Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش حوزه سیاست خبرگزاری تقریب، علی ربیعی سخنگوی دولت در نشست خبری هفتگی خود با اصحاب رسانه و خبرنگاران داخلی و خارجی، گفت: در این مدت در مبارزه با کرونا، خوشبختانه کاهش مرگ و میر را علی رغم افزایش شناسایی افراد مبتلا داشته‌ایم اما هنوز زمان دقیقی برای پایان کرونا نیست.

هنوز از تخت‌های نیروهای مسلح استفاده نشده است

وی با اشاره به فعالیت نیروهای مسلح در مبارزه با کرونا، اظهار داشت: هنوز از تخت‌های نیروهای مسلح استفاده نشده است، اما برنامه ریزی برای تولید ۸ هزار تخت انجام شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



ربیعی خاطر نشان کرد: همانطور که مستحضرید استفاده از ماسک اجباری شد و با استفاده طرفین ۹۹ درصد امکان شیوع بیماری کاهش می‌یابد، اما مراعات سالمندان کاهش یافته و امروز بیشتر مورد حمله ویروس قرار می‌گیرند.

سخنگوی دولت گفت: مسئولیت مکان‌هایی چون پاساژها با مدیریت آنجاست و در صورت تخطی یک هفته بسته می شوند تا مشکل حل شود.

کسانی که تا انتهای تیر ارز صادرات برنگردانند کارت بازرگانی‌شان ابطال می‌شود

وی بیان داشت: رئیس‌جمهور دستور داد اقداماتی برای برداشت از قسط دوم صندوق توسعه ملی انجام شود. ما حدود ۲۷ میلیارد دلار ارز داریم که از سال ۹۷ باید به داخل کشور برگشت داده می‌شده اما این کار انجام نشده است. افرادی که تا انتهای تیر نسبت به بازگرداندن ارز اقدام نکردند کارت بازرگانی آنها ابطال می‌شود البته واحد‌های تولیدی از این دستور معاف هستند.

ربیعی تصریح کرد: در مورد ممنوعیت واردات گوشی بالای ۳۰۰ دلار موضوعی مطرح شده بود که این تصمیم تنها یک صورت جلسه در هیات کارگروه مشترک ارزی بوده و ابلاغی صورت نگرفته است.

وی در بخش دیگری از نشست خبری خود با خبرنگاران بیان داشت: در روابط بین مسولان و قوا طوری سخن بگوییم که برای مردم امید آفرین باشد، باید با حفظ آداب به دور از تخریب سخن بگوییم، ما به مباحثه نیاز داریم نه منازعه.

درباره قرارداد با چین هیچ چیز مخفی نداریم

ربیعی در مورد شبهات مطرح شده درباره سند ۲۵ ساله ایران و چین گفت: برخی از این شبهات پرسش واقعی افکار عمومی است و هیچ چیز مخفی نداریم، بخش زیادی از این شبهات به عنوان یک خط از سوی افرادی مطرح می‌شود که جمهوری اسلامی برایشان معنا ندارد بوده است.

وی ادامه داد: در قرارداد با چین هیچ موضوع مخفی وجود ندارد. در دیدار «شی» با رهبر انقلاب هم این موضوع مطرح شده بود. هر وقت که توافقی محقق شود همان موقع اعلام می شود.

سخنگوی دولت گفت: مذاکره برای توافق با چین در حال انجام است ما خط قرمزی در ارتباط با شرق و غرب نداریم. ما جز با رژیم صهیونیستی با دولت های قانونی همکاری می‌کنیم. آماده ایم با همه کشورها برای قرارداد بلند مدت آماده مذاکره هستیم.

هیچ توافقی برای واگذاری زمین و بندر نشده است

وی تأکید کرد: تاکنون هیچ توافقی برای واگذاری زمین و بندر نشده است.

ربیعی در پاسخ به این پرسش که برخی مدعی هستند حادثه نطنز کار اسرائیل بوده گفت: فرضیه ها از ساعات اولیه مطرح شده و نظر کارشناسان با یک اجماع نظر در حال تکمیل است.

