Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-19@12:03:12 GMT

۵۰ هکتار از مراتع همدان طعمه حریق شد

تاریخ انتشار: ۱۸ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۵۶۰۳۸۰

۵۰ هکتار از مراتع همدان طعمه حریق شد

اسفندیار خزایی روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا بیان کرد: همه ساله در ماه های بحرانی سال که از ۱۵ خرداد آغاز شده و تا نخستین بارندگی ادامه دارد، منابع طبیعی با مشکل آتش سوزی مراتع دست و پنجه نرم می‌کند که ۹۵ درصد از این آتش سوزی ها منشا انسانی دارد.

وی اضافه کرد: اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری به منظور مقابله با آتش سوزی اقدام به بهره گیری از توان دیده بانان، فعال کردن ۱۰ تیم اطفای حریق و ایجاد هماهنگی بین این تیم ها برای کمک به یکدیگر، استفاده از تجهیزات پیشرفته از جمله دمنده و آموزش و فرهنگسازی با استفاده از ظرفیت رسانه ها کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان اظهار داشت: این اداره کل آمادگی تجهیز همیاران طبیعت که درصدد همکاری با این مجموعه برای مهار آتش هستند را دارد همچنین به منظور استفاده از توان روستاییان آتش کوب به اندازی کافی خریداری و در اختیار آنها قرار گرفته است.

خزایی ادامه داد: ۱۰۰ هکتار آتش‌بُر در این استان ایجاد شده تا بتوانند درختان و جنگل های دست کاشت و طبیعی، مراتع درجه یک و پوشش بالایی از منابع ملی این استان را از آتش مصون نگه دارند.

وی گفت: به منظور پیشگیری از آتش زدن بقایای محصولات کشاورزی و کاه و کُلش، اداره جهاد کشاورزی توصیه های لازم را به کشاورزان داشته است تا شاهد سرایت آتش از مزارع به منابع طبیعی نباشیم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان اظهار داشت: سامانه ۱۵۰۴ برای دریافت اخبار و گزارش های مردمی راه اندازی شده و شهروندان می توانند در صورت مشاهده دود و آتش موضوع را از این طریق اطلاع رسانی کنند.

خزائی بیان کرد: برخی گروه های مردمی و دوستداران محیط زیست به صورت خودجوش درصدد کمک به منابع طبیعی برای مهار آتش هستند که از این افراد درخواست می شود ابتدا در دوره های آموزشی این اداره کل شرکت کنند.

وی افزود: با توجه به تخصصی بودن مهار آتش و احتمال بروز خطر برای افرادی که آموزشی در این زمینه ندیده اند، اداره آموزش و ترویج منابع طبیعی و آبخیزداری همدان برای مشتاقان کمک به تیم های این مجموعه دوره آموزشی نحوه مهار آتش برگزار می کند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان یادآوری کرد: میانگین حریق تا سال ۹۵ در منابع طبیعی این استان ۵۰۰ هکتار در سال بود که با مدیریت بهینه و همکاری و تعامل سایر نهادها این آمار در سال های ۹۶ تا ۹۸ به ۱۵۰ هکتار کاهش یافت.

خزائی ادامه داد: در یک آتش سوزی بر اساس وسعت و حجم حریق، گیاهان یکساله به طور کامل از بین رفته و ریشه گیاهان چند ساله نیز دچار آسیب شدید می شوند و در منطقه ای که دچار حریق شده تا ۲۰ سال نخست گیاهان «پویا» رشد نمی کنند.

وی توضیح داد: پس از یک آتش سوزی، در صورت دریافت یک عکس هوایی از منطقه ای که آتش گرفته این محدوده در تصویر همانند یک گودال نمایش داده شده و باقی مانده سطح سوخته نیز با نخستین بارش باران به دیگر نقاط پایین دست هدایت می شود.

برچسب‌ها اطفای حریق منابع طبیعی و آبخیزداری همدان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اطفای حریق منابع طبیعی و آبخیزداری همدان اطفای حریق منابع طبیعی و آبخیزداری همدان منابع طبیعی و آبخیزداری همدان مهار آتش آتش سوزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۶۰۳۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای پروژه مشارکتی آبخیزداری و آبخوان‌داری با اعتبار ۳۵ میلیارد تومانی در اقلید

با توجه به نامگذاری شعار امسال با عنوان «جهش تولید با مشارکت مردم» پروژه کنترل سیلاب و آبخوان‌داری طغر شهرستان اقلید با مشارکت شرکت تولیدی کشاورزی سبزه زار این شهرستان اجرا می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس گفت: برای ساخت و تکمیل این پروژه اعتباری بالغ بر ۳۵ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است که با مشارکت این واحد تولیدی احداث می‌شود.

حجت‌الله مرادی بیان کرد: برای ساخت این پروژه ۷۶ هزار و ۵۰۰ هزار متر مکعب عملیات خاکی و ۱۲هزار و ۲۶۵ متر مکعب حجم عملیات سنگی ملاتی پیش‌بینی شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس، حجم مدیریت سیلاب سالانه در این طرح را ۳ میلیون مترمکعب عنوان کرد و گفت: مساحت این حوزه آبخیز ۵۷ هزار و ۳۰۰ هکتار است.

مرادی تصریح کرد: این پروژه آبخیزداری از طرح‌های مهم و شاخص شهرستان است که می‌تواند با مدیریت روان آب‌های سطحی تحول خوبی در بخشی از شهر اقلید ایجاد کند.

او افزود: تکمیل این پروژه علاوه بر کاهش خطرات ناشی از سیلاب‌ها نقش بسزایی در تغذیه سفره آب‌های زیرزمینی، تقویت منابع آبی و افزایش پوشش گیاهی نیز دارد.

مرادی هدف از احداث این طرح را پیشگیری از خسارات ناشی از سیل، کنترل روان آب‌ها، جلوگیری از فرسایش و تخریب خاک، کمک به تقویت سفره آب‌های زیرزمینی و احیای عرصه‌های جنگلی و مرتعی منطقه عنوان کرد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس یادآور شد: بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام گرفته این پروژه آبخیزداری در مدت یکسال ساخته و به بهره‌برداری خواهد رسید.

باشگاه خبرنگاران جوان فارس شیراز

دیگر خبرها

  • رفع تصرف ۳۰۰ هکتار از عرصه‌های طبیعی کرمانشاه
  • ضرورت استفاده از پسماند کشاورزی برای جلوگیری از فشار کمتر به مراتع همدان
  • رفع تصرف ۱۰ هکتار از اراضی ملی شهرستان جیرفت
  • هدر رفت باران در روزگار کم‌آبی
  • جلوگیری از ورود دام مازاد به مراتع همدان
  • دامداران ضوابط قرق مراتع را رعایت کنند
  • اجرای پروژه مشارکتی آبخیزداری و آبخوان‌داری با اعتبار ۳۵ میلیارد تومانی در اقلید
  • برنامه‌ریزی برای پیشگیری از حریق‌های احتمالی در فصل تابستان
  • آغاز کوچ بهاره عشایر ورامین به مراتع جنوبی شهرستان
  • ظرفیت مراتع جنوبی ورامین ۳۳ هزار رأس دام است