Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسکانیوز»
2024-04-23@16:33:22 GMT

دانش‌آموز کلاس هفتمی خواندن و نوشتن بلد نیست!

تاریخ انتشار: ۱۸ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۵۶۰۰۷۵

دانش‌آموز کلاس هفتمی خواندن و نوشتن بلد نیست!

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، بسیاری از دانش‌آموزان با اینکه در مقطع متوسطه اول یا دوم مشغول به تحصیل هستند، اما هنوز ساده‌ترین مهارت‌های ریاضی یا ادبیات را فرا نگرفته‌اند،‌ به همین دلیل در یادگیری برخی دروس با مشکل مواجه هستند.

محمد داوری در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با اشاره به متزلزل بودن علایق دانش‌آموزان در پایه ابتدایی اظهار کرد: بر اساس نظرسنجی‌های روانشناسان و تحقیقات پژوهشگران، در فرآیند انتخاب رشته نیازمند سنجش علاقه پایدار دانش‌آموزان هستیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از آنجایی که علاقه مطلقاً پایدار تا پایان عمر نیز قابل تشخیص نیست، آن را علاقه نسبتاً پایدار می‌خوانیم. حال هر چه این نسبت افزایش پیدا کند،‌ میزان علاقه قوی‌تر و پایدارتر خواهد شد.

وی ادامه داد: اگر بخواهیم علاقه دانش‌آموز را در پایه هفتم بسنجیم، قطعاً پایداری علاقه این فرد کمتر از پایه هشتم است. در این راستا هرچه دانش‌آموزان در پایه‌های بالاتر تحصیل کنند، میزان پایداری علاقه آنان نیز بیشتر خواهد شد. علاقه دانش‌آموزان در پایه نهم نسبت به سایر مقاطع تحصیلی پایدارتر خواهد بود.

سنجش علایق و استعداد ابتدایی‌ها به شرط توجه به رشد و بلوغ دانش‌آموزان

این مشاور تحصیلی بیان کرد: ممکن است از خودتان بپرسید سنجش علاقه از پایه ابتدایی تا چه اندازه‌ای می‌تواند در هدایت تحصیلی دانش‌آموزان موثر واقع شود؟ اگر مشاوران و معلمان در این مقطع به رشد، بلوغ و تقویت دانش‌آموزان در ابعاد مختلف توجه کنند، قطعا این امر به توانمندسازی و خودشناسی آنان کمک می‌کند تا در دوره متوسطه اول بتوانند در فرآیند هدایت تحصیلی مشارکت خوبی داشته باشند.

وی افزود:‌ در صورتی که در مقطع التدایی به رشد دانش‌آموزان توجه شود، وضعیت شناختی، روانی، عاطفی و اجتماعی آنان در 12 سالگی، متناسب با سن آنان در دوران بلوغ رشد پیدا خواهد کرد.

داوری با بیان اینکه مفاهیم و دورس پایه در دوره ابتدایی باید به دانش‌آموزان به خوبی آموزش داده شود خاطرنشان کرد: معلمان، مشاوران به کمک والدین باید اطمینان حاصل کنند که دانش‌آموزان این مفاهیم را به خوبی فرا گرفته باشند. بسیاری از دانش‌آموزان که در پایه‌های بالاتر مشغول به تحصیل هستند، در یادگیری و استفاده این مفاهیم با مشکل مواجه خواهند شد.

دانش‌آموز کلاس هفتمی خواندن و نوشتن بلد نیست!

وی با ذکر مثالی یادآور شد:‌ پایه ادبیات دانش‌آموز باید در مقطع ابتدایی تقویت شود، با این حال کم نیستند دانش‌آموزانی که در پایه هفتم مشغول به تحصیل هستند، اما هنوز به معنای واقعی خواندن و نوشتن را یاد نگرفته‌اند.

این مشاور تحصیلی اضافه کرد: من دانش‌آموزانی را دیده‌ام که پایه هشتم درس می‌خوانند اما در زمینه استفاده از مفاهیم ریاضی در حد پایه دوم ابتدایی نیز ناتوان هستند. شاید علت این امر را بتوان به ارزشیابی توصیفی پایه ابتدایی نسبت داد، کلیت این طرح خوب است، اما متاسفانه به درستی در مدارس اجرا نمی‌شود.

