Web Analytics Made Easy - Statcounter

استاندار فارس بعد از چهار سال از آغاز طرح پروژه آبرسانی سد سیوند به سمت سعادت‌شهر-ارسنجان، شهرداری سعادت‌شهر را به کارشکنی متهم می‌کند.

سرویس اجتماعی خبرگزاری فارس/ شیراز| این روزها با تداوم خشکسالی، بسیاری از نقاط استان فارس ازجمله شهرستان ارسنجان مشکلات حادی در تأمین آب شرب دارند و مردم با شرایط بسیار سخت بحران تأمین آب ‌دست‌وپنجه نرم می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در برخی از روستاهای این شهرستان شاهد زنان و مردانی هستیم که با گالن و بشکه و کوزه و دبه به دنبال آب می‌شوند و برخی از مناطق با اجاره چاه‌های آب کشاورزی آبرسانی می‌شوند.

اواسط اردیبهشت‌ماه ۹۵ کلنگ تأمین آب شرب شهرستان ارسنجان و سعادت‌شهر با حضور محمدعلی افشانی استاندار فارس و تنی چند از مدیران و مسئولان محلی و استانی در محدوده سد سیوند به زمین زده شد و بارقه‌های امید برای رفع بخشی از مشکلات تأمین آب شرب در این شهرستان، در دل مردم دمید.

بدین ترتیب مقرر شد، از محل شش چاه حفرشده در منطقه تنگ بلاغی و سد سیوند، بخشی از آب شرب این شهرستان تأمین شود. به گفته استاندار وقت این طرح، طرح بلندمدتی است که آب شرب پایدار تا سال ۱۴۱۷ را برای جمعیت ۵۰ هزارنفری که در این پروژه دیده‌شده است، تأمین می‌کند.

 

 در دهه فجر سال ۹۴ این طرح از طریق ویدئوکنفرانس توسط اسحاق جهانگیری آغازشده بود و بعد از آن در طول حکمرانی دو استاندار دیگر هم ماجرا ادامه دارد و مردم هنوز مزه آب سیوند را نچشیده‌اند

 اما این خبر، نه آغاز حکایت طرح آب‌رسانی به   ارسنجان و روستاهای آن بود و نه پایانی بر آن.  قبل از آن در دهه فجر سال ۹۴ این طرح از طریق ویدئوکنفرانس توسط اسحاق جهانگیری آغازشده بود و بعد از آن در طول حکمرانی دو استاندار دیگر هم ماجرا ادامه دارد و مردم هنوز مزه آب سیوند را نچشیده‌اند.

سال ۹۷ پایانی بر طرح آبرسانی نبود

استاندار فارس در ۱۶ اردیبهشت ۹۷ در مصاحبه‌ای تحت عنوان پروژه‌هایی که استان فارس را متحول می‌سازد از این پروژه نام می‌برد و ابراز امیدواری کرد که تا پایان سال ۹۷ این طرح به پایان می‌رسد.

«عنایت‌الله رحیمی» معاون وقت هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس می‌گوید: پروژه آبرسانی سد سیوند به سمت سعادت شهر-ارسنجان در حال انجام است و در این راستا هفت حلقه چاه حفاری‌شده، لوله‌گذاری نیز در حال پیگیری است و در هفته دولت آبرسانی مذکور افتتاح و در ادامه کار ارسنجان و روستاهای آن نیز مورد پیگیری قرار می‌گیرد. برای تأمین لوله موردنیاز پروژه ارسنجان قراردادهایی منعقدشده و البته پیمانکار مطالباتی دارد که در صورت تأمین اعتبار تا پایان سال آبرسانی به ارسنجان و روستاهای مسیر به سرانجام می‌رسد.

سال ۹۸ پایانی بر طرح آبرسانی نبود

یک سال بعد عنایت رحیمی در قامت استاندار فارس و در اولین سفر استانی خود به ارسنجان سفر می‌کند. برومندی نماینده وقت مردم مرودشت ارسنجان و پاسارگاد علت عدم انتقال آب از سیوند به ارسنجان را گران شدن لوله‌های انتقال آب عنوان می‌کند و از رفع مشکل خبر می‌دهد.

استاندار فارس این جلسه را با تعداد زیادی مصوبه برای ارسنجان به پایان برد، اما سال ۹۸ به پایان رسید و مردم ارسنجان طعم آب چاه‌های سیوند را نچشیدند.

سال ۹۹،  تکلیف وعده‌های استاندار فارس چه می‌شود؟

استاندار فارس بعد از چهار سال از آغاز طرح، شهرداری سعادت‌شهر را به کارشکنی متهم می‌کند. رحیمی صراحتاً اعلام می‌کند: هر نامه‌نگاری که در حوزه‌های مختلف استانداری برای گرفتن غرامت از آب منطقه‌ای برای اجرای طرح آبرسانی است؛ ملغی و شهرداری سعادت شهر موظف است بدون دریافت غرامت در اجرای این طرح تسریع کند.

شهرداری سعادت‌شهر به خاطر عبور لوله آب از باغ قوام ادعای خسارت دارد و استانداری زیر بار این مسئله نمی‌رود. استاندار ادامه می‌دهد: مجموعه قوام باغ نیست بلکه یک مزرعه است که با پول دولت در گذشته خریداری‌شده است. این باغ توسط دولت خریداری‌شده و در اختیار شهرداری قرارگرفته است و  حالا شهرداری نمی‌تواند از دولت که مزرعه قوام متعلق به خودش است غرامت بگیرد.

