Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اکوفارس»
2024-04-24@09:40:37 GMT

ظرفیت ‌‌بندر ‌چابهار ۴برابر شد ‌

تاریخ انتشار: ۱۷ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۵۵۴۷۴۰

به گزارش اکوفارس به نقل از تسنیم، محمد اسلامی که به‌منظور شرکت در آیین آغاز ریل‌گذاری راه‌آهن زاهدان ــ چابهار وارد فرودگاه زاهدان شده بود در بدو ورود به زاهدان در جمع خبرنگاران اظهار داشت: امروز در فرآیند تحقق یکی از وعده‌های دولت، تأکیدات رئیس جمهور و مقام معظم رهبری که ریل‌گذاری زاهدان ــ چابهار بوده هستیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وزیر راه و شهرسازی گفت: این پروژه راه‌آهن چابهار ــ زاهدان یکی از محورهای اصلی کریدور شمال ــ جنوب است که تنها بندر اقیانوسی ما را به شبکه ریلی کشور متصل و معاهدات منطقه‌ای به‌خصوص معاهده سه‌جانبه ایران، افغانستان و هندوستان را تقویت می‌کند.

وی با اشاره به اینکه پروژه راه‌آهن چابهار ــ زاهدان بهره‌برداری حداکثری از بندر شهید بهشتی چابهار را به‌دنبال دارد افزود: از سال 1396 تاکنون روند توسعه و بهره‌برداری از بندر شهید بهشتی افزایش 4برابری داشته است که این امر یک رکورد محسوب می‌شود و این یک نقطه تکیه‌گاهی اساسی در ترانزیت، صادرات و واردات کشور خواهد بود.

وی عنوان کرد: در گام‌های تکمیلی که به‌زودی عملیات اجرایی و قراردادی آن دنبال می‌شود اتصال راه‌آهن زاهدان به بیرجند را در حال رایزنی داریم و مذاکراتی نیز در این خصوص انجام شده است همچنین قرارداد خط‌آهن بیرجند و تربت‌حیدریه بسته و کار یک قطعه از آن نیز شروع شده است.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه شبکه ریلی و اتصال به منطقه سیستان و مرز میلک در دست برنامه است خاطرنشان کرد: یک قطعه به مسیر زابل شروع شده است و امیدواریم با اجرای این پروژه‌های کلیدی در محور شرق شکوفایی اقتصادی با توسعه زیربنایی حمل‌ونقل سریع‌تر به دست آید و مردم ما بتوانند از ثروت خدادادی که در این منطقه است بهره‌برداری حداکثری را ببرند.

      

منبع: اکوفارس

کلیدواژه: راه آهن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۵۴۷۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهره‌برداری از یکی از بزرگترین طرح‌های صادرات خدمات فنی-مهندسی ایران

پروژه چند منظوره سد و نیروگاه «اومااویا» سریلانکا که مراحل طراحی و ساخت آن توسط شرکت‌های ایرانی انجام شده است، به عنوان یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های حوزه صادرات خدمات فنی-مهندسی کشور در زمینه‌های سدسازی، انتقال آب و تولید برق با حضور روسای جمهور ایران و سریلانکا به شکل رسمی افتتاح و بهره‌برداری رسید.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، آیت الله سید ابراهیم رئیسی که صبح امروز چهارشنبه به منظور سفری یک روزه به سریلانکا عزیمت کرده است، در بدو ورود به محل اجرای ابرپروژه سد و نیروگاه «اومااویا» در ۲۳۰ کیلومتری شرق پایتخت این کشور رفت و به همراه «رانیل ویکرمسینگه» رئیس جمهور سریلانکا، یکی از بزرگترین پروژه‌های صادرات خدمات فنی-مهندسی ایرانی را افتتاح کرد.

ابرپروژه «اومااویا» شامل دو سد به نام‌های «دایرابا» و «پوهولپولا»، نیروگاه آبی ۱۲۰ مگاواتی زیرزمینی، ۲۸ کیلومتر تونل‌های انتقال آب و دسترسی، سه شفت عمودی جمعاً به طول ۸۵۰ متر و ۲۳ کیلومتر خط انتقال برق است. پروژه‌ای که فرآیند ساخت، نظارت و مشاوره آن تماماً توسط شرکت ایرانی انجام شده و هزینه ساخت آن به ارزش ۵۰۰ میلیون دلار توسط دولت سریلانکا تأمین شده است.

با اجرای طرح چند منظوره اومااویا، آب مازاد رودخانه‌های «اومااویا» و «ماهاتوتیلا اویا» واقع در استان اووا «Uva» برای توسعه کشاورزی به منطقه کم‌آب همین استان منتقل می‌شود. این در حالی است که هم‌زمان با تحقق این هدف، تولید انرژی از طریق نیروگاه زیرزمینی به ظرفیت ۱۲۰ مگاوات انجام خواهد شد.

تولید ۲۹۰ گیگاوات ساعت انرژی در سال، تأمین آب مورد نیاز ۵ هزار هکتار از اراضی کشاورزی منطقه خشک جنوب شرقی سریلانکا و انتقال ۱۴۵ میلیون مترمکعب آب از منطقه پرباران به مناطق خشک از جمله اهداف این پروژه بوده است که توسط شرکت ایرانی فراب و به همت متخصصان و مهندسان ایرانی در کشور سریلانکا به مرحله اجرا و بهره‌برداری رسیده است.

این پروژه از نظر اجرای ۲۴ کیلومتر تونل، بدون دسترسی میانی در شرایط بسیار سخت زمین‌شناسی و وجود جریان‌های آبی پرفشار، حفاری یکی از بلندترین شفت‌های (تونل‌های) عمودی دنیا در نیروگاه‌های آبی به طول ۶۱۸ متر، اجرای پوشش فلزی شفت عمودی به وزن تقریبی ۱۰۰۰ تن به صورت معلق و نصب و احداث نیروگاه در حفره و فضاهایی در عمق ۷۵۰ متری زمین، جزو پروژه‌های منحصربه‌فرد مهندسی محسوب می‌شود.

ایران به عنوان یک کشور پیشرو در صنعت آب و برق، جایگاه نخست منطقه را در صدور خدمات فنی و مهندسی در این صنعت دارد و این امر بیانگر دانش و توان بالای فنی و مهندسی متخصصان کشورمان و شرکت‌های ایرانی است. تلاش متخصصان کشور در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی موجب شده تا ایران در میان پنج کشور برتر سازنده توربین نیروگاهی جهان قرار گیرد و بیش از ۹۱ درصد قطعات موردنیاز صنعت نیروگاهی خود را بومی‌سازی کند.

توان فنی و مهندسی کشور در حوزه ابزارهای مدیریت منابع آب از جمله شبکه آبیاری زهکشی، تونل‌ها و سدسازی نیز ۱۰۰ درصد است و ایران در بین ۴ کشور برتر جهان در این حوزه قرار دارد.

در این بین رویکرد دولت سیزدهم مبتنی بر توسعه دیپلماسی منطقه‌ای، از مهم‌ترین راهبردهایی است که به ارتقای صادرات خدمات فنی- مهندسی کشور از جمله صنعت آب و برق کمک شایانی کرده است.

کد خبر 747487

دیگر خبرها

  • بهره‌برداری از یکی از بزرگترین طرح‌های صادرات خدمات فنی-مهندسی ایران
  • جای خالی بخش خصوصی در سفر رئیس جمهور به پاکستان
  • بهار روابط تجاری ایران - تاجیکستان/سرمایه‌گذاری لجستیکی در چابهار
  • علاقه‌مندی تاجیکستان برای سرمایه‌گذاری لجستیکی در چابهار
  • بهره برداری از ۱۰ پروژه حیاتی برق گیلان برای عبور موفق از تابستان
  • آمادگی تاجیکستان برای ساخت محوطه لجستیکی در بندر چابهار
  • ماجرای رقابت پشت‌پرده ایران و پاکستان در بندر چابهار و گوادر!
  • تبادل تروریست‌ها در بندر گوادر
  • ایجاد منطقه آزاد تجاری برای تجار افغانستانی در چابهار
  • سیستان و بلوچستان فرودگاهی که فقط یک مسیرپروازی داشت