Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ‌شرق رئیس انجمن صنفی صاحبان اماکن فروش و عرضه فراورده‌های نفتی خبر داده: «روزانه به‌طور متوسط حدود صد تا ۴۰۰ هزار تومان ارزش سرقت از هر جایگاه است و عملا هزینه‌های جایگاه را بالا برده است». این سخن به‌معنای آن است که جایگاه‌ها، ماهانه بین سه تا ۱۲میلیون تومان زیان می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اسدالله قلیزاده با بیان اینکه از زمان افزایش قیمت بنزین، جایگاه‌ها با پدیده بنزین‌دزدی مواجه شده‌اند، گفته: «امروز با توجه به قیمت هر لیتر بنزین به‌ویژه به‌صورت آزاد، متأسفانه افرادی با قصد قبلی به جایگاه‌ها مراجعه می‌کنند و پس از پرکردن باک خودرو با استفاده از ترفندهایی پول نمی‌پردازند و به‌عبارتی سرقت بنزین انجام می‌دهند، این اقدام در برخی موارد توسط چند سارق که به‌صورت هم‌زمان عمل می‌کنند، رخ می‌دهد و با سوء‌استفاده از شلوغی جایگاه و مشغول‌بودن کارکنان روی سکو نقشه‌های خود را عملیاتی می‌کنند». البته این گفته او را رئیس انجمن شرکت‌های زنجیره‌ای توزیع فراورده‌های نفتی در گفت‌وگو با «شرق» تا اندازه‌ای نقض می‌کند. ناصر رئیسی‌فرد می‌گوید: «توزیع فراوانی این اقدامات محدود به مناطق پایین شهر یا یک شهر خاص نیست. او می‌گوید ما حتی در شمال تهران هم شاهد این پدیده نوظهور هستیم». استفاده از کارت بانکی دومنظوره برای سوخت‌گیری به‌جای کارت سوخت، یکی از پیشنهادهایی است که از سوی دست‌اندرکاران این موضوع مطرح می‌شود.

‌ حتی  در  شمال شهر  تهران  هم  بنزین‌دزدی  داریم

رئیس انجمن شرکت‌های زنجیره‌ای توزیع فراورده‌های نفتی در گفت‌وگو با «شرق» با اشاره به دزدی‌های رخ‌داده و هم‌زمانی آن با بیماری کرونا، می‌گوید: «نگرانیم با پیاده‌نشدن رانندگان، بنزین دزدی در جایگاه‌ها افزایش پیدا کند». ناصر رئیسی‌فرد درباره توزیع فراوانی این تخلفات در کشور، می‌گوید: «هرچند آماری دقیقی در این زمینه وجود ندارد اما براساس داده‌هایی که به دست ما می‌رسد، این بی‌اخلاقی در تمامی کشور و همین‌طور مناطق بالای شهر هم دیده می‌شود و کمی سخت است که آن را به درآمد پایین افراد نسبت دهیم».
او در ادامه می‌افزاید: «این اتفاق موجب ضرر و زیان به جایگاه و همچنین ایجاد ناامنی می‌شود. باوجود اینکه جایگاه‌ها تلاش می‌کنند از طریق قانونی و ردیابی شماره کارت سوخت افرادی که متواری می‌شوند،‌ به حق خود برسند اما اغلب به نتیجه نمی‌رسد».

