Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش جماران؛ انصاف نیوز نوشت: قاسم محبعلی، هشدار دیروز عباس عراقچی را دقیق می‌داند و می‌گوید: «آن کسانی که دفعه‌ی پیش باعث شدند پرونده‌ی ایران به شورای امنیت سازمان ملل برود باید پاسخگوی این وضعیت باشند، همان افراد بنظر می‌رسد دوباره فعال شدند تا ایران را مجددا به شورای امنیت ببرند.»

امکان رفتن پرونده‌ی هسته‌ای ایران به شورای امنیت موضوعی است که عراقچی به آن اشاره می‌کند و در ادامه‌ی مصاحبه‌ی خود با تسنیم هشدار می‌دهد «هر حرکتی که ایران را در عرصه‌ی بین‌الملل بعنوان یک تهدید معرفی کند، بازی در زمین آمریکاست».

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

انفجار پرابهام در سایت هسته‌ای نطنز که گمانه‌زنی‌هایی را برانگیخت با واکنش آمنه سادات ذبیح‌پور و اکانت‌های توییتری مشابه او، مبنی بر اینکه «صهیونیست‌ها منتظر باشند از پروژه منطقه خاکستری قطعا آتش زیر خاکستر نصیبشان خواهد شد. #نطنز» این گمان را ایجاد کرد که شاید کارهایی هزینه‌ساز از جنس حمله به سفارت‌ها و یا اقدامات ماجراجویانه‌ی شبیه به آنچه همزمان با برجام رخ داد در پیش باشد. این درحالی است که هنوز ابعاد و جزئیات این حادثه خبری نشده و عوامل دخیل در این انفجار نیز مشخص نیستند و فرضیه‌هایی متفاوت در مورد آن مطرح می‌شود.

قاسم محبعلی، مدیرکل سابق میز خاورمیانه در وزارت خارجه و کارشناس مسائل بین‌الملل درباره‌ی هشدار اخیر سیدعیاس عراقچی به انصاف نیوز گفت: حرف آقای عراقچی حرف دقیقی است و ایشان با عنایت به تحولات و روندی که طی می‌شود این مورد را طرح کردند. آمریکایی‌ها علاقمند هستند که ایران اقداماتی انجام دهد تا کشورهای دیگر –حتی اروپایی‌ها و چینی‌ها- نتوانند موضع فعلی را ادامه دهند؛ یعنی با استفاده از بهانه‌هایی که ممکن است ایران بدست آمریکا دهد، این کشور بتواند اروپا را راضی کند که پرونده‌ی ایران دوباره به شورای امنیت بازگردد. به همین خاطر باید در این شرایط خیلی دقت کرد و از تصمیمات ماجراجویانه و اظهاراتی که پایه و اساسی ندارد و تنها اقداماتی است که می‌تواند بهانه و دستاویزی به دست آنها دهد اجتناب کرد. به هرحال وضعیت مساعدی نیست و ایران دوباره دارد به سمت تنگنای بیشتری می‌رود؛ همانطور که پیش از برجام چنین بود.

اگر برجام نبود معلوم نبود که امروز سرنوشت کشور چگونه باشد. الان وضعیت خوب نیست، ولی اگر برجام اجرا نشده بود امروز حتما ایران وضعیت بسیار بدتر و سخت‌تری داشت. به هرحال آن کسانی که باعث شدند ایران به شورای امنیت برود باید پاسخگوی این وضعیت باشند، همان افراد بنظر می‌رسد دوباره فعال شدند تا ایران را مجددا به شورای امنیت ببرند.

او در پاسخ به اینکه «باتوجه به تحریکات افرادی چون ایدی کوهن و باقی نزدیکان به دولت اسرائیل، آیا ممکن است تندروهای داخلی دست به کار هزینه‌سازی بزنند؟» گفت: هزینه‌های زیادی از اینگونه اقدامات متوجه ایران شده است؛ بنظر می‌رسد که اسرائیلی‌ها علاقمندند که ایران را تحریک کنند که اقدامی علیه حاکمیت اسرائیل یا خود اسرائیلی‌ها و آمریکایی‌ها انجام دهد تا اقدامات تجاوزکارانه‌شان را علیه ایران توجیه‌پذیر کنند و کشور را به درگیری بکشانند. روس‌ها که روابط بسیار نزدیک و استراتژیکی با اسرائیل دارند احتمالا کنار اسرائیل خواهند ایستاد. 

