Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@21:44:06 GMT

توسعه روستایی از اهداف دولت تدبیر و امید است

تاریخ انتشار: ۱۷ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۵۵۶۶۷۰

توسعه روستایی از اهداف دولت تدبیر و امید است

 محمدرضا پورمحمدی روز سه شنبه در ارتباط تصویری با فرمانداران، بخشداران و دهیاران منتخب استان به مناسبت روز دهیاری ها با ابراز خرسندی از تدوین برنامه‌های کاربردی برای رفع مشکلات روستاهای استان توسط معاونت هماهنگی امور عمرانی و دفتر امور روستایی استانداری، اظهار داشت: گزارش عملکرد این حوزه، باعث دلگرمی مسئولان و دلسوزان واقعی استان و مایه سرخوردگی بدخواهان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


 
پورمحمدی افزود: با وحدت و همدلی موجود در استان، کارهای بسیار خوب و ارزشمندی در حال اجراست که باید با تمام توان و با رویکرد توسعه متوازن، ادامه داشته باشد.
 
استاندار آذربایجان شرقی بر تدوین راهبرد خاص برای توسعه استان تاکید کرد و افزود: در این راهبرد، روستاها مبدأ و منشأ اصلی توسعه هستند و غفلت از ظرفیت آنها، تمام برنامه‌ریزی‌های کلان توسعه را تحت تأثیر قرار می‌دهد.
 
وی با اشاره به تغییر الگوهای توسعه در کشور، بر استفاده از یافته‌های جدید علمی در تدوین برنامه‌های توسعه‌ای تأکید کرد و گفت: جامعه امروز ما نیازمند تدوین راهبرد کلان در توسعه روستایی است که رویکرد آن تلاش برای مهاجرت معکوس به روستاهاست.
 
پورمحمدی با بیان اینکه استفاده از روش‌های نادرست در تدوین الگوهای توسعه روستایی، مانع تحقق این امر خواهد شد، افزود: اکنون زمان فعالیت‌های مولد اقتصادی در روستاهاست و توسعه همزمان اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در روستاها باید مورد توجه دستگاه‌های مسئول، قرار گیرد.
 
وی، ایجاد اشتغال در روستاها را یکی از برنامه‌های اصلی توسعه در استان دانست و ادامه داد: اشتغال پایدار روستایی، می‌تواند هدف مهاجرت معکوس به روستاها را تحقق بخشد و این یکی از مطالبات اصلی روستاییان است.

پورمحمدی از اهتمام خیران استان در ایجاد اشتغال برای جوانان روستایی و تبدیل روستاها به مراکز کار و تلاش قدردانی کرد و گفت: خیران یاری‌گر دولت در ایجاد اشتغال برای جوانان به خصوص در مناطق محروم هستند.
 
استاندار آذربایجان شرقی همچنین با تاکید بر مقاوم‌سازی و بهسازی خانه‌های روستایی در استان، گفت: توجه به این موضوع باعث شد که در زلزله اخیر شهرستان‌های میانه و سراب، شاهد کمترین میزان تلفات باشیم؛ وگرنه عمق حادثه بسیار وحشتناک‌تر از حد تصور بود.
 
وی به مشکلات ناشی از شیوع کرونا در برخی از شهرستان‌های استان نیز اشاره کرد و توجه جدی مردم به رعایت پروتکل‌های بهداشتی و پرهیز از هرگونه سفر غیرضروری را خواستار شد.
 
توجه به ظرفیت‌های خاص روستاها در روند توسعه روستایی

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان شرقی هم در این جلسه با تاکید بر ضرورت پرهیز از روش‌های سنتی در توسعه روستایی، گفت: توجه به ظرفیت‌های خاص هر روستا و ایجاد مشاغل مرتبط در اولویت ماست و در این راستا ۶۵ روستا به عنوان پایلوت اجرای این برنامه در استان، انتخاب شده است.

جواد رحمتی هدف از اجرای این طرح را آموزش روستاییان و استفاده از روش‌های مدرن در تامین معیشت و توسعه موضوعاتی همچون گردشگری برشمرد و افزود: معرفی تولیدات و محصولات خانگی روستایی و تلاش برای بازاریابی و فروش آن‌ها از اهداف دیگر ما توسعه روستاهای استان است.

وی با انتقاد از برگزاری جشنواره‌های کلیشه‌ای روستایی در برخی شهرستان‌ها و روستاهای استان، گفت: استفاده از روش‌های جدید در برگزاری جشنواره‌های روستایی و انعقاد قرارداد با شرکت‌ها برای فروش محصولات باید به صورت جدی مورد توجه متولیان امر قرار گیرد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری آذربایجان شرقی در بخش دیگری از سخنان خود از اختصاص یکصد هکتار از اراضی تفرجگاه عینالی برای اجرای برنامه‌های فرهنگی، اقتصادی و نمایشگاهی مرتبط با روستاهای استان خبر داد و افزود: تلاش می‌کنیم که گوشه‌ای از زندگی روستایی را در این مرکز به نمایش گذاشته و هفته‌های فرهنگی- اقتصادی شهرستان‌ها با محوریت ارائه توانمندی‌های روستایی برگزار کنیم.

۱۰۹ پروژه روستایی در استان آماده بهره‌برداری است

مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری آذربایجان شرقی نیز در این جلسه گفت: در ۴ سال گذشته بیش از ۲۵۰۰ پروژه در روستاهای آذربایجان شرقی به بهره برداری رسیده است و فقط امسال ۱۰۹ پروژه با اعتبار ۳۲ میلیارد تومان آماده بهره برداری است که امیدواریم در آینده نزدیک افتتاح شود.
 
تقی کرمی، از همکاری دهیاری‌های استان برای مدیریت و مقابله با کرونا قدردانی کرد و افزود: پنج نفر از دهیاران استان به کرونا مبتلا شدند که خوشبختانه در صحت کامل هستند.

محمدحسین صومی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز نیز در این جلسه از همکاری دهیاران استان با دانشگاه علوم پزشکی در زمینه مدیریت و مقابله با بیماری کرونا قدردانی کرد و افزود: انتظار داریم که دهیاران نهایت تلاش خود را برای جلوگیری از تشکیل هرگونه تجمع اعم از مراسم عزا و عروسی در روستاها به کار گیرند.
 
در این جلسه داود گرشاسبی، فرماندار مرند به نمایندگی از فرمانداران استان در خصوص موانع و مشکلات مدیریت روستایی با محوریت دهیاری‌ها، ابوالفضل حسین‌جانی، بخشدار ترکمانچای به نمایندگی از بخشداران استان درخصوص نقش دهیاری‌ها در توسعه اشتغال پایدار روستایی و جهش تولید، آرزو شعبه‌ای دهیار روستای زوارق بناب و قاسم محمدی دهیار روستای باغ‌یعقوب تبریز به نمایندگی از دهیاران استان درخصوص نقش دهیاری‌های هدف گردشگری در توسعه و رونق اقتصادی روستا و همچنین نقش دهیاری‌ها در مدیریت بحران کرونا به ارائه دیدگاه‌های خود پرداختند.

برچسب‌ها آذربایجان شرقی توسعه روستایی استانداری آذربایجان شرقی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: آذربایجان شرقی توسعه روستایی استانداری آذربایجان شرقی آذربایجان شرقی توسعه روستایی استانداری آذربایجان شرقی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۵۶۶۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تلخی‌های عدم تحقق اهداف برنامه ششم توسعه در کشور

معاون آمار و برنامه‌ریزی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان یزد گفت: متاسفانه تلخی‌های عدم تحقق اهداف برنامه ششم توسعه در کشور حس می‌شود و بر همین اساس باید در اجرای برنامه هفتم توسعه اهتمام ویژه‌ای داشته باشیم.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از یزد و به نقل از روابط عمومی سازمان برنامه و بودجه استان یزد، جعفر رحمانی در نشست تبیین مبانی و احکام برنامه هفتم توسعه کشور که با حضور معاون امور برنامه‌های توسعه امور برنامه‌ریزی سازمان برنامه و بودجه کشور و جمعی از معاونان برنامه و بودجه (طرح و برنامه) دستگاه‌های اجرایی در محل سالن اندیشه این سازمان برگزار شد؛ از نتایج اجرایی نشدن کامل برنامه ششم توسعه مانند عدم تحقق رشد اقتصادی در دهه ۹۰ شمسی سخن گفت.

رحمانی با تاکید بر اینکه اجرای کامل این برنامه و به ویژه استقرار نظام درآمد- هزینه استانی می‌تواند جهش تولید با مشارکت مردم را تسریع کند، گفت: متأسفانه تلخی‌های عدم تحقق اهداف برنامه ششم توسعه در کشور حس می‌شود و بر همین اساس باید در اجرای برنامه هفتم توسعه اهتمام ویژه‌ای داشته باشیم.

وی با بیان اینکه برنامه ششم توسعه کشور از برنامه‌های توسعه‌ای ناموفق کشور بود و تنها فقط ۳۰ درصد از آن محقق شده است، افزود: اگر برنامه‌ای را به نحو احسن تدوین، اما درست اجرا نکنیم، نتیجه آن کاهش سرمایه‌های اجتماعی و عدم اعتماد مردم نسبت به برنامه‌ریزی میان مدت و بلند مدت در کشور خواهد شد.

رحمانی ناترازی‌های انرژی و مالی در کشور را جدی خواند و گفت: برنامه هفتم توسعه با تغییر نگرش و به صورت مساله محور و با تاکید بر رشد فراگیر تدوین شده و دو اصل اولویت‌بندی درست و سازوکار انگیزشی کارا و اثربخش در آن دیده شده است.

وی با تاکید بر اینکه همه مدیران استانی و مقامات کشوری در مقابل نسل آینده کشور مسئولیت دارند تا در پنج سال آینده ایرانی آبادتر بسازند، گفت: برنامه هفتم توسعه کشور متفاوت‌تر از سایر برنامه‌های توسعه‌ای قبلی در کشور است چرا که ضمن ایجاد انگیزه در افراد می‌تواند تحول در نظام اداری ایجاد کند و به تبع آن بسیاری از مشکلات و گرفتاری‌های مردم در پایان اجرای این برنامه مرتفع خواهد شد.

معاون آمار و برنامه‌ریزی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان یزد با اشاره به شعار سال و تحقق آن، جهش تولید با مشارکت مردم را تنها از مسیر پایبندی به اصول برنامه هفتم توسعه کشور امکان پذیر دانست و بیان داشت: نیاز داریم برای نقش دادن به مردم در رسیدن به رشد اقتصاد و جهش تولید، بار دیگر اعتماد را به آنان بگردانیم که این امر مستلزم تلاش جدی همگان است و استقرار جدی نظام درآمد- هزینه استانی می‌تواند نقش موثرتری به استان‌ها در ۵ سال آینده بدهد.

رحمانی با بیان اینکه رشد اقتصادی در کشور کیک اقتصاد را بزرگ‌تر کرده و موجب آن می‌شود که مردم بیشتری از آن منفعت ببرند، اظهار داشت: خوشبختانه دولت سیزدهم در ابتدا با نگاه ویژه به برنامه محوری در صدد اداره کشور به صورت عقلانی است و پیشران‌ها، مسائل بحران‌ساز و بسترها در برنامه هفتم توسعه به درستی دیده شده است.

وی با یادآوری اینکه استان یزد در برنامه محوری در کشور پیشرو بوده و تاکنون برنامه‌های تحولی زیادی همچون یزدِنوین، یزدِ بهره‌ور و یزدِ نوآور را تدوین و به مرحله اجرا گذاشته است، تاکید کرد: راهی جز اینکه طبق برنامه اصولی و عقلانی در کشور و به تبع آن در استان شروع کنیم به اصلاح ساختارها و رفع ناترازی‌های موجود بپردازیم وجود ندارد.

در ادامه این نشست افشین کسالائی، معاون امور برنامه‌های توسعه امور برنامه‌ریزی سازمان برنامه و بودجه کشور به تجزیه و تحلیل نظام برنامه‌ریزی کشور و تبیین نقشه‌راه برنامه هفتم توسعه پرداخت و با بیان اینکه برای تحقق اهداف در استان‌ها باید به سمت برنامه‌محوری حرکت کرد، اظهار داشت: برنامه‌های عملیاتی ستون فقرات نظام برنامه‌ریزی است.

به گفته معاون امور برنامه‌های توسعه امور برنامه‌ریزی سازمان برنامه و بودجه کشور، اجرایی شدن برنامه هفتم توسعه تنها بر منابع عمومی متکی نیست و خلق و تجهیز منابع جدید، باید توسط مدیران در نظر گرفته شود.

کسلائیی با اشاره به اینکه برنامه هفتم توسعه علاوه بر ترسیم وضع موجود، آینده اقتصاد و توسعه کشور در سطوح متعدد را مورد توجه قرار داده است، بیان داشت: برنامه هفتم توسعه ناگزیر به برنامه محور بودن است و برای اولین بار این برنامه با پارادایم رشد فراگیر و مبتنی بر سه سطح اصلی‌ترین پیشران‌ها، رد مهمترین بحران‌ها و خلق مهمترین بسترهای پیشرفت کشور ترسیم شده است.

در پایان این نشست حاضرین به طرح سوالات و ابهامات خود در خصوص این برنامه پرداختند و نظرات و دیدگاه‌هایشان را نیز بیان کردند.

کد خبر 747957

دیگر خبرها

  • بازخوانی سفر اردوغان به عراق/ اهداف ژئوپلیتیکی ترکیه به بهانه مناسبات ژئواکونومیک
  • تلخی‌های عدم تحقق اهداف برنامه ششم توسعه در کشور
  • ساخت ۵۰۰ کیلومتر راه درآذربایجان غربی دردولت سیزدهم
  • توجه ویژه دولت سیزدهم برای توسعه راههای آذربایجان‌غربی
  • معرفی مدیرکل جدید راه و شهرسازی آذربایجان‌غربی
  • اهدای ۱۷۹ واحد خون در مهربان
  • بهادری جهرمی: دولت پیگیر حقابه هیرمند بوده و خواهد بود/ توسعه و تقویت همکاری‌های امنیتی بین تهران و اسلام آباد یکی از اهداف سفر رئیسی به پاکستان / تداوم برنامه‌های حمایتی دولت از کشاورزان در سال جاری / آخرین تصمیمات درباره افزایش تعطیلات آخر هفته
  • بهادری جهرمی: توسعه و تقویت همکاری‌های امنیتی بین تهران و اسلام آباد یکی از اهداف سفر رئیسی به پاکستان
  • صدای میرسلیم هم درآمد: رئیسی تدبیر مناسبی بیندیشد
  • بخش ترکمانچای آذربایجان شرقی شهرستان شد