Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-24@01:01:54 GMT

کشف مجموعه باستانی دوره صفوی در لرستان

تاریخ انتشار: ۱۸ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۵۶۱۳۱۳

کشف مجموعه باستانی دوره صفوی در لرستان

سید امین قاسمی روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران افزود: این مجموعه طی آخرین بررسی‌های باستان‌شناختی شناسایی شده و شامل پل، جاده سنگفرش، آسیاب، قلعه و یک سنگ نوشته از عصر صفوی است.

وی با اشاره به کسب اخبار مردمی در خصوص این مجموعه و پیگیری‌های به عمل آمده، افزود: بررسی‌های باستان‌شناختی نشان می‌دهد این مجموعه در طول یک محور عشایری قرار دارد و شامل چهار پل باستانی، یک جاده سنگفرش، یک آسیاب، بقایای قلعه‌ای تاریخی و مهم‌تر از همه سنگ‌نوشته‌ای از دوره صفویه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عطا حسن پور کارشناس باستان‌شناسی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان نیز گفت: طی پژوهش‌های قوم باستان‌شناسی صورت گرفته در سنوات گذشته اطلاعات اندکی از این آثار به دست آمده اما هیچگاه به صورت عمیق و سیستماتیک مورد مطالعه و بررسی قرار نگرفتند.

وی، افزود: جاده سنگفرش مکشوفه به طول دهها کیلومتر بخشی از یک ایل‌راه باستانی است که در دوره صفویه به صورت یک پروژه‌ی عمرانی با احداث چهار پل نسبتاً بزرگ بر روی چند رودخانه در طول مسیر کوچ ساخته شده است.

این پژوهشگر باستان‌شناس ضمن تاکید بر اهمیت و ارزش این مجموعه معماری در تکمیل مطالعات باستان‌شناختی و لرستان‌پژوهی، گفت: همچنین سنگ‌نوشته ای در انتهایِ جاده سنگفرش مذکور، بر روی دیواره کوه به خط و زبان فارسی وجود دارد که علاوه بر اشاره به اتمام این کار بزرگ، تاریخ ۱۰۹۱ هجری قمری را بر خود دارد.

برچسب‌ها خرم آباد میراث فرهنگی لرستان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: خرم آباد میراث فرهنگی لرستان خرم آباد میراث فرهنگی لرستان جاده سنگفرش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۶۱۳۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمادگی اردبیل برای میزبانی از رقابت‌ های بین المللی کشتی فرنگی «جام صفوی»

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مرکز اردبیل؛ این رقابت‌ ها روز‌های پنجم وششم اردیبهشت در سالن رضازاده اردبیل برگزار خواهد شد.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • برگزاری دوره منطقه‌ای توانگری تسهیل گران اقتصاد مقاومتی در لرستان
  • نمایشگاه آئین محوطه‌های باستانی اردبیل دایر شد
  • افتتاح مجموعه ورزشی پشته حسین آباد خرم آباد
  • آمادگی اردبیل برای میزبانی از رقابت‌ های بین المللی کشتی فرنگی «جام صفوی»
  • ۱۷۰ کارگر اخراجی شرکت فروآلیاژ ازنا بازگشت به کار شدند
  • سکه های تاریخی از اوایل قرن ۴ تا قرن ۸ هجری به موزه رضوی اهدا شد
  • سکه های تاریخی از اوایل قرن 4 تا قرن 8 هجری به موزه رضوی اهدا شد
  • کشف بی‌ سابقه یک سازه مرموز در نزدیکی دو گورستان در فرانسه
  • تولید انبوه بلوک‌های سیمانی قفل شونده در ژاپن/ از سنگفرش تا طراحی خاص
  • «مرمت آثار باستانی» در سالن فردوس موزه سینما