Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-24@00:31:37 GMT

تاثیر محیط آبی بر سلامت روان

تاریخ انتشار: ۱۷ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۵۵۴۷۰۱

تاثیر محیط آبی بر سلامت روان

ایسنا/خراسان رضوی نتایج تحقیقات موسسه آی اس گلوبال (ISGlobal ) در بارسلون اسپانیا نشان داد که فضاهای آبی مانند سواحل، دریاچه ها یا رودخانه‌ها مزایای زیادی بر سلامت روان دارند.

به نقل از ارث، کارشناسان معتقدند که پیاده‌روی کوتاه در مناطقی مانند سواحل، دریاچه یا رودخانه بر سلامت روان تاثیر دارد و می‌تواند منجر به بهبود روحیه و تندرستی افراد شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محققان تاثیرات جسمی و روانی انجام فعالیت را در 59 نفر، قبل و بعد از آزمایش بررسی کردند.

در یک هفته، شرکت‌کنندگان هرروز 20 دقیقه در یک ساحل در بارسلونا قدم زدند، در هفته  دوم، 20 روز را در خیابان‌های شهر پیاده‌روی کردند و در هفته بعد، همان مدت را در خانه استراحت کردند.

محققان قبل از فعالیت، در زمان فعالیت و بعد از هر فعالیت، فشارخون و ضربان قلب شرکت‌کنندگان را اندازه‌گیری کردند و پرسشنامه‌هایی برای ارزیابی سلامت و روحیه افراد در نظر گرفتند.

کریستینا ورت، محقق اصلی این تحقیق گفت که مزایای روان‌شناختی فعالیت بدنی بسته به نوع محیطی که در آن فعالیت انجام شود، متفاوت است.

نتایج نشان داد که فضاهای آبی از این نظر، بهتر از فضاهای شهری هستند. پیاده‌روی کوتاه در مکان‌های آبی منجر به افزایش روحیه، سرزندگی و سلامت روانی افراد می‌شود.

محققان تاثیرات فوری پیاده‌روی کوتاه در فضای آبی را ارزیابی کردند و دریافتند که قرار گرفتن در معرض مداوم و طولانی‌مدت در این فضاها می‌تواند تاثیرات مثبتی بر سلامت قلب و عروق داشته باشد که هنوز موردمطالعه قرار نگرفته است.

پیش‌ازاین، موسسه ISGlobal مزایای سلامتی افراد در ارتباط با فضاهای سبز ازجمله بهبود تمرکز و توجه کودکان، کاهش خطر چاقی و کاهش تاثیرات میانسالی در بزرگسالان را بررسی کردند.

این مطالب می‌تواند نشان دهد که فضاهای آبی می‌توانند برای سلامت روان مطلوب باشد.

بر اساس گزارش‌های سازمان ملل، 55 درصد از جمعیت جهان در حال حاضر در شهرها زندگی می‌کنند و شناسایی و تقویت مواردی که می‌تواند باعث بهبود سلامتی افراد شود، ازجمله فضاهای آبی بسیار مهم است تا بتوانیم شهرهای سالم‌تر، باثبات‌تر و بانشاط‌تری داشته باشیم.

یافته‌های این بررسی در مجله Environmental Research ارائه‌شده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی سلامت رواني سلامت روان فضاهای آبی پیاده روی بر سلامت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۵۴۷۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

منشاء بسیاری از بیماری‌های جسمی را در روان خود پیدا کنید

به گزارش جام جم آنلاین،دکتر فاطمه شقاقی ضمن گرامیداشت هفته سلامت عنوان کرد: هفته سلامت یعنی هفته‌ای که باید به سلامت جسم و روح اهمیت داده شود، این نکته مهم است که ما در زندگی خود روش‌های خود مراقبتی را پیاده‌سازی کنیم.

وی افزود: در برخی مواقع به حدی درگیر فشارهای ناشی از مشکلات و مسائل زندگی می‌شویم که فراموش می‌کنیم به سلامت خود فکر کنیم، هفته‌ی سلامت یعنی هر کدام از ما نباید فراموش کنیم که به سلامت جسم و روح خود اهمیت دهیم.

این مشاور بالینی و خانواده تصریح کرد: جسم و روح انسان بسیار درهم تنیده و به‌هم مرتبط هستند؛ طوری که اگر سلامت ما در زندگی تحت‌الشعاع قرار گیرد مشکلات روان‌تنی زیادی را به همراه دارد، استرس‌ها، بدن دردها، مشکلات گوارشی، مشکلات پوست و مو، به طورکلی بسیاری از دردهای جسمی ریشه در روان افراد دارد.

قبل از اینکه خیلی دیر شود، برای درمان اقدام کنید

شقاقی ادامه داد: در موارد بسیار زیادی می‌بینیم مردم برای حل مشکلات روحی و روانی خود به سراغ مصرف دخانیات و راهکارهای مقطعی و پیش‌پاافتاده می‌روند و می‌بینیم که فرد سال‌های سال است که با افسردگی دارد زندگی می‌کند و به دنبال درمان آن نیست.

این مشاور بالینی و خانواده بیان کرد: همانطور که همه ما شنیدیم و می‌دانیم پیشگیری بهتر از درمان است، این یک شعار نیست بلکه واقعا باید به آن عمل کرد، با آموزش و یادگیری بسیاری از مهارت‌ها به سادگی می‌توان از به‌وجود آمدن مشکلات روحی بعدی پیشگیری کرد بدون آن که هزینه و زحمت بیشتری را در آینده متحمل شد.

وی در پایان تاکید کرد: با افزایش سطح آگاهی، می‌توان کیفیت زندگی را بالا برد، اما اگر فرد گمان می‌کند درگیر مسائل روحی است که کیفیت زندگی او را مختل کرده‌ است، قطعا باید از یک مشاور در زندگی خود کمک بگیرد، قبل از آن که خیلی دیر شود.

دیگر خبرها

  • آشنایی با یک تاثیر منفی کم خوابی
  • خانواده سالم و منسجم، محور سلامتی
  • همه چیز درباره انگ اجتماعی
  • منشاء بسیاری از بیماری‌های جسمی را در روان خود پیدا کنید
  • اجرای برنامه پیشگیری از خودکشی در گچساران/ غربالگری سلامت روان
  • نقش مهم حمایت والدین در سلامت روانی و احساسی فرزندان
  • روزی جهانی برای پاسداشت محیط زیست
  • مشاوره؛ حریمی امن برای بازیابی، تقویت و پیشرفت
  • تاثیر شگفت انگیز شکلات تلخ برای بیماری‌های روده‌ای
  • آغاز طرح غربالگری سلامت روان دانشجویان دانشکده پزشکی در مشهد