این کارشناس سیاست خارجی، درباره مسئله نفوذ گفت: یک نگرانی که وجود دارد این است که اتفاقات رخ داده در ایران ناشی از نفوذ باشد. یعنی اینکه اسرائیلی‌ها در مراکز کلیدی ایران نفوذ کردند و دست به اقداماتی می‌زنند. مثل اسنادی که از جنوب تهران بردند، یا اتفاقاتی که در نطنز و… افتاد همگی این نگرانی را بوجود می‌آورد که شاید آنها در مراکز امنیتی و نظامی نفوذ کردند و از آن طریق هم سیاست‌های ما را تحت تاثیر قرار می‌دهند و ممکن است از اقداماتی انجام دهند که ایران را در موضع اتهام قرار دهند.

محبعلی درباره‌ی چگونگی جلوگیری از اینگونه اقدامات گفت: موضوعی که آقای عراقچی طرح کردند بیانی خوب است، اما این بازدارندگی باید در سطوحی که قادر هستند جلوی این موارد را بگیرند، صورت گیرد. وزارت خارجه فعلا در همین حدی که آقای عراقچی و آقای ظریف صحبت کردند توانایی دارد. با وضعیتی هم که در مجلس ایجاد شده، بنظر می‌رسد عناصری که از روی احساسات و جهل بیاناتی ابراز می‌کنند، تصمیماتی ممکن است بگیرند که به کشور و منافع ملی و امنیت ملی و تمامیت ارضی کشور خسارت جبران ناپذیری زند.

به نظر من مهم‌ترین مسائل کشور درحال حاضر دو مسئله است، یکی رفع مشکلات معیشتی مردم و دیگری رفع تهدیدی که با گسترش ویروس کرونا برای سلامت مردم وجود دارد. هردوی این مسائل و رفع این دو تهدید به سیاست خارجی گره خورده و مرتبط است. یعنی اگر ایران بتواند در سیاست خارجی خود به توفیقاتی برسد و مناسبات خود را با اروپا بهبود بخشد و با آمریکا هم تنش‌زدایی کند و از این حالت خارج شود، ممکن است منابع مالی برای ایران ایجاد شود؛ همچنین زمینه‌ای فراهم می‌شود که بتواند از پول‌های‌مان در خارج از کشور استفاده کند و دارو و مواد غذایی و ارز وارد کند و کشور را از این وضعیت ناگوار نجات دهد. عکس این روش مسیری معکوس است؛ آثار ناگوار این وضعیت را مردم عادی و بیشتر طبقات ضعیف جامعه تحمل می‌کنند. بنظر من اولویت اصلی حل مسئله‌ی معیشت و سلامت است و سایر مسائل، مثل مسئله‌ی هسته‌ای و عراق و سوریه و لبنان و یمن، اگرچه بااهمیت هستند اما مسائل درجه‌ی دومی هستند که باید تحت‌الشعاع سیاست ما در قبال تامین زندگی و سلامت مردم قرار گیرند.

اخبار مرتبط عراقچی: آمریکا همه توان خود را بسیج کرده تا تحریم‌های تسلیحاتی را دائمی کند در مورد حادثه نطنز شورای عالی امنیت ملی جمع‌بندی نهایی را ارائه می‌دهد/ اگر دخالتی صورت گرفته باشد، پاسخ مناسب می‌دهیم واکنش روسیه به حادثه نطنز سوله آسیب‌دیده نطنز محل انجام چه کاری بود؟ حادثه نطنز تلفات جانی نداشته اما خسارت‌های مالی قابل توجه بود آژانس اتمی عدم وجود مواد هسته‌ای در محل حادثه در سایت نطنز را تایید کرد علت حادثه در سایت هسته‌ای نطنز مشخص شد؛ به دلیل ملاحظات امنیتی در زمان مناسب اعلام می‌شود نگرانی در خصوص نشت مواد رادیو اکتیو در نطنز وجود ندارد حادثه در یکی از سوله های در حال احداث سایت هسته ای نطنز