در همین خصوص عبدالحسین رعیتی‌فرد عضو شورای اسلامی شهر سعادت‌شهر در نامه‌ای کارشکن واقعی را آب منطقه‌ای عنوان می‌کند نه شهرداری. همچنین او در این نامه سرگشاده می‌گوید که باغ قوام در سال ۸۲ توسط شهرداری خریداری‌شده است و در سعادت شهر مزرعه قوام موجود نیست و این ساخته‌وپرداخته ذهن استاندار محترم است.

آیا مردم سعادت شهر مخالف انتقال آب به ارسنجان هستند؟

یکی از شهروندان سعادت شهری می‌گوید: ما برای تأمین آب شرب شهرستان ارسنجان از چاه‌های حفرشده در ورودی سد سیوند هیچ مخالفتی نداریم و مطالبه به‌حق عموم مردم از شورا و شهرداری سعادت شهر اعتراض به تغییر نقشه خط انتقال آب توسط آب منطقه‌ای فارس است

برای پاسخ به این سؤال خبرنگار خبرگزاری فارس به میان مردم سعادت‌شهر رفته و از آنان در مورد این مسئله پرس‌وجو کرده است.

یکی از شهروندان سعادت شهری می‌گوید: ما برای تأمین آب شرب شهرستان ارسنجان از چاه‌های حفرشده در ورودی سد سیوند هیچ مخالفتی نداریم و مطالبه به‌حق عموم مردم از شورا و شهرداری سعادت شهر اعتراض به تغییر نقشه خط انتقال آب توسط آب منطقه‌ای فارس است.

از طرفی برخی از شهروندان در عکس‌العمل نسبت به این مسئله، معتقدند استاندار محترم با بیان این مسئله می‌خواهد عملکرد خود را در این قضیه بپوشاند. درحالی‌که با این موضوع، شهروندان دو شهرستان هم‌جوار را در مقابل هم قراردادند و این مسئله قطعاً نتایج خوبی به دنبال نخواهد داشت.

لازم به ذکر است که این پروژه بعد از گذشت چهار سال، در هفته گذشته به سعادت‌شهر رسید و به نظر می‌رسد تا انتقال آب به روستاهای ارسنجان زمان زیادی لازم باشد.

انتهای پیام/ م

منبع: فارس

کلیدواژه: آب فرار استاندار فارس آبرسانی سعادتشهر ارسنجان شهرداری سعادت شهر بحران آب شهرداری سعادت شهر شهرستان ارسنجان استاندار فارس تأمین آب شرب طرح آبرسانی آب منطقه ای انتقال آب سد سیوند طرح آب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۵۹۷۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

باران همچنان در این مناطق می‌بارد | شدت بارش‌ها در ۵ استان | وزش باد شدید و گرد و خاک در بخش‌هایی از کشور

به گزارش همشهری آنلاین، سازمان هواشناسی کشور اعلام کرد امروز (چهارشنبه) به تدریج ابرناکی و بارش در شرق سواحل دریای خزر، شرق تهران و استان‌های سمنان و خراسان شمالی کاهش یافته و در مرکز، شرق، جنوب شرق و جنوب کشور ادامه خواهد داشت.

امروز در شمال شرق فارس، غرب کرمان، شمال سیستان و بلوچستان، جنوب خراسان رضوی و خراسان جنوبی رگبار و رعد و برق و وزش باد شدید رخ می‌دهد و در سایر مناطق بارندگی خفیف است.

پنجشنبه در شرق و شمال شرق کشور و استان فارس رگبار ضعیف و پراکنده همراه با افزایش نسبی دما پیش بینی می‌شود و در جنوب شرق کشور شامل کرمان، نیمه جنوبی خراسان جنوبی و شمال سیستان و بلوچستان رگبار و رعد و برق و وزش باد شدید رخ می‌دهد.

جمعه در ارتفاعات جنوب کرمان و شرق یزد رگبار پراکنده و وزش باد و در نوار غربی کشور روند افزایش نسبی دما انتظار می‌رود.

شنبه در چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد و ارتفاعات غرب فارس افزایش ابر و رگبار پراکنده رخ می‌دهد. همچنین در ساعات بعدازظهر در شمال آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی افزایش ابر و رگبار و رعد و برق انتظار می‌رود.

یکشنبه در ارتفاعات خوزستان و ایلام، کهگیلویه و بویراحمد، غرب فارس و شمال بوشهر افزایش ابر و رگبار پراکنده پیش‌بینی می‌شود.

تا روز جمعه وزش باد در نوار شرقی کشور تداوم خواهد داشت و در برخی ساعات روز شدید و گاهی با گرد و خاک همراه خواهد بود.

چهارشنبه و پنجشنبه خلیج فارس و تنگه هرمز مواج است.

کد خبر 846826 برچسب‌ها خبر مهم آب و هوا - ایران سازمان هواشناسي باران گرد و خاک

دیگر خبرها

  • عمل به آموزه‌های قرآن، نسخه شفابخش نجات بشریت است
  • وضعیت «برج‌های دوقلو» در خرم‌آباد هر چه سریع‌تر تعیین تکلیف شود
  • وضعیت «برج‌های دوقلو» خرم‌آباد هر چه سریع‌تر تعیین تکلیف شود
  • تسریع عملیات اجرایی طرح‌های آبرسانی به فسا
  • محرومیت‌زدایی در حوزه آب شرب از سیاست‌های وزارت نیرو است
  • بازگشت حسن یزدانی در هاله‌ای از ابهام
  • تعیین تکلیف اراضی منابع طبیعی و اوقاف در فارس
  • باران همچنان در این مناطق می‌بارد | شدت بارش‌ها در ۵ استان | وزش باد شدید و گرد و خاک در بخش‌هایی از کشور
  • بارش‌های سیل‌آسا در ۸ استان کشور همچنان ادامه دارد
  • آبرسانی روستاهای لرستان با اختصاص اعتبار ۴۰۰میلیاردتومان طی امسال