‌ کارت  بانکی  را  دومنظوره  کنید

رئیس انجمن شرکت‌های زنجیره‌ای توزیع فراورده‌های نفتی در بیان راهکاری برای حل این مشکل تأکید می‌کند:‌ «سازوکار اصلی آن است که کارت سوخت را روی کارت بانکی افراد فعال کنند. پیش‌تر نیز اعلام کرده بودیم که به‌جای احیای کارت سوخت که خود در ایجاد فساد نقش دارد، کارت‌های بانکی را دومنظوره کنیم. این اقدام سبب می‌شود هزینه جایگاه از کارت بانکی کسر شود و درعین‌حال مشکلی در تبادلات مالی و احتمال بروز بیماری نیز وجود نداشته باشد. درحال‌حاضر تقریبا همه افراد جامعه به‌خاطر یارانه‌ هم که شده، کارت بانکی دارند و مشکلی برای اجرای آن وجود ندارد. اگر این فرایند نرم‌افزاری و انتقال پوز در جایگاه صورت بگیرد، بنزین‌دزدی، فروش سهمیه و کارت‌سوخت‌فروشی همگی در این فرایند کنار گذاشته می‌شود».‌به گفته او، بارها این پیشنهاد را مطرح کردیم و گفتند ایده خوبی است‌ اما در عمل هیچ اتفاقی نیفتاد. برای ما روشن نیست چه تفکری پشت این ماجرا وجود دارد که دولت آن را اجرا نمی‌کند.

‌ پدیده  بنزین‌دزدی با  افزایش  قیمت  بنزین  رابطه مستقیم  دارد

رئیس انجمن صنفی جایگاه‌داران کل کشور به ایلنا گفته: «اینکه در رده‌های تصمیم‌سازی برای سهمیه‌بندی و چندنرخی‌کردن بنزین، توجهی به نظرات این صنف نمی‌شود و مصوبات و دستورالعمل‌ها فقط رفع تکلیف است، پذیرفتنی نیست؛ چراکه جایگاه‌داران به‌عنوان مهم‌ترین بخش از اجرای چنین طرح‌هایی باید مشکلات را تحمل کنند، درحالی‌که با استفاده از راهکارهایی به‌راحتی می‌توان این‌گونه معضلات را کم کرد».‌ او گفت: «مدتی جایگاه‌داران به‌دلیل پریدن سهمیه کارت در تقابل با مردم بودند تا اینکه مشخص شد این مورد به‌دلیل اشکال نرم‌افزاری در سامانه هوشمند سوخت است یا اینکه اصلی‌ترین بخش در پاسخ‌گویی به پرسش‌های مردم درباره کارت سوخت، سهمیه، طریقه سوخت‌گیری، کارت‌های جامانده، فعال‌سازی رمز کارت و... جایگاه‌داران هستند اما در تصمیم‌سازی حضور ندارند».رئیس انجمن صنفی صاحبان اماکن فروش و عرضه فراورده‌های نفتی کشور خاطرنشان کرد: «پدیده بنزین‌دزدی که با افزایش قیمت بنزین رابطه مستقیم دارد، باعث شده مشکلات پیگیری این سرقت هم به امور جاری جایگاه‌ها افزوده شود، مثلا برای رقمی به اندازه صد هزار تومان باید روال دادگاه را در طول چند ماه طی کنیم تا احقاق حق شود. می‌کوشیم با درخواست از قوه قضائیه و نیروی انتظامی راهکاری را برای کوتاه‌ترکردن روند پیگیری سرقت بنزین از جایگاه‌ها تنظیم کنیم تا کارکنان جایگاه‌ها یا جایگاه‌داران بتوانند سریع‌تر به حقوق خود برسند و با سارقان برخورد شود؛ چراکه جایگاه‌های کشور عدد بالایی را به‌دلیل این سرقت از دست می‌دهند و بعضا ایستادگی کارکنان جایگاه و جلوگیری ایشان از فرار مجرمان اتفاقات بدی را رقم می‌زند».
‌ تخلف  را گزارش  دهید
فاطمه کاهی، سخنگوی شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی ایران در برابر این نقد که مشورت‌نکردن با بخشی که مستقیم با مردم بر سر فروش بنزین سروکار دارد، احتمالا موجب این اتفاقات شده، به «شرق» می‌گوید: «شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی صرفا در اجرای طرح سهمیه‌بندی بنزین مجری طرح بوده و تصمیم‌های مقتضی دراین‌باره از سوی هیئت‌دولت به این شرکت ابلاغ شده است» و تلویحا اعلام می‌کند که دولت باید پاسخ‌گو باشد نه این شرکت.‌ چند ماه قبل به‌صورت کاملا متفاوت از ماجرای دزدی که امروز از سوی جایگاه‌داران طرح می‌شود، موضوع دیگری رسانه‌ای شده بود. خرید کارت‌های سوخت از سوی جایگاه‌ها و سودی که از محل تفاوت نرخ بنزین سهمیه‌ای و آزاد، نصیب آنها می‌شد. کاهی در این گفت‌وگو با تأکید بر اینکه این اتفاق، نوعی تخلف محسوب می‌شود و واژه «دزدی» برای آن، مناسب نیست، ادامه می‌دهد: «دستورالعمل‌های لازم در این‌ زمینه به دارندگان جایگاه‌ها ابلاغ شده و به‌منظور رعایت این دستورالعمل‌ها، جایگاه‌ها به‌صورت ماهانه و در برخی موارد هفتگی از سوی شرکت ملی پخش مورد بازدید و کنترل قرار می‌گیرند. تمامی جایگاه‌ها مجهز به دوربین‌های حفاظتی هستند و سامانه پاسخ‌گویی ۰۹۶۲۷ به‌صورت شبانه‌روزی آماده ثبت شکایات و سؤالات مردم است و در صورت احراز تخلف از سوی جایگاه‌ها، موارد توسط هیئت تخلفات بررسی و رسیدگی خواهد شد».

