Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبکه خبر»
2024-04-25@06:35:10 GMT

شکست آمریکا در منطقه از گذرگاه لبنان

تاریخ انتشار: ۱۷ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۵۵۸۲۵۸

سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان تصریح کرد پیروزی‌های مقاومت به ویژه در جنگ ۳۳ روزه سال ۲۰۰۶ منجر به شکست پروژه آمریکایی در منطقه از گذرگاه لبنان شد. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، مهمترین محور‌های سخنرانی نصرالله:

ما در آستانه سالگرد جنگ ۳۳ روزه هستیم و در آن یاد پیروزی‌های به دست آمده که منجر به شکست پروژه آمریکایی در منطقه از دروازه لبنان شد را گرامی می‌داریم ‎.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



آنچه که در لبنان در سطح اقتصادی در حال رخ دادن است نیازمند همکاری همه و همبستگی و تعهد همگانی است.

هر فردی که به دنبال حل این بحران است باید به فکر کل لبنان باشد نه یک منطقه یا روستای خاص، زیرا پیامد‌های این بحران همگان را در بر گرفته و باید بر اساس بشردوستانه، ملی گرایانه، اخلاق مدارانه و دینی انجام شود. ‎

رویکرد توجه به سوی شرق به معنای قطع روابط با غربی‌ها یا هر کشور دیگری که آمادگی کمک به لبنان دارد نیست، ما مخالفتی با همکاری با هر طرفی که به دنبال تقدیم وام یا ودیعه گذاری (سپرده گذاری) داشته باشد، نداریم. ‎

برخی متاسفانه اینگونه وانمود می‌کنند که ما به دنبال وارد کردن لبنان به محور‌های خاص هستیم.

ما به دنبال قطع اکسیژن از هیچ کسی نیستیم و تمام ملاحظات خود را با هدف خروج لبنان از این بحران سخت کنار می‌گذاریم.

شنیدم برخی از شخصیت‌ها می‌گویند که ما (مقاومت) می‌خواهیم لبنان را به یک الگوی ایرانی تبدیل کنیم، ما هرگز چنین حرفی نزدیم ما درخواست کردیم به ما کمک کنند و گرنه آن‌ها هم به ارز احتیاج دارند. ‎

وقتی ایرانی‌ها حاضر می‌شوند مواد پتروشیمی را را با لیره لبنان به ما بفروشند در واقع ایثار می‌کنند. الگوی اقتصادی ایران نمونه بدی نیست، چون توانست از تحریم‌ها عبور کرده و به خودکفایی برسد، لبنان از عناصر و ظرفیت‌های این الگو بی بهره است و لزومی هم ندارد برای هراس افکنی این مسائل را مطرح کنیم ‎.

اطمینان می‌دهم هیچ کس به دنبال اجرای الگوی ایرانی نبوده و قصدی برای تغییر چهره لبنان وجود ندارد.

ایران با وجود همه تحریم‌ها و فشار‌ها و محاصره ۴۰ سال دوام آورد هیچ کشور دیگری نمی‌توانست دوام بیاورد. ‎

هر کشوری در جهان که آمادگی کمک به لبنان را داشته باشد باید با آن تعامل داشته باشیم درب هایش را بکوبیم و به دنبال یافتن ظرفیت‌های همکاری با آن باشیم. ‎

نحوه جلوگیری از فروپاشی و گرسنگی عنوان و هدفی باشد که باید به دنبال تحقق آن باشیم. ‎

نباید فعالیت‌های عمومی (کشور) معطل نتایج مذاکره با صندوق بین المللی پول یا تحولات منطقه باشد و گزینه‌های دیگری را بررسی نکند‎. (فعالیت‌های عمومی کشور نباید فلج شود)

کارایی طرح همکاری با چین از واکنش خشن آمریکایی‌ها و حملاتی که به این گزینه صورت گرفت، مشخص شد.

