Web Analytics Made Easy - Statcounter

در سال های اخیر انگلیس که در ادبیات سیاسی جهان به روباه پیر شهرت یافته، سعی کرده در جنگ ها و مشکلات جهانی (در یک تقسیم کار با واشنگتن) کمتر در چشم باشد و فقط طرح و برنامه جنگ های منطقه را طراحی کند و آمریکا اجرا کننده و فرماندهی جنگ ها را به عهده داشته باشد که جنگ های سوریه، عراق، یمن و حمله رژیم بعثی ساقط شده عراق به ایران و.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

..نمونه های بارز این موضوع می باشد.

هرچند انگلیس در جنگ اول خلیج فارس (۱۹۹۱) در کنار آمریکا و دیگر کشورهای غربی علیه رژیم صدام قرار داشت و در جنگ دوم خلیج فارس (۲۰۰۳) که به سرنگونی صدام منجر شد نیز به طور محدود حضور داشت، اما در دیگر جنگ های منطقه همچون بحران سوریه، حمله داعش به عراق و جنگ یمن در ۱۰ سال گذشته عموما نقش پشت پرده داشته و گفته می شود، طراح و برنامه ریز این جنگ های خانمانسوز بوده و آمریکا فرماندهی و هدایت آنها را به عهده داشته است؛ جنگ هایی که ثمره آن کشتار صدها هزار مسلمان بی گناه بوده است.

اما در ماه های اخیر نقش پشت پرده انگلیس، بویژه در بحث فروش تسلیحات به صورت غیر قانونی به عربستان، به حضور مستقیم در جنگ یمن تبدیل شده و نیروهای انگلیسی در غالب ۴۵۰ نظامی از مارس گذشته (اسفند /فروردین) وارد استان عدن در جنوب یمن شده اند.

نظامیان انگلیسی در غالب یک تشکل نظامی ۳ هزار نفره ، همراه نیروهای آمریکایی با ماموریت نظارت بر استان استراتژیک عدن که در ورودی دریای سرخ قرار دارد و از طریق آن می توان دریانوردی در منطقه تنگه باب المندب، دریای عرب و دریای سرخ را کنترل کند، وارد جنوب یمن شده اند.

نظامیان انگلیسی همانگونه که در یمن به دنبال منافع خاص خود هستند، اما در کنار آن حامی سیاست های آل سعود در این کشور نیز می باشند.

روزنامه الاخبار چاپ لبنان با اشاره به کمک انگلیس به آل سعود در تجاوز به یمن و حضور ۳ هزارو ۶۰۰ نظامی بازنشسته انگلیسی که در پایگاه‌های نظامی عربستان در نزدیکی مرزهای یمن مستقر هستند، به نقل از یکی از این نظامیان می نویسد، نظامیان بازنشسته انگلیسی برای شرکت «BAE Systems» با قراردادهای چند میلیارد دلاری با ارتش عربستان، کار می‌کنند؛ اگر ما آنجا نبودیم، جنگنده – بمب افکن ‌های عربستانی ظرف یک هفته و نهایتا دو هفته از آسمان یمن ناپدید می‌شدند."

این نیروهای بازنشسته استمرار عملیات‌های نظامی هوایی عربستان شامل آموزش خلبانان، مدیریت عملیات‌های پرواز به سمت جنوب برای حمله به اهداف انتخاب شده در اراضی یمن و نیز خدمات نگه‌داری و قطعات یدکی جنگنده‌- بمب افکن ها، تجهیز ۲۴ ساعته آنها به سلاح، حمایت فنی و مدیریت انبارهای تسلیحاتی و خمپاره‌ اندازها را به صورت رسمی برعهده دارند.

همزمان نیروهای بخش‌های تسلیحاتی انگلیس در کنار نیروهای آمریکایی با مدیریت مرکز عملیات کنترل نظامی عربستان برای تعیین اهداف بمباران، چگونگی ماموریت‌ها و سلاح‌های مورد استفاده، هماهنگی با کادر شرکت‌های هوایی انگلیس جهت اجرای عملیات‌ها، آماده کردن خمپاره‌ها، تجهیزات و جنگنده‌ها طبق برنامه زمانی توافق شده با عربستان همکاری مستقیمی دارند. همه اینها به معنای آن است که انگلیس در کنار آمریکا به طور کامل بخش هوایی جنگ علیه یمن را برعهده دارد و از به روز کردن جنگنده‌- بمب افکن ها، خمپاره اندازها، مدیریت عملیات، حفاظت، آموزش و اجرا گرفته تا حتی برخی انگشتانی که دکمه شلیک راکت‌ها علیه اهداف غیر نظامی یمن را فشار می‌دهند، در جنگ علیه ملت یمن حضور دارند.

