Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایران اکونومیست- قیمت طلا در معاملات روز چهارشنبه بازار جهانی تحت تاثیر نگرانی‌ها نسبت به افزایش موارد بیماری کووید ۱۹ و امیدها به اقدامات محرک مالی بیشتر بانک مرکزی آمریکا، نزدیک به بالاترین رکورد خود در هشت سال اخیر ایستاد.

 بهای هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز جاری بازار سنگاپور تقریبا تغییری نداشت و در ۱۷۹۲ دلار و ۷۹ سنت ایستاد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بهای معاملات این بازار روز گذشته تا مرز ۱۷۹۶ دلار و ۹۳ سنت پیش رفته بود و تنها چند دلار با ۱۸۰۰ دلار فاصله داشت. در بازار معاملات آتی آمریکا، هر اونس طلا با ۰.۲ درصد کاهش، به ۱۸۰۵ دلار و ۷۰ سنت رسید.

به گفته استفن اینس، استراتژیست بازار در شرکت خدمات مالی اکسی کورپ، توجه اصلی همچنان به آمریکا است. اگر روند شیوع بیماری ادامه پیدا کند، بازار با توجه به این حقیقت که بانک مرکزی آمریکا ناچار خواهد بود، تدابیر محرک مالی بیشتری را اجرا کند، از مرز قیمت ۱۸۰۰ دلار عبور خواهد کرد.

شمار موارد ابتلا به ویروس کرونا در آمریکا از مرز بیش از سه میلیون نفر عبور کرد و ایالتهای جدیدی آمار بالایی از افزایش موارد جدید را گزارش کرده‌اند.

عامل دیگری که به نگرانی‌های اقتصادی افزود، پیش‌بینی بانک مرکزی اروپا از رکورد اقتصادی عمیق‌تر منطقه یورو در سال میلادی جاری و بهبود ضعیف‌تر از حد انتظارات قبلی در سال ۲۰۲۱ بود.

تحلیلگران بانک اچ اس بی سی در یادداشتی نوشتند: ابهامات سلامتی، مالی و اقتصادی ناشی از پاندمی کووید ۱۹ و تبعات آن احتمالا باعث تداوم روند صعودی طلا در سال ۲۰۲۱ اما در سطح پایین‌تر از روند فعلی خواهد شد.

بر اساس گزارش رویترز، مقامات بانک مرکزی آمریکا نسبت به تداوم روند افزایش موارد ابتلا به ویروس کرونا که ممکن است رشد هزینه مصرفی و رشد مشاغل را از بین ببرد، ابراز نگرانی کرده‌اند و یکی از مقامات بانک مرکزی وعده داد حمایت‌های بیشتری انجام گیرد.

نرخ‌های بهره اندک و اقدامات محرک مالی بانک‌های مرکزی جهان به نفع قیمت طلا خواهد بود که در شرایط ابهامات اقتصادی و سیاسی یک دارایی امن به شمار می‌رود.

شاخص دلار روز چهارشنبه ۰.۱ درصد رشد کرد و مانع صعود طلا شد.

در بازار سایر فلزات ارزشمند، هر اونس پالادیم برای تحویل فوری با ۰.۳ درصد افزایش، به ۱۹۲۱ دلار و ۶۹ سنت رسید. هر اونس پلاتین برای تحویل فوری ثابت بود و ۸۳۵ دلار و ۴۵ سنت معامله شد. هر اونس نقره برای تحویل فوری با ۰.۱ درصد کاهش، به ۱۸ دلار و ۲۸ سنت رسید.

 

 ایسنا

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: برای تحویل فوری بانک مرکزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۶۱۵۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حراج سکه قیمت آن را نزولی خواهد کرد؟

دولت با کمک بانک مرکزی چند سالی است باتوجه با افزایش قیمت سکه و طلا سعی بر کاهش التهابات و تنش‌های ناشی از آن را دارد که تا کنون شواهد حاکی از آن است این حراجی‌ها تاثیر چندانی بر روند کاهشی آن نداشته و تنها در بازه حراجی قیمت آن اندک کاهشی بوده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، شرایط اقتصادی، سیاسی و تنش‌های موجود در چند سال اخیر باعث افزایشی شدن قیمت دلار، سکه و طلا شده است، حال دولت با ارائه طرح حراج سکه و شمش طلا از سال ۱۳۹۶ تا کنون سعی بر کاهش و تعدیل تنش‌های به وجود آمده کرده‌اند.

