Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-04-25@07:42:36 GMT

رمان‌هایی که به تازگی در نیستان منتشر شدند

تاریخ انتشار: ۱۷ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۵۵۱۰۲۷

رمان‌هایی که به تازگی در نیستان منتشر شدند

«دل به عشقت مبتلا شد» ،«اینجا همه آدم‌ها این‌جوری‌اند» و «چشمان تاریکی» از جدیدترین رمان های منتشر شده انتشارات نیستان هستند.

به گزارش مشرق، انتشارات کتاب نیستان به تازگی سه رمان منتشر کرده است که یکی از آن ها به پیاده روی اربعین می پردازد و دو اثر دیگر از کتاب های ترجمه هستند. در اینجا به معرفی این کتاب ها می پردازیم:

دل به عشقت مبتلا شد

کتاب «دل به عشقت مبتلا شد» سفرنامه‌ای از پیاده‌روی اربعین حسینی در سال ۱۳۹۶ است که  محمد آقاسی آن را تالیف کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نویسنده  در متن این کتاب شرحی مختصر و خواندنی را از سفر خود به کشور عراق  بیان می‌کند. مهمترین ویژگی این کتاب اما نه شرح این سفر که نگاه خاص مردم‌شناسانه مولف در تدوین متن سفرنامه است.

آقاسی در هر بخش از کتاب «دل به عشقت مبتلا شد» که حجمی بالغ بر ۵۴ صفحه دارد، سعی کرده است گزارشی کوتاه و در عین حال دقیق از رفتارهای اجتماعی و فردی مردم حاضر در این سفر ارائه کند؛ گزارشی که به تایید او نوعی پدیده‌شناسی از راهپیمایی عظیم اربعین حسینی است. آقاسی  سعی کرده است برای رسیدن به روایتی متفاوت در این گزارش از متن سفر که تجربه عمومی همه مردم حاضر در آن است، خود را رهانده و به حاشیه‌های جذاب کمتر تجربه و دیده شده در آن دقت کند. از جمله اینکه گزارشی از رفتارهای مردمی و نیز اتفاقات اجتماعی  را ارائه می دهد که در حاشیه این سفر روی داده است  و برای او از همان ابتدای سفر و در راه رسیدن به فرودگاه آغاز  می شود و تا پایان سفر ادامه پیدا می‌کند.

آقاسی  سعی می‌کند تا جای جای  سفر  پیاده روی اربعین حسینی را یک پدیده اجتماعی ببیند و در نتیجه اجزای مختلف این سفر اعم از چگونگی سفر، پیمودن مسیر، مواجهه با ایرانی‌ها و عراقی‌ها و رفتارهای آنها همگی در حکم اجزای سازنده یک کل برای وی عمل می‌کنند. «دل به عشقت مبتلا شد» به همین اعتبار سفرنامه‌ای است که بیشتر از هر چیز تأملات و ذهنیت‌های زائر  امام حسین (ع) را در ایام اربعین  با سبقه و علاقه‌مندی‌های فرهنگی و تجربه فعالیت در این زمینه به زیبایی و در قالب روایتی، فلسفی، فکری داستانی بیان کند.

اینجا همه آدم ها این جوری اند

کتاب «اینجا همه آدم‌ها این‌جوری‌اند» تازه‌ترین اثر منتشر شده از مجموعه داستان‌های کوتاه برگزیده جایزه «اُ. هنری» است. این داستان‌ها از میان بیش از سه هزار داستان کوتاه ارسال شده برای بیش از ۲۴۰ مجله در سراسر کانادا و آمریکا در سال ۱۹۹۷ انتخاب شده است.

در کتاب «اینجا همه آدم‌ها این‌جوری‌اند» داستان‌های کوتاهی از جورج ساندرز، لوری مور، سوکتا متا، رجینالد مک‌نایت، استیون میلاوسر، تام جونز، مارولین کوک، دان سانسالا منتشر شده است. این مجموعه داستان با توجه به قدرت ذاتی نهفته در داستان‌های کوتاه انتخاب شده است. داستان‌هایی که اثر لحظه‌ای و کوتاه بر مخاطب ندارد و تأثیری عمیق و جاودانه بر روح خواننده به جای می‌گذارد.

