Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «افکارنيوز»
2024-04-20@01:53:21 GMT

مردم پول فروش سهام عدالت خود را از کجا بگیرند؟

تاریخ انتشار: ۱۸ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۵۵۹۱۹۶

مردم پول فروش سهام عدالت خود را از کجا بگیرند؟

به گزارش افکارنیوز،

براساس تصمیم شورای‌عالی بورس، از روز شنبه (دهم خرداد) امکان فروش سهام عدالت برای دارندگان این سهام فراهم شد.

اخبار اقتصادی- سهامداران عدالت که روش مستقیم را برای مدیریت سهام خود انتخاب کرده‌اند از روز شنبه (10 خرداد) با مراجعه به بانک مرتبط به شماره شبای خود، در صورت تمایل نسبت به ثبت سفارش فروش 30 درصد از سهام خود اقدام کرده و می کنند و باقی دارایی سهام عدالت تا یک سال آینده آزادسازی و قابل معامله خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تاکنون حدود یک میلیون نفر 30 درصد از سهام عدالت خود را فروخته اند. بر اساس گفته حسین فهمی، سخنگوی طرح آزادسازی سهام عدالت تا پایان خرداد حدود20میلیون نفر از حدود 47 میلیون نفر مشمول سهام عدالت که در قید حیات هستند، روش مستقیم را برای مدیریت سهام خود انتخاب کرده‌اند و از این میان حدود یک میلیون نفر تاکنون سهام عدالت خود را فروختند.

بر اساس این گزارش کسانی که ارزش اولیه سهام عدالت آن‌ها 532 هزار تومان است در پایان معاملات روز دوشنبه 16 تیر ارزش سهام عدالتشان به 16 میلیون و 213 هزار و 37 تومان رسیده است. این رقم در روز کاری 15 تیر 15 میلیون و 543 هزار و 121 تومان گزارش شده بود که بر این اساس سود 670 هزار تومانی طی یک روز کاری عاید مشمولان سهام عدالت با ارزش اولیه 532هزار تومانی شده است.

طبق اعلام، سخنگوی سهام عدالت، مبلغ دریافتی مشمولان سهام عدالت افرادی که برگه سهام آنها 500 هزار تومانی و یک میلیون تومانی است، از محل فروش 30 درصد سهام، حدود دو میلیون و 500 هزار تومان تا 5 میلیون تومان دریافت خواهند کرد.

نکته مهمی که در واگذاری و فروش 30 درصد از سهام عدالت، مشمولان وجود دارد و موجب سردرگمی این افراد شده عدم واریز پول فروش سهام عدالت بعد از از گذشت یک ماه است.

افرادی که بیش از یک ماه گذشته نسبت به فروش 30 درصد از سهام عدالت‌شان اقدام کرده اند این روزها سردرگم بین بانک‌ها و کارگزاری ها هستند و نمی دانند باید از کجا پیگیر پول سهام‌شان باشند.

بانک‌ها می‌گویند که آنها فقط وکالت فروش را برعهده گرفته‌اند و بقیه فرآیند در بورس و کارگزاری‌ها دنبال می‌شود و کارگزاری‎ها می‌گویند ما پول سهام عدالت را حداکثر 2 روز بعد از فروش به حساب بانک‌ها می‌ریزیم و خبر نداریم! حسین فهیمی، سخنگوی سهام عدالت هم پاسخ مشابه بانک‌ها و کارگزاری را به رسانه‌ها می‌دهد. پاسخی که از نظر فروشندگان سهام عدالت گره چندانی از کار بسته آنها باز نمی‌کند.

بانکها مدعی هستند که درخواست فروش سهام عدالت به سرعت و ظرف همان روز به کارگزاری‌های بانکی ارسال می شوند و به محض دریافت پول سهام از کارگزاری‌ها آن را در لحظه به حساب مشتریان‌شان می‌ریزند.

این درحالی است که بعد از گذشت 40 روز هنوز پولی به حساب برخی از فروشندگان سهام عدالت واریز نشده و بانک‌ها هم پاسخ درستی به آنها نمی دهند و در خوش بینانه ترین حالت وعده واریز پول در هفته‌های آتی را می دهند.

اما این تمام مشکل نیست، درحالی هنوز پول فروش سهام عدالت این افراد به حساب‌شان واریز نشده که ارزش روز سهام عدالت چند برابر شده و با این حساب فروشندگان سهام عدالت نه تنها ضرر کرده اند بلکه حتی پول فروش سهام عدالت‌شان با قیمت کمتر از امروز را هم دریافت نکرده اند و از هر سو مشمول ضرر و زیان شده اند.