دولت سیزدهم نیز از سال گذشته با کمک بانک مرکزی به عنوان بازار ساز، حراج سکه و شمش طلا را در ۱۹ مرحله و در تاریخ‌های معین جهت متعادل‌سازی و کاهشی شدن قیمت‌ها در پیش گرفته است که تا به الان تأثیر چندانی بر بازار و حباب به وجود آمده نداشته است.

اصغر بالسینی، سخنگوی مرکز مبادله ایران در خصوص تأثیر حراج شمش بر بازار ارز و طلا گفته است: به طور معمول بازار طلا همان‌طور که از بازار ارز تأثیر می‌گیرد؛ به همان نسبت بر این بازار اثر دارد، وقتی عرضه طلا در بازار انجام می‌شود و کسانی که نیازهای مصرفی دارند، می‌توانند این نیاز را تأمین کنند، اثر آن بر بازار طلا و به موازات آن بازار ارز نمایان می‌شود.

نادر بذرافشان، رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران علاوه بر آنکه حراج شمش طلا زیر نظر بانک مرکزی را مثبت ارزیابی کرده است اظهار می‌کند: از آنجایی که برخی از تولید کنندگان ما قدرت خرید شمش با قیمت روز حدود سه میلیارد و۷۰۰ میلیون تومان را نداشتند، قرار شد آب شده فروش‌ها هم در این حراج شرکت و به صورت خرد، طلا را به تولید کننده‌های خرد عرضه کنند و این اقدام بانک مرکزی با هدف برچیده شدن رانت و رسیدن مواد اولیه به دست مصرف کننده نهایی بود و مشکل تولید کننده‌ها در خصوص مواد اولیه رفع شده است.

کاهش عرضه موجب افزایش قیمت سکه و طلا

بهنام صمدی، کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار می‌کند: بخشی از جهش‌های قیمتی بازار به علت کمبود عرضه است، زمانی‌که عرضه کم باشد به‌طور طبیعی سکه دچار حباب خواهد شد، که در حال حاضر شاهد حباب ۱۰۰ درصدی ربع سکه هستیم.

وی اضافه می‌کند: راهبرد بانک مرکزی یک استراتژی درست و کارآمد است که از طریق سامانه همراز می‌تواند باعث کاهش حباب به وجود آمده شود، اما مسئله‌ای که وجود دارد این است که سکه به اندازه کافی عرضه نمی‌شود و تنها یک مقدار محدودی به خصوص ربع سکه عرضه شده که تأثیر چندانی بر بازار ندارد.

این کارشناس اقتصادی می‌گوید: زمانی التهاب به وجود آمده کاهش پیدا خواهد کرد که تعداد سکه عرضه شده به بازار قابل توجه باشد، حال با آنکه بانک مرکزی طی چندین مرحله حراج ربع سکه را داشته اما تأثیر چندانی بر حباب آن نداشته است.

تأثیر تنش‌های سیاسی بر التهاب بازار

صمدی ادامه می‌دهد: کاهش حباب سکه و تنش‌های به وجود آمده تنها به بحث اقتصادی بازنمی‌گردد بلکه جنگ‌های اخیر نیز موجب التهاب بازار شده‌اند، بطوری که قیمت جهانی هم رشد محسوسی داشته است، حال برای کاهشی شدن آن می‌توان به کاهش تنش‌های سیاسی و یکسری رویکردهای اقتصادی مانند حراج برای کنترل حباب به وجود آمده اشاره کرد.

وی عنوان می‌کند: بانک مرکزی نرخ‌های تلگرامی و آزاد را به دلیل آنکه برای قاچاق می‌داند قبول ندارد اما شاهد آن هستیم که خود شمش طلا را با نرخ آزاد حراج و همچنین ربع سکه را تقریباً با دلار ۱۰۰ هزار تومان به حراج رسانده است، بنا بر این بانک مرکزی اگر نرخ آزاد را قبول ندارد باید برای حراج خود از نرخ نیمایی استفاده کند.

تناقض حرف تا عمل بانک مرکزی

این کارشناس اقتصادی ادامه می‌دهد: بانک مرکزی به صادر کنندگان می‌گوید که باید حواله‌های خود را به مرکز مبادله بیاورند و به نرخ تعیین شده به فروش برسانید اما از طرف دیگر خود بانک مرکزی طلا و دلار را به قیمت دلار در بازار آزاد حراج می‌کند که این تناقض‌ها باعث می‌شود بخش خصوصی نسبت به سیاست‌های بانک مرکزی دچار چالش شود.

صمدی اضافه می‌کند: اقدام بانک مرکزی در زمینه ممنوعیت معامله گواهی سپرده سکه در بورس کالا یک اقدام اشتباه بود که خود به حدی به التهاب به وجود آمده در بازار دامن زده است، چراکه بورس کالا موجب افزایش قیمت نمی‌شود و تنها حکم یک دماسنج را دارد، در این خصوص بورس کالا با راه‌اندازی اولین خزانه غیر بانکی خود که ظرفیت بالای از حجم طلا را دارد جواب بانک مرکزی را داده و می‌توان گفت بورس کالا در این زمینه خودکفا شده است.

التهابات به وجود آمده ریشه اقتصادی ندارد

وی اظهار می‌کند: برای آنکه التهاب این حوزه کاهش یابد، باید تنش‌های موجود در خاورمیانه فروکش کند تا شاهد تخریب حباب‌های موجود باشیم.

این کارشناس اقتصادی ادامه می‌دهد: در حال حاضر حباب ربع سکه به حدی است که پول آن در بازار آزاد به اندازه دو ربع سکه است، در واقع ارزش ربع سکه نصف قیمتی است که در حال حاضر در بازار معامله می‌شود؛ با آنکه وضعیت به این صورت باقی نخواهد ماند اما امیدواریم مردم معاملات خود را آگاهانه انجام دهند و دچار ضرر نشوند.

صمدی در پایان می‌گوید: مسئله به وجود آمده راه کار اقتصادی ندارد چرا که ریشه آن اقتصادی نیست و همان طور که پیش‌تر گفته شد برای آنکه التهاب به وجود آمده فروکش کند باید التهابات سیاست خارجی فروکش کند؛ چرا که با حراج‌های انجام شده توسط بانک مرکزی در چند مرحله تنها تأثیری بر بازار نداشته بلکه موجب افزایش قیمت‌ها نیز شده است.

تأثیر حراج سکه با شرط ثابت ماندن نرخ ارز

محمد واعظ، عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه اصفهان درباره حراج سکه و شمش طلا اظهار می‌کند: قیمت طلا در بازار به عنوان یک فلز از عوامل تأثیر گذار بر قیمت سکه است بر این اساس حراج شمش در بازار با تنظیم فلزی طلا، مشروط بر اینکه در این بازه زمانی حباب قیمتی سکه، نرخ ارز و قیمت جهانی طلا افزایش پیدا نکند؛ بر روی قیمت سکه تأثیر مثبت اندکی خواهد داشت.

وی اضافه می‌کند: حباب قیمت سکه و بیشتر بودن مبلغ آن نسبت به قیمت فلزی سکه عواملی هستند که اکنون برای تنظیم بازار باید بیشتر مورد توجه قرار بگیرند؛ حباب موجود از طریق تثبیت انتظارات و آرام کردن فعالین بازار امکان کاهشی شدن خواهد داشت.

عضو هیئت علمی گروه دانشگاه اصفهان در ارتباط با قیمت شمش طلا می‌گوید: شمش طلا در حراجی عرضه و قیمت آن توسط خود بازار پیشنهاد داده می‌شود، حال اگر حراج سکه به منظور کاهش التهابات بازار باشد قطعاً به کمتر شدن قیمت سکه از طریق کاهش حباب قیمت انجام خواهد شد.

تقاضای بیشتر سکه از قیمت ذاتی آن یکی از عوامل ایجاد حباب قیمتی است

واعظ اظهار می‌کند: در بازار فعلی سکه حدود ۹ میلیون تومان آن حباب است به این معنا که حدود ۹ میلیون تومان قیمت بازاری سکه بیشتر از قیمت فلزی آن است، علت حباب به وجود آمده تقاضای بیشتر از سکه در قیمت ذاتی آن است.

وی ادامه می‌دهد: حراج سکه می‌تواند تأثیر کاهشی بر روی حباب قیمت‌ها داشته باشد، البته این سیاست به تنهایی کفایت نمی‌کند و باید اجرای آن همراه با محدود کردن مبادله فردایی در سکه و یا به تعبیر کلی‌تر مبادلات سوری، اجرای بهتر مقررات مربوط به مبارزه با پول‌شویی، شناسای منابع حجیم مشکوک به بازار سکه و دیگر اقدامات لازم باشد حال مجموع این فعالیت‌ها به کاهش قیمت بازاری سکه از محل افت حباب خواهد شد.

تنظیم بازار سکه نیازمند برنامه‌های جامع‌تری است

عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه اصفهان عنوان می‌کند: اگر بانک مرکزی تنها برای مدت ۱۵ روز امکان تثبیت قیمت سکه در بازار را داشته باشد، حباب در سایه تثبیت قیمت بازاری سکه افت خواهد کرد، به عبارت ساده‌تر با فرض ثابت بودن قیمت جهانی و نرخ ارز تثبیت ۱۵ روز قیمت بازاری سکه خود افت قیمت بازاری از طریق کم شدن حباب خواهد شد.

واعظ با اشاره به اینکه این فعالیت‌ها امکان سود جوی و دلالی را برای عده‌ای فراهم خواهد شد، می‌گوید: تأثیر روانی ناشی از حباب و مهار انتظارات تورمی نسبت به سکه در بازار بیشتر از آن خواهد بود، حال قیمت سکه باید دریک برنامه چند لایه که حراج سکه تنها یک لایه آن است با اجرای دقیق و بهتر مقررات قانون مبارزه با پول‌شویی و در میان مدت و بلند مدت، ارتقا مالیات ستانی بر ذی‌نفعان بازار و شناسایی محرک‌های برون مرزی بازار سکه بازار تنظیم شود.

به گزارش ایمنا، با توجه به اینکه در حال حاضر بازار سکه و طلا دچار تنش اساسی شده است لازم است دولت برنامه‌ای دیگر در کنار حراج آن توسط بانک مرکزی داشته باشد چرا که شواهد حاکی از آن است که این طرح چندان در کاهشی شدن قیمت و التهابات تأثیر بسزایی نداشته است، حال باید ببینیم دولت برای اینکه بازار را از حباب و چالش افزایشی آن خارج کند چه برنامه و لایحه‌هایی در نظر گرفته است.

کد خبر 746109

دیگر خبرها

  • رشد ۲۶ درصدی نسبت به سال ۱۴۰۱/ تامین ارز کالا‌های اساسی و دارو در ۳۴ روز گذشته از مرز ۶۳۶ میلیون دلار گذشت
  • قیمت جهانی نفت امروز ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • پیش‌بینی جدید کیهان از نرخ ارز در بازار
  • اشتباه در راهبرد بانک مرکزی؛ رئیس کل بازار آزاد را به رسمیت نمی‌شناسد | رابطه زایش تورم و نرخ دلار چگونه است؟
  • راهبرد بانک مرکزی اشتباه است / زایش چهار درصد تورم با افزایش ۱۰ درصدی قیمت دلار
  • زایش ۴ درصد تورم با افزایش ۱۰ درصدی قیمت دلار
  • پیش‌بینی جدید کیهان از نرخ ارز در بازار/ سقوط آزاد قیمت دلار چه زمانی اتفاق می‌افتد؟
  • هزینه‌های نظامی در جهان به بالاترین میزان خود در ۱۵ سال گذشته رسید
  • تداوم کاهش نرخ ارز و طلا با اقدامات بانک مرکزی
  • حراج سکه قیمت آن را نزولی خواهد کرد؟