک شایانی کرد.
معاون امور تعاون وزارت تعاون ، کارورفاه اجتماعی ، اظهار داشت : در یک سال گذشته رویکردهای جدیدی از جمله توسعه شفافیت با جدیت بیشتری در بخش تعاون دنبال شده است که افزایش اعتماد عمومی و جذب سرمایه های خرد مردمی را به دنبال خواهد داشت.
توسعه نوآوری ، افزایش بهره وری ، توانمندسازی تعاونی ها برای افزایش قدرت خوداتکایی و رقابت پذیری تعاونی ها در بازار پرریسک و پررقابت ایران از دیگر رویکردهایی است که کبیری به آن اشاره کرد.
وی افزود: توسعه دولت الکترونیک برای ارایه خدمات بهتر به تعاونگران ،گسترش فعالیت های تعاونی ها با رویکرد توسعه بازار، حمایت از تعاونی های زنان، جوانان و توان یابان از دیگر اقداماتی است که انجام شده است.
کبیری در بخش توسعه دولت الکترونیک و شفافیت به راه اندازی سامانه جامع و هوشمند بخش تعاون ایران که پنجره واحد خدمات به تعاونگران است نیز اشاره کرد و گفت: ایجاد امکان نظارت مستمر و هوشمند اعضا بر فعالیت های هیأت مدیره ها و مدیران عامل آنها فراهم شده چرا که توسعه دولت الکترونیک به کارایی بیشتر و خدمات سریع تر و ارزان تر منجر خواهد شد.
وی با بیان اینکه در توسعه نوآوری در بخش تعاون ایران با کمک بخش غیردولتی ، مراکز نوآوری تخصصی بخش تعاون در کشور راه اندازی شده است افزود: هدف این بوده که با ارایه مشاوره کسب و کارها به توسعه R&D در تعاونی ها و همین طور شتاب دهنده های تعاونی کمک کرد تا استارت آپ های آنها تشکیل و خروجی نوآور و نوبنیان با سرعت بیشتری دنبال شود.
معاون امور تعاون وزارت تعاون ، کارورفاه اجتماعی ، افزود: با کمک معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در ایران، برنامه ویژه ای برای حمایت از شرکت های تعاونی دانش بنیان آغاز کردیم ، برای اولین بار صندوق های جسورانه و VC در بخش تعاون با کمک بخش غیردولتی تاسیس شد که نتایج آن به زودی مشخص می شود.
وی تصریح کرد: با کمک بخش غیردولتی در حوزه تعاون، روش های جدید تأمین مالی از جمله بحث تامین مالی خرد تضمین شده را دنبال کردیم که در آن تعاونگران عزیز می توانند طرح های ویزیبل و بَنکبل خود را در اختیار صندوق ضمانت سرمایه گذاری تعاون و در صورت تایید برای جذب سرمایه های خرد مردمی در انظار عمومی قرار دهند.
به گفته وی، صندوق ضمانت تعاون جمهوری اسلامی ایران، اصل سرمایه هایی که در این طرح ها جذب می شود را تضمین می کند و بانک توسعه تعاون نیز برای توسعه فعالیت های شرکت های دانش بنیان و شتاب دهنده های تعاونی دانش بنیان تسهیلات و خط اعتباری با نرخ ترجیحی و یارانه دار را در اختیار آنها قرار می دهد.
وی گفت: با همه محدودیت‌های منابع دولتی، بودجه شکل‌گیری توانمندسازی تعاونی‌ها را 12 برابر افزایش دادیم تا با توسعه آموزش‌ها و همینطور کمک به خودپژوهشی و تعاونی‌ها کمک کنیم آنها با شرایط جدید بازار و شرایط جدیدی که کشور ایران با آن روبرو است خودشان را تطبیق دهند.
معاون امور تعاون، با بیان اینکه اکنون 104 تعاونی توسعه عمران و شهرستان در 27 استان کشور تشکیل شده افزود: در بحث توسعه تعاونی‌های روستایی، طرح روستا تعاون دنبال و با حمایت از 858 تعاونی 10 هزار و 461 شغل ایجاد شد.
کبیری افزود: طرحی را دولت جمهوری اسلامی ایران در قالب طرح اشتغال روستایی دنبال می‌کرد که نهایتا سهم 20 درصدی این اعتبارات را برای بخش تعاون جذب کردیم.
معاون امور تعاون با بیان اینکه برای تقویت و توسعه تعاونی‌ها به دنبال ایجاد الگویی موفق، کارآمد و بهره‌ور هستیم تصریح کرد: در نظر داریم با تکمیل و توسعه زنجیره‌های کسب و کار تعاونی‌ها کوبا استفاده از تجربیات و کارآمدی بنگاه‌های پیش رو و صاحب قدمت در بازار، محصولات تعاونی‌های خرد را به بازارهای داخلی و جهانی برسانیم .
وی افزود: از همین منظر طرحی در استان‌های مختلف شروع شده که با حضور بنگاه‌های پیشران در کنار تسهیل‌گران ،بازار محصولات تعاونی‌هایی که در سطح خرد در حال فعالیت هستند توسعه یابد.
معاون امور تعاون، با اشاره به حوزه توسعه تعاونی‌های جوانان نیز گفت: با همکاری وزارت ورزش و جوانان، تعاونی جوانان و نظام انگیزشی و تشویقی جدید ایجاد شد.
کبیری به حمایت های انجام شده در حوزه تشکیل و توسعه تعاونی زنان نیز اشاره کرد و افزود: در حال حاضر 10 هزار و 265 شرکت تعاونی زنان ،با عضویت 119 هزار نفر و اشتغال‌زایی بیش از 120 هزار نفر در سطح کشور وجود دارد.
وی در تشریح حمایت از سایر اقشار آسیب‌پذیر نظیر توان‌یابان و زنان سرپرست خانوار نیز به امضای تفاهم ‌نامه با سازمان بهزیستی اشاره کرد و گفت: در همین مدت از تشکیل و توسعه تعاونی‌های توان‌یابان حمایت کردیم.
معاون امور تعاون به شیوع ویروس کووید 19 و تاثیرات آن بر تعاونی‌ها نیز اشاره کرد و اظهار داشت: با کمک بخش غیردولتی برای توسعه و تغییر خطوط تولید تعاونی ها متناسب با تقاضای جدیدی که در بخش سلامت در ایران ایجاد شد، یک خط اعتباری در اختیار تعاون‌گران برای تولید ماسک و مواد ضدعفونی‌‌کننده و آنچه که شبکه بهداشت کشور به آن نیاز داشت اختصاص یافت.
کبیری با بیان اینکه کمتر از 3 ماه بخش تعاون توانست در حوزه تولید مواد مورد نیاز بخش بهداشت کشور، ظرفیت خود را به بیش از 2 برابر افزایش دهد افزود: در نهایت هم با توجه به شعار سال ICE برای بخش تعاون در دنیا یک نظام تشویقی و انگیزشی برای فعالیت تعاونی‌های ایرانی در چارچوب فعالیت‌های زیست‌محیطی ایجاد و در جشنواره تعاونی‌های برتر که در ایران به صورت سالانه برگزار می‌شود شاخصی را برای تعاونی‌های سبز تعیین کردیم.
وی اظهار امیدواری کرد : با کمک نهادهای مالی و مشاوره‌ای بتوان حمایت ویژ‌ه‌ای را از تعاونی‌هایی که فعالیت‌های خودشان را سازگار با محیط زیست تعریف کرده اند به عمل آورد.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: کمک بخش غیردولتی معاون امور تعاون توسعه تعاونی ها نیز اشاره وزارت تعاون توسعه تعاون برای توسعه بخش تعاون

