Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-04-23@15:17:07 GMT

موضع غیر شفاف استاندار یزد در خصوص معدن دره زرشک

تاریخ انتشار: ۱۸ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۵۶۰۲۴۱

موضع غیر شفاف استاندار یزد در خصوص معدن دره زرشک

حمیده میرعبداللهی گفت:شرکت مس سرچشمه در تلاش است معدن دره زرشک را مورد بهره برداری قرار دهد با موضع غیر شفاف استاندار فعلی،می تواند به هدف خود دست یابند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا حمیده میرعبداللهی در گفتگو با خبرنگار یزدرسا؛ با بیان این مطلب که مسئولان استان یزد باید آگاهی و دانش خود را نسبت به محیط زیست افزایش دهند گفت: جهان امروز به سمت توجه به محیط زیست و حراست از منابع زیست محیطی حرکت کرده و اگر مسئولان ما در این زمینه مطالعه لازم و اطلاعات کافی داشته باشند توجه بیشتری به این مقوله خواهند داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عضو تشکل بانوان حامی محیط زیست استان یزد افزود: البته مسئولان باید علاوه بر افزایش آگاهی خود، برای ارتقای سطح دانش و آگاهی مردم و حساسیت موضوع محیط زیست در جامعه نیز تلاش کنند.

 

آلودگی 18 هزار کیلومتر مربع آب زیرزمینی با استخراج از معدن دره زرشک

میرعبداللهی درادامه مهمترین مسئله محیط زیست استان را استخراج مس از معدن مس دره زرشک دانست و ابراز داشت: مسئولان شرکت مس سرچشمه در تلاش هستند تا این معدن را که قبل از انقلاب اکتشاف شده است مورد بهره برداری قرار دهند که البته تا به امروز به واسطه مخالفت کارشناسان و استانداران سابق استان نتوانستند به هدف خود برسند اما به نظر میرسد با موضع غیر شفاف استاندار فعلی در این زمینه ، آقایان بتوانند به هدف خود دست یابند.

وی عات مخالفت کارشناسان با استخراج از معدن دره زرشک را آلودگی شدید زیست محیطی عنوان کرد و گفت: بر اساس آخرین نظریه کارشناسی که توسط یکی از بهترین متخصصان حوزه آب های زیرزمینی یعنی پروفسور رئیسی انجام شده است بهره برداری از این معدن به هیچ عنوان ممکن نیست و اگر خدای نکرده چنین اتفاقی صورت بگیرد می تواند تا 18 هزار کیلومتر مربع از آب های زیر زمینی پائین دست معدن یعنی اطراف شیرکوه و روستاهای آن را آلوده کند و اثرات مخربی بر محیط زیست استان بگذارد.

این بانوی حامی محیط زیست اضافه کرد: موادی که برای جداسازی مس در معدن به کار گرفته می شود به شدت بر روی منابع آبی تاثیرگذار خواهد بود.

میرعبداللهی در پاسخ به موافقان استخراج از معدن دره زرشک ابراز داشت: برخی معتقدند بهره برداری از این معدن موجب ایجاد اشتغال می شود در حالی که این ایجاد اشتغال می تواند منجر به بیکاری بسیاری از اهالی منطقه شیرکوه شود.

وی تاکید کرد: در حال حاضر نباید به هیچ عنوان از این معدن استخراج صورت گیرد البته  شاید در آینده بتوان به تکنولوژی دست یافت که اثرات مخرب بهره برداری از این معدن را به شدت کاهش دهد.

میرعبداللهی با بیان اینکه علاج واقعه را قبل از وقوع باید کرد گفت: متاسفانه علی رغم وعده وعیدهایی که مسئولین در زمینه اقدامات پیشگیرانه  نسبت به حفظ محیط زیست در برار خطرات می دهند  اما در عمل چنین چیزی اتفاق نمی افتد و می توان گفت این وعده ها رنگ می بازند برای نمونه  در بحث دریاچه ارومیه با گسترش بی رویه زمین کشاورزی دریاچه را خشک کردند وحال  باید برای احیای آن هزینه گزافی پرداخت کنند  که  در نهایت هم مانند قبل نخواهد شد.

