Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فرارو»
2024-04-23@06:18:19 GMT

مدرس استراتژی در دانشگاه فولاد مبارکه

تاریخ انتشار: ۱۷ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۵۵۱۶۴۴

خیابانی سرپرست جدید وزارت صمت در اقدامی قابل تقدیر طرح خود کفابی کشور از واردات ورق‌های فولادی را در دستور کار خود قرار داده است درحالی که شاید بسیاری از مدیران فعلی ترجیح میدادند تا با اجرای پروژه‌های کوتاه مدت‌تر رضایت عمومی از عملکرد خود را افزایش دهند از همین جهت این سزح از ژرف نگری و بلند پروازی این مدیر جوان جای تقدیر دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش نبض بازار، ده روز پیش بود که سرپرست وزارت صمت به اصفهان رفت و درآیین آغاز پروژه نورد گرم ۲ فولاد مبارکه شرکت و آن را کلنگ زنی کرد. پروژه‌ای که از حیث اهمیت، میتواند کشور را بی نیاز به واردات بی‌رویه ورق‌های فولادی کند.

آنطور که کارشناسان اقتصادی می‌گویند نیاز کشور در سال به این کالا برابر با ۷ میلیون تن است که در بهترین حالت و با راندمان ۱۲۰ درصدی تولید داخلی کشور تنها کفاف ۴.۵ الی ۵ میلیون تن در کشور را میدهد و صنعتگران ما مجبور به وارد کردن مابقی نیاز خود از کشور‌های دیگر شوند. این در صورتی است که در کشور‌های مختلف دنیا منطق استفاده از راندمان کارخانجات فولادی برای فرآوری فولاد خام به ورقه‌های فولادی ۸۰ درصد است که باعت کاهش استهلاک و ریسک کمتر می‌شود.

حال قرار است با کلنگ زنی پروژه نورد گرم ۲ فولاد مبارکه ظرفیت تولیدی کشور به ۸ میلیون تن در سال ارتقا یابد که طبیعتا با این میزان تولید ورق فولادی در کشور اتفاقات مثبت فراوانی در کشور رقم می‌خورد اولا آنکه، از خام فروشی فولاد خام به کشور‌های غربی و خرید ورقه‌های فولادی فرآوری شده با صرف هزینه‌های گزاف جلوگیری می‌شود ثانیا در ذخیره ارزی کشور، صرفه جویی خوبی صورت می‌گیرد ثالثا انکه با درآمد حاصله و سود ناشی از فروش آن، ظرف چندسال هزینه‌های افتتاح پروژه بازمی‌گردد و رابعا آنکه یکی از پاشنه‌های آشیل که دشمنان انقلاب به واسطه آن، تهدید به تحریم کشور می‌کنند و از آن، چون برگ برنده استفاده می‌کنند از بین خواهد رفت.

نمونه مثال اخیر را می‌توان در حدود ۱۰ سال پیش شناسائی کرد که دول غربی تمام توان خود را برای تحریم بنزینی کشور و خلع قدرت از حکومت مرکزی (مانند آنچه این روز‌ها در ونزوئلا اتفاق می‌افتد) پی‌ریزی کرده بودند، اما بعد از افتتاح پروژه پالایشگاه خلیج فارس و خودکفایی کشور در تولید بنزین مناسب، این ابزار تحریمی از آنان گرفته شد.

اما در این میان اهتمام سرپرست موقت وزارت صمت که معلوم هم نیست تا چه مدت بر این کرسی تکبه خواهد زد جای تقدیر دارد چراکه اولا به پشتوانه خودکفایی کشور در تولید ورق‌های فولادی کشور، دیپلمات‌های ایرانی در پای مذاکره از ظرفیت چانه زنی بیشتری برخوردار خواهند شد و دوما آنکه در روزگاری که هر مسئولی به دنبال اجرا و به نتیجه رساندن طرح کوتاه مدت و زودبازده برای افزایش رضایت عمومی نسبت به عملکرد خود هست، اجرای این پروزه که حداقل برای افتتاح آن باید سه سال به انتظار نشست آن هم در سال پایانی دولت نشان از سطح بالای دغدغه مندی سرپرست جوان وزارت صمت نسبت به استقلال کشور و آینده نگری وی دارد.