برخی بانک‌ها در روزهای اول، پول سهام عدالت را کامل واریز می‌کردند. اما اکنون کمتر بانکی کل پول را یکجا واریز می‌کند. به نظر می‌رسد این مسئله دو دلیل عمده دارد. اول اینکه اعتراضات و انتقادات مردم و رسانه‌ها بانک‌ها را وادار کرده که حداقل یک دوم تا یک سوم پول سهام عدالت را برای مردم واریز کنند، چه سهام را فروخته باشند و چه نه.

گمانه دیگری هم وجود دارد. اینکه بانک‌ها یا 30 درصد سهام مردم را زود فروخته‌‌اند و پول را به موقع واریز نکرده‌اند و حالا مجبورند پول را بر اساس ارزش روز سهام عدالت به حساب مردم واریز کنند و چون منابع آنها کم است، واریزی‌ها را چند مرحله‌ای کرده‌اند.

یا اینکه بانک‌ها هنوز بخشی از سهام عدالت مردم را نفروخته‌اند و آن را نگه داشته‌اند که ارزش آن بالاتر برود. اما چون مردم به تاخیر در واریزی‌ها اعتراض کرده‌اند، درآمد حاصل از فروش سهام‌ قبلی را بین مردم منتظر تقسیم کرده‌اند و هر فردی درصدی از پول را دریافت کرده است.

البته مدیرعامل شرکت کارگزاری بانک ملی ایران درباره علت تفاوت واریزی مبلغ ناشی از فروش سهام عدالت برای برخی دارندگان این سهام گفته: سهام عدالت، سبدی از سهم های مختلف است، بنابراین کارگزار ممکن است در یک مرحله تعدادی از این سهام را بفروشد و تعدادی را نزد خود نگه دارد تا قیمت آن افزایش یابد، بنابراین تنها مبلغ سهام فروخته شده به حساب افراد واریز می شود.

بانک‌ها در پاسخ به سهامداران درباره تفاوت قیمتی فروش سهام عدالت می گویند: مبالغ واریزی به ارزش پرتفوی هر فرد، روز فروش سهام و وضعیت بازار سرمایه بستگی دارد و به همین علت شاهد تفاوت مبلغ واریزی به ازای فروش سهام در افراد هستیم.

در هر صورت مردم انتظار دارند بعد از 40 روز انتظار کل پول را یکجا دریافت کنند. یا حداقل برای واریز مرحله دوم و سوم پول خود، یکماه دیگر هم منتظر نمانند.

البته پیگیری ها از بانک‌های مختلف تقریباً یک پاسخ مشترک بین بانک‌ها داشته و آن این است که مشمولانی که اقدام به ثبت فروش سهام خود کرده اند، اما هنوز وجوه آنها به حسابشان واریز نشده است، باید در نظر داشته باشند که اطلاعات ثبت فروش به صورت روزانه به شرکت کارگزاری بانک ارسال، سهام در بازار سرمایه فروخته شده و در نهایت وجوه به حساب مشتریان واریز می شود.

مدیرعامل شرکت کارگزاری بانک ملی ایران در همین ارتباط با اشاره به این که ثبت درخواست فروش سهام عدالت به معنی فروش قطعی آن نیست، اعلام کرده: فرایند فروش ممکن است کمی زمان بر باشد، اما کارگزاری پس از فروش قطعی، مبالغ دریافتی را طی روال قانونی به حساب صاحب سهام واریز خواهد کرد.

 حسین فهیمی مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی در توضیح اعتراضات افراد معترض نسبت به پرداختی‌های فروش سهام عدالت، گفته: اگر پرداخت پول مبنی بر فروش سهام عدالت افراد بیش از 10 روز طول کشیده است به احتمال زیاد یا تاریخ شماره شبای این افراد نامعتبر بوده یا اطلاعات وارد شده ناقص است.

وی ادامه داد: بهتر است آن دسته از مشمولانی که فروش سهام عدالت آنها بیش از 10 روز گذشته به شعباتی که سفارش فروش داشتند مراجعه و شماره شبای خود را کنترل کنند تا از صحت اطلاعات وارد شده مطمئن شوند.

فهیمی با بیان اینکه افرادی که کمتر از 10 روز است اقدام به ثبت سفارش فروش کردند، ممکن است سهام آنها تاکنون در بانک‌ها به فروش نرفته باشد، خاطرنشان کرد: سفارش فروش در مجموع بانک‌ها تجمیع و به کارگزاری منتقل می‌شود، بعد از آن کارگزاری‌ها براساس صلاحیت سهامداران، شرایط موجود در بازار و هماهنگی با ناظر بازار آن را به فروش می‌رساند به همین دلیل ممکن است این اقدام با تاخیر مواجه شده باشد و مراحل فروش به طول بینجامد.