 

یزدی ها 2 برابر افراد کره زمین زباله تولید می کنند

این فعال محیط زیست  پسماندهای شهری را از دیگر خطرات زیست محیطی استان یزد برشمرد و  اظهار داشت: متأسفانه در حال حاضر و مخصوصا بعد از ایام کرونا میزان پسماندهای شهروندان یزدی دو برابر پسماند شهروندان کره زمین است هرچند این موضوع در شهرهای دیگر به ویژه کلان شهرها هم به مراتب بیشتر است اما با توجه به فرهنگ اصیل یزدی و توجه به محیط زیست یزدی ها از قدیم الایام این میزان پسماند در شان آنان نیست هر چند ورود برخی خرده فرهنگ ها به یزد نیز در این امر بی تاثیر نیست.

وی ادامه داد: شهرداری یزد باید در زمینه تفکیک زباله های خشک و تر فرهنگ سازی کرده و زیرساخت های لازم را فراهم کند تا مردم نسبت به این مهم ترغیب شوند امروزه شهرداری ها در دنیا نسبت به تفکیک زباله فرهنگ سازی کرده و با وضع قوانین شهری وهمچنین اعطای سطل های تفکیک زباله، مردم را نسبت به این موضوع مکلف کرده اند به گونه ای که اگر شهروندان چنین کاری نکنند شهرداری زباله آنان را جمع آوری نمی کند و شهروند باید پسماندهایش را با هزینه شخصی به گود زباله ببرد.

 

مسئولان استان آب زیرزمینی فعلی را دریابند

میرعبداللهی  آلودگی  آب  و هوای استان را از دیگر موضوعات مهم محیط زیستی استان بیان کرد و گفت : در حالی که آب های  زیرزمینی استان به شدت در حال کاهش است باید با کاهش مصرف و آموزش شهروندی در حفظ آب های موجود تلاش کرد ضمن اینکه مسئولان باید پروژه آبرسانی به استان را نیز در دستور کار خود داشته باشند و پیگیری های لازم در این خصوص را انجام دهند.

 

نظارت بر کارخانه های آلاینده تشدید شود

این فعال محیط زیست در استان با بیان اینکه رشد کارخانه های آلاینده کاشی و فولاد در استان به شدت بر روی  کیفیت هوا اثر گذاشته تصریح کرد: از مسئولان درخواست می کنم از احداث کارخانه های جدید آلاینده ممانعت به عمل آورده و نظارت های سخت گیرانه تری در مجهز شدن کارخانه های فعلی به فیلتر هوا و وسایل کاهنده آلودگی داشته باشند.

انتهای پیام/

 

منبع: دانا

کلیدواژه: معدن دره زرشک بهره برداری محیط زیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۶۰۲۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اولتیماتم ۱۵ روز استانداری برای ساماندهی بستر زنجانرود فیلم

دادستان زنجان پس از به خط کردن مسئولان استانی برای نجات سه پل تاریخی و ساماندهی بستر زنجانرود، استاندار زنجان را مجبور کرد تا ۱۵ خرداد به مسئولان استانی فرصت دهد که وضعیت ظاهری این پل تاریخی را تا ۱۵ خرداد حل کنند. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از زنجان، 10فروردین امسال بود که تسنیم زنجان گزارش ویدئویی با موضوع وضعیت نامناسب پل قدیمی میربهاءالدین با قدمت بیش از 100 ساله منتشر کرد و روی خط خروجی این رسانه رفت؛ همین موضوع سبب شد که دادستان مرکز زنجان در زمینه انتشار این خبر ضمن تقدیر از مطالبه‌گری خوب خبرگزاری تسنیم بگوید: این موضوع را پیگیری می‌کنم و با دستگاه‌هایی که در این زمینه ترک فعل کرده‌اند برخورد خواهد شد.

