Web Analytics Made Easy - Statcounter

از سوی شورای نگهبان به اساسنامه کمیته ملی المپیک ایرادهایی وارد کردند که این موضوع می‌تواند چالشی دیگر برای ورزش ایران به همراه داشته باشد.

به گزارش خبرنگار گروه ورزشی خبرگزاری آنا، اساسنامه کمیته ملی المپیک پس از مدت‌ها همچنان در وضعیت بلاتکلیفی به سر می‌برد و تأیید نهایی صورت نگرفته است. اواخر بهمن ماه سال 97 اساسنامه بعد از تأیید در هیئت اجرایی و مجمع عمومی به کمیته بین‌المللی المپیک ارسال شد و بعد از رفت و برگشت‌های متعدد مورد تأیید IOC قرار گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کمیته ملی المپیک اساسنامه تازه تأیید شده را به دولت و شورای نگهبان ارسال کرد تا تأییدیه آن‌ها را هم داشته باشد. البته زمان زیادی طول کشید تا در کمیسیون اجتماعی دولت این اساسنامه بررسی شود، اوایل مهرماه سال گذشته این اساسنامه به هیئت وزیران رفت و 14 مهرماه به تأیید رسید. اوایل آذرماه دولت اساسنامه کمیته را به شورای نگهبان ارسال کرد تا آن‌ها هم تأیید کنند. قرار بود این بررسی خیلی زود انجام شود اما پس از گذشت هفت ماه پرونده اساسنامه کمیته ملی المپیک به بن‌بست خورد و به برخی بندهای آن ایرادهایی وارد کردند.

مهم‌ترین ایرادی که شورای نگهبان به اساسنامه کمیته ملی المپیک گرفته است؛ بند 16 است که در آن به عدم پذیرش هر گونه فشار سیاسی، مذهبی و حقوقی، اجتماعی، اقتصادی و تبعیض جنسیتی اشاره کرده است. این بند این روزها ورزش ایران را در مجامع بین‌المللی تحت فشار قرار داده است.

در واقع شورای نگهبان این بند را با موازین شرع و اصول 4، 12 و 13 قانون اساسی مغایرت می‌داند و اعلام کرده منظور از دور بودن از هرگونه گرایش‌های مذهبی، سیاسی و منع هر گونه تبعیض مبهم است. البته شورای نگهبان موضوع دیگری را هم مورد پرسش قرار داده است و آن هم مربوط به بند 2 است که فعالیت‌های کمیته ملی المپیک باید مطابق با منشور المپیک و قوانین جاری کشور باشد اما تعارض بین این دو موضوع می‌تواند مسئله ساز باشد و این سوال را به وجود می‌آورد که در این تعارض مفاد منشور المپیک یا قوانین جاری کشور کدام باید اصل قرار گیرد؟!

کاملاً مشخص است که کمیته ملی المپیک در تمامی کشورهای دنیا باید در چارچوب قوانین و مقررات نهاد اجرایی ورزش دنیا یعنی کمیته بین‌المللی المپیک عمل کند و جنبش یا منشور المپیک هم هر گونه تبعیض در نژاد، مذهب و... را منع کرده است و همچنین مخالف هرگونه دخالت‌های سیاسی دولت‌ها را در ورزش است. در واقع منشور المپیک ورزش را از سیاست جدا می‌داند و این موضوع در اساسنامه کمیته ملی المپیک در شورای نگهبان مورد مناقشه قرار گرفته است.

این روزها اصلاح اساسنامه نهادهای ورزش از جمله فدراسیون‌ها و کمیته ملی المپیک با چالش‌های زیادی روبه‌رو شده است و در بیشتر مواقع دخالت دولت در این عرصه نمایان است. البته این موضوع دیروز و امروز نیست و بحث دخالت دولت در امور فدراسیون‌های ورزشی از دیرباز مطرح بوده است که می‌توان به موضوع تعلیق موقت برخی فدراسیون‌های ورزشی از جمله قایقرانی، دوچرخه‌سواری، شنا، شیرجه و واترپلو اشاره کنیم که به خاطر برکناری روسای این فدراسیون‌ها از سوی وزیر ورزش این اتفاق رقم خورد.

فدراسیون فوتبال هم در سال 2006 زیر سایه سنگین تعلیق رفت؛ تیم ملی با هدایت برانکو به جام جهانی صعود کرد اما آتش اختلافات در آن زمان باعث شد تا در نهایت فوتبال ایران تعلیق شود. محمد دادگان رئیس وقت فدراسیون فوتبال از سمتش برکنار شد و فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا هم در جریان این موضوع قرار گرفتند و با توجه به اینکه این برکناری براساس اساسنامه فیفا صورت نگرفت تعلیق به فوتبال ایران سرایت کرد و با تشکیل کمیته انتقالی به فوتبال ایران مهلت دادند تا این موضوع را رفع و رجوع کنند.

در حال حاضر یکی از فدراسیون تعلیق ما جودو است که چندین ماه است با این مشکل روبه‌رو شده است. بحث رفتن درخشان از فدراسیون و روی کار آمدن آرش میراسماعیلی و از طرفی مشکلاتی که سعید مولایی در رقابت‌های قهرمانی جهان در سال 2019 به وجود آورد و در نهایت این جودوکار به مغولستان پناهنده شد شرایط را به گونه‌ای به وجود آورد که تعلیق سهم جودوی ایران شد. هر چند که کمیته ملی المپیک با جدیت پیگیر این موضوع است و هم‌اکنون به دادگاه حکمیت ورزش شکایت کرده و قرار است 232 شهریور ماه سال جاری به موضوع تعلیق جودو رسیدگی شود. در صورتی که ایران نتواند دفاعیات محکمی ارائه دهد دادگاه حکمیت ورزش رأی سنگینی برای جودو صادر می‌کند و آن هم محرومیت از تمامی میادین بین‌المللی است.

ایرادهای شورای نگهبان به اساسنامه کمیته ملی المپیک شرایط را دوباره برای ورزش ایران در میادین بین‌المللی پیچیده خواهد کرد و باید دید این چالشی همیشگی ورزش ایران به کجا کشیده می‌شود.

انتهای پیام/4057/

منبع: آنا

کلیدواژه: شورای نگهبان کمیته ملی المپیک اساسنامه کمیته ملی المپیک اساسنامه کمیته ملی المپیک شورای نگهبان منشور المپیک فدراسیون ها ورزش ایران بین المللی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۶۲۴۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

موافقت مجلس با ۲ فوریت لایحه تمدید مهلت اجرای اساسنامه شرکت پست

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با دو فوریت لایحه تمدید مهلت اجرای قانون اساسنامه شرکت ملی پست موافقت کردند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، در جلسه امروز _یکشنبه دوم اردیبهشت_ مجلس تقاضای اعمال دو فوریت لایحه تمدید مهلت اجرای قانون اساسنامه شرکت ملی پست ایران مطرح شد که نمایندگان با آن موافقت کردند.

بعد از تصویب دو فوریت، محمد باقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: این دومین بار است که مجلس شورای اسلامی اساسنامه شرکت ملی پست را تمدید می‌کند، دولت اصل لایحه را ارائه دهد.

وی اضافه کرد: ما در برنامه هفتم توسعه نتوانستیم در صندوق کار را پیش ببریم چون اساسنامه دچار اشکال است حداقل وزارت ارتباطات کار خودش را به درستی انجام دهد.

کد خبر 746545

دیگر خبرها

  • خبر خوش آسیایی برای هواداران پرسپولیس
  • مهر تأیید مجوز حرفه ای روی تسویه مالی پرسپولیس
  • مهر تایید مجوز حرفه ای روی تسویه مالی پرسپولیس
  • چالش ورزش ایران برای المپیک/ محدودیت در اعزام اعضای کادر فنی
  • مهلت اجرای قانون اساسنامه «شرکت ملی پست» به مدت دو سال تمدید شد
  • ورزش و سیاست یگانه در واقعیت، بیگانه در کلمات!
  • روایت رسانه روسی از مرگ اصطلاح «ورزش خارج از سیاست»
  • روایت رسانه روسی از مرگ اصطلاح «ورزش خارج از سیاست»
  • موافقت مجلس با ۲ فوریت لایحه تمدید مهلت اجرای اساسنامه شرکت پست
  • بازار برنج؛ از چالش تخصیص تا افزایش قیمت داخلی