Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش روز سه شنبه پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور، «مهدی محمودی» در همایش مدیران کل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور که با حضور مدیران کل اتباع استانداری های سراسر کشور در محل این اداره کل، برگزار شد، اظهار کرد: اساس این نشست، همفکری و رسیدن به درک و دیدگاهی مشترک در رسیدگی به امور اتباع در کل کشور است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرکل امور اتباع و مهاجران خارجی وزارت کشور اضافه کرد: به دنبال این هستیم با تشکیل سازمان مهاجرین و امور اتباع خارجی این هم افزایی و همگرایی را در کشور جهت ساماندهی امور اتباع و مهاجرین خارجی تقویت کنیم.

محمودی با تاکید بر اینکه امروز مشکل اصلی در حوزه اتباع و مهاجرین خارجی، فقدان هماهنگی و نبود ساختاری مشخص در این حوزه است، گفت: با هدف هماهنگ سازی بیشتر و تسریع امور در رسیدگی به وضعیت اتباع و مهاجرین خارجی، طرح جدید ساماندهی جامع اتباع خارجی بویژه اتباع غیر مجاز بعد از مطالعات کارشناسی فراوان رو به پایان است.

وی در این باره ادامه داد: امید داریم با تصویب نهایی طرح ساماندهی اتباع خارجی، مشکلات و معضلات موجود در حوزه ساماندهی اتباع مجاز و غیر مجاز حل و فصل شود.

محمودی با بیان اینکه تجربه گویا این است که با اصلاح ساختار به‌شکل اصولی و هوشمند،  بخش زیادی از مشکلات خودکار حل می‌شود، تصریح کرد: مساله اتباع و مهاجرین خارجی یک موضوع مهم جهانی است و در همه کشورهای دنیا به این مساله توجه جدی شده است.

وی گفت: با حضور در نشست‌های بین المللی و رایزنی ها با نهادها و سازمان‌های مردم نهاد (NGO) بین المللی توانسته ایم در سال ۲۰۲۰ برخی تسهیلات و کمک ها را از برخی سازمان های بین المللی و مشخصاً کمیسیاریای عالی سازمان ملل متحد برای رسیدگی به امور اتباع و مهاجرین خارجی و مقابله با بیماری کووید ۱۹ دریافت کنیم.

مدیر کل امور اتباع و مهاجرین خارجی خاطر نشان کرد: با توجه به اهمیت مساله اتباع و مهاجرین خارجی و درگیری مستقیم کشورمان با این موضوع، ضرورت ارتقای جایگاه سازمانی اتباع در کشور به صورت جدی احساس می‌شود و امید داریم با تقویت این جایگاه بتوانیم نقش خود را در امور اتباع قوی‌تر از قبل انجام دهیم.

در این نشست  پنج نفر از مدیران کل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری های سراسر کشور به نمایندگی از استان‌ها، دیدگاه‌ها و نظرات خود را درباره ساماندهی اتباع و مهاجرین خارجی بیان کردند.

بحث و گفت و گوی امروز مدیران کل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری های سراسر کشور در دو بخش چالش‌ها و راهکارها مطرح شد. فقدان راهبرد کلان مهاجرتی در کشور، نبود هماهنگی دستگاه‌های دخیل در امر اتباع و مهاجرین خارجی،  تهدیدات احتمالی ناشی از اجرای آیین نامه اجرایی قانون اصلاح قانون تعیین تکلیف تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی،  عدم وجود قوانین و مقررات جامع در زمینه کنترل و پیشگیری از ورود اتباع به خاک کشور و ضعیف بودن و بازدارنده نبودن مجازات های حضور و ورود غیرقانونی اتباع خارجی به خاک ایران از جمله چالش هایی بود که مدیران اتباع و مهاجران خارجی استانداری های سرلسر کشور عنوان کردند.

از دیگر چالش‌های عنوان شده در بحث اتباع می توان به عدم همکاری دولت (سفارت) افغانستان در تثبیت هویت دارندگان مدرک آمایش و صدور گذرنامه الکترونیک جهت اتباع افغانستانی ساکن در جمهوری اسلامی ایران (هزینه های هنگفت صدور و تعویض گذرنامه)، و فقدان تبیین مناسب خدمات جمهوری اسلامی ایران به اتباع خارجی در مجامع بین المللی و جامعه اتباع افغان و داخل کشور افغانستان اشاره کرد.

در پایان این نشست راهکارهایی هم برای اصلاح وضعیت موجود در حوزه اتباع و مهاجرین خارجی مطرح شد.

تدوین سیاست جامع مهاجرتی در کشور،  تصویب قوانین بازدارنده و تشدید مجازات‌های مربوط به ورود و حضور غیرقانونی اتباع خارجی در کشور،  تشدید مجازات مقابله با قاچاق انسان در کشور، پرهیز از نگاه بخشی توسط دستگاه های دخیل در امر اتباع خارجی، تصویب قوانین و مقررات تصریح کننده وظایف و مأموریت‌های هر یک از دستگاه‌ها در حوزه اتباع و مهاجرین خارجی، و اطلاع رسانی مناسب در زمینه خدمات جمهوری اسلامی ایران به اتباع با استفاده از ظرفیت‌های داخلی و بین المللی از مهمترین راهکارهای مطرح شده برای اصلاح وضع موجود در حوزه اتباع عنوان شده است.

از دیگر راهکارهای مطرح شده در این زمینه می توان به  قانونمندسازی حضور اتباع خارجی در کشور و ارایه راهکارهای اجرایی برای پیشگیری از ورود غیرقانونی اتباع به خاک کشور،  تحرک بخشی به کارگروه‌های استانی به ویژه کارگروه کنترل و ساماندهی اتباع غیرمجاز،  تلاش برای حفظ فعالان اقتصادی تبعه خارجی و جذب سرمایه‌های جدید اتباع خارجی،  ارایه راهکارهای مناسب برای بازگشت داوطلبانه اتباع خارجی با کشورشان، و مسئول سازی دولت افغانستان و پاکستان  نسبت به کنترل مرز و جلوگیری از تردد غیرمجاز اتباع از مرز، اشاره کرد.

برچسب‌ها سفارت افغانستان سازمان ملل متحد پاکستان وزارت کشور پروندهٔ خبری درمان رایگان اتباع خارجی مبتلا به کرونا در ایران

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سفارت افغانستان سازمان ملل متحد پاکستان وزارت کشور سفارت افغانستان سازمان ملل متحد پاکستان وزارت کشور کل امور اتباع و مهاجرین خارجی حوزه اتباع اتباع خارجی بین المللی وزارت کشور مدیران کل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۵۵۲۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ثبت نام ۵۲ دانشجوی اتباع خارجی در دانشگاه علوم پزشکی زنجان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای زنجان؛ محسنی از ثبت نام ۵۲ دانشجوی اتباع خارجی در دانشگاه علوم پزشکی استان خبر داد و گفت: این دانشجویان از اتباع کشور‌های پاکستان، هند و لبنان هستند که به منظور ادامه تحصیل در رشته پزشکی در دانشگاه علوم پزشکی زنجان ثبت‌نام کرده اند.

وی افزود: هم اکنون با احتساب دانشجویان جدید، ۱۲۵ دانشجوی بین‌الملل در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند.


سرپرست پردیس بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی زنجان ادامه داد: امیدواریم این دانشجویان در طول تحصیل، سفیران خوبی از سوی کشور خود در ایران باشند و در پایان دوره نیز خاطرات خوب و به یاد ماندنی از ایران به همراه خود ببرند.


محسنی گفت: دانشجویان خارجی پس از فراغت از تحصیل و بازگشت به کشورشان معمولا ارتباط خود را با دانشگاهی که در آن تحصیل کرده‌اند حفظ می‌کنند و به عنوان سفیران فرهنگی ایران، تمدن و آداب و رسوم ما را به هموطنان خود معرفی می کنند.


وی افزود: ارتباطات بین‌المللی موجب تبادل دانشجو و استاد و منجر به ارتقای آموزش در دانشگاه‌ها می‌شود.


سرپرست پردیس بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی زنجان ادامه داد: دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان از ظرفیت‌ها و زیرساخت‌های لازم و اساتید توانمند برای جذب دانشجویان خارجی برخوردار است و باید از این ظرفیت‌ها برای رسیدن به اهداف کشور در بخش‌های مختلف استفاده کرد.

دیگر خبرها

  • ایرانی ها چه تعداد خانه در ترکیه خریدند؟/ اتباع این کشور رتبه اول را دارند
  • نشست مدیران کل اتباع و بیمه سلامت استان بوشهر
  • نشست ساماندهی قرارگاه طرد اتباع غیرمجاز استان گلستان
  • نگاه ما به حوزه اتباع و مهاجرین نگاه فرصت تهدید است
  • دیدار مدیر کل امور اتباع البرز با امام جمعه چهارباغ
  • نشست روسای هیات های مهاجرین با سرپرست امور اتباع سمنان
  • اولین جلسه ستاد مردمی اربعین حسینی ویژه اتباع
  • جزییات غربالگری در طرح ساماندهی آسیب‌های اجتماعی
  • ماجرای خروج کودکان کار اتباع از تهران
  • ثبت نام ۵۲ دانشجوی اتباع خارجی در دانشگاه علوم پزشکی زنجان