آمریکایی‌ها حمله وحشیانه‌ای را علیه گزینه چینی با هدف هراساندن لبنانی‌ها و ممانعت از همکاری آن‌ها با چین انجام دادند. ‎

در موضوع تعامل با عراق مسئله خوب بود، عراق کشوری مقتدر از لحاظ اقتصادی است و گردشگری دینی و پزشکی بین دو کشور دایر است، اما کسانی شک و تردید‌هایی را در مورد این که عراق تحت فشار آمریکا با لبنان همکاری نخواهد کرد را مطرح کردند. ‎

اکنون باید هیئتی را به بغداد اعزام کنیم همان گونه که عراق این کار را کرد نه این که در برابر مقوله فشار‌های آمریکا عیه دولت عراق تسلیم شویم. ‎

بانک مرکزی (لبنان) مجبور است میلیارد‌ها دلار را به دلیل نیاز کشور به مواد پتروشیمی پرداخت کند حال اگر به برادران خود در ایران گفتیم که این محصولات نفتی را با لیره لبنان به ما بفروشند چقدر ارز در بانک مرکزی ذخیره خواهد ماند.

در رابطه با آمادگی ایران برای فروش محصولات پتروشیمی با لیره لبنان، نمی‌خواهم زودتر از برادران ایرانی بگویم، ولی تضمین می‌دهم که این کار برکات خود را خواهد داشت. ‎

فعالیت سازمان یافته می‌تواند امید بخش لبنانی‌ها باشد و پیامی قوی برای آمریکایی‌ها و کسانی که به دنبال محاصره لبنان بوده و قصد خفه کردنش را دارند باشد که لبنان گزینه‌ها، مسیر‌ها و دروازه‌های دیگری هم دارد، شما نمی‌توانید به آن گرسنگی دهید و قادر به براندازی و نابودی کشور نیستید. ‎

طی دو دهه گذشته سیاست‌های اقتصادی در کشور بر نقش لبنان در قالب صلح منطقه‌ای استوار بود، تا کشور بر بخش خدماتی تکیه کند و با این کار بخش‌های کشاورزی و صنعت به چند دلیل ضربه خوردند. ‎

باید از طریق تبدیل لبنان به یک کشور تولید کننده بعد از آن که سال‌های متمادی تنها مصرف کننده بود، تهدید را به فرصت تبدیل کنیم ‎.

از پیش شرط‌های زندگی عزت‌مند برای هر ملتی آن است که کشوری تولید کننده باشد، کشاورزی و صنعت برای هر ملتی مانند آب و اکسیژن است. ‎

تبدیل لبنان به یک کشور تولید کننده مسئولیتی است که هم بر عهده دولت و هم بر دوش ملت قرار دارد.

ما در حزب الله لبنانی‌ها را دعوت به ورود به عرصه احیای بخش‌های صنعت و کشاورزی می‌کنیم، این امر شرط اساسی بقا و زندگی آبرومندانه ما خواهد بود. ‎

ما در حزب الله تصمیم به مقابله با جنگ فروپاشی و گرسنگی گرفته ایم، حزب الله با تمام امکانات، توانمندی‌ها، دوستان و متحدانش در قلب این تقابل قرار خواهد گرفت. برچسب ها: حسن نصرالله ، شکست آمریکا ، لبنان

منبع: شبکه خبر

کلیدواژه: حسن نصرالله شکست آمریکا لبنان حزب الله

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irinn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبکه خبر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۵۸۲۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایران به‌دنبال گسترش روابط کشورهای همسو و مستقل است

به گزارش همشهری‌آنلاین، سید ابراهیم رئیسی بامداد پنجشنبه پس از بازگشت از سفر رسمی به دو کشور پاکستان و سریلانکا، در گفتگویی درباره نتایج و دستاوردهای این سفر گفت: بخش اول سفر ما به پاکستان بود که مردم آن علاقه بسیاری به انقلاب اسلامی، امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب اسلامی دارند.
رئیس جمهور با بیان اینکه شور و شوق و نشاط مردم پاکستان نسبت به مردم ایران بالاست، افزود: علی‌رغم برخی محدودیت‌های امنیتی برای حضور در اجتماعات، اما در آن بخش از اجتماعات نخبگان علمی و فرهنگی که حضور یافتیم، با استقبال و شور و نشاط بالای مردم پاکستان مواجه شدیم که این مقدار ابراز علاقه به امام راحل، رهبری معظم انقلاب، انقلاب شکوهمند اسلامی و مواضع جمهوری اسلامی طبیعی بود.