کد خبر 528980 برچسب‌ها كرونا در ايران سوخت - بنزین آسیب اجتماعی

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: كرونا در ايران سوخت بنزین آسیب اجتماعی فراورده های نفتی جایگاه داران بنزین دزدی رئیس انجمن کارت بانکی کارت سوخت جایگاه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۶۰۳۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زمان شارژ سهمیه بنزین اردیبهشت ماه

این دومین سهمیه ماهانه سال ۱۴۰۳ است که به کارت‌های هوشمند سوخت شخصی واریز خواهد شد، همچنین سهمیه سوخت خودرو‌های عمومی و خدماتی مطابق جدول سهمیه طرح مدیریت مصرف سوخت واریز می‌شود.

به گزارش دنیای اقتصاد، سهمیه‌بندی بنزین از ساعت صفر روز جمعه، ۲۴ آبان‌ماه سال ۱۳۹۸ براساس مصوبه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران سه قوه، برای همه وسایل نقلیه بنزین‌سوز آغاز شد.

سقف ذخیره سهمیه بنزین کارت‌های هوشمند سوخت برای مالکان خودرو‌های شخصی و موتورسیکلت‌ها هم‌اکنون ۶ ماه است، بنابراین سهمیه واریزی ماهانه خودرو‌های شخصی و موتورسیکلت‌ها در صورت استفاده نکردن، حداکثر تا ۶ ماه در کارت‌های هوشمند سوخت قابل ذخیره خواهد بود.

هم‌اکنون کشور در شرایط ناترازی تولید و مصرف بنزین قرار گرفته و لازم است مدیریت بهینه مصرف سوخت و استفاده از کارت سوخت شخصی به‌منظور جلوگیری از عرضه خارج از شبکه سوخت، بیش از پیش مدنظر قرار گیرد تا کشور را در معرض خطر واردات سوخت قرار ندهد.

دیگر خبرها

  • پاسخ به سوالات پر تکرار درباره بنزین و جمع آوری کارت های سوخت
  • سوالات پر تکرار درباره بنزین + پاسخ
  • پاسخ به سوالات پر تکرار درباره بنزین
  • زمان شارژ سهمیه بنزین اردیبهشت ماه
  • ۲۹۱ میلیون لیتر بنزین در استان کرمانشاه صرفه‌جویی شد
  • چرا استفاده از کارت سوخت شخصی برای دولت به یکباره مهم شد؟
  • صرفه جویی بیش از ۴۷ میلیون لیتر بنزین در ایلام
  • کارت سوختی که ۲ روزه تولید و ۲ ماهه دست مردم می رسد!
  • صرفه‌جویی بیش از ۴۷ میلیون لیتری مصرف بنزین در منطقه ایلام
  • چالش بزرگ دولت با ناترازی روزانه ۱۰ میلیون لیتری سوخت | بنزین واراداتی لیتری چند؟