Web Analytics Made Easy - Statcounter

مریم علیمردانی گفت: باید برنامه‌هایی برای سنت اهدا کتاب در رسانه‌ها تهیه شود و همان‌طور که مردم را به خرید کتاب و خواندن آن تشویق می‌کنیم، به اهدا کتاب نیز تشویق کنیم.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات و کتاب گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، در جریان اغتشاش‌های آبان‌ماه سال، کتابخانه عمومی تفکر شهرستان شهریار، به طور کامل در آتش سوخت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 در پی خسارت‌های واردشده به کتابخانه تفکر شهریار علاوه بر تخریب تجهیزات و بخش عمده ساختمان کتابخانه ۱۳هزار جلد کتاب طعمه حریق شد. این اتفاق موجب محروم‌شدن مردم آن منطقه از خدمات و دسترسی به کتابخانه عمومی شد.

مدت کوتاهی پس از وقوع این حادثه بازسازی این کتابخانه با کمک‌های مردمی از طرف اهالی فرهنگ و کتاب‌دوستان، ناشران، کتاب‌فروشان و نویسندگان آغاز شد.

اهدا خانوادگی کتاب برای سومین بار

تعدادی از ناشران، ارگان‌ها و نهادهای مردمی کتاب‌های فراوانی به کتابخانه تفکر اهدا کردند. در همین راستا چند روز پیش خانواده علیمردانی ۴۰۰ نسخه کتاب برای بازسازی این کتابخانه اهدا کردند. به همین مناسبت به سراغ مریم علیمردانی یکی از اعضا این خانواده فرهنگی رفتیم؛ وی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری آنا درباره این اقدام فرهنگی اظهار کرد: ۶ نفر از اعضا خانواده خانواده ۹ نفره ما تحصیلات دانشگاهی دارند و پدر و مادرمان هم چون سواد خواندن و نوشتن داشتند علاقه‌مند به مطالعه و کتاب هستند. با توجه به علاقه خانوادگی به مطالعه و کتابخوانی همیشه کتاب‌های بیشتری نسبت به درآمد خانواده خریداری می‌کردیم.

وی با بیان این نکته که قبلاً هم دو بار اقدام به اهدا کتاب به کتابخانه‌های مناطق محروم به‌صورت خانوادگی کردیم، اظهار کرد: علاوه بر اینکه نگهداری کتاب برایمان سخت بود به نظرم کتاب‌هایی که افراد یک بار مطالعه می‌کنند و قصد ندارد دوباره آن را مطالعه کند یا مجدداً به آن مراجعه کند باید اهدا کنند. به همین دلیل دوبار کتاب‌های زیادی به مناطق محروم اهدا کردیم.

این دوستدار کتاب و کتاب‌خوانی ابراز کرد: مدتی بعد از اتفاقات آبان‌ماه که خبر آتش‌سوزی این کتابخانه را شنیدم، این خبر در ذهنم ماند. از ابتدا یک‌سری کتاب‌های خودم را در نظر داشتم اهدا کنم اما وقتی با خواهران و برادران خودم موضوع را مطرح کردم تصمیم گرفتیم کتاب‌های بیشتری از طرف همه اعضا خانواده را برای این کتابخانه که به صورت ناجوانمردانه آتش گرفته بود، اختصاص دهیم.

علیمردانی ضمن بیان این نکته که کتاب‌های اهدایی شامل موضوعات مختلف است، گفت: در این بسته اهدایی کتاب‌های علمی دانشگاهی، کتاب‌های عمومی، کتاب‌های با موضوعات دینی و مذهبی، رمان، داستان وجود داشت.

اهدا کتاب باید تبلیغ شود

وی با بیان اینکه اهدا کتاب باید تبدیل به فرهنگ شود، ابراز کرد: باید برنامه‌هایی برای سنت اهدا کتاب در رسانه‌هایی که بیشتر دیده می‌شود مثل تلویزیون تهیه شود که همان‌طور که تبلیغ به خرید کتاب می‌شود و مردم را به خرید کتاب و خواندن آن تشویق می‌کنیم، این موضوع را هم تشویق کنیم که افراد کتاب‌هایی را که خوانده‌اند را اهدا کنند تا دیگران هم آن را بخوانند و چه بهتر که این اهدا به کتابخانه‌ها باشد که جای مشخص، معین و مطمئنی است.

