Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، روزنامه‌‌های فرهیختگان و آفرینش از جمله روزنامه‌های دانشگاهی کشور هستند که اخبار و موضوعات حوزه آموزش عالی را منعکس می‌کنند.

مهم‌ترین عناوین امروز روزنامه فرهیختگان به شرح زیر است:

عبرت‌‌های زخم ۱۸ تیر به جریان دانشجویی

خبرنگار فرهیتگان در این عنوان ۱۸ تیر ۷۸ را ۲۱ سال بعد از واقعهبررسی می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دقیقا 21 سال از آشوب و التهاب و شورش‌های خیابانی در تابستان داغ 78 می‌گذرد. حسب ظاهر همه‌چیز به اقدام جنجالی و البته غیرقانونی یک روزنامه برمی‌گشت. 15 تیرماه 78 و تنها یک روز مانده به تعیین‌تکلیف اصلاحیه قانون مطبوعات در مجلس پنجم، روزنامه «سلام» به مدیرمسئولی موسوی‌خوینی‌ها نامه‌ای محرمانه و طبقه‌بندی‌شده از وزارت اطلاعات را به‌صورت غیرقانونی منتشر می‌کند و با تیتر «سعید اسلامی پیشنهاد اصلاح قانون مطبوعات را داده است»، کلیت ایده اصلاح قانون مطبوعات را به متهم قتل‌های زنجیره‌‌ای نسبت می‌دهد. توقیف روزنامه با شکایت وزارت اطلاعات همانا و جرقه شروع اعتراضات همانا. داستان از اینجا به بعدش به دانشگاه برمی‌گردد. ساماندهی اولین تجمع اعتراضی در کوی دانشگاه، تحریک و شعارهای ساختارشکن، سنگ‌پرانی و آتش‌زدن لاستیک، کتک‌زدن یکی از ماموران نیروی انتظامی در خیابان‌های اطراف کوی، مداخله نیروی انتظامی برای کنترل اوضاع، پخش شایعه کشته‌شدن چندین دانشجو، علم‌کردن پیراهن خونین میان دانشجویان، برقراری حجله برای شهدای مجهول، تجمع تظاهرات‌کنندگان مقابل وزارت کشور، تغییر مسیر تظاهرات به سمت بیت رهبری و... همه و همه اتفاقاتی بود که از شب هجدهم تا 23 تیر 78 گذشت. اما همه این اتفاقات را که دانشجویان در کانون آن قرار داشتند نمی‌‌توان در توقیف یک روزنامه و اعتراض به اصلاح قانون مطبوعات فهم کرد. این همه التهاب، اغتشاش و ناآرامی و کِش پیدا کردن آن بدون دخیل دانستن جریان‌های محرک، طبیعی و منطقی نبود. دقت و تمرکز بر آن روزها هم همین را نشان می‌داد. اقدامات بخشی از جریان دانشجویی در کشور و چهره‌‌های شاخص و منتسب به آن و حضور برخی چهره‌‌های سیاسی طرفدار دولت وقت میان دانشجویان و تحریک آنها به شکل گسترده‌ای به التهابات و اعتراضات دامن زد. بخشی از جریان یا بهتر بگوییم رادیکال‌‌های دفتر تحکیم وحدت (انجمن‌های اسلامی دانشجویان)، همان نقش محرک و لیدری آشوب‌ها را ایفا می‌کرد؛ طیفی که از چند سال قبل از 18 تیر سعی داشت این اتحادیه دانشجویی را از آرمان‌ها و شعارهای اصیل، انقلابی و خط‌امامی‌ گذشته‌اش دور کند و بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری هفتم و حمایت تشکیلاتی از کاندیدای جریان چپ در آن انتخابات، خود را به‌عنوان ‌یکی از احزاب و تشکل‌های هجده‌گانه اصلاح‌طلب معرفی می‌کرد. در این سال‌ها مساله استفاده قدرت و جریان‌های سیاسی از جریان‌های دانشجویی به‌عنوان یک ابزار پیش‌برنده برای نیل به مطالبات و خواسته‌هایشان، به پاشنه‌آشیلی برای تشکل‌های دانشجویی تبدیل شده که یادآوری عبرت‌های تاریخی این مساله همیشه مهم و ارزشمند خواهد بود. ادامه این گزارش را می‌توانید در روزنامه فرهیختگان بخوانید.