از سوی دیگر شهرداری زنجان با ورود دادستانی به موضوع، نیروهای پاکبان شهرداری منطقه 3 را به خط کند و در عرض یک روز بیش از یک تن زباله را از آنجا جمع‌آوری کند؛ اما این پایان کار نبود و بهروز عباسی دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان زنجان دوباره شخصاً 17 فروردین از پل‌های تاریخی زنجان (میربهاءالدین و سیدمحمد و سردار) بازدید کرد و در این بازدید، شهردار زنجان، مدیرکل میراث فرهنگی، مدیرکل محیط زیست و چند تن دیگر مدیران، وی را  همراهی کردند.

بهروز عباسی در این بازدید ضمن تأکید بر حفظ آثار باستانی و تاریخی، از مسئولان درخواست کرد که هرچه سریعتر به وضعیت ظاهری این پل‌های تاریخی رسیدگی کنند. عباسی دراین بازدید تأکید کرد: با ترک فعل هر دستگاهی برخورد خواهیم کرد و اجازه نخواهیم داد کوتاهی برخی دستگاه‌ها، سبب نارضایتی مردم شود.

در ادامه، دادستان زنجان 29 فروردین ماه، بعد از رژه نیروهای مسلح زنجان، استاندار و مسئولان استانی را به خط کرد و همگی از حاشیه زنجانرود و سه پل تاریخی زنجان (میربهاءالدین، حاج محمد و سردار) بازدید کردند.

بهروز عباسی دادستان زنجان در این بازدید به مسئولان استانی تأکید کرد که باید مشکلاتی که سالیان سال در اطراف این پل‌ها انباشته شده است را رفع کنند.

وی با بیان اینکه ترک فعل نباید در این زمینه رخ دهد و سبب نارضایتی عمومی شود، گفت: باید بتوانیم نهایت استفاده را از ظرفیت این پل‌های تاریخی داشته باشیم و مشکلات پیرامون این پل‌ها و زنجانرود را حل کنیم.

در همان بازدید اکبر باقری مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان زنجان خطاب به استاندار گفت: برای ساماندهی پیرامون پل‌ تاریخی میربهاءالدین باید نخست یک کانالی قرار بگیرد تا فاضلاب را هدایت کند. ریخته شدن فاضلاب به اطراف این پل‌ تاریخی سبب شده است که وضعیت این پل اینطور دیده شود.

در ادامه محسن افشارچی استاندار زنجان در همین بازدید تأکید کرد: تا 15 خرداد باید پیمانکار مربوطه یک کانالی را برای هدایت فاضلاب درست کند؛ دفتر فنی استانداری هم پیگیری این امورات است.

حال پیش از ظهر امروز مجدداً جلسه هماهنگی پروژه گردشگری زنجانرود و ساماندهی بستر رودخانه با حضور مسئولان استانی برگزار شد. در این جلسه بهروز عباسی دادستان زنجان به حل مشکل بستر رودخانه زنجانرود و احیای سه پل تاریخی در این مسیر تأکید کرد.

.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • زباله‌های پلاستیکی یکی از مهم‌ترین آلاینده‌های محیط‌زیست
  • نقش مشکوک ویراستی در ویترین سازی برای مسئولان
  • اولتیماتم ۱۵ روز استانداری برای ساماندهی بستر زنجانرود فیلم
  • موضع کنعانی نسبت به کشف گور‌های دسته جمعی در محیط بیمارستان ناصر در غزه
  • موضع ایران نسبت به کشف گورهای دسته جمعی در محیط بیمارستان ناصر در غزه
  • موضع ایران نسبت به کشف گور های دسته جمعی در محیط بیمارستان ناصر در غزه
  • دیدار مسئولان قزوین از فرمانده سپاه استان
  • زیست بوم فناوری و نوآوری صنایع معدنی چه کاری انجام می‌دهد؟
  • توسعه فناوری‌های حوزه صنایع معدنی با حمایت از پژوهشگران 
  • نسخه شهرداری برای کاهش تنش آبی درختان تهران