Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها - مدیرکل ارشاد استان یزد گفت: ادبیات کودک و نوجوان راهی برای آموزش الگوهای جامعه به نسل جدید است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از یزد، دنیای کودکان و نوجوانان به سبب پاکی, یکرنگی و صداقتی که دارند گنجایش و پذیرش دنیای بزرگسالان را با آن همه قوانین و ضابطه و شرایط را ناممکن‌تر کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شاید به همین دلیل است که بسیاری از والدین در ارتباط برقرار کردن با فرزند خود دچار مشکل می‌شوند چرا که آنها بیشتر می‌خواهند با ادبیات خاص خود فرزندانشان را تأدیب کنند و آموزش دهند و این برای کودکی که دنیا را چیزی جز شادی و بازی نمی‌بیند و نوجوانی که به دنبال کشف ناشناخته‌های زندگی خود و تجربه کردن چیزهای جدید است نمی‌گنجد.

شاید به همین دلیل ادبیات کودک و نوجوان پدید آمد تا به والدین در آموزش و تعلیم و تربیت فرزندان کمک کند؛ ادبیات کودک و نوجوان همانند دیگر گونه‌های ادبیاتی سرشار از متن‌ها, داستان‌ها, رمان‌ها, شعرها و حکایت‌هایی هم سطح و سلیقه کودکان و نوجوانان است.

این قشر از جامعه سازندگان اصلی آینده خود, کشور و حتی جهان هستند و در حالی که قدرت ندارند اما می‌توانند سعادت از دست رفته جهان را برگردانند و در کنار ادبیات مخصوص خود که عامل وحدت همه کودکان جهان است می‌توانند ذهن پاک خود را آزاد کنند و با چشم و دل کودکی به دنیای کودکان قدم بگذارند و از راهنمائی‌های اخلاقی, تربیتی, رفتاری, معنوی و از دیگر دستاوردهای این نوع ادبیات لذت ببرند و با آن رشد کنند و با شناخت, آگاهی و علاقه به دنیای بزرگ‌ترها برای ساختن جهانی زیبا یا به عرصه بگذارند.

ادبیات دینی در مقایسه با آنچه باید باشد، زمین لم یزرع است/ داستان خواندنی یک آقازادهوحید شمسایی: عشق به اهل‌بیت(ع) از کودکی در ادبیات ذهنی ما پرورش یافته استسختی‌های نوشتن برای نوجوانان از زبان نویسنده طلبه/ ادبیات دینی کودک ایران وارد مرحله جدیدی می‌شود؟

مجید جوادیان زاده مدیرکل ارشاد استان یزد در این رابطه در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم در یزد اظهار داشت: ادبیات یکی از حوزه‌های مهم است که از دیرباز با جوامع بشری همراه بوده و در کشورهایی مانند ایران با چنین سابقه عظیم و کهن همواره ظهور و بروز داشته است.

وی با اشاره به اینکه ادبیات نوعی سرمایه است بیان کرد: ادبیات در قالب شعر, داستان‌ها و رمان‌ها, نوشته‌جات و متون ادبی و حتی تفسیر قرآن و متون دینیِ مختلف همه جلوه‌هایی از فرهنگ ادبی تمدن اسلامی ایرانی ما بودند که سبب می‌شود جوامع زبانی برای بیان داشته‌های خودشون پیدا کنند.

مدیرکل ارشاد استان یزد افزود: جامعه‌ای که در آن ادبیاتش قوی‌تر است و دارای نویسندگان و شاعران و نمایش‌نویسان بزرگی هست قدرت بیشتری برای مقاومت در جهان دارد.

وی تصریح کرد: در کشور خود ما نیز در دوران انقلاب اسلامی و دفاع مقدس آثار ادبی ای خلق شده که آن دوره از تاریخ را ماندگار‌تر کرده و اکنون با توجه به شرایط جدیدی که بر جامعه ما حاکم است سال‌ها آزمون و خطا و تجربه کردن‌ها و ادبیات و ادبیت جدیدی نیاز داریم که بخشی از آن ادبیات کودک و نوجوان است.

جوادیان‌زاده ادبیات را زیربنای بسیاری از هنرها مانند نمایش نامه‌نویسی, فیلم نامه‌نویسی، شعر و شاعری خواند و گفت: همه جوامع به ادبیات نیاز دارند به ویژه به ادبیات کودک و نوجوان چراکه برای مخاطبی تعریف می‌شود که تازه در حال شناسایی و کشف جهانِ خود است حتی در آثار مهم ادبی جهان مثل هاکلبرفین و تام سایر قهرمان داستان نوجوانانی هستند که در ذهن یا جهان خارج ار خود دائم در حال کشف و ایجاد خلاقیت هستند و حادثه‌ای می‌آفرینند.

این مسئول استانی ادبیات کودک و نوجوان را هم به عنوان خالق و هم به عنوان مخاطب و خواننده و قهرمانِ حوزه ادبیات حائز اهمیت دانست و گفت: ما نمی‌توانیم برای کودکان و نوجوانان مانند بزرگسالان دستورالعمل‌ها و گزینه‌های صریح وضع کنیم و انتظار داشته باشیم آنها تبعیت کنند بلکه باید از طریق ادبیات کودک و نوجوانان و آموزش‌های غیر مستقیم این حوزه به ویژه با استفاده از رمان و متن‌های ادبی و فاخر که روح کودک و نوجوان را تسخیر می‌کند الگوهای جامعه را به کودکان و نوجوانان بشناسانیم و یاد بدهیم تا وقتی از خانواده وارد جامعه می‌شوند بدانند چه رفتاری باید داشته باشند و جامعه چه انتظاری از آنها دارد.