منبع: جماران

کلیدواژه: سهام عدالت بودجه 99 ویروس کرونا شورای امنیت عباس عراقچی قاسم محبعلی انفجار در نطنز پرونده ایران در شورای امنیت سهام عدالت بودجه 99 ویروس کرونا امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی ایران به شورای امنیت بنظر می رسد ی ایران هسته ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۵۷۴۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اقدامات غلط شهرداری برای از بین بردن سفید بالک‌ها؛ از آبشویی تا نصب کارت‌های زرد روی درختان

سفیدبالک‌ها حشرات ریز به طول یک تا سه میلیمترهستند که با حضور انبوه و ناخوانده خود علاوه بر خسارتی که می‌تواند به عنوان یک حشره گیاه‌خوار به فضای سبز شهر وارد کند، نوعی مزاحمت فیزیکی را در معابر، بوستان‌ها و سایر مکان‌های عمومی و خصوصی برای شهروندان به همراه دارند. این حشرات متعلق به راسته Hemiptera ، زیرراسته،Sternorrhyncha بالاخانواده Aleyrodoidea و خانواده Aleyrodidae هستند. طی سال‌های گذشته سفیدبالک‌ها در مقاطعی در تهران مشاهده شدند.

علیرضا نادری درباره سفیدبالک‌ها اظهار کرد: سفیدبالک‌ها معمولا با محصولات گلخانه‌ای یا آپارتمانی از آسیای جنوب شرقی وارد ایران شده‌ و به دلیل فراهم بودن شرایط زیستی در ایران به رشد و فعالیت پرداخته‌اند. به دلیل مهیا بودن شرایط زیستی مناسب جمعیت آن‌ها در مقاطعی از تعادل اکولوژیک خارج شد و به مرز انفجار رسید.

وی ادامه داد: شش سال قبل به دلیل تغییرات آب و هوایی، سفید بالک‌ها در سطح شهر تهران مشاهده شدند که بلافاصله با انجام اقداماتی مثل رها کردن حشرات شکارگر و کنترلگر فعالیت آن‌ها محدود شد اما دریک ماه و نیم اخیر به دلیل سرمای زیاد و بارش برف به شدت جمعیت آن‌ها در تهران کم و محدود شده است.

نادری با اشاره به عوامل موثر بر ازدیاد سفید بالک ها اظهار کرد: سفید بالک‌ها در دمای متوسط رو به بالا و کم بارشی معمولاً رشد و نمو می‌کنند همچنین علت مشاهده سفید بالک در بعضی مواقع در سطح شهر تهران بیشتر مربوط به درخت‌هایی است که در مسیر بزرگراه‌های تهران کاشته شده است. این درختان از گونه توت کاغذی هستند که میزبان مناسبی برای سفیدبالک‌ها محسوب می‌شوند.

کارشناس حشرات دفتر موزه ملی تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی سازمان حفاظت محیط زیست به عوامل موثر بر کاهش جمعیت سفید بالک‌ها نیز اشاره کرد و گفت: سرما، بارش باران، برف و دمای زیر صفر از عوامل محدود کننده اکولوژیکی سفید بالک‌ها به شمار می روند و سبب محدودیت فعالیت آن‌ها می‌شوند.

وی در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر گزارشی مبنی بر وجود سفیدبالک در تهران به ما ارائه نشده است، اظهارکرد: سال گذشته تعداد کمی سفیدبالک‌ به‌صورت پراکنده وجود داشت چون گونه آن نابود نشده است. اکنون نیز احتمال دارد روی بعضی درختان به تعداد خیلی محدود دیده شود ولی الان فصل طغیان نیست و اگر هم قرار باشد اتفاقی رخ دهد باید در تابستان منتظر آن باشیم ولی با توجه به اینکه در فصل زمستان هوا سرد بود و بارندگی‌های کافی رخ داد، جمعیت سفید بالک‌ها کاملاً محدود شد و دیگر نمی‌توانند مشکلی برای شهروندان تهرانی ایجاد کنند.

