Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک استارتاپ مجارستانی فعال در زمینه فناوری خودران تصمیم دارد تا از فناوری خود برای فعالیت ماهواره‌های خودکار استفاده کند.

به گزارش ایسنا و به نقل از تک‌کرانچ، شرکت استارتاپی موسوم به "ای‌ال‌موتیو"(AImotive) که در مجارستان قرار دارد، در حال استفاده از فناوری خود در صنعت متفاوتی است. این استارتاپ قصد دارد با ارائه ماهواره‌های خودکار، به حوزه صنایع فضایی وارد شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ای‌ال‌موتیو، همکاری خود را با شرکت "C3S" آغاز کرده است که در زمینه ساخت ماهواره و فناوری‌های فضایی فعالیت دارد تا یک پلتفرم سخت‌افزاری را برای اجرای فعالیتهای هوش مصنوعی روی ماهواره‌ها توسعه دهد.

C3S، این سخت‌افزار را برای استفاده در ماهواره‌ها بهینه خواهد کرد که شرایط عملکرد آنها، به شرایط عملکرد خودروهای خودران در جاده‌ها شباهت دارد اما این کار را با الزامات دقیق‌تری از نظر مدیریت انرژی و خطرات محیطی انجام خواهد داد.

هدف از همکاری این دو شرکت، به کارگیری فناوری ای‌ال‌موتیو روی ماهواره‌هایی است که انتظار می‌رود در نیمه دوم سال آینده در مدار زمین فعال شوند.

کاربرد شبکه‌های عصبی آنبرد می‌تواند با توجه به شرکت‌های آنها متفاوت باشد و کاربردهای گوناگونی از جمله مخابرات، تصویربرداری از زمین، ماهواره‌های خودکار و حفاری فضایی