Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها ـ واحدهای تولیدی کهگیلویه و بویراحمد به‌دلیل عدم شناخت بازار، نبود بازار فروش و ایجاد بر مبنای تسهیلات بانکی با نرخ بهره بالا و ... وضعیت بغرنجی دارند. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از یاسوج، نظام‌های حاکم همواره در تلاش هستند که بسترهای مناسبی برای توسعه جوامع خود فراهم آورند ،بسترهایی که ایجاد آن مستلزم وجود پیش زمینه‌های مختلفی بوده که از مهمترین آنها نیروی انسانی، سرمایه و مکان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

امروز آنچه شاید به وفور در اکثر جوامع یافت می‌شود نیروی انسانی است، شاخصی که خود به چند دسته ماهر، نیمه ماهر و ساده تقسیم می‌شوند، اما دومین شاخص یعنی سرمایه همواره از دغدغه‌های ثابت دولت‌ها و حتی افراد برای ایجاد طرح‌های صنعتی، تولیدی و ...است.

شاخص سوم یعنی جا و مکان را می‌توان تقریباً وابسته به شاخص سرمایه دانست که در برخی از موارد دولت‌ها در تامین این شاخص با متقاضیان ایجاد طرح مساعدت‌های حداقلی را دارند.

تامین شاخص سرمایه برای ایجاد طرح از مهمترین دغدغه‌ها در این مسیر است،برای تامین این مورد معمولاً افراد متقاضی از دو روش آورده شخصی (سرمایه اولیه متعلق به خود) یا دریافت تسهیلات بانکی اقدام می‌کنند.

در روش اول یعنی استفاده از سرمایه شخصی تا حدود زیادی سرمایه گذار با فکری باز و ذهنی کمتر درگیر مشغول فعالیت می‌شود، اما در روش دوم یعنی استفاده از تسهیلات بانکی فرد سرمایه گذار همواره دغدغه پرداخت بدهی خود به بانک را دارد و استرس ناشی از این مورد تا حد زیادی تمرکز و انرژی کار را از فرد سلب می‌کند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس: حل مشکل اشتغال جوانان در حد حرف باقی ‌مانده استعضو مجمع نمایندگان استان گلستان: 2345 میلیارد تومان اعتبار اشتغال‌زایی برای استان مصوب شدخراسان جنوبی| تأمین ست دوم استخراج لانگوال منجر به توسعه معدنکاری و اشتغال منطقه طبس می‌شود

در کشورهای مختلف نحوه پرداخت این تسهیلات به افراد متقاضی متفاوت بوده، به فرض در کشورهای غربی پرداخت تسهیلات برای ایجاد اشتغال و حضور در چرخه تولید و صنعت با بهره‌های خیلی کم پرداخت می‌شود و این خود سبب ایجاد انگیزه سرمایه گذار و ذهنی آرام و تمرکز بیشتر بر موضوع کار می‌شود.

اما آنچه در این باره در ایران اتفاق می افتد کاملاً خلاف کشورهای غربی بوده و بانک‌ها در اعطای تسهیلات کار آفرینی و اشتغال بیشتر از آنکه اندیشه کلان و توسعه کشور مد نظرشان باشد، سود بانکی و خالی کردن جیب سرمایه گذاران با اعطای وام‌های با بهره بسیار در سایه اخذ ضمانت‌های قوی را مد نظر دارند.

احسان عسکری کارشناس امور اقتصادی و پول در این رابطه به خبرنگار خبرگزاری تسنیم می‌گوید که  راه اندازی یک طرح صنعتی یا تولید و ایجاد کسب و کار مستلزم فرایند خاص و اهلیت فنی است.

عسکری اهلیت فنی را اطلاعات کافی فرد در زمینه ایجاد طرح مورد نظر از صفر تا 100 می‌داند و معتقد است که ایجاد بازار و پرداختن به فروش مهم تر از تولید است.

وی با اشاره به اینکه سرمایه گذاری در بستر اخذ تسهیلات بانکی در اقتصاد معیوب ایران مصداق غرق شدن در باتلاق ورشستگی می‌باشد، افزود: با توجه به نوسانات موجود در بازار ایران که متأثر از افزایش نرخ ارز و تحریم‌ها بوده، قاعدتاً هر فعالیتی تحت تأثیر این نوسنات قرار می‌گیرد و واحدهای صنعتی یا تولیدی و هر کسب و کاری که نرخ بازده آن کمتر از نرخ بهره پولی باشد محکوم به شکست است.