راه‌اندازی مرکز تحقیقات معدنی و زمین‌شناسی با همکاری 3 واحد دانشگاهی

محمد نجفی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد طبس در گفت‌وگو با فرهیختگان، با بیان اینکه این واحد دانشگاهی از سال 74 آغاز به‌کار کرده است، گفت: خوشبختانه امروز بیش از 60 رشته مصوب در مقاطع کاردانی، کارشناسی و کارشناسی ارشد در این واحد تدریس می‌شود و توانسته‌ایم طی بیش از دو دهه اخیر، نزدیک به چهار هزار و 200 فارغ‌التحصیل تربیت کنیم.
وی اظهار کرد: ما در این واحد دانشگاهی پروژه بزرگ دو هزار اصله درخت خرما را در دستورکار قرار داده‌ایم که درصورت تامین مالی می‌تواند ظرفیت بسیار خوبی را در اختیار ما قرار دهد، به‌طوری‌که پیش‌بینی می‌شود بتوان حداقل در سال آینده 50 تن محصول از این حوزه برداشت کرد. همچنین طی چند سال گذشته زیتون و روغن زیتون تولیدشده توسط این واحد دانشگاهی به‌دلیل مرغوبیت بالای آن توانسته بازار فروش مناسبی را پیدا کند و امروز با سرمایه‌گذاری بسیار اندک در این حوزه انتظار برداشت قابل‌توجه محصولات را در این زمینه داریم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد طبس به خوابگاه‌های این دانشگاه اشاره و تصریح کرد: در سال‌های گذشته یک باب ساختمان خوابگاه دانشجویی در زمینی به مساحت 10 هزار مترمربع و زیربنای 3900 مترمربع ایجاد شد که در آن 40 سوئیت با امکانات مستقل ساخته شده و مساحت هرکدام از اتاق‌ها نیز 45 متر است که متاسفانه به‌دلیل کاهش دانشجوی غیربومی با کمترین ظرفیت خود مورداستفاده قرار می‌گیرد. باید به این مساله اشاره کنم که باتوجه به واقع‌شدن شهرستان طبس در مسیر استان‌های یزد، کرمان، خراسان‌رضوی و سمنان و میزبانی از حجم بالای گردشگر و توریست، این مجموعه خوابگاهی فضای مناسبی است که می‌توان با تغییر کاربری آن را به یک هتل یا اقامتگاه سنتی تبدیل کرد.

مهم‌ترین عناوین امروز روزنامه آفرینش به شرح زیر است:

فردا؛ مهلت پایانی ویرایش ثبت‌نام آزمون فلوشیپ پزشکی

بر اساس این عنوان روزنامه آفرینش، فردا 19 تیرماه آخرین مهلت ویرایش ثبت‎نام آزمون پذیرش دستیار دوره‌های تکمیلی تخصصی ( فلوشیپ) است و این مهلت قابل تمدید نیست.

با توجه به تغییر در نحوه برگزاری آزمون پذیرش دستیار دوره‌های تکمیلی تخصصی (فلوشیپ) و رعایت حق انتخاب داوطلبان، ویرایش ثبت نام تا فردا پنجشنبه 19 تیر ماه تمدید شد. پیرو اطلاعیه واگذاری آزمون پذیرش دستیار دوره‌های تکمیلی تخصصی(فلوشیپ)به دانشگاه‌ها، ویرایش ثبت نام تا ساعت 24 فردا پنجشنبه 19 تیرماه باز می‌شود. بر اساس اطلاعیه مرکز سنجش آموزش پزشکی، نتیجه بررسی مدارک مرحله اول آزمون مذکور تا ساعت 24 فردا پنجشنبه 19 تیرماه از طریق سایت مرکز سنجش آموزش پزشکی با وارد کردن کد رهگیری قابل مشاهده است.از این‌رو شرکت کنندگانی که دارای نقص مدرک هستند، می‌توانند نسبت به تکمیل مدارک خود اقدام کنند.

بر اساس آخرین آمار مرکز سنجش آموزش پزشکی، تاکنون یک هزار و 462 نفر در آزمون فلوشیپ پزشکی ثبت‌نام کرده‌اند و آمار جدید بعد از پایان مهلت ویرایش، اعلام خواهد شد.

برگزاری آزمون زبان دانشگاه علامه طباطبائی

دانشگاه علامه طباطبائی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: آزمون زبان این دانشگاه 20 تیرماه جاری در دو نوبت صبح و عصر برگزار می‌شود.به گزارش دانشگاه علامه طباطبائی ، مرکز آموزش های تخصصی آزاد دانشگاه علامه طباطبائی ، زمان برگزاری آزمون زبان این دانشگاه را 20 تیرماه در دو نوبت صبح و عصر اعلام کرد.

