Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری میزان- شرکت دولتی «روس اتم فلوت» دست اندرکار امور کشتی‌های اتمی روسیه زیرمجموعه شرکت روس اتم از آغاز ساخت قوی ترین کشتی یخ شکن اتمی جهان خبر داد. تاریخ انتشار: 19:20 - 17 تير 1399 - کد خبر: ۶۳۵۳۵۵

خبرگزاری میزان - شرکت دولتی «روس اتم فلوت» زیرمجموعه روس اتم در بیانیه ای اعلام کرد: ساخت یخ شکن اتمی فوق العاده قوی به نام «لیدر» امروز در کارخانه کشتی سازی شهر بالشوی کامن در استان پریموریه در خاور دور روسیه آغاز شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در بیانیه گفته شده است: سفارش دهندگان دولتی این کشتی یخ شکن اتمی، شرکت روس اتم، شرکت روس اتم فلوت و شرکت کشتی سازی زویوزدا است.

در همین حال روزنامه ایزوستیا چاپ مسکو امروز در بخش اخبار آنلاین پایگاه اینترنتی خود نوشت: کشتی یخ شکن اتمی «لیدر» قدرتمند ترین کشتی اتمی جهان و دارای ویژگی های منحصر بفرد است.

بر اساس گزارش این رسانه، قدرت کشتی یخ شکن لیدر 120 مگاوات، سرعت آن 22 گره دریایی (هر گره برابر ۱۸۵۲ متر در ساعت)، طول آن 209 متر، عرض آن 47/7 متر و سرعت آن در عبور از یخ 4 متر در ثانیه است.

ایزوستیا سرعت عبور کشتی لیدر از یخ را بالاترین سرعت در جهان خواند.

شرکت کشتی سازی زویوزدا مجری این طرح است و بر اساس قرارداد باید آن را در سال 2027 تحویل دهد.

127 میلیارد و 500 میلیون روبل (معادل یک میلیارد و 770 میلیون دلار) برای ساخت کشتی یخ شکن اتمی لیدر بودجه تخصیص یافته است.

ماه گذشته نیز روسیه آزمایش کشتی یخ شکن اتمی جدید خود به نام «آرکتیکا» را آغاز کرد.

روسیه از کشورهای همجوار قطبی است و گرم شدن هوای کره زمین، فرصتی برای استفاده از منابع طبیعی قطب شمال را فراهم کرده است و از این منظر مسیر کشتیرانی در اقیانوس منجمد شمالی اهمیت فراوان یافته است و کشورهای دارای کشتی های یخ شکن امکان استفاده از این مسیر را دارند.

روسیه، آمریکا، کانادا، نروژ و دانمارک کشورهای همجوار قطب شمال، برای دستیابی به ذخایر قطبی و تسلط بر آب‌های پیرامون آن با یکدیگر رقابت می‌کنند که این مساله در یک دهه اخیر افزایش یافته است.

بیشتر بخوانید: حشدالشعبی مدافع عراقی‎ها در نبرد با تروریسم؛ چرایی اصرار آمریکا برای ماندن در عراق

انتظار می‌رود با گرم شدن هوای کره زمین رقابت بین روسیه و کشورهای همجوار قطب شمال برای حضور هر چه بیشتر در این منطقه و آب‌های اقیانوس منجمد شمالی و سرزمین‌های واقع در این منطقه تشدید شود.

/انتهای پیام/

ایرنا

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: روسیه یخ شکن اتمی کشتی یخ شکن اتمی روس اتم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۵۶۸۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خودرویی که قرار بود «رانندگی اتمی» را امکانپذیر کند

در سال 1945، نشریه «عصر اتمی» درباره امکان استفاده از نیروی اتمی در اشیاء روزمره نوشت و آینده‌ای را پیش‌بینی کرد که در آن سوخت‌های فسیلی منسوخ می‌شوند و جای خود را به این انرژی تازه می‌دهند.

به گزارش فرادید، دانشمندان همچنین پیش‌بینی کردند که انرژی اتمی کاربردهایی دارد که انقلابی در پزشکی مدرن، تولید غذا، حمل‌ونقل و محصولات مصرفی ایجاد می‌کند.