نادری با انتقاد از روش مبارزه با سفید بالک‌ها گفت: اصولاً اقدامات شهرداری برای از بین بردن سفید بالک‌ها چندان درست نیست. به عنوان نمونه آبشویی یکی از اقدامات نادرست انجام شده بود. نصب کارت‌های زرد روی درختان از دیگر روش‌های غلط مبارزه با این گونه مضر بود. درست است  که با استفاده از این شیوه  سفیدبالک‌ها نابود می‌شوند ولی در کنار آن هزاران حشره مفید نیز از بین می‌رود.

کارشناس حشرات دفتر موزه ملی تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: اصولاً جایگزین کردن گونه‌های بومی مناسب در هر شهر و و کاشت گیاهانی که کمترین آفت را جذب ‌می‌کنند مناسب‌ترین روش برای کنترل و از بین بردن سفید بالک‌هاست.

وی با اشاره به نقش موثر مردم در کاهش جمعیت سفیدبالک‌ها  اظهار کرد: هر کس با کاشت گونه‌های گیاهی بومی و سازگار با شرایط اقلیمی در باغچه و حیاط محل زندگی خود می‌تواند از حضور حشرات موذی و  فعالیت سفیدبالک‌ها پیشگیری کند.

کارشناس حشرات دفتر موزه ملی تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: هر گل و گیاه زیبا، جذاب و بزرگی را که نباید در باغچه کاشت. قبل از آن باید بررسی شود تا از کاشت گونه‌های مهاجم جلوگیری شود. درختانی مانند داغداغان در نیمه شمالی تهران  برای کاشت و رشد پایداری خوبی دارند. زرشک و درختچه گز هم دچار کمترین آفت می‌شوند و گونه‌ای مناسب برای کاشت در تهران به شمار می‌روند.

نادری در پایان خاطرنشان کرد: شهرها به عنوان یک اکوسیستم در دنیا پذیرفته شده‌اند پس باید اکولوژی آن ها هم مورد پذیرش قرار گیرد و مطالعه شود. شهروندان نیز آموزش‌های لازم را دریافت کنند چون مباحثی مثل غذارسانی به حیوانات و تاثیر این کار بر افزایش آلودگی محیط زیست شهری می‌تواند مشکل ساز می شود بنابراین انتظار می‌رود با همکاری سازمان محیط زیست، شهرداری، مردم و وزارت جهاد کشاورزی این اکولوژی شهری بتواند بیشتر شناخته و به مردم آموزش داده شود. در این راستا صدا و سیما و رسانه‌های مکتوب نقش مهمی درخصوص آشنایی مردم با گونه‌های مناسب برای کاشت در هر شهر دارند تا در دوره‌های مختلف شاهد بروز چنین مشکلاتی نباشیم.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
  • واکنش جواد ظریف به حادثه امنیتی اصفهان
  • اقدامات غلط شهرداری برای از بین بردن سفید بالک‌ها؛ از آبشویی تا نصب کارت‌های زرد روی درختان
  • شورای امنیت باید ریشه جنگ و نسل کشی در غزه را فوراً پایان دهد/ هشدار نسبت به هرگونه ماجراجویی نظامی رژیم صهیونیستی
  • امیرعبداللهیان: وضعیت در غزه به نقطه جوش رسیده است / به آمریکا گفتیم به‌دنبال تنش در منطقه نیستیم
  • بازی مجدد اتحادیه اروپا با مهره سوخته تحریم‌ها علیه ایران
  • هشدار خاخام‌های ارشد صهیونیستی درباره حمله به ایران/ سفر امیرعبداللهیان به نیویورک برای حضور در نشست شورای امنیت/ درخواست روسیه از شورای امنیت برای تحریم اسرائیل
  • هشدار خاخام های ارشد صهیونیستی درباره حمله به ایران/ سفر امیرعبداللهیان به نیویورک برای حضور در نشست شورای امنیت/ درخواست روسیه از شورای امنیت برای تحریم اسرائیل
  • پیگیری وضعیت پاکبان حادثه دیده شهرداری مشهد
  • آخرین وضعیت کشتی توقیف شده رژیم صهیونیستی توسط ایران