انگلیس از زمانی که خاندان آل سعود کنترل بیشتر مناطق جزیره عربی را در سال ۱۹۲۰ به دست گرفت، منبع سلاح این خاندان بوده است. با وجود اینکه آمریکایی‌ها زمام کنترل بر عربستان را پس از افول امپراتوری انگلیس در دهه پنجاه قرن گذشته به دست گرفتند، اما همواره به لندن اجازه دادند سهم مهمی از صادرات اسلحه به عربستان را برای خود حفظ کنند و از این مساله حمایت کردند، آنها ماموریت ایجاد، آموزش و ارتقای نیروهای موسوم به گارد ملی ویژه حمایت از آل سعود در برابر کودتاها را به انگلیسی‌ها واگذار کردند. انگلیسی‌ها از دهه شصت یگان هوایی عربستان را به جنگنده‌- بمب افکن های پرسرعت خود از جمله هواپیماهای قرارداد مشهور الیمامه تجهیز کردند. جنگنده – بمب افکن‌هایی که انگلیس به عربستان فروخت از دو نوع تورنادو و تایفون بیشترین پروازهای روزانه برای بمباران یمن را در کنار F۱۶ های آمریکایی انجام می‌دهند.

سال گذشته اطلاعاتی از زخمی شدن شماری از نظامیان انگلیسی در جریان درگیری‌های داخل مناطق تحت حاکمیت دولت صنعا انتشار یافت که کارشناسان، این مساله را نشانه‌ای از تغییر تدریجی استراتژی پروژه آمریکایی-انگلیسی درباره یمن و نتیجه درک رو به فزونی واشنگتن و لندن از تنگنای شکست ائتلاف عربستانی-اماراتی – آمریکایی در حل و فصل امور با گذشت بیش از پنج سال از آغاز تهاجم به یمن به ویژه با ادامه پیشروی رزمندگان یمنی در مواضع مزدوران عربستانی – اماراتی قلمداد کردند.

 دستاوردهای بزرگی که رزمندگان یمنی در دو سال گذشته به ویژه در ماههای اخیر در دو استان الجوف و مأرب به دست آوردند و همچنین حملات مکرر و دقیق یمنی ها به پایگاه‌های حساس نظامی – امنیتی در ریاض و پالایشگاه های نفتی عربستان با موشک های دوربرد و پهپادهای مجهز به بمب  هدایت شونده، نکته دیگری می باشد که پای نظامیان انگلیسی را مستقیما به جنگ یمن برای دفاع از آل سعود باز کرده است.

افشاگری روزنامه گاردین در خصوص اقدامات لندن در جنگ یمن قابل توجه است؛ این روزنامه انگلیسی  سال گذشته در گزارشی مستند اعلام کرد، دولت انگلیس تنها با ارائه تسلیحات نظامی به عربستان در جنگ یمن حضور ندارد، بلکه با نقض قوانین داخلی و اعزام کارشناسان دفاعی به ریاض، در ادامه جنگ خونین در این منطقه غرب آسیا نقش بزرگی ایفا می کند.

مقامات سعودی در حالی با حمله به یمن بدترین بحران انسانی در جهان را ایجاد کرده اند که تسلیحات ساخت کشور انگلیس بیشترین مورد استفاده را در این کشتار داشته است؛ این حملات موجب کشته شدن هزاران یمنی و آوارگی میلیون ها نفر دیگر شده است.

 گاردین انگلیس در همین ارتباط می نویسد، مردم یمن هر روز با بمب‌های ساخت انگلیس مورد حمله قرار می‌گیرند، انگلیس در کنار ارسال تسلیحات نظامی، با اعزام پیمانکاران نظامی و خلبانان خود، بمب افکن های سعودی را برای آماده شدن حملات مداوم در یمن مورد حمایت قرار می‌دهد.

در این گزارش تاکید شده که بخش عظیمی از تسلیحاتی که عربستان برای حمله به یمن استفاده می کنند، ساخت دو کشور آمریکا و انگلیس است.

شرکت هوا- فضای انگلیس "بی ای ایی" (B A E) نیز بزرگ‌ترین تولید کننده تسلیحات هوایی لندن در حمایت از مهندسان و ارائه خدمات اطلاعاتی به عربستان سنگ تمام گذاشته است.

«ان دورل» عضو پیشین وزارت دفاع و وابسته دفاعی انگلیس در عربستان و یمن می‌گوید: سعودی‌ها نمی‌توانستند بدون انگلیس جنگ علیه یمن را آغاز کنند و ادامه دهند.

طبق قوانین انگلیس، صدور مجوز صادرات سلاح در صورتی که این تسلیحات علیه غیرنظامیان استفاده شوند، غیرقانونی است؛ این در حالی است که شواهد قطعی وجود دارد که نشان می‌دهد عربستان با کمک آمریکا و انگلیس آشکارا این قوانین و مقررات را نقض کرده است و همین موضوع طی ماه های گذشته به محل جدل احزاب و رسانه های این کشور شده است.