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۵۰۷۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تعاونی‌ها در خوزستان توسعه یابند

به گزارش خبرنگار مهر، محمد راضی جلالی در گفت‌وگویی رسانه‌ای با اشاره به شعار سال با موضوع «جهش تولید با مشارکت مردم» بیان کرد: یکی از اصلی‌ترین راهبردهای ما در راستای تحقق شعار سال موضوع در حوزه‌های مختلف از جمله شیلات، کشاورزی، صنایع تبدیلی و… گسترش تعاونی‌ها در خوزستان است.

وی در این راستا شناسایی چالش‌ها و آسیب‌های گذشته و رفع آنها، آموزش و فرهنگ سازی، همچنین تقویت تعاونی‌های با ظرفیت اشتغال بالاتر را در اولویت دانست.

راضی جلالی بر شناسایی ظرفیت‌های مناطق مختلف خوزستان و اولویت بندی آنها در راستای تأسیس تعاونی‌ها و به نتیجه رساندن اهداف تاکید کرد و گفت: تولید، توزیع، بازاریابی و فروش با روحیه کار گروهی و کسب مهارت به بهترین شکل انجام خواهد شد.

وی در ادامه گفت: الگوی کسب و کار در دنیا به شکل قدیمی منسوخ شده و برای ایجاد جهش و مشارکت مردم باید به روش‌های نوین متوسل شد.

کد خبر 6080953

دیگر خبرها

  • الگوی سنتی کسب و کار در دنیا منسوخ شده/ برای ایجاد جهش در تولید روشهای نوین استفاده شود
  • تعاونی‌ها در خوزستان توسعه یابند
  • رویکرد دولت سیزدهم توسعه بخش تعاون است/ تحقق شعار سال با رونق تعاونی‌ها
  • افزایش ۴۸ درصدی ایجاد اشتغال با راه اندازی تعاونی‌های جدید
  • واکاوی عوامل تحقق شعار جهش تولید با مشارکت مردم
  • برنامه های هند برای توسعه تعاونی ها
  • ضرورت تاسیس و توسعه تعاونی‌ها در راستای تحقق شعار سال
  • هدفگذاری برای ایجاد ۶۰ تعاونی با ۱۶۰۰ فرصت شغلی طی امسال
  • آموزش تعاونی ها به فنی وحرفه ای سپرده می شود
  • توانمندسازی زنان سرپرست خانوار موجب توسعه اقتصادی می‌شود