به گفته وی، افرادی که کمتر از 10 روز است اقدام به فروش سهام خود کرده‌اند بهتر است صبوری کنند تا سهام آنها به فروش برود تا مبلغ اصل از فروش سهام عدالت به حساب آنها واریز شود.

اما برخلاف این توضیحات، افرادی هستند که مشکلی در شماره شبا ندارند ولی هنوز موفق به دریافت پول فروش سهام عدالتشان بعد از گذشت 40 روز نشده اند.

تعدادی از بانک‌ها بعد از پیگیری های خبرنگار تسنیم، توپ حل مشکل را به زمین سپرده گذاری مرکزی می اندازند و می گویند ریشه مشکل در جای دیگری است و ما مسئولیتی نداریم!

 

منبع: افکارنيوز

کلیدواژه: فروش سهام عدالت سهام عدالت سهام فروش سهام عدالت سهام عدالت سهام سهام عدالت فروش سهام عدالت پول فروش سهام عدالت سهام عدالت سهام عدالت درصد از سهام کارگزاری ها فروش 30 درصد میلیون نفر هزار تومان سفارش فروش سهام خود پول سهام بانک ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۵۹۱۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چشم‌انتظاری سهامداران عدالت برای دریافت مرحله سوم سود/ چرا واریز سود سهام عدالت سه‌مرحله‌ای شد؟

انتهای آذر ماه سال گذشته بود که مرحله اول سود عملکرد مربوط به سال مالی ۱۴۰۱ شرکت‌های سهام عدالت به حساب سهامداران واریز شد، مرحله دوم واریز سود سهام عدالت هم ۲۴ اسفندماه بود.

سود سهام عدالتی که بنابر اعلام سازمان بورس در مرحله دوم دارندگان سبد سهام عدالت ۴۹۲ هزار تومانی مبلغ ۴۴۶ هزار تومان، ۵۳۲ هزار تومانی مبلغ ۴۸۲ هزار تومان و سبد سهام یک میلیون تومانی ۹۰۶ هزار تومان سود دریافت کردند البته که میزان دریافتی سود بستگی به سبد سهام افراد داشت.

چرا سود سهام عدالت سه مرحله‌ای شد؟

سود سهام عدالتی که بنا بود در دو مرحله پرداخت شود، اما بدعهدی برخی از شرکت‌ها سبب شد تا  سود سال مالی ۱۴۰۱ سه مرحله‌ای شود. در همین راستا هم مجید عشقی رئیس سازمان بورس گفته بود: متاسفانه با وجود پیگیری‌های سازمان بورس، ۸ شرکت سود سهام عدالت خود را به حساب‌های شرکت سپرده گذاری مرکزی واریز نکردند که این سازمان اقدامات قانونی لازم را برای دریافت سود سهامداران انجام خواهد داد تا بعد از تامین وجه از سوی شرکت‌های سرمایه پذیر، مابقی سود به حساب سهامداران واریز شود.

پیش از این هم شرکت سپرده‌گذاری مرکزی به باشگاه خبرنگاران جوان اعلام کرده بود: شرکت‌های صنایع سیمان دشتستان، گروه مپنا و فجر انرژی خلیج فارس هیچ مبلغی را برای مراحل اول و دوم سود سهام عدالت خود به حساب‌های سمات واریز نکرده اند شرکت‌های صنایع پتروشیمی خلیج فارس، فولاد مبارکه اصفهان، پالایش نفت اصفهان، پالایش نفت بندر عباس و پارس سوئیچ نیز وجوه مرحله دوم خود را پرداخت نکرده اند.

حالا بنابر اعلام رئیس سازمان بورس احتمالا واریز مرحله سوم و تسویه سود سهام عدالت خرداد ماه خواهد بود؛ در همین راستا هم مجید عشقی رئیس سازمان بورس شب گذشته در رسانه ملی گفت: مجموعه اتفاقاتی رخ داد که سبب شد برخی شرکت‌ها تخلفی داشته باشند و نتوانند سود سهام عدالت را پرداخت کنند.

او افزود: این شرکت‌ها اکثرا با کمبود نقدینگی مواجه هستند ما هم توصیه کردیم که باید سود سهام عدالت پرداخت شود امیدواریم تا خرداد بتوانیم این سود‌ها راجمع آوری و مابقی سود سهام عدالت را پرداخت کنیم البته باید زمان دقیق آن را شورای عالی بورس مشخص کند.