براساس این گزارش ، مرکز آموزش‌های تخصصی آزاد دانشگاه علامه طباطبائی در اطلاعیه ای خطاب به متقاضیان آزمون‌های زبان که در 16 اسفند ماه 1398 و 20 تیر ماه 1399 دانشگاه علامه طباطبائی ثبت نام کرده اند اعلام کرد: به علت حاد بودن شرایط بهداشتی موجود در سطح کشور و لزوم برگزاری آزمون به صورت حضوری و به منظور رعایت پروتکل بهداشتی ابلاغ شده از سوی وزارت بهداشت و جلوگیری از ازدحام بیش از حد برای انتشار بیماری کرونا، آزمون‌ها در20 تیرماه در دو نوبت صبح راس ساعت 9 و عصر در ساعت 14 در ساختمان مرکز آموزش‌های تخصصی آزاد دانشگاه در خیابان ولیعصر (عح)، خیابان توانیر، خیابان نظامی گنجوی نبش کوچه هفت پیکر برگزار خواهد شد.

گفتنی است، از تمامی شرکت کنندگان درخواست می‌شود ضمن مطالعه دقیق لیست‌های پیوست ، برای اطلاع از زمان برگزاری آزمون خود و رعایت کامل بهداشت شخصی و استفاده از ماسک ، حداکثر تا نیم ساعت قبل از شروع آزمون در محل فوق الذکر حضور بهم رسانند.

انتهای پیام/

31 / 31 روزنامه آفرینش فرهیختگان

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: روزنامه آفرینش فرهیختگان دانشگاه علامه طباطبائی ویرایش ثبت نام برگزاری آزمون واحد دانشگاهی قانون مطبوعات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۶۰۴۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مهلت انتخاب رشته آزمون دکتری سال ۱۴۰۳ تمدید شد

مشاور رئیس سازمان سنجش آموزش کشور از تمدید مهلت انتخاب رشته آزمون ورودی دوره دکتری «Ph.D» نیمه‌متمرکز سال ۱۴۰۳ تا روز شنبه هشتم اردیبهشت ماه خبر داد.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، به نقل از سازمان سنجش آموزش کشور، دکتر علیرضا کریمیان با اعلام این خبر، گفت: تاکنون بیش از ۶۷ هزار نفر از داوطلبان آزمون دکتری ۱۴۰۳ انتخاب رشته کرده‌اند و داوطلبان مجاز به انتخاب رشته می‌توانند تا روز شنبه ۸ اردیبهشت نسبت به ثبت کدرشته محل‌های انتخابی خود به میزان حداکثر ۵۰ کدرشته محل در صورت وجود با توجه به مجموعه امتحانی که در آن آزمون داده‌اند، اقدام کنند.


وی خطاب به متقاضیان تأکید کرد: ابتدا نسبت به مطالعه دقیق دفترچه راهنمای انتخاب رشته‌های تحصیلی و اطلاعیه‌ها و اصلاحات مرتبط با آن اقدام، سپس کدرشته‌محل‌های مورد علاقه خود را از کدرشته‌محل‌های مربوط به مجموعه امتحانی انتخاب و اولویت‌ها را به ترتیب علاقه مرتب و پس از آن نسبت به ثبت انتخاب‌های خود اقدام نمایند.


مدیرکل روابط عمومی سازمان سنجش آموزش کشور خاطرنشان کرد: داوطلبانی که مجاز به انتخاب رشته بوده و علاقه‌مند به انتخاب رشته‌های دانشگاه آزاد اسلامی هستند، لازم است به درگاه اطلاع رسانی دانشگاه مذکور به آدرس www.azmoon.org مراجعه و بر اساس اطلاعیه‌های مربوط که در درگاه اطلاع رسانی آن دانشگاه منتشر می‌شود، اقدام کنند ضمن اینکه کد دسترسی برای انتخاب رشته‌محل‌های دانشگاه آزاد اسلامی در انتهای کارنامه درج شده است.


وی در پایان به داوطلبان توصیه کرد به منظور کسب اطلاعات بیشتر، اطلاعیه تمدید مهلت انتخاب رشته و اصلاحات دفترچه راهنمای انتخاب رشته آزمون دکتری سال ۱۴۰۳ که در درگاه اطلاع رسانی سازمان سنجش آموزش کشور منتشر شده است را به دقت مطالعه کنند.

دیگر خبرها

  • آغاز آزمون سراسری دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی در کرمانشاه
  • رییس سازمان سنجش آموزش کشور: نمرات سال گذشته کنکوری‌ها همچنان معتبر است/ انتشار کارنامه اولیه در مرداد
  • مهلت انتخاب رشته آزمون دکتری سال ۱۴۰۳ تمدید شد
  • برگزاری آزمون سراسری دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کشور از صبح فردا ( ۶ اردیبهشت )
  • راه‌اندازی رشته اینترنت اشیاء در قوچان
  • تردد در دانشگاه شریف محدود می‌شود
  • هفدهمین آزمون پذیرش دانشجوی پزشکی از لیسانس تیرماه برگزار می‌شود
  • هفدهمین آزمون پذیرش دانشجوی پزشکی از لیسانس تیرماه برگزار می شود
  • عناوین برگزیده روزنامه‌های صبح امروز
  • عناوین روزنامه‌های روز سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