این دوستدار کتاب و کتاب‌خوانی گفت: اگر کتاب خود را به دوست یا فامیل خود بدهم، احتمالاً به خوبی از آن نگهداری نمی‌شود و از سوی دیگر شاید مثلاً افراد این کتاب را دوست نداشته باشد اما در کتابخانه‌ها هر کس به کتاب علاقه داشته باشد آن را امانت می‌گیرد.

علیمردانی خاطرنشان کرد: افراد زیادی هستند که کتاب‌های بسیاری در خانه‌های خود دارند و حالا حالاها هم به آن کتاب‌ها رجوع نمی‌کنند؛ بنابراین بهتر است کتابی را که خریدیم و خواندیم و می‌دانیم که دیگر آن را نخواهیم خواند، حداقل آن کتاب را اهدا کنیم تا چند نفر دیگر هم آن کتاب را بخوانند. به نظرم حتی می‌توان پویشی به نام «اهدای کتابی که خوانده‌ام» را در این بحث برگزار کرد.

انتهای پیام/4028/

منبع: آنا

کلیدواژه: کتابخانه اهدا کتاب کتابخانه تفکر شهریار خرید کتاب اهدا کتاب کتاب ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۵۸۶۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای طرح «وارگه دانایی» در مناطق عشایری چهارمحال و بختیاری

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان چهارمحال و بختیاری از اجرای طرح وارگه دانایی در مناطق عشایری استان خبر داد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شهرکرد، احمد فرهادی امروز در جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی استان چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: طرح وارگه دانایی برای ترویج فرهنگ کتابخوانی در مناطق عشایری استان برگزار می‌شود.

وی با اشاره به اجرای طرح کاروان دانایی در مناطق عشایری و روستایی، عنوان کرد: این طرح در سال گذشته برای ارائه خدمات کتاب‌محور برگزار شد، در سال جاری نیز طرح وارگه دانایی از اردیبهشت‌ماه اجرا خواهد شد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان ادامه داد: در طرح وارگه دانایی، دانش‌آموزان مدارس ابتدایی از اردیبهشت‌ماه تا خردادماه با خواندن کتاب داستان «گل حسرتی» وارد رقابت با سایرین می‌شوند و پس از ارزیابی در خردادماه، برگزیدگان تجلیل می‌شوند.

فرهادی با اشاره به اینکه طرح کاروان دانایی در سال گذشته با مشارکت بسیج، امور عشایر و آموزش و پرورش، اجرا و دستگاه‌های هلال احمر و شبکه بهداشت نیز در کنار این طرح، خدمت‌رسانی کردند. در سال جاری بیش از 2 هزار جلد کتاب در نقاط روستایی و عشایری در طرح کوله‌پشتی توزیع خواهد شد.

وی با اشاره به حضور کتابداران استان در مناطق روستایی و عشایری و فعالیت‌های کتابخوانی و کتاب‌محور، خاطرنشان کرد: لازم است در طرح کتابخانه سیار که مصوبه سفر ریاست جمهوری است، خودرو تامین شود تا این طرح در استان اجرایی شود.

به گزارش تسنیم، وارگه واژه‌ای ترکیبی از دو بخش "وار" به معنی خانه و"گه" به معنی جا و مکان است و در واقع به خانه موقت عشایری «وارگه» می‌گویند. قرار است طرح وارگه دانایی در مناطق عشایری استان اجرایی شود.

انتهای پیام/7540

دیگر خبرها

  • اجرای طرح «وارگه دانایی» در مناطق عشایری چهارمحال و بختیاری
  • از روز جهانی کتاب و حق مولف تا نقش کتاب در سبد خانواده‌ها
  • صلح و سازش پایانی بر پرونده قتل و اختلاف خانوادگی در دزفول
  • دسترسی به ۲۵۰ هزار منبع مطالعاتی در کتابخانه تخصصی اهل بیت(ع) آستان قدس رضوی
  • دسترسی به 250 هزار منبع مطالعاتی در کتابخانه تخصصی اهل بیت(ع) آستان قدس رضوی
  • پرونده قتل و اختلاف خانوادگی در دزفول به صلح و سازش ختم شد
  • صلح و سازش پایانی بر پرونده قتل در پی اختلاف خانوادگی
  • صلح و سازش پایانی بر پرونده قتل درپی اختلاف خانوادگی
  • صلح و سازش پایانی بر پرونده قتل اختلاف خانوادگی با همت شورای حل اختلاف دزفول
  • پویش «بگذارید کتاب‌ها نفس بکشند» در چهارمحال و بختیاری