صنعت هسته‌ای ما در حال حرکت است

وی خاطرنشان کرد: این حادثه تلفات جانی نداشته و مواد رادیواکتیو هم وجود نداشته و تاثیری بر فعالیت هسته ای نداشته است و صنعت هسته ای ما در حال حرکت است. همکاران ما در دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی اعلام کردند در زمان لازم اطلاع رسانی می کنند.

سخنگوی دولت گفت: برخی افراد که با موساد همکاری می‌کردند این حادثه را به رژیم صهیونسیتی مرتبط کردند و از آنها یک قدرت بزرگ نشان دادند، هر چند که به پلید بودن صهیونسیت ها چنین اقداماتی می‌خورد و از این اتفاق هم خوشحال شدند اما اعلام نکردند کار آنها است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در نشست خبری خاطرنشان کرد: تولید ادبیات هنجار شکنانه عملاً گام نهادن در خطوط قرمز جهانی است.

وی در مورد رفتار نمایندگان با وزرا و طرح سوال از رییس‌جمهور در مجلس اظهار داشت: بنای دولت همکاری و تعامل با مجلس است. قطعا دولت حق قانونگذاری مجلس را محترم میشمارد، عبور از بحران های داخلی و خارجی با تعامل قوا محقق می شود.

سخنگوی دولت اظهار داشت: تجربه به ما نشان داده هر گاه قوا همدل نبودند مردم متضرر شدند. دولت انتظار دارد نمایندگان حسن نیست نشان دهند. همه بدانیم مردم رفتار ما را زیر نظر دارند و حتی دشمنان هم به مراودات قوا چشم دوخته آمد.

مجلس به سیاست‌گذاری دولت آشنایی ندارد

وی با اشاره به اینکه اولویت انتظارات دولت از مجلس پیگیری ۶۸ لایحه باقی مانده است، خاطرنشان کرد: سوال از رییس جمهور و وزرا حق سلب ناشدنی است، اما به‌طور جدی نگرانیم چون سوال از رییس جمهور در حالی که مجلس به سیاست گذاری دولت آشنایی ندارد اوضاع را بدتر می‌کند.

ربیعی در ادامه گفت: فکر می‌کنیم جامعه نیاز به آرامش و امید دارد و در قالب این سوالات چشم انداز رفع مشکلات مردم را نمی بینم.

ظریف ترکیبی از صداقت و صراحت است

وی افزود: متاسفانه جریان حضور آقای ظریف در مجلس باعث حیرت مردم و دولت شد. ظریف ترکیبی از صداقت و صراحت در بیان مواضع جمهوری اسلامی است و در خط مقدم قرار دارد. سزاوار نبود از طرف خودی ها تهمت به او زده شود. البته دست دوستی ما به سمت مجلس دراز است.

ما اشکالاتی داریم و کسی آن را کتمان نمی‌کند

سخنگوی دولت گفت: درک درستی از مسائل باید پیدا کنیم. ما اشکالاتی داریم و کسی آن را کتمان نمی‌کند اما باید از بین تعاملات، آرامش مردم و زندگی بهتر برای آنها ایجاد شود.

وی در مورد ارجاع دوباره پرونده هسته‌ای ایران به شورای امنیت، عنوان داشت: آن را نقض قطعنامه ۲۲۳۱ می دانیم. پایبندی به برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ نمی تواند گزیده ای باشد.

وی در مورد نگرانی‌ها از افزایش ارزش بورس اظهار داشت: بورس کشور یکی از ارکان مهم اقتصادی کشور شده است البته قبلاً از ارکان کلیدی نبود ولی با ورود سهام عدالتی ها به بورس بخش اعظمی از جمعیت کشور در آن هستند.

روند ۲۵ سال گذشته نشان می‌دهد کسی در بورس متضرر نبوده است

ربیعی گفت: هیجانات در بورس وجود دارد، کسانی که در بورس هستند این موضوع را می دانند. هیجان‌زدگی کاذب نباید بورس را متزلزل کند، روند ۲۵ سال گذشته نشان می‌دهد کسی در بورس متضرر نبوده است.

وی افزود: آقای قالیباف اصل در بورس با یک تیم تخصصی مدیریت خوبی را در بورس انجام می‌دهند. نگاه ما به بورس مقطعی نیست.

ما دائم داریم شرکت های جدید به بورس وارد می‌کنیم

ربیعی با تأکید بر اینکه دولت برنامه جدی برای بورس دارد، گفت: ما دائم داریم شرکت های جدید به آن وارد می‌کنیم و صندوق دارایی دوم به زودی به بورس عرضه می‌شود.

وی تصریح کرد: سقوط شدید در بازار بورس را در بلند مدت نامحتمل می‌دانیم.

اروپایی‌ها در تماس تلفنی یک چیزی می‌گویند اما جلوی آمریکا کار دیگری می‌کنند

ربیعی در بخش دیگری از اظهارات خود در نشست خبری اظهار داشت: اروپایی ها در تماس تلفنی یک چیزی میگویند اما جلوی این «نُنُر زورگو» (آمریکا) کار دیگری می‌کنند که باید گفت این سیاست شکست خورده ای است.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار فارس در مورد اینکه امروز دلار در پایه ۲۱ هزار تومان و سکه رقم 10 میلیون تومان است و مردم احساس می‌کنند دولت نظارتی بر بازار ندارد، گفت: تاثیر قیمت طلا متأثر از ارز است.

وی خاطرنشان کرد: حتی یک محصول کشاورزی هم متصل به قیمت ارز است، وقتی عرضه و تقاضای ارز بهم می‌ریزد با سیاست گذاری ها باید کنترل شود. رشد نقدینگی به علت تزریق ۲۵ هزار میلیارد تومان برای مبارزه با کرونا، کاهش عرضه کالا به خاطر کاهش صادرات در بحران کرونا در کنار کاهش صادرات نفتی اثر خود را گذاشت.

وضعیت ارزی بانک مرکزی ما بهتر خواهد شد

ربیعی گفت: ما صادرات خود را فعال کردیم، ارزهایی که برده بودند را داریم بر می‌گردانیم و مسیرهای صادراتی ایجاد کردیم، حتما با فروش ارز در سامانه نیما وضعیت ارزی بانک مرکزی ما بهتر خواهد شد.

وی ادامه داد: یادمان باشد کرونا رشد اقتصادی جهان را ۸ درصد کاهش داد. فکر می‌کنم با چشم انداز انجام شده در بازار ارزی نتیجه اش را در مرداد و شهریور می‌بینید. منحنی قیمت ارز حتما سرازیر خواهد شد.

تغییر دیگری در دولت نداریم

وی در ادامه در مورد معرفی وزیر صمت به مجلس گفت: آقای مدرس خیابانی خیلی خوب و مسلط عمل کرده است و حتی برای تامین ارز غیر نفتی سال آینده برنامه ۴۰ میلیاردی خوبی را ارائه کرده‌اند، ما قبل از اتمام سه ماه یک یا دو وزیر (با احتساب وزیر بازرگانی در صورت موافقت مجلس) را معرفی می کنیم و تغییر دیگری در دولت نداریم.

یک کارفرمای خوب برای هپکو گذاشته می‌شود

سخنگوی دولت در مورد مشکلات کارگران هپکو گفت: نگرانی آنها از شیوه مدیریت کارفرما حل خواهد شد و یک کارفرمای خوب برای آنها گذاشته می‌شود و حتما نظرشان را جلب خواهد کرد.

صحبت‌های اخیر رئیس سابق بانک مرکزی برداشت‌های خودش بوده است

ربیعی در مورد اظهارات اخیر ولی الله سیف رئیس سابق بانک مرکزی گفت: اعضای کابینه از ایشان حمایت کردند. من فشارها بر روی ایشان را می‌فهمم. سطح تصمیم گیری رییس‌جمهور سیاست گذاری و سیاست است و چگونگی اجرای آن به دستگاه مرتبط می شود، به نظر صحبت‌های ایشان برداشت های خودشان بوده است، تمام تصمیمات بر اساس خرد جمعی بوده و تمام نوار جلسات وجود دارد.

ربیعی در مورد نگرانی خانواده ها نسبت به کنکور فرزندانشان گفت: برای کنکور پروتکل ها و فاصله گذاری ۱۶۰ سانتی متری در صندلی گذاری رعایت می‌شود؛ حضور حتما با ماسک خواهد بود و اگر کسی ماسک نداشت به آنها ماسک داده می‌شود، برای افرادی هم که مبتلا هستند مکانهایی با حفظ قرنطینه در نظر گرفته شده است.

افزایش تعرفه اینترنت غیرقانونی محسوب می‌شود

وی افزود: افزایش تعرفه اینترنت غیرقانونی محسوب می‌شود و تمام مبالغ اخذ شده به حساب مردم واریز شود، اگر اپراتور ها تبعیت نکنند از طول مجوز پروانه آنها کاسته خواهد شد.

سخنگوی دولت گفت: قرار بود تعرفه های برق در دولت افزایش یابد که سه جلسه دولت برای آن برگزار کرد، تا کار بصورت کارشناسی انجام شود اما اپراتور ها به ناگاه آمدند و چنین افزایش قیمتی را انجام دادند که غیر قانونی است.
 

منبع: تقریب

کلیدواژه: سخنگوی دولت گفت سیاست گذاری رییس جمهور نشست خبری خواهد شد مطرح شده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.taghribnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تقریب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۵۴۲۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تصمیمات نادرست دولت بورس را سوزاند؟

حال بازار سرمایه آنچنان تعریفی ندارد و این را می‎توان از نمودار عملکرد بازار در سال ۱۴۰۲ دید. این در حالی است که بیشتر کارشناسان و تحلیلگران بازار معتقدند که بازار پتانسیل رشد در سال ۱۴۰۳ را دارد، اما به شرط‎ها و شروط‎ها!

به گزارش اقتصاد ۲۴، جلوگیری از اتخاذ سیاست‎های نادرست و تلاش برای بازگشت اعتماد به این بخش، از آن دست شرط‎‎ و شروط‎هایی است که بسیاری از کارشناسان به آن تاکید دارند. البته این درحالی می‎تواند به بازار جانی دوباره بدهد که عملکرد دولت در این بخش تغییر کند چراکه به گفته کارشناسان، کارنامه دولت در بازار سهام دارای نمرات منفی متعددی است.

در این راستا فردین آقابزرگی، کارشناس بازار سرمایه با مروری بر عملکرد دولت در سال ۱۴۰۲ می‎گوید: بازار سرمایه در سال ۱۴۰۲ با فراز و نشیب‎های بسیاری روبه‎رو بود و این فراز و نشیب‎ها نتیجه برخی از سیاست‎های غیرکارشناسانه و ناصحیحی بود که دولت گرفت. تسعیر نرخ خوراک پتروشیمی، نرخ فروش شرکت‎های پالایشگاهی، بهره ۳۰ درصد که مبنای بسیار قابل اتکایی برای تعیین نرخ بازه بدون ریسک بوده و رابطه معکوس با بازار سرمایه دارد و انتشار بی رویه اوراق توسط دولت نمونه‎هایی از تصمیمات ناصحیح بود که شرایط را برای بازار سخت کرد.

نمرات منفی دولت در بازار سرمایه

وی ادامه می‎دهد: دولت در کارنامه خود در حوزه بورس دو نمره منفی دارد. اولین نمره منفی برای شاخص کل است که از ابتدای سال تا همین حالا در مقایسه با سایر بازار‌هایی که بیش از ۱۰۰ درصد بازدهی داشته‎‎اند تنها ۱۰ درصد بازدهی کسب کرده است.

آقابزرگی می‎گوید: دومین نمره منفی برای خروج پول حقیقی از بازار است. سال ۱۳۹۹ سالی هیجانی بود، در آن سال ۲۵ همت خروج پول از بازار داشتیم. سال ۱۴۰۱ حدود ۶۰ همت و اکنون بیش از ۹۰ همت خروج پول حقیقی داریم. رشد حجم خروج پول از بازار نشانه افزایش بی اعتمادی ناشی از عملکرد نادرست دولت است. در چنین شرایطی بدون آنکه سازمان بورس به عنوان مقام ناظر نقشی در وظایف تعریف شده خود در قانون بازار اوراق بهادار ایفا کند، بازار فقط شاهد یکه‎تازی بود و این به نفع دولت و علیه سهام‎داران به خصوص سهام‎داران خرد بود.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به حجم نقدینگی در اقتصاد ادامه می‎دهد: ما یک حجم نقدینگی حدود ۸ هزار همتی داریم که انتظار می‎رود در سال ۱۴۰۳ بخشی از آن به سمت بازار سرمایه حرکت کند. بازار سرمایه در مقایسه با بازار‌های دیگر بازدهی لازم و کافی را نداشته و احتمالا در سال جدید این بخش پتانسیل بالایی برای جذب نقدینگی خواهد داشت. در این میان باید بگویم که امیدوارم دولت در سال جدید همانند گذشته از بازار سرمایه همانند قلک خود استفاده نکند.

وی در بخش دیگری از صحبت‎هایش به پیش‎بینی بازار در سال جدید می‎پردازد و در این‎باره می‎گوید: بازار سرمایه می‎تواند در سال ۱۴۰۳ شرایط خوبی را تجربه کند، هرچند ممکن است در سود شرکت‎ها دست‎اندازی شود، اما باید بدانیم لزوما سود مبنای تمام و کمالی برای پیش‎بینی حرکت شاخص و قیمت‎ها نیست. به هرحال اکنون حجم نقدینگی بالا بوده و در بخش خودرو و مسکن شاهد رکود هستیم، بازار طلا و ارز به شکل علنی سرکوب می‎شوند در این شرایط می‎توان امیدوار بود که بازار سرمایه محلی مناسب برای جذب نقدینگی سرمایه‎گذاران باشد.

چگونه می‎توان اعتماد را به بازار سرمایه بازگرداند؟

آقابزرگی در پاسخ به این پرسش چگونه می‎توان اعتماد را به بازار سرمایه بازگرداند؟ می‎گوید: برای بازگشت اعتماد به بازار بورس باید سهام‎داران استقلال و حکمرانی مقام ناظر در بازار را ببینند. اگر قرار باشد تشکل‎های خودانتظام و حتی خود مقام ناظر هیچگونه نقشی در اتخاذ تصمیمات و یا جلوگیری از تصمیمات نادرست نداشته باشند قطعا به افزایش بی‎اعتمادی دامن زده می‎شود. اما اگر در ابتدا همین مسئله مورد توجه قرار بگیرد رفته رفته اعتماد از دست رفته بازسازی خواهد شد. البته من نمی‌گویم باید با مقامات بالادستی برخورد شود، اما واقعیت این است که بورس یک موسسه غیردولتی بوده و اصلا ارتباطی با دولت ندارد؛ بنابراین انتظارات سهام‎دار خرد بر اساس ماده ۷ قانون بازار این است که سازمان بورس حفظ صیانت کند. به عبارت دیگر سازمان بورس باید از وقوع تصمیماتی که ضد منافع سهام‎داران است جلوگیری کند.

این کارشناس بازار سرمایه در پایان تاکید می‎کند: هرقدر نقش سازمان بورس پررنگ‎تر باشد اعتماد عمومی به بازار با سرعت بیشتری باز خواهد گشت، اما اگر رویه برعکس این باشد هیچ امیدی برای بازسازی اعتماد نخواهد بود.

دیگر خبرها

  • ذوب‌آهن به تهران می‌آید
  • سفر قریب‌الوقوع بلینکن به سه کشور اروپایی
  • وزیر خارجه آمریکا هفته آینده به سه کشور اروپایی سفر می‌کند
  • تماس پرتنش اسرائیل و آمریکا پیش از تصویب قطعنامه آتش‌بس غزه و تمسخر واکنش نتانیاهو
  • رایزنی باقری با نماینده ویژه صدراعظم اتریش  در امور سیاست خارجی
  • تصمیمات نادرست دولت بورس را سوزاند؟
  • دفاع اروپایی مقابل تکروی آمریکایی / خطر بازگشت ترامپ؛ قاره سبز چه گزینه هایی دارد؟
  • رسمی | جدایی زودهنگام لژیونر ایرانی | قرارداد با تیم اروپایی فسخ شد
  • سفر اسماعیل هنیه به ایران/ حمله به پایگاه نیروی دریایی پاکستان/ اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه چین/ جزئیات تماس تلفنی بورل با امیرعبداللهیان
  • روایت بورل از تماس تلفنی با امیرعبداللهیان