عسکری معتقد است که اکثر طرح هایی که منجر به شکست و تعطیلی می‌شوند به دلیل عدم اهلیت فنی متقاضی است و سرمایه گذار در صورت اخذ تسهیلات با نرخ حد اقلی 12درصد که یکی از نرخ‌های پایین در بهره بانکی در ایران تعریف می‌شود در صورتی می‌تواند موفق باشد که نرخ بازده فعالیتش بیشتر از 30 درصد باشد.

این عضو هیأت علمی دانشگاه در یاسوج مصداق چنین وضعیتی را واحدهای تعطیل یا نیمه تعطیل در سه شهرک صنعتی یاسوج عنوان می‌کند و معتقد است که این واحدها بخاطر عدم شناخت بازار، نبود بازار فروش، ایجاد بر مبنای تسهیلات بانکی با نرخ بهره بالا، عدم حمایت دولت‌ها و... به چنین وضعیتی دچار شده‌اند.

احسان عسکری عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور استان کهگیلویه و بویراحمد نرخ بالای بهره بانکی را هسته تورم می‌داند و از علل ایجاد این معضل را دولت‌ها، بانک مرکزی و فرهنگ عمومی می‌داند.

ایشان در ادامه سه معضل اصلی حال حاضر کشور را تورم، بیکاری و فاصله طبقاتی می‌داند که در هر سه مورد سیاست‌های اشتباه پولی و توزیع نا عادلانه سهیم هستند.

انتهای پیام/544/ش

R41452/P/S6,69/CT7 بیشتر بخوانید... ارائه خدمات به واحدهای تولیدی فاقدمجوز استاندارد در کردستان قطع شود رونمایی از گرید چادر مشکی در پتروشیمی تندگویان/ ایران در تولید چادر مشکی خودکفا شد فعالیت ۱۳ واحد صنعتی و صنفی تولید ماسک در استان قم/در توزیع ماسک در استان مشکل داریم

منبع: تسنیم

کلیدواژه: تسهیلات بانکی سرمایه گذار ایجاد طرح دولت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۵۲۰۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ۲۴٫۷ درصدی تسهیلات پرداختی شبکه بانکی در سال ۱۴۰۲

امتداد - تسهیلات پرداختی بانک‌ها طی 12 ماهه سال 1402 در مقایسه با دوره مشابه سال 1401، 24.7 درصد افزايش داشته است. از کل تسهیلات پرداختی شبکه بانکی، سهم مصرف­ کنندگان نهایی (خانوار) با احتساب کارت‌های اعتباری 19.8 درصد است.

به گزارش پایگاه خبری امتداد ،  تسهیلات پرداختی بانک‌ها طی ۱۲ ماهه سال ۱۴۰۲ مبلغ ۵۶۴۶۰٫۳ هزار میلیارد ریال می‌باشد که در مقایسه با دوره مشابه سال قبل مبلغ ۱۱۱۹۳٫۱ هزار میلیارد ریال (معادل ۲۴٫۷ درصد) افزایش داشته است. از کل تسهیلات پرداختی، مبلغ ۴۶۱۲۲٫۰ هزار میلیارد ریال معادل ۸۱٫۷ درصد به صاحبان کسب و کار (حقوقی و غیرحقوقی) و ۱۰۳۳۸٫۴ هزار میلیارد ریال معادل ۱۸٫۳ درصد به مصرف­  کنندگان نهایی (خانوار) تعلق گرفته است.


لازم به ذکر است تسهیلات پرداختی ۱۲ ماهه سال ۱۴۰۱ مبلغ ۴۴۴۸۵٫۳ هزار میلیارد ریال بوده است که با در نظر گرفتن تعدیلات صورت پذیرفته توسط شبکه بانکی به مبلغ ۴۵۲۶۷٫۲ هزار میلیارد ریال افزایش یافته است.

   جدول ۱ بیانگر هدف از دریافت تسهیلات پرداختی در بخش‌های اقتصادی طی ۱۲ ماهه سال ۱۴۰۲ می‌باشد. سهم تسهیلات پرداختی در قالب سرمایه در گردش در کلیه بخش‌های اقتصادی طی ۱۲ ماهه سال ۱۴۰۲ مبلغ ۳۵۲۴۴٫۶  هزار میلیارد ریال معادل ۷۶٫۴ درصد کل تسهیلات پرداختی به صاحبان کسب و کار است. همچنین سهم تسهیلات پرداختی در قالب خرید کالای شخصی توسط مصرف کننده نهایی (خانوار) مبلغ  ۴۳۱۵٫۷ هزار میلیارد ریال معادل ۴۱٫۷ درصد از کل تسهیلات پرداختی به مصرف کنندگان نهایی (خانوار) می‌باشد.

   سهم تسهیلات پرداختی بابت تأمین سرمایه در گردش بخش صنعت و معدن در ۱۲ ماهه سال ۱۴۰۲ معادل ۱۳۷۲۸٫۸ هزار میلیارد ریال بوده است که حاکی از تخصیص ۳۹٫۰ درصد از منابع تخصیص یافته به سرمایه درگردش کلیه بخش های اقتصادی (مبلغ ۳۵۲۴۴٫۶ هزار میلیارد ریال) می‌باشد. ملاحظه می‌شود از ۱۶۷۴۳٫۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات پرداختی در بخش صنعت و معدن معادل ۸۲٫۰ درصد آن (مبلغ ۱۳۷۲۸٫۸ هزار میلیارد ریال) در تأمین سرمایه در گردش پرداخت شده است که بیانگر توجه و اولویت‌دهی به تأمین منابع برای این بخش توسط بانک‌ها در سال ۱۴۰۲ می‌‌باشد.
 

⦁    تسهیلات خرد ( کمتر از ۳۰۰۰ میلیون ریال )
  از کل تسهیلات پرداختی در دوره یاد شده، مبلغ ۱۳۱۵۰٫۹ هزار میلیارد ریال معادل ۲۳٫۳ درصد به صورت تسهیلات خرد اعطا شده است. همچنین مبلغ ۱۰۳۲٫۹ هزار میلیارد ریال نیز در قالب کارت‌های اعتباری انجام پذیرفته است، که با احتساب این مبلغ، کل تسهیلات پرداختی خرد (کمتر از سه میلیارد ریال) به مبلغ ۱۴۱۸۳٫۸ هزار میلیارد ریال معادل ۲۴٫۷ درصد کل تسهیلات پرداختی را شامل می‌شود. شایان ذکر است با توجه به اینکه تسهیلات پرداختی در قالب کارت‌های اعتباری نیز در بخش خانوار پرداخت شده است، با این اوصاف سهم بخش خانوار از ۱۸٫۳ درصد در جدول‏-۱، به ۱۹٫۸ درصد کل تسهیلات پرداختی افزایش می‌یابد.(جدول۲)
  شایان ذکر است که همچنان باید در تداوم مسیر جاری، ملاحظات مربوط به کنترل تورم را نیز در نظر گرفت و همواره مراقب قدرت گرفتن پتانسیل تورمی ناشی از فشار تقاضای کل در اقتصاد نیز بود. بر این اساس ضروری است به افزایش توان مالی بانک‌ها از طریق افزایش سرمایه و بهبود کفایت سرمایه بانک‌ها، کاهش تسهیلات غیرجاری و بازگرداندن آنها به مسیر صحیح اعتباردهی بانک‌ها، افزایش بهره‌وری بانک‌ها در تامین سرمایه در گردش تولیدی، پرهیز از فشارهای مضاعف بر دارایی بانک‌ها و ترغیب بنگاه‌های تولیدی به سمت بازار سرمایه به عنوان یک ابزار مهم درتامین مالی طرح‌های اقتصادی (ایجادی)توجه ویژه‌ای کرد.
  هدف از دریافت تسهیلات پرداختی در بخش‌های اقتصادی طی ۱۲ ماهه سال ۱۴۰۲ ۲۳ KB –

 

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

دیگر خبرها

  • افزایش ۲۴٫۷ درصدی تسهیلات پرداختی شبکه بانکی در سال ۱۴۰۲
  • صدور ۹۶ جواز تاسیس واحدهای صنعتی و تولیدی در تربت حیدریه
  • اولین طرح ارتقای امنیت اجتماعی در سال ۱۴۰۳
  • ۹۴۰ واحد مسکونی مددجویی در استان کهگیلویه و بویراحمد به بهره‌برداری رسید
  • ضرورت اصلاح روند صدور مجوز‌های ایجاد واحدهای تولیدی و صنعتی
  • زیرسازی ناحیه صنعتی نیر تکمیل می‌شود
  • طرح های تشویقی جدید صندوق بیمه روستائیان برای فرزندآوری
  • طرح های تشویقی جدید صندوق بیمه اجتماعی روستائیان برای فرزندآوری
  • اصلاح روند صدور مجوزهای ایجاد ‌واحدهای‌ تولیدی و صنعتی ضروری است
  • واحد‌های تولیدی شهرک‌های صنعتی ایلام، جان می‌گیرند