Web Analytics Made Easy - Statcounter

مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی در بررسی قوانین و مقررات ایمنی زیستی ایران و کشورهای منتخب گفت: نظر به اهمیت به‌کارگیری تدابیر لازم برای استفاده ایمن از مزایای محصولات تراریخته و جلوگیری از بروز مخاطرات احتمالی زیست محیطی، تدوین، تصویب و اجرایی شدن قوانین و مقررات مناسب در سطح ملی، بسیار مهم است.

به گزارش ایمنا به نقل از مرکز پژوهش‌های مجلس، دفتر مطالعات زیربنایی این مرکز روز سه‌شنبه در گزارشی با عنوان «بررسی قوانین و مقررات ایمنی زیستی ایران و کشورهای منتخب از قاره آمریکا، آسیا، اروپا و اقیانوسیه (۲)» آورده است؛ با توجه به گسترش تولید و مصرف محصولات تراریخته در سطح جهانی و نظر به اهمیت به‌کارگیری تدابیر و مقررات لازم برای استفاده ایمن از مزایای این قبیل محصولات و جلوگیری از بروز مخاطرات احتمالی زیست محیطی و سلامت آنها، تدوین قوانین و مقررات ایمنی زیستی در هر کشور دارای اهمیت فراوانی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

لذا تدوین، تصویب و اجرایی شدن قوانین و مقررات مناسب در سطح ملی، بسیار مهم است.

در این گزارش به تفسیر قوانین و مقررات ایمنی زیستی در ایران و ایرادهای موجود در آن و همچنین قوانین ایمنی زیستی ۱۰ کشور از قاره‌های اروپا، آسیا، آمریکا و اقیانوسیه پرداخته شده است. در ابتدا به سوابق ایمنی زیستی در ایران، قانون ملی ایمنی زیستی و محاسن و ایرادهای آن (آئین‌نامه اجرایی بند «ب» ماده (۷) قانون ایمنی زیستی و ایرادهای آن، شیوه‌نامه بند «الف» ماده (۴) قانون ایمنی زیستی و معایب آن، دستورالعمل اجرایی حداقل ضوابط برچسب‌گذاری فراورده‌های غذایی و آشامیدنی و دستورالعمل اجرایی وزارت بهداشت در خصوص موجودات تغییر یافته ژنتیک و فراورده‌های آن مرتبط با مواد غذایی و معایب آن، شیوه‌نامه صدور، تمدید و لغو مجوز تولید، رهاسازی، حمل ون قل داخلی و فرامرزی، صادرات و واردات موجودات دستکاری شده ژنتیکی (سازمان حفاظت محیط زیست) و معایب آن)، سیاست‌های اجرایی ایمنی زیستی (۱۳۹۶) و محصولات تراریخته در قانون برنامه ششم توسعه کشور پرداخته شده است.

دفتر مطالعات زیربنایی مرکز پژوهش‌های مجلس در ادامه به قوانین و مقررات ایمنی زیستی کشورهای منتخب از قاره آمریکا، آسیا، اروپا و اقیانوسیه شامل آرژانتین، آمریکا، برزیل، چین، استرالیا، ژاپن، کانادا، هند، اتحادیه اروپا و آلمان پرداخته شده است.

این گزارش خاطرنشان کرد: در بررسی صورت گرفته، وضعیت کشت و کار محصولات تراریخته در هر کشور، وضعیت مقررات ایمنی زیستی در کشور مربوطه، ساختار مدیریت ایمنی زیستی، محتویات قوانین و مقررات کشور مذکور، آئین‌نامه‌های مرتبط و ساختار حقوقی و شمول قوانین و مقررات مربوطه بررسی و تفسیر شده است. برخی کشورها مثل آمریکا و کانادا قوانین و مقررات جدید برای مدیریت و نظارت محصولات تراریخته تدوین نکرده‌اند و از همان مقررات قبلی خود استفاده و آنها را به‌روزرسانی کرده‌اند.

دفتر مطالعات زیربنایی مرکز پژوهش‌های مجلس افزود: اما سایر کشورها مثل هند، اتحادیه اروپا، چین، ژاپن، آرژانتین و برزیل مثل ایران قوانین و مقررات جدید ایمنی زیستی تدوین کرده‌اند. براساس مطالعه صورت گرفته در این تحقیق، تقریباً در همه کشورهایی که قوانین جدید تدوین کرده‌اند، ساختار، معیارها و شاخص‌های مهمی مدنظر قرار گرفته که شامل هدف، مقدمه، تعاریف، شمول قانون، کمیته‌ها و دستگاه‌های اجرایی ذیصلاح، پروانه فعالیت در حوزه مهندسی ژنتیک، شرایط استفاده محصور، شرایط و ضوابط رهاسازی عمدی به محیط زیست، نحوه ثبت ارقام و نژادهای موجودات تراریخته، ضوابط واردات، صادرات و ترانزیت هستند.

این گزارش آورده است: این ساختار و معیارها با هدف مصرف غذایی، علوفه یا فرآوری، نحوه عرضه به بازار، فرایندهای تسهیل شده برای برخی محصولات خاص، راهکارها و ضوابط ارزیابی مخاطرات احتمالی و مدیریت مخاطرات احتمالی، ارزیابی‌های اقتصادی و اجتماعی و اخلاقی، آگاهی و مشارکت عمومی و تبادل اطلاعات، نحوه حفظ و یا انتشار اطلاعات محرمانه و غیرمحرمانه و مالکیت فکری، شرایط بسته‌بندی، برچسب‌گذاری، حمل ونقل و شناسایی، پایش بعد از تجاری‌سازی، اقدامات لازم و اضطراری در شرایط غیرمترقبه، تعهدات و جبران خسارات، هزینه‌ها و تأمین منابع مالی، اطلاعات مورد نیاز برای صدور مجوز جهت اجرای فعالیت‌های مختلف، کانون ملی و دستگاه‌های اجرایی مسئول در قبال پروتکل ایمنی زیستی کارتاهنا، معرفی مراکز و آزمایشگاه‌های ارزیابی و شناسایی محصولات تراریخته و نهایتاً نحوه تدوین آئین‌نامه‌ها و اقدامات اداری مدنظر قرار گرفته‌اند.

کد خبر 432547

منبع: ایمنا

کلیدواژه: تراریخته محصولات تراریخته مرکز پژوهش های مجلس اتحادیه اروپا قاره آمریکا وزارت کشاورزی شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق مرکز پژوهش های مجلس محصولات تراریخته مخاطرات احتمالی ایمنی زیستی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۵۳۸۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

احداث موزه تاریخ طبیعی و تنوع زیستی در بروجرد

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان لرستان، در سفر یک روزه علی سالاروند به بروجرد، پیگیری‌های لازم برای جانمایی محل احداث موزه تاریخ طبیعی و تنوع زیستی (موزه حیات وحش) در ورودی باغ پرندگان فدک، یکی از پربازدیدترین مکان‌های گردشگری این شهرستان انجام شد.

وی گفت: با همکاری شهرداری بروجرد قرار است این موزه برای استفاده عموم تا دو یا سه ماه آینده به بهره برداری برسد.

وی همچنین به بازدید بیش از ۲۵ هزار گردشگر از موزه تاریخ طبیعی و تنوع زیستی قلعه فلک الافلاک خرم آباد، ایام نوروز امسال اشاره کرد و افزود: موزه‌های تاریخ طبیعی و تنوع زیستی نقش مهمی در شناساندن هر چه بیشتر زیست بوم ها، معرفی گونه‌های گیاهی و جانوری بومی و آموزش و ارتقای فرهنگ حفاظت و حراست از مواهب زیستی خدادادی در هر سرزمین را دارند.

دیگر خبرها

  • سند نقشه راهبردی صنعتی تا ۱۵ اردیبهشت راهی دولت می‌شود
  • حل اختلافات قبل از ارجاع به دیوان عدالت اداری ضروری است
  • خرید از کدام شعبه آمازون ؟ آمازون امارات یا آمازون آمریکا ؟
  • پیشنهاد اصلاح مقررات ارزی اجرایی شد
  • احداث موزه تاریخ طبیعی و تنوع زیستی در بروجرد
  • اجرایی شدن پیشنهاد اصلاح مقررات ارزی
  • قوانین و مقررات ساخت‌وساز در شمال
  • ضوابط و مقررات توزیع اینترنتی دارو تدوین شد
  • علائم ایمنی در محورها عاملی موثر برای کاهش سوانح رانندگی است
  • اصلاح الگوی کشت در استان بوشهر ضروری است