در آن زمان، گلن تی سیبورگ، که ریاست کمیسیون انرژی اتمی را بر عهده داشت، استفاده از انرژی هسته‌ای را برای تامین انرژی قلب‌های مصنوعی پیشنهاد کرد. در همین حال، دیوید دیتز، روزنامه‌نگار علم، اتومبیل‌هایی را تصور می‌کرد که با استفاده از یک گوی انرژی اتمی کار می‌کردند که بزرگ‌تر از یک قرص ویتامین نبود.

عبارت آینده اتمی در لاس وگاس نوادا، که نام مستعار «شهر اتمی» را یدک می‌کشید بیشتر شنیده می‌شد. گردشگران به لاس‌وگاس هجوم می‌آوردند تا در «میهمانی‌های بمب سپیده‌دم» در دهه 1950 در طول 100 آزمایش هسته‌ای در سایت آزمایش نوادا شرکت کنند.

در سال 1957، شرکت فوردموتور به این جریان علمی و فرهنگی پیوست و تلاش کرد تا نمایی از آینده اتمی خودروسازی را ارائه کند. حاصل این تلاش، یک ماکت کوچک از فورد نوکلئون بود؛ یک خودروی مفهومی که قرار بود موتور اتمی داشته باشد.

این خودرو دارای یک کپسول نیروی حاوی یک هستۀ رادیواکتیو بود که بین دو بازوی متحرک معلق بود. ایدۀ اصلی این بود که این رآکتور از شکافت اورانیوم برای تبدیل آب به بخار پرفشار استفاده کند و نیروی بخار به مجموعه‌ای از توربین‌ها منتقل شود تا نیروی حرکت خودرو را تامین کند. همچنین ورودی‌های هوا در سقف در نظر گرفته شده بودند که هوا را به سیستم خنک کننده راکتور برسانند.

بر اساس تخمین‌های فورد، نوکلئون می‌توانست بیش از 5000 مایل (بسته به اندازه هسته) پیش از شارژ مجدد در یک ایستگاه اختصاصی با نصب یک هسته جدید، طی کند. به علاوه قرار بود مالک نوکلئون بتواند انتخاب‌های متعددی از انواع هسته داشته باشد؛ مانند یک مدل کم مصرف یا یک مدل با عملکرد بالا.

محفظه سرنشین دارای یک جلوپنجره یک تکه براق و شیشه عقب ترکیبی بود. در برخی از مدل‌های مفهومی، باله‌های دم دوتایی نیز وجود داشت که احتمالاً از داستان‌های علمی تخیلی دهه 1950 الهام گرفته شده بودند.

طبق بیانیه مطبوعاتی منتشر شده توسط فورد در آن زمان: «خودروهایی مانند نوکلئون میزان انجام تحقیقات آینده‌نگرانه در شرکت فورد موتور را نشان می‌دهند».

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • آغاز ساخت خط انتقال آب به شهرستان بندرخمیر
  • چه شد که سوئد در یک قدمی ساخت بمب اتمی، از سلاح هسته‌ای دست کشید؟
  • دیپلمات روس: بازرسان آژانس اتمی در ایران به کار خود بازگشتند
  • بازرسان آژانس اتمی در ایران به کار خود بازگشتند
  • خودرویی که قرار بود «رانندگی اتمی» را امکانپذیر کند
  • کشته شدن 1000 نیروی نظامی اوکراین در حملات روسیه/هشدار گروسی نسبت به وقوع حادثه اتمی در نیروگاه زاپوروژیا 
  • گروسی: دنبال سفر به ایران هستم/ غنی‌سازی با خلوص بالا به معنای ساخت بمب نیست
  • گروسی: به دنبال بهبود سطح همکاری آژانس با ایران هستیم/ مدرکی درباره ساخت سلاح اتمی در ایران وجود ندارد
  • گروسی به ایران، روسیه و اوکراین سفر می‌کند
  • گروسی: مدرکی درباره ساخت سلاح اتمی در ایران نیست