وی بیان کرد: از طرفی نمرات توصیفی دانش‌‌آموزان در کارنامه، منجر می‌شود گذر از پایه ابتدایی بدون توجه به کسب توانایی متناسب با پایه او انجام شود. فردی را تصور کنید از پایه دوم ایتدایی به سوم رفته است، در حالی که سطح توانمندی او متناسب با گذر از این پایه نیست.

نظام ارزشیابی نادرست عامل ناتوانی دانش‌آموزان در درک مفاهیم پایه

داوری با بیان اینکه مشکلات گذر پایه‌ای و مقطعی از نظام سنجش و ارزشیابی نادرست ناشی می‌شود خاطرنشان کرد: برای دانش‌آموزان یک گذر پایه‌ای (از یک پایه به پایه دیگر) و یک گذر مقطعی (از مقطعی به مقطع دیگر) تعریف می‌شود. در هر 2 مورد، دانش‌آموزان باید به سطحی از درک مفاهیم و مهارت‌های تعریف شده در پایه یا مقطع مربوطه رسیده باشند، ممکن است دانش‌آموزی در پایه هفتم درس بخواند اما سطح یادگیری و درک مفاهیم او در حد پایه چهارم باشد.

انتهای پیام/

31 / 31 محمد داوری دانش‌آموز هدایت تحصیلی علاقه

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: محمد داوری دانش آموز هدایت تحصیلی علاقه دانش آموزان پایه ابتدایی دانش آموز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۶۰۰۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۵ اردیبهشت؛ آغاز ثبت سفارش کتاب‌های درسی سال تحصیلی جدید

به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، ثبت سفارش کتاب‌های درسی سال تحصیلی آینده قرار بود از ۲۸ فروردین آغاز شود، اما به دلیل درجریان بودن هماهنگی‌های نهایی میان وزارت آموزش و پرورش و سازمان برنامه وبودجه، زمان آغاز ثبت سفارش به تعویق افتاد.

هم‌اکنون ثبت سفارش کتاب‌های درسی سال تحصیلی آینده برای دانش‌آموزان پایه‌های دوم تا ششم ابتدایی، هشتم و نهم دوره متوسطه اول، یازدهم و دوازدهم دوره متوسطه دوم و پایه‌های تحصیلی آمادگی ۲ (استثنایی)، اول ۲ (استثنایی)، اول ۳ (استثنایی) و اول تکمیلی (استثنایی) از چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ آغاز خواهد شد.

دانش‌آموزان برای ثبت سفارش کتاب‌های درسی باید به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند به نشانی my.Gov.ir یا پنجره واحد خدمات الکترونیک وزارت آموزش و پرورش به نشانی my.medu.ir یا سامانه irtextbook.ir مراجعه کنند.

ثبت سفارش کتاب‌های درسی پایه اول دبستان، آمادگی ۱ (استثنایی)، اول ۱ (استثنایی) و اول مقدماتی (استثنایی) از ۱۰ تیرماه آغاز شده و تا ۹ شهریور ۱۴۰۳ ادامه دارد.

دانش‌آموزان پایه‌های تحصیلی هفتم و دهم دوره متوسطه اول و دوم نیز از ۱۰ تیر باید برای ثبت سفارش کتاب‌های درسی اقدام کنند.

کتاب‌های درسی دانش‌آموزان تمام دوره‌های تحصیلی از طریق مدرسه محل تحصیل که در سفارش دانش‌آموز قید شده توزیع می‌شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ۹۵ هزار نفر از دانش‌آموزان کرمانشاهی سفیر سلامت هستند
  • اخذ نوبت سنجش سلامت دانش آموزان اتباع امکانپذیر نشده است
  • ۵ اردیبهشت؛ آغاز ثبت سفارش کتاب‌های درسی سال تحصیلی جدید
  • فعالیت کلاس‌های درس مدارس خوزستان تا روز آخر
  • نتایج آزمون استخدامی وزارت آموزش و پرورش
  • نتایج آزمون استخدامی آموزش و پرورش به‌زودی اعلام می‌شود
  • اعلام نتایج آزمون استخدامی آموزش و پرورش به‌زودی
  • مسابقات قرآنی دانش آموزان دلیجان
  • ترمز ناگهانی اتوبوس ۶ دانش آموز را راهی بیمارستان کرد
  • 13 هزار دانش آموز امسال به کلاس های درس بازگشتند