Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-19@09:00:29 GMT

شهردار تهران با سفیر چین دیدار کرد

تاریخ انتشار: ۱۷ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۵۵۵۶۸۱

شهردار تهران با سفیر چین دیدار کرد

به گزارش عصر سه شنبه مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران، «پیروز حناچی» در این دیدار که در دفتر کار وی انجام شد؛ تهران و پکن را دارای سابقه طولانی در همکاری‌ها و روابط دو جانبه عنوان کرد و گفت: ایران و چین دو تمدن بسیار قدیمی در آسیا هستند و قرابت‌های فرهنگی زیادی هم با یکدیگر دارند، به طوری که در یکی از آثار ثبت جهانی ایران در سلطانیه که در نزدیکی استان زنجان است، نقش برجسته‌ای در جهت قبله وجود دارد که در آن تلفیق فرهنگ دوران اسلامی ایران و شرق دور کاملا قابل مشاهده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی به همکاری گسترده در حمل و نقل عمومی و مترو میان تهران و پکن اشاره کرد و گفت: بخش عمده تجهیزات خطوط و واگن‌هایی که در مترو تهران استفاده می‌شود یا به شکل بسته کامل قطعات (CKD) از چین وارد ایران شده و یا با همکاری مشاوران چینی در ایران ساخته شده است و این همکاری‌ها هنوز هم ادامه دارد.

به گفته حناچی، آخرین اقدام در این رابطه هم، قرارداد مربوط به ۶۳۰ واگن برای مترو تهران بود که قرار است به شکل CKD وارد تهران شود و بخش از آنها هم در کارخانه واگن سازی تهران ساخته شود.  

شهردار تهران ادامه داد:‌ مترو تهران هم اکنون در نیمه راه است، به طوری که ۲۴۰ کیلومتر خطوط موجود قابل بهره‌برداری است و ۲۴۰ کیلومتر دیگر هم برای آینده برنامه‌ریزی شده اما با همین زیرساخت‌های کنونی در تهران چیزی در حدود دو هزار واگن کمبود وجود دارد هم برای اینکه فاصله قطارها در خطوط به حداقل برسد و هم اینکه واگن هایی عمر مفیدشان تمام شده و یا نیاز به نوسازی جدی دارند از مدار خارج شوند.  

حناچی از سفیر چین خواست تا با پیگیری های ویژه  موضوع قرارداد ۶۳۰ واگن را دستور کار قرار دهد و در ادامه گفت: حتی هیاتی از تهران آمادگی دارند تا با سفر به چین این موضوع را پیگیری کنند. از طرف دیگر اگر زمینه‌های همکاری در این محور از سوی پکن بررسی شود، خرید واگن‌های جدید در مقابل نفت هم قابل بررسی است.  

وی همچنین به شیوع ویروس کرونا اشاره و چند بیت شعری از سعدی شیرازی را بازخواند و توضیح داد: پیش از آنکه شیوع این ویروس به طور رسمی در ایران اعلام شود، شهرداری تهران برنامه ویدئو مپینگی را با هدف همدردی با مردم ووهان روی برج آزادی اجرا کرد که حرکتی انسانی و جزو توصیه‌های فرهنگی و دینی است.  

شهردار تهران اقدامات پکن در مقابله و کاهش آلودگی هوای این شهر را موفقیت‌آمیز خواند و گفت: آلودگی هوا و ترافیک یکی از مشکلات کلانشهرهاست اما اگر کلانشهری موفق به کنترل آلایندگی و افزایش تعداد روزهای پاک شود، نشان دهنده برنامه‌ریزی مستمر و نظام بندی شده آن شهر است.

به گفته وی، تهران علاقه دارد از تجربیات پکن در این زمینه استفاده کند، چراکه سازمان ملل متحد به تجربه پکن به عنوان تجربه نادر و موفق در کنترل آلودگی هوا اشاره کرده است و این نشان می‌دهد افزایش تعداد روزهای سالم و آسمان آبی در پکن نتیجه برنامه میان مدت و بلندمدت بوده است.  

شهردار تهران خاطرنشان کرد: توسعه خودرو و موتورهای برقی یکی از محورهای اصلی تجربه پکن بوده و شهرداری تهران مایل است در این زمینه و بویژه خودروها، اتوبوس‌ها و موتورهای برقی و همچنین تولید باتری‌های لیتیومی و یا همکاری در طراحی باتری خودروهای برقی با پکن همکاری داشته باشد.  

وی با تاکید بر لزوم همکاری‌های بیشتر تهران و پکن در زمینه واگن‌های مترو و آلودگی هوا گفت: تلاش‌های زیادی در تهران برای افزایش خطوط دوچرخه انجام شده و پویش «سه‌شنبه‌های بدون خودرو» در تهران اجرا می‌شود و من هم هر سه‌شنبه با دوچرخه در محل کار حاضر می‌شوم، درحالی که همه شهرهای ایران در حدود ۴۰ سال پیش، الگو رایج و متداول رفت و آمد، استفاده از دوچرخه بوده است.  

شهردار تهران با اشاره به تحریم‌های آمریکا علیه ایران هم گفت: در دنیا مرسوم نبوده که در شرایط بحرانی مانند سیل، زلزله و یا حالا پاندمی کرونا کشورها نه فقط به یکدیگر کمک نکنند بلکه سخت گیری بیشتری هم داشته باشند. پدیده‌ای که هم اکنون با آن مواجه هستیم، انسانی نیست و نباید اجازه داده شود تا به رویه تبدیل شود. حتی در حدود ۱۰ سال قبل و در زلزله بم، آمریکا به مدت سه ماه همه تحریم‌ها را متوقف کرد که رویه انسانی است و ارتباطی به روابط سیاسی و بین‌الملل ندارد.  

پکن همواره با تحریم های غیرقانونی آمریکا مخالفت کرده است

همچنین سفیر چین در ایران، در این دیدار تهران را شهری باستانی و نوآور با زیرساخت‌های بسیار مدرن توصیف کرد و گفت: روابط ایران و چین بسیار تاریخی و دیرینه است. در سال ۲۰۱۵ میان تهران و پکن سند توافقنامه خواهرخواندگی امضا شد.  

«چانگ هوا»، با بیان اینکه بعد از آن توافقنامه، تهران پنجمین شهر دوست پکن شده، به افزایش روابط و دوستی میان دو شهر برای پیشبرد روابط و همکاری‌های دو جانبه اشاره کرد.  

وی ادامه داد: بعد از شیوع ویروس کرونا روابط میان چین و ایران رو به افزایش است و همواره از یکدیگر پشتیبانی کردند، به طوریکه در فوریه سال میلادی جاری، شهرداری تهران در برج آزادی تهران برای دوستان چینی یک برنامه نورپردازی و ویدئو مپینگ اجرا کرد که برای مردم چین بسیار ارزشمند است.

سفیر چین در ایران ادامه داد: بعد از شیوع ویروس کرونا در تهران، دولت محلی (شهرداری) پکن هم محموله های مختلفی به تهران ارسال کرد و یکی از مدیران دولت محلی پکن هم  به شهردار تهران نامه نوشت.  

وی با بیان اینکه در کشور چین هم شعری درباره کمک به دیگران و همدردی وجود دارد که این روزها بیش از گذشته مطرح می‌شود، گفت: در بحث آلودگی هوا همه انسان‌ها باید باهم تلاش کنند و یکی، دو کشور به تنهایی نمی‌توانند این معضل را حل کنند.  

چانگ هوا، به نخستین سفر خود به تهران در سال ۱۹۹۵ و تجربه استفاده از مترو تهران اشاره کرد و توضیح داد: شنیده‌ام که مترو تهران توسط یک شرکت چینی ساخته شده که نماد همکاری دو جانبه است. من هم به عنوان یکی از مردم تهران برخی از مشکلات مترو را متوجه شده‌ام، اما احساس می‌کنم به پکن برگشته‌ام چرا که مترو و واگن‌های تهران شباهت زیادی با مترو پکن دارد.  

وی خاطرنشان کرد: در سال‌های گذشته آلودگی هوا در پکن بسیار شدید و زیاد بود، به همین دلیل دولت محلی پکن تصمیم گرفت با آلودگی هوا مبارزه کند که تصمیم سختی بود و هم اکنون حدود ۶ میلیون خودرو در پکن وجود دارد و گفته شده این میزان در تهران چهار میلیون خودرو است.

سفیر چین در ایران با بیان اینکه میان آلودگی هوا و کیفیت زندگی شهروندان نمی‌توان توازن برقرار کرد  چرا که مردم برای آسایش خود خودرو می‌خرند گفت:  پکن در سال‌های اخیر برای کنترل آلودگی هوا اقدامات زیادی مانند انتقال کارخانه‌ها به شهرهای دیگر، ایجاد محدودیت برای خرید خودرو و گسترش سیستم اتوبوس و مترو انجام داده است.  

وی از تمایل برای همکاری‌های بیشتر تهران و پکن در زمینه آلودگی هوا و مترو از طریق رایزنان بازرگانی دو طرف صحبت کرد و گفت: تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران برای همکاری ایران و چین مشکلات زیادی ایجاده کرده اما موضع چین در این راستا بسیار روشن است، پکن همواره با تحریم های غیرقانونی آمریکا مخالفت کرده که البته در دوره‌های خاصی باید صبور بود تا راه حلی برای دور زدن تحریم‌ها پیدا شود، اما در هر شرایطی پکن آمادگی همکاری با تهران را دارد.

برچسب‌ها پیروز حناچی شهرداری تهران سفیر چین در ایران

منبع: ایرنا

کلیدواژه: پیروز حناچی شهرداری تهران سفیر چین در ایران پیروز حناچی شهرداری تهران سفیر چین در ایران سفیر چین در ایران شهرداری تهران شهردار تهران تهران و پکن آلودگی هوا مترو تهران همکاری ها تحریم ها پکن هم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۵۵۶۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش همکاری‌های امنیتی و ضد تروریسم محور دیدار مقامات ایران و پاکستان

   به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما؛ از اسلام آباد، «دکتر رضا امیری مقدم» سفیر جمهوری اسلامی ایران در پاکستان در جریان دیدار با «خواجه آصف» وزیر دفاع این کشور در خصوص موضوعات مورد علاقه دوجانبه بویژه همکاری‌های امنیتی میان دو کشور همسایه به رایزنی پرداخت.
طرفین در این دیدار که در آستانه سفر «آیت الله رئیسی» رئیس جمهور کشورمان به پاکستان انجام شد، بر ضرورت استفاده از توانمندی بالای دو کشور برای همکاری در عرصه دفاعی و امنیتی با هدف کمک هرچه بیشتر به صلح منطقه‌ای و تامین امنیت مرز‌های مشترک تاکید کردند.
«خواجه محمد آصف» وزیر دفاع پاکستان در این دیدار با ابراز خرسندی از پیوند‌های ناگسستنی ایران و پاکستان بویژه روابط تاریخی و برادرانه دو کشور، خواستار فعال سازی بیشتر کمیسیون مشترک مرزی برای مدیریت بهتر مرز‌های دو کشور همسایه شد.
امیری مقدم سفیر کشورمان در این دیدار با تمجید از توان دفاعی پاکستان گفت دو کشور ظرفیت‌های بالقوه برای همکاری‌های بیشتر در زمینه همکاری‌های دفاعی و انرژی دارند.
طرفین با ابراز اطمینان از سطح موجود همکاری‌های دوجانبه متعهد شدند آن را در زمینه‌های منافع مشترک، دفاعی، امنیتی، مقابله با تروریسم و ارتباطات اقتصادی منطقه‌ای ادامه دهند.
دو طرف همچنین در خصوص تحولات امنیتی مهم منطقه بویژه وضعیت فلسطین و جنگ غزه نیز بحث و تبادل نظر کردند.
«خواجه محمد آصف» وزیر دفاع پاکستان اخیرا در واکنش به عملیات «وعده صادق» توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران، حملات پهپادی و موشکی ایران به رژیم صهیونسیتی را حق مشروع ایران برای دفاع از خود دانست و اظهار داشت: آمادگی نظامی ایران به قدری بالاست که هرگونه اقدام و ماجراجویی بیشتر توسط اسرائیل به ضرر صهیونیست‌ها تمام خواهد شد

دیگر خبرها

  • سند همکاری سه جانبه برای مقابله با تروریسم
  • دستیار پوتین در دیدار سفیر اسرائیل: همه طرف‌ها خویشتنداری کنند
  • آمادگی ایران برای جلوگیری از فجایع زیست محیطی
  • افزایش همکاری‌های امنیتی و ضد تروریسم محور دیدار مقامات ایران و پاکستان
  • دیدار سفیر جمهوری اسلامی ایران‌ در ترکیه با وزیر امور خارجه
  • عصرانه خبری شهرهای ایران در ۲۹ فروردین
  • دیدار سفیر جمهوری اسلامی ایران‌ در ترکیه با امیرعبداللهیان
  • بررسی مناسبات ایران و ترکیه در دیدار سفیر با امیرعبداللهیان
  • دیدار احمدوند و سفیر هند در آستانه نمایشگاه کتاب تهران
  • عصرانه خبری شهرهای ایران در ۲۸ فروردین‌