وی افزود: حتی بخشی از این الگوهای جامعه الگوهای ارزشی هستند که به کودک و نوجوان کمک می‌کند تا جهان اطرافش را بهتر بشناسد و رفتارهای مناسب با جهان نوینی که ایجاد شده و هر روز در حال تغییر داشته باشد و قدرت درک, فهم و رفتار مناسب با جهان را داشته باشد.

ادبیات کودک و نوجوان می‌تواند از همان کودکی با فرزندان ما همراه باشد تا در حالی که این موکلان زندگی از بعد جسمی رشد می‌یابند از بعد عقلی و فکری هم رشد یابند و به تدریج و متناسب با سن و سال خود با مفاهیم عمیق زندگی, الگوهای ارزشی, اخلاقی و کاری آشنا شوند و آنها را در خود پرورش دهند تا بتوانند آینده‌ای خلاق, فعال, پیشرفته و با بصیرت برای خود و حتی نسل بعد از خود بسازند.

انتهای پیام/784/ح

R41376/P1357/S6,76/CT7 بیشتر بخوانید... اصفهان| محتوای ویژه کودکان در حوزه گردشگری تهیه شود/ آموزش جاذبه‌های گردشگری با ادبیات مخصوص کودکان تهدید ثبات و امنیت جهانی با ادبیات‌سازی برای ضربه به مراکز هسته‌ای ادبیات داستانی چه تأثیری در شکل‌گیری دیکتاتوری رضا‌خانی داشت؟

منبع: تسنیم

کلیدواژه: مدیرکل ارشاد استان یزد ادبیات کودک و نوجوان کودکان و نوجوانان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۵۱۱۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آثار برگزیده جشنواره شعر کودک و نوجوان رضوی منتشر می شوند

به گزارش خبرگزاری مهر، سیداحمد میرزاده دبیر پانزدهمین جشنواره ملی شعر کودک و نوجوان رضوی با اشاره به دوره‌های گذشته این رویداد گفت: طبق بررسی‌های انجام شده جشنواره‌های قبلی آثار ارسالی متمرکز بر موضوع زیارت هستند و به حس و حال در این فضا پرداخته شده است.

وی افزود: موضوع امام شناسی و شناخت معرفت‌های امام رضا (ع) در شعر کودک و نوجوان کمرنگ‌تر دیده شده و شاعران این حوزه به موضوع ذکر شده بیشتر خواهند پرداخت.

دبیر پانزدهمین جشنواره ملی شعر کودک و نوجوان رضوی گفت: در جشنواره امسال شعر کودک و نوجوان رضوی تلاش بر بیشتر کردن طیف مخاطبان بوده و در همین راستا بخش خردسال نیز به جشنواره اضافه شده است.

میرزاده با اشاره به اهمیت جایگاه پیشکسوتان در حوزه شعر کودک و نوجوان گفت: در دوره‌های گذشته نگاه کمرنگ‌تری نسبت به پیشکسوتان این بخش داشتیم اما امسال با برنامه ریزی‌های صورت گرفته سعی شده در هر شهر از یک پیشکسوت در این حوزه تقدیر کنیم.

وی ادامه داد: در جشنواره پانزدهم شعر کودک و نوجوان رضوی نشست‌های تخصصی در شهرهای مختلفی از جمله قم، شیراز و همدان را تدارک دیدیم که در حاشیه آن از پیشکسوتان این شهرها نیز تقدیر خواهد شد.

دبیر پانزدهمین جشنواره ملی شعر کودک و نوجوان رضوی گفت: به آثار شعر رضوی توجه ویژه‌ای شده و همچنین آثار برگزیده قبلی نیز به صورت کتاب چاپ خواهد شد.

میرزاده گفت: در نشست‌هایی که برای شهرهای مختلف پیش بینی شده برنامه نقد و بررسی کتاب‌های تخصصی این حوزه نیز خواهیم پرداخت.

کد خبر 6063379 زینب رازدشت تازکند

دیگر خبرها

  • جایزه شعر و ادبیات محلی به نام حیدرعلی طالب‌پور بروجنی پایه‌گذاری می‌شود
  • پویش آمد بهار جان‌ها تا پایان فروردین تمدید شد
  • ۱۰۰۰ کودک سنندجی در حمایت از کودکان غزه گرد هم می‌آیند
  • آثار برگزیده جشنواره شعر کودک و نوجوان رضوی منتشر می شوند
  • جایزه ملی کتاب کودک و نوجوان در یک قدمی اجرا
  • مدیرکل جدید کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان سمنان معرفی شد
  • سرمایه گذاری در حوزه تفریحات کودک
  • مدیر کل ارشاد قم رفتنی شد
  • مدیر کل ارشاد قم رفتنی شد 
  • سند فرهنگ نوجوان در همدان نگارش می‌شود