رئیسی دیدارهای صورت گرفته با مسئولان عالی پاکستان را هم عمدتا ناظر به کارها، همکاری‌ها و مسائلی دانست که در گذشته با پاکستانی‌ها دنبال می‌شد و به هر دلیلی دچار وقفه شده بود و اظهار کرد: از جمله درباره همکاری‌ها در حوزه انرژی تصمیماتی اتخاذ و مقرر شد این همکاری‌ها با قوت ادامه پیدا کند. همچنین در حوزه‌ همکاری‌های تجاری و اقتصادی، با موافقت دو کشور رسیدن حجم مبادلات به 10 میلیارد دلار در گام اول هدف‌گذاری شد.

رئیس جمهور با بیان اینکه در دیدارهایی که با فعالان اقتصادی پاکستانی داشتیم آنها مصمم بودند کار را به نحوی دنبال کنند که در زمان کوتاهی به حجم تجارت 10 میلیارد دلاری برسیم، تصریح کرد: در حوزه کار فرهنگی نیز به دلیل قرابت‌های فرهنگی و ارتباطات همسایگی قلبی و قبلی تصمیمات خوبی اتخاذ شد و در مجموع آنچه ضرورت داشت میان دو کشور در جلوه اسناد همکاری متجلی شود، انجام شد.

وی ادامه داد: همچنین در مذاکرات صورت گرفته با مسئولان عالی دو ایالت پنجاب و سند نیز که همکاری‌های فرهنگی و اقتصادی زیادی با ایران دارند، توافق شد موانع گسترش همکاری‌ها رفع و کار با قوت دنبال شود.

رئیسی با اشاره به بخش دوم سفرش به سریلانکا، خاطرنشان کرد: اولین موضوع سفر به سریلانکا که ارتباطات خوبی با ما دارد، افتتاح طرح بزرگ و چند منظوره برق‌آبی در این کشور بود که از سوی شرکت ایرانی فرآب با تکنولوژی کاملا به‌روز و سطح بالا و پیچیده و کار علمی قابل توجه اجرا شده بود.

وی ادامه داد: بهره‌برداری از این سد خبر خوبی برای مردم سریلانکا بود و قرار شد نسبت به صدور خدمات فنی و مهندسی از ایران به سریلانکا کار با قوت دنبال شود.
رئیس جمهور با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران ظرفیت‌های خوبی در عرصه‌های مختلف از جمله صدور خدمات فنی-مهندسی دارد که می‌توانیم بر اساس آن‌ها همکاری‌های خوبی با کشورهای همسو، همسایه و آسیایی داشته باشیم، گفت: موضوع دوم سفر به سریلانکا گسترش تجارت و همکاری اقتصادی با این کشور بود که تصمیمات خوبی درباره آن‌ها اتخاذ شد.

رئیسی با اظهار امیدواری نسبت به اینکه ارتباط با کشورهای آسیایی به ویژه پاکستان و سریلانکا در حوزه همکاری‌های دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی بیش از پیش گسترش یابد، افزود: این سفر در مقطع فعلی می‌تواند گام مثبتی در جهت توسعه روابط سیاسی، فرهنگی، اقتصادی، تجاری، علمی و فناوری با همسایگان و کشورهای همسو و مستقل باشد.
رئیس جمهور همچنین در پاسخ به این سوال که با توجه به شرایط منطقه، تحولات اخیر و نیز مسئله غزه نَفس برگزاری این سفر چه دستاوردهایی داشت؟ گفت: این سفر از قبل برنامه‌ریزی شده بود، اما انجام آن در این مقطع نشان دهنده اقتدار، عزت و عزم جمهوری اسلامی برای توسعه روابط با همسایگان و کشورهای همسو و مستقل بود.

وی در پایان افزود: منطقه و جهان این پیام را از این سفر دریافت کردند که جمهوری اسلامی ایران کشور قدرتمندی است که هم می‌تواند از جایگاه اقتدار و عزت سخن خود را با دشمنان بیان کند و هم ارتباط خود را با دوستان تداوم و تحکیم بخشد.