داستان‌های این کتاب با توجه به این اصل که یک داستان کوتاه پرمایه، پتانسیل ایجاد تحول در آدمی را دارد و می‌تواند در نحوه تفکر و جهان‌بینی فرد تغییراتی جدی و دائمی ایجاد کند، انتخاب شده است. این داستان‌های کوتاه به خواننده اجازه می‌دهد به مرور پدیده‌ها بپردازد و مقولات طرح شده را رمزگشایی کند.

چشمان تاریکی

«چشمان تاریکی» روایتی از زندگی یک زن است که  یکبار با از دست دادن همسرش و بار دیگر با مرگ فرزند دوازده‌ساله‌اش شکست را در زندگی خود تجربه کرده است. او پس از سال‌ها تلاش برای کسب موقعیت‌های شغلی که بتواند کمی زندگی او را متحول کند و در آستانه یکی از مهم‌ترین آنها، با چالش‌های فکری و روحی تازه‌ای برای زندگی خود مواجه می شود.

دین کونتز متولد پنسیلوانیا نویسنده اهل ایالات متحده آمریکا است که برای رمان‌های مهیج و تعلیق‌انگیزاش شهرت دارد. کونتز در سال آخر دانشگاه برنده مسابقه داستان خیالی Atlantic Monthly شد و از همان موقع نویسندگی را شروع کرد.کتاب های کونتز تاکنون به ۳۸ زبان زنده دنیا ترجمه شده و بیش از ۵۰۰ میلیون نسخه از آنها فروخته شده و بسیاری از آنها در لیست پرفروش‌های نیویورک تایمز قرار گرفته است.

گرچه داستان‌های کونتز را داستان‌هایی مملو از ترس و تعلیق برشمرده‌اند اما «چشمان تاریکی» در کنار این موارد از نظر روانشناسی پیچیده، ماهرانه و اغناکننده با مخاطب روبرو می‌شود و او را راضی می‌کند تا با داستان پیش برود. هم چنین پیش‌بینی ویروس کرونا و احتمال دست‌ساز بودن آن، در ۴۰ سال قبل، اثر را متفاوت از یک رمان صرف می‌کند. از سوی دیگر این داستان با نثر به غایت ساده خود تلاش می‌کند تا ادبیاتی رمانتیک و در عین حال شورانگیز را برای مخاطب خود به ارمغان بیاورد. تلفیق این روایت شورانگیز و رمانتیک در کنار ترس و تعلیق از «چشمان تاریکی» داستانی مهیج و پرکشش و خواندنی ساخته است.

منبع: مشرق

کلیدواژه: کرونا اعتراضات آمریکا سهام عدالت مجلس یازدهم معرفی کتاب انتشار کتاب کتاب داستان های کوتاه چشمان تاریکی داستان ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۵۱۰۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازشدن «پرونده قتل مرموز یک یا دو خفاش جوان» در بازار نشر

به گزارش خبرنگار مهر، کتاب داستانی «پرونده قتل مرموز یک یا دو خفاش جوان» نوشته پیام ابراهیمی به‌تازگی با تصویرگری مهناز سلیمان‌نژاد توسط انتشارات فاطمی برای کودکان منتشر و راهی بازار نشر شده است. این‌کتاب یکی از عناوین مجموعه «کتاب‌های طوطی» (واحد کودک و نوجوان انتشارات فاطمی) است.

این‌ناشر پیش‌تر دو داستان پلیسی «دایناسور در مرغدانی» و «خانه سنگی» را هم از مجموعه «گورکن و راسو» منتشر کرده است.

کتاب پیش‌رو دربرگیرنده یک‌داستان پلیسی برای کودکان است که شخصیت‌ اصلی‌اش یک‌جغد کارآگاه است. او از کودکی علاقه زیادی به سرنخ‌ها داشته و با دنبال‌کردنشان، به پاسخ‌های دلگرم‌کننده می‌رسیده است. همیشه هم دوست داشته همه جزییات را یادداشت کند. چون توجه به جزییات مهم‌ترین ویژگی یک‌کارآگاه است.