اما آیا با شرکت‌هایی که سود سهام عدالت خود را واریز نکردند برخوردی خواهد شد؟ در همین راستا هم ولی الله جعفری، مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: عدم پرداخت سود سهام که مطابق زمان بندی اعلام شده در کدال نباشد یک تخلف است.

این مقام مسئول اظهار کرد: مورد دیگر این که اگر ۸ ماهی که در قانون تجارت تعیین شده و بر اساس مصوبه سازمان بورس این ۸ ماه به ۴ ماه کاهش یافته و برخی از شرکت‌ها اساسنامه خود را تغییر دادند هم زمان بندی رعایت نشود این نیز یک موضوع قابل پیگیری است. در کل دو موضوع عدم رعایت زمانبندی پرداخت سود که در سامانه کدال منتشر شده و هم عدم رعایت زمانبندی بر اساس اساسنامه ناشران قابل پیگیری است و سازمان بورس پیگیر این موضوع خواهد بود.

برای دریافت سود سهام عدالت به سایتی مراجعه نکنید

اما همین که بحث واریز سود سهام عدالت داغ می‌شود برخی از سود جویان هم فرصت را غنیمت می‌شمارند که در همین راستا هم مهدی حاجی‌وند، دستیار ویژه و مشاور رئیس سازمان بورس در امور سهام عدالت در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران گفته بود: هر زمان که موضوعات مربوط به سهام عدالت مطرح می‌شود عده‌ای از این فرصت جهت کلاهبرداری استفاده می‌کنند که لازم است سهامداران عدالت به چند نکته دقت داشته باشند. معمولا کلاهبرداران چند روش دارند؛ آن‌ها یا به افراد پیامک ارسال می‌کنند و می‌گویند برای دریافت سود سهام عدالت با این شماره تماس گرفته یا روی لینک خاصی کلیک کنید که در این خصوص باید گفت برای دریافت سهام عدالت به هیچ فردی پیامک زده نمی‌شود.

او افزود: مورد دیگر این که کلاهبرداران ممکن است در فضای مجازی سایتی را معرفی کنند که قطعا هیچ سایتی برای دریافت سود سهام عدالت وجود ندارد. نکته بعدی این که برخی از کلاهبرداران حرفه‌ای‌تر هستند و حساب کاربری افراد را هک و از طریق آن‌ها برای اطرافیان پیامکی مبنی بر این که "سود سهام عدالت را دریافت کردم به این لینک بروید و شما هم سود دریافت کنید" ارسال می‌کنند. بر همین اساس در این زمینه هوشیاری افراد بسیار مهم خواهد بود.

دستیار ویژه و مشاور رئیس سازمان بورس در امور سهام عدالت در ادامه اظهار کرد: در مجموع برای دریافت سود سهام عدالت به هیچ فردی پیامی داده نخواهد شد و از افراد هیچ مدرکی درخواست نمی‌شود و همچنین مراجعه به سایت و لینکی نیاز نیست. 

پیش از این هم شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اعلام کرده بود، مشمولانی که سود دور‌ه های گذشته را دریافت و سود این دوره عملکرد مالی ۱۴۰۱ را دریافت نکرده‌اند می‌توانند با مراجعه به سامانه سهام عدالت یا سجام پس از متوجه شدن مشکل نسبت به اصلاح شماره شبا و مشکل حساب خود اقدام کنند تا سود این دروه را با دوره‌های بعدی دریافت کنند.

در انتها نیز مرکز تماس ۱۵۶۹ شرکت سپرده‌گذاری مرکزی آماده پاسخگویی به سوالات سهامداران خواهد بود.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی بورس

دیگر خبرها

  • جزئیات واریز مرحله سوم سود سهام عدالت | برای دریافت سود سهام عدالت به چه سایتی مراجعه کنید؟
  • جزییات واریز مرحله سوم سود سهام عدالت اعلام شد
  • جزییات واریز مرحله سوم سود اعلام شد
  • آخرین اخبار از واریز مرحله سوم سود سهام عدالت
  • مرحله سوم سود سهام عدالت چه زمانی پرداخت می شود؟
  • مرحله سوم سود سهام عدالت در راه است
  • سود سهام عدالت در این تاریخ واریز می‌شود
  • چرا سود سهام عدالت سه مرحله‌ای شد؟ برای دریافت سود به سایتی مراجعه نکنید | سهامداران برای آگاهی بیشتر با این شماره تماس بگیرند
  • جزئیات جدید از واریز سود سهام عدالت
  • چشم‌انتظاری سهامداران عدالت برای دریافت مرحله سوم سود/ چرا واریز سود سهام عدالت سه‌مرحله‌ای شد؟