رئیس جمهور اسلامی ایران در اولین سفر خارجی خود در سال جدید سوم و چهارم اردیبهشت ماه به پاکستان سفر کرد. رئیسی در اسلام‌آباد روز پرکار و فشرده‌ای داشت. محمد اسحاق دار وزیر خارجه پاکستان با حضور در هتل محل اقامت رئیس جمهور، با وی دیدار و سپس آیت‌الله رئیسی راهی کاخ نخست وزیری شد جایی که محمد شهباز شریف نخست وزیر پاکستان رسما از رئیس جمهور اسلامی ایران استقبال کرد. پس از آن دیدارهای دوجانبه و سپس رایزنی میان هیات‌های بلندپایه به ریاست سران دو کشور برگزار شد.

مقامات ایران و پاکستان همچنین در حضور آیت الله رئیسی و شهباز شریف ۸ تفاهمنامه همکاری نیز امضا کردند.

رئیسی سپس با آصف علی زرداری همتای پاکستانی خود دیدار کرد و طرفین طیف گسترده‌ای از موضوعات مهم دوجانبه، تحولات منطقه و بین المللی به ویژه جنایات رژیم غاصب اسرائیل علیه غزه و فلسطین را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

دیدار روسای مجالس سنا و ملی پاکستان، فرمانده ارتش این کشور با رئیس جمهور و برگزاری نشست صمیمانه با نخبگان و اندیشمندان پاکستانی از دیگر برنامه‌های اولین روز از سفر آیت الله رئیسی بود. رئیس جمهور ایران همچنین از شهرهای لاهور و کراچی نیز بازدید کرد.

رئیسی همچنین پنجم اردیبهشت ماه به سریلانکا سفر کرد و در بدو ورود به محل اجرای طرح چند منظوره سد، نیروگاه و تونل انتقال آب «اویااوما» رفت و به اتفاق همتای سریلانکایی این پروژه را که یکی از بزرگترین طرح‌های صدور خدمات فنی-مهندسی جمهوری اسلامی ایران بود، افتتاح کردند.

وی سپس به کلمبو پایتخت سریلانکا رفت و در کاخ ریاست جمهوری مورد استقبال رسمی همتای سریلانکایی خود قرار گرفت و پس از برگزاری دیدار دوجانبه، به اتفاق یکدیگر نشست مشترک هیئت‌های عالی‌رتبه دو کشور را برگزار کردند و پس از حضور در مراسم امضای پنج سند همکاری از سوی مقامات دو کشور در نشستی مطبوعاتی نتایج رایزنی‌ها و توافقات خود را تشریح کردند.

رئیس جمهور در جریان این سفر همچنین در مسجد جامع «کالیپتی» کلمبو حضور یافت و با نمازگزاران این مسجد دیدار و گفت وگو کرد و پس از سفر رسمی و پرکار یک روزه به سریلانکا، صبح امروز - ششم اردیبهشت ماه - به کشور بازگشت.



کد خبر 847111 منبع: ایرنا برچسب‌ها ایران و پاکستان ایران و سریلانکا خبر ویژه سید ابراهیم رئیسی

دیگر خبرها

  • ایران به‌دنبال گسترش روابط کشورهای همسو و مستقل است
  • به دنبال گسترش روابط اقتصادی و تجاری با چین هستیم
  • رمزگشایی از سیگنال‌های برجامی آمریکایی‌ها پس از عملیات وعده صادق/ آیا ایران به دنبال تغییر در دکترین ساختن بمب اتمی است؟
  • هیل: همه رؤسای جمهور آمریکا در تحریم ایران شکست خورده‌اند
  • حکایت قالی‌ایرانی و موکت‌آمریکایی/ یادداشت تحلیلی سردبیر روزنامه البناء لبنان درباره شرایط جدید منطقه
  • هیل: همه رؤسای ‌جمهور آمریکا در تحریم‌ ایران شکست خورده‌اند
  • حکایت قالی‌ایرانی و موکت‌آمریکایی/ ترجمه یادداشت تحلیلی سردبیر روزنامه البناء لبنان درباره شرایط جدید منطقه
  • شناسایی ۱۳۰ نقطه پرخطر در مسیر گذرگاه‌های اربعین
  • همکاری ۲۰ کشور منطقه و غربی برای رهگیری موشک‌ها و پهپادهای ایران در حمله به اسرائیل
  • کنعانی: ایران به دنبال تشدید تنش در منطقه نیست