از دیگر شخصیت‌های داستان «پرونده قتل مرموز یک یا دو خفاش جوان» می‌توان به «مقتول (ملقب به سون سوناریان)» اشاره کرد که یک‌خفاش نوجوان سربه‌هوا و بازیگوش است. او هیچ‌وقت نتوانست کارآگاه شود و از آن‌جا که نتوانست، تبدیل به مقتول شد. خانم همسایه که یک‌کلاغ پیر و تنهاست هم در کنار جناب معلم که یک‌خفاش دیگر است، ازدیگر شخصیت‌های این‌داستان هستند. اما این‌قصه یک «قاتل» هم دارد که ملقب به سون‌سَن سان‌سوناریان است و او هم یک‌خفاش است و نام سخت و پیچیده‌اش باعث می‌شود حرف‌زدن از او سخت و پیگیری پرونده‌اش هم سخت‌تر باشد.

کارآگاه قصه در حال روایت گذشته خود و پرونده‌ای است که وقتی جوان بوده، باعث تغییر مسیر زندگی‌اش شده است؛ پرونده قتل مرموز یک‌خفاش جوان. او می‌گوید به‌نظر می‌آمد پای یک قاتل زنجیره‌ای در میان باشد. در این‌صورت جان هزاران خفاش در خطر بود اما سرنخ‌ها با هم جور در نمی‌آمدند. کارآگاه می‌گوید هرطور که بوده باید معمای پرونده را حل می‌کرد چون در غیراین‌صورت حیثیت خانوادگی‌اش به باد می‌رفت و لکه ننگی بر پیشانی شغل آباواجدادی‌اش باقی می‌ماند...

«پرونده قتل مرموز یک یا دو خفاش جوان» در ۱۳ فصل نوشته شده است.

در قسمتی از این‌کتاب می‌خوانیم:

از خانه کلاغ که بیرون آمدم، دفترچه‌ام را بیرون آوردم و یادداشت‌هایی را که نوشته بودم، مرور کردم. باید چندمتهم دیگر هم پیدا می‌کردم. ذهنم عجیب درگیر آن سرنخ بزرگ شد. همان سرنخ بزرگی که امواج صوتیِ زیرش به گوش خانم و آقای سوناریان می‌رسید. همان سرنخ بزرگی که احتمالا سون قرار بود خوراکی‌ها را با او بخورد. سرنخ بزرگی که می‌توانست من را به سون برساند.

تصمیم گرفتم در غارهای اطراف گشتی بزنم. چندغار را گشتم تا اینکه بالاخره توی یکی از غارها به سرنخ جدیدی رسیدم: بقایای آتشی که روی سقف به پا شده بود؛ چند سیخ آویزان و ته‌مانده غذاهایی که اینجا و آنجا روی زمین ریخته بود. می‌شد حدس زد در آن‌اطراف خبرهایی بوده. و بعد در کنار همه آن‌ها یک تصویر، یک عکس دونفره: دوخفاش در کنار هم. لب‌های خفاش جوان سرخ بود. آیا او واقعا یک خفاش بود یا یک‌خون‌آشام؟ آیا رد خون متعلق به سون بود؟ آیا آن‌عکس لحظاتی پیش از مرگ سون گرفته شده بود؟ یا حتی بعد از مرگ او؟ چشم‌های نیمه‌باز سون هر احتمالی را ممکن می‌ساخت. پرونده داشت پیچیده می‌شد.

این‌کتاب با ۸۰ صفحه مصور، شمارگان هزار و ۵۰۰ نسخه و قیمت ۱۵۰ هزار تومان منتشر شده است.

کد خبر 6086247 صادق وفایی

دیگر خبرها

  • رمان جدید اکبر والایی چاپ شد/ «بر فراز کشتزار» در بازار نشر
  • رمان جدید اکبر والایی چاپ شد/«بر فراز کشتزار» در بازار نشر
  • ورود «مسافر و مهتاب» با «فرقه خودبینان» به کتابفروشی‌ها
  • جایزه داستان و بازآفرینی در ۲ بخش رقابتی و ترویجی برگزار می‌شود
  • نخستین دوره جایزه داستان و بازآفرینی فراخوان داد
  • بازشدن «پرونده قتل مرموز یک یا دو خفاش جوان» در بازار نشر
  • چاپ یک‌رمان پلیسی دیگر از فردریک دار/«آموزش آدمکشی» در بازار نشر
  • جنگ بیانیه‌ها در انگلیس: فارست کوتاه نمی‌آید
  • عرضه رمان ایرانی «باغ کَج» در بازار نشر
  • مجموعه داستان دوباره همان زخم‌ها را به صورتم بزن در کرمانشاه منتشر شد