منبع: فرارو

کلیدواژه: فولاد مبارکه وزارت صمت وزارت صمت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۵۱۶۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمایت از تاسیس شرکت دانش‌بنیان از سوی ایرانیان خارج از کشور

معاون سرمایه انسانی سازمان توسعه همکاری‌های علمی و فناورانه بین المللی گفت: این سازمان از متخصصان خارج از کشور که قصد تاسیس شرکت دانش بنیان در ایران دارند حمایت مالی و زیرساختی می‌کند.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، سید علی حسینی با توجه به جزئیات مدل حمایتی سازمان توسعه همکاری‌های علمی و فناورانه از فناوران و محققان ایرانی خارج از کشور در قالب پروژه و پلتفرم «کانکت پلاس» گفت: هدف از «کانکت پلاس»، طراحی سامانه‌ای برای همکاری با متخصصان ایرانی خارج از کشور است و برنامه و تسهیلاتی برای نخبگانی که به کشور باز می‌گردند، در نظر گرفته شده است. براساس این پروژه نخبگان و فارغ التحصیلانی که قبلاً در خارج از کشور شرکت تأسیس و یا محصولی تولید کردند و می‌خواهند مشابه آن را در ایران تولید و یا شرکت دانش بنیان در ایران تأسیس کنند، مورد حمایت اولیه و فناورانه ما قرار خواهند گرفت.

معاون توسعه روابط علمی و سرمایه انسانی سازمان توسعه همکاری‌های علمی و فناورانه بین المللی معاونت علمی با اشاره به اینکه با همکاری صندوق نوآوری و شکوفایی، یک گرنت ۵۰۰ میلیون تا یک میلیارد تومانی بلاعوض و همچنین جذب سرمایه از صندوق ها و وی سی های همکار کانکت به افرادی که به دنبال تأسیس شرکت دانش بنیان هستند، اعطا می‌شود، گفت: همچنین یک سری امکانات زیرساختی و فضاهای مازاد در پارک‌ های فناوری پردیس، دانشگاه صنعتی شریف، تهران، اصفهان، شیراز و … در اختیار این افراد قرار داده خواهد شد.

وی با بیان اینکه طی دو ماه و نیم، ۳۸۰ پروپوزال واصل شده است تصریح کرد: از این تعداد ۱۰۰ پروپوزال به شرکت دانش بنیان تبدیل شد و باقی طرح‌ها در حال داوری و ارزیابی است. همچنین ما پروژه‌های این افراد را به سرمایه گذاران معرفی خواهیم کرد چرا که بعضاً برخی از طرح‌ها به حمایت بالای چند میلیارد تومان نیاز دارند و از آنجا که این پروژه‌ها پیش از آن اجرایی شده، ریسک سرمایه گذاری شأن کمتر است.

حسینی دومین حمایت در قالب پروژه کانکت پلاس را حمایت از محققان پسادکتری عنوان کرد و گفت: در همین راستا از هزار و ۷۰۰ محقق پسادکتری در سال ۱۴۰۲ حمایت کردیم. فرد ابتدا باید پروپوزال خود را در پلتفرم کانکت پلاس بارگذاری کند و ما قبل از اپلای کردن، او را به دانشگاه یا پژوهشگاه معرفی می‌کنیم و اگر پروپوزال فرد تأیید شود، در دانشگاه جذب و علاوه بر اعطای حقوق استادیار پایه و یک گرنت حدود ۳۰۰ میلیون تومانی، به مدت یک سال بیمه خواهد شد.

دیگر خبرها

  • رکورد شکنی تولید در شرکت فولاد اکسین خوزستان
  • شکوفایی تولید و رکوردشکنی فولاد هرمزگان در بهار 1403
  • حمایت«کانکت پلاس» از ۱۷۰۰ محقق پسادکتری در سال گذشته
  • رکوردشکنی تولید فولاد و پتروشیمی در شرایط تحریم
  • حمایت از تاسیس شرکت دانش‌بنیان از سوی ایرانیان خارج از کشور
  • دعوت ۵ فولادی به اردوی تیم فوتبال جوانان کشور
  • صنعت ریلی کشور نیازمند یک استراتژی یکپارچه
  • انتقام سعید واسعی از فولادی‌ها؛ گل سه امتیازی در خوزستان
  • مصوبه اقتصادی سفر دولت به لرستان همچنان در ابهام/ازنا«فولادی»نشد!
  • صادرات یک و نیم میلیارد دلاری کالا از آذربایجان شرقی