عربستان هم بزرگترین مشتری انگلیس در زمینهٔ تجهیزات و ادوات نظامی به شمار می‌رود، طوری که ارزش قراردادهای تسلیحاتی و تجهیزات نظامی میان آنها از زمان آغاز جنگ علیه یمن در سال ۲۰۱۵ تاکنون به ۳.۳ میلیارد پوند (چهار میلیارد دلار) رسیده است.

از جمله مهمترین سلاح‌های انگلیسی فروخته شده به عربستان از زمان آغاز جنگ علیه یمن تاکنون جنگنده‌ - بمب افکن ها و هواپیماهای بدون سرنشین به ارزش ۲.۲ میلیارد پوند، مهمات، موشک و بمب به ارزش ۱.۱ میلیارد پوند و همچنین خودروی زرهی و تانک به ارزش ۴۳۰ میلیون پوند بوده است.

پایگاه اینترنتی دیلی ماوریک نیز روز یکشنبه این هفته در گزارشی نوشت،  داده‌های جدید نشان می‌دهند که نیروی هوایی انگلیس در سال ۲۰۱۹ پرسنل نیروی هوایی عربستان را در زمینه کار با جنگنده‌هایی که برای بمباران غیرنظامیان در یمن استفاده شدند، آموزش داده است و در عین حال نظامیان انگلیسی به آموزش گروه‌های دیگری از نیروهای ائتلاف تحت هدایت عربستان در تقریبا ۱۲ پایگاه نظامی در داخل بریتانیا پرداخته‌اند.

بر اساس گزارش های رسانه ای، صدها تن از خلبانان و کادر پروازی نظامی عربستان در سال ۲۰۱۹ آموزش‌هایی را در محل پایگاه‌های نیروی هوایی سلطنتی انگلیس در بریتانیا دریافت کرده‌اند، در حالی که در همین سال یک دادگاه انگلیس هرگونه صادرات جدید سلاح‌های ساخت انگلیس به عربستان را از بابت نگرانی‌های مربوط به نقض حقوق بشر توسط عربستان در یمن ممنوع کرده است.

به اعتقاد کارشناسان مسایل منطقه، شواهد امر نشان می دهد که انگلیسی ها پس از سال ها دوری از ورود مستقیم به معادلات  منطقه، از پشت پرده خارج و در یمن وارد میدان شده اند تا هم نظامیان ناموفق عربستانی – اماراتی  را از باتلاق خارج کنند و هم نظامیان آمریکایی را از مخمصه نجات دهند.

اکنون باید صبر کرد تا در آینده نه چندان دور ابعاد دیگر حضور نیروهای نظامی انگلیس در یمن آشکار شود، ابعادی که به نظر می رسد در راستای رویای بازگشت به دوران استعمار و آغاز دور جدیدی از مداخلات مستقیم این کشور باشد و معمولا به کشتار مستقیم ملت ها و ویرانی کشورها خواهد انجامید.

برچسب‌ها جنگ یمن روزنامه گاردین یمن لندن ایالات متحده آمریکا ارتش عربستان ریاض حقوق بشر انگلستان بریتانیا

منبع: ایرنا

کلیدواژه: جنگ یمن روزنامه گاردین یمن لندن ایالات متحده آمریکا ارتش عربستان ریاض حقوق بشر انگلستان بریتانیا جنگ یمن روزنامه گاردین یمن لندن ایالات متحده آمریکا ارتش عربستان ریاض حقوق بشر انگلستان بریتانیا نظامیان انگلیسی جنگ علیه یمن بمب افکن ها سال گذشته آل سعود جنگ یمن جنگ ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۵۲۷۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لحظه احساسی رسیدن بچه روباه به مادرش در خیابان ولنجک + فیلم

لحظه احساسی از روباه مادری که توله اش را در منطقه ولنجک تهران گم کرده بود موفق به رسیدن به او شد را در این ویدئو مشاهده می‌کنید.

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی باشگاه خبرنگاران جوان فیلم و صوت فیلم و صوت

دیگر خبرها

  • پاسخ منفی انگلیس به «نتانیاهو» درباره سپاه پاسداران
  • هفته کابوس‌وار انگلیسی‌ها در رقابت‌های اروپایی؛ تنها استون ویلای اونای امری آبروداری کرد!
  • لحظه احساسی رسیدن بچه روباه به مادرش در خیابان ولنجک + فیلم
  • نگاهی به قاب‌های ماندگار ارتش و مردم در سال 57 + عکس ها
  • سوالات عجیب وزیر خارجه اوکراین از همتای انگلیسی پس از حمله ایران به اسرائیل
  • هشدار سران سعودی و اماراتی درباره تشدید تنش‌ های منطقه‌ای
  • انگلیس خواستار تشدید سیاست شکست‌خورده تحریم‌ ایران شد
  • نگاهی به روابط رژیم پهلوی و رژیم صهیونیستی/ آنها چگونه حافظ منافع اسرائیل بودند؟ + عکس ها
  • اردن؛ رفیق دشمن
  • توماری با ۷۰ هزار امضا برای توقف صادرات سلاح انگلیسی به رژیم صهیونیستی