Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک دیپلمات یمنی گفت: گفتگوی دامنه‌دار و فرسایشی میان انصارالله و سعودی‌ها به معنای تمایل به برقراری صلح و توقف جنگ نیست و بهتر است یمنی‌ها صلح را از درون خود آغاز کنند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، «علی احمد الديلمی» در گزارشی درباره روند صلح در یمن نوشت: «مارتین گریفیتس»، فرستاده سازمان ملل متحد به یمن در تلاش است بار دیگر اقدامات سیاسی و دیپلماتیک خود را در راستای برقراری صلح در این کشور از سر بگیرد، اما به نظر می‌آید فرستاده سازمان ملل متحد طبق سازوکاری که برایش از پیش تعریف‌ شده است، با موضوعات برخورد می‌کند و واقعیت‌ها و تحولاتی را منعکس می‌کند که بیانگر اوضاع کنونی نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 این نشان‌دهنده آن است که او توانایی کافی برای نظارت بر امور یمن و تحولاتی که به سرعت و هر روز رخ می‌دهد، ندارد.

بیشتر بخوانید:

ایران طرح‌هایی برای برقراری آتش‌بس دارد

وی افزود: به‌دلیل پاسخگو نبودن وی درقبال کارهایش، انصارالله به‌طور غیرمنتظره‌ای پیشنهادات جدید خود را که شامل توقف جنگ در همه عرصه‌ها، استقرار ناظران بین‌المللی و آغاز اقدامات اقتصادی علاوه بر گفتگوهای جامع سیاسی بود از روی میز برداشت و این در حالی است که دولت (مستعفی) یمن پیش‌تر با این پیشنهادات موافقت و اعلام کرده بود حاضر است به پای میز مذاکره بازگردد. انصارالله اعلام کرد دلیل خودداری‌ از پذیرش نحوه عملکرد گریفیتس به نوع عملکرد وی در مسقط بازمی‌گردد که  راهکار خاص خود را برای حل موضوع یمن ارائه کرد و خواسته بود با آن موافقت شود.

مارتین گریفیتس، فرستاده ویژه سازمان ملل متحد به یمن

این دیپلمات یمنی در گزارش خود آورده است: با وجود تلاش‌های گریفیتس، ملاقات‌هایی که وی با برخی مسئولان سعودی و دولت (مستعفی) انجام می‌دهد و اظهاراتی که وی آخرین‌بار در ریاض و نیز پس از دیدار سه‌جانبه با عبدربه منصور هادی رئیس دولت (مستعفی) یمن، وزیر امور خارجه عربستان و وزیر امور خارجه عمان در مسقط مطرح کرده بود، باعث شد طرف‌های یمنی از اقدامات وی دلسرد شوند.

وی افزود: گریفیتس بارها بر لزوم راه‌حل سیاسی برای حل بحران یمن تأکید کرده و گفته بود که یمن بیش از هر زمان دیگری به صلح نیاز دارد و خواستار اقدام در راستای آتش‌بس و مشارکت همه طرف‌ها در مذاکرات جامع با هدف توقف جنگ شده بود. با وجود این، جبهه‌گیری در مقابل عملکرد فرستاده سازمان ملل متحد دلایلی دارد که برخی موارد آن در زیر مطرح می‌شود؛

نخست، فرستاده سازمان ملل متحد در یمن در ایجاد پل‌های اعتمادساز میان خود و دیگر طرف‌های درگیری ضعیف عمل کرد.

دوم، تلاش‌های وی برای گردهم‌آوردن طرف‌های درگیر همانند نشست سوئد، بی‌نتیجه مانده و این در حالی است که برای نخستین‌بار در گفتگوی میان همه طرف‌ها پیشرفت‌هایی به دست آمده بود.

بهتر است یمنی‌ها قبل از آنکه گزینه دیگری برای دستیابی به صلح یا احیای گفتگوهای یمنی - یمنی مطرح شود، خود به توافق جامعی دست یابند.

سوم، نماینده سازمان ملل متحد در انتقال واقعیت اختلافات و تناقض اطلاعات تبادل‌شده میان همه طرف‌ها با هدف یافتن راه‌حل و خروج از بحران ضعیف عمل کرد.

چهارم، همه طرف‌ها از این زاویه به فرستاده سازمان ملل متحد نگاه می‌کنند که وی واقعیت تحولات و توافقات را به شورای امنیت منتقل نمی‌کند و به همین دلیل اعتماد طرف‌ها از وی سلب شده است.

پنجم، پیشنهادات نماینده سازمان ملل متحد و نقش نیروهای جدید همچون شورای انتقالی و نیروهای «طارق صالح» در ساحل غربی در روند راه‌حل جامع با شفافیت تبیین نشده است.

ششم، نماینده سازمان ملل متحد از نقش اتحادیه‌های صنفی، انجمن‌ها، مؤسسات مدنی، جوانان و تفکر آن‌ها غافل شد، در فضایی تکراری و نامطمئن گام برداشت و خود را درگیر ارتباط با افراد فاسدی کرد که در دفتر نمایندگی سازمان ملل متحد مشغول به کار هستند. این افراد اطلاعات و توصیه‌هایی به وی منتقل می‌کنند که یا نادرست است یا جامع نیست و طبعاً باعث ایجاد فاصله میان گزارش‌ها با واقعیت‌ها می‌شود. این موضوع ضعف فرستاده سازمان ملل متحد را در بیان واقعیت‌ها نشان می‌دهد.

دیلمی نوشت: با توجه به موارد مطرح شده بهتر است یمنی‌ها قبل از آنکه گزینه دیگری برای پایان دادن به جنگ و دستیابی به صلح یا احیای گفتگوهای یمنی - یمنی مطرح شود، خود به توافق جامعی دست یابند که اجماع ملی را به‌دنبال داشته باشد.

وی در پایان گزارش خود تأکید کرد: گفتگوی دامنه‌دار و فرسایشی میان انصارالله و سعودی‌ها به معنای تمایل به برقراری صلح و توقف جنگ نیست و بهتر است یمنی‌ها صلح را از درون خود آغاز کنند و اعتماد به نفس خود را بازیابند تا بتوانند در مقابل عربستان که نقش فزاینده‌ای در تنش و جنگ در داخل کشور دارد، بایستند. عربستان کلید حل درگیری یمن نیست و باید قبل از توافق با سعودی‌ها و توقف جنگ، مذاکرات صلح و گفتگو میان یمنی‌ها امکان‌پذیر شود.

انتهای پیام/4106/4033/

منبع: آنا

کلیدواژه: بحران یمن عبد ربه منصور هادی طرح صلح دولت مستعفی یمن فرستاده ویژه سازمان ملل متحد مارتین گریفیتس فرستاده سازمان ملل متحد همه طرف ها توقف جنگ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۶۳۳۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لزوم حمایت از زندانیان و خانواده آن‌ها

تفاهم‌نامه همکاری مشترک میان سازمان زندان‌ها و کمیته امداد امام خمینی(ره) تمدید شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی کشور، غلامعلی محمدی در نشست امضای تفاهم‌نامه همکاری سازمان زندان‌ها و کمیته امداد امام خمینی (ره) که به میزبانی کمیته امداد برگزار شد، با ابراز قدردانی از کمیته امداد امام خمینی (ره) به منظور حمایت از زندانیان و خانواده زندانیان نیازمند به‌ویژه مبتنی بر تفاهم‌نامه فی‌مابین در سال‌های اخیر اظهار کرد: کمک به این خانواده‌ها و تلاش برای توانمندسازی آنان، نقطه مشترک فعالیت‌ها و همکاری سازمان زندان‌ها و کمیته امداد امام خمینی (ره) است؛ بی‌تردید کمک به خانواده زندانیان را به عنوان یکی از اقدامات اصلی سازمان در دستور کار داریم.

وی با اشاره به اصل فردی بودن مسئولیت کیفری زندانیان افزود: مجازات متوجه شخص زندانی است، بنابراین قرار نیست خانواده زندانی هم آسیب ببینید، بر همین اساس سازمان زندان‌ها و کمیته امداد امام خمینی (ره) با انعقاد چنین تفاهم‌نامه‌هایی در تلاش هستند، این قشر را تحت حمایت قرار دهند.

انعقاد این تفاهم‌نامه‌ها در راستای حمایت جدی از خانواده زندانیان نیازمند است

مرتضی بختیاری، رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) نیز در این نشست یادآور شد: خانواده زندانیان به‌طور عمومی نیاز به حمایت و کمک دارند، در خصوص مجازات زندانی نیز بیشترین آسیب متوجه همین خانواده‌ها است، بنابراین هدف حمایت جدی از این قشر است.

وی افزود: امروز از سوی سازمان زندان‌ها و کمیته امداد امام خمینی (ره) خدمات مختلفی ازجمله اشتغال‌زایی، توانمندسازی، مهارت‌آموزی، تأمین هزینه‌های معیشتی، تحصیل فرزندان و ازدواج آنان به خانواده زندانیان نیازمند ارائه می‌شود و این خدمت‌دهی را جزو وظایف خودمان می‌دانیم.

لازم به ذکر است، این تفاهم‌نامه همکاری به مدت سه سال و در استمرار تفاهم‌نامه قبلی میان این دو مجموعه با محوریت ارتقا و بهبود سطح همکاری مشترک دو دستگاه درجهت استقرار نظام عدالت اجتماعی، کنترل آسیب‌های اجتماعی، تقویت بنیان خانواده، گسترش و تعمیق خدمات اجتماعی، رفع مشکل معیشتی و به‌طور کلی حمایت از گروه هدف شامل خانوارهای سرپرست زندانی و زندانیان آزادشده نیازمند به امضا رسیده است.

کد خبر 745446

دیگر خبرها

  • لزوم ارایه برنامه جامع در حوزه فرهنگ و اقتصاد برای تحقق شعار سال
  • لزوم حمایت از زندانیان و خانواده آن‌ها
  • فرآیند انتخاب مشاور برای برقی‌سازی وسایل نقلیه کلید خورد
  • مطالعات طرح‌ جامع برقی‌سازی وسایل نقلیه کلید خورد
  • طرح جامع برقی‌سازی وسایل نقلیه در پایتخت
  • خبرهای جدید از طرح‌جامع برقی‌سازی وسایل نقلیه در پایتخت
  • فرایند انتخاب مشاور برای مطالعات طرح‌ جامع برقی‌سازی وسایل نقلیه کلید خورد
  • عضویت کامل فلسطین در شورای امنیت به رای گذاشته می‌شود
  • کلید تمام پلیدی‌ها
  • تاکید امیر قطر و بن سلمان بر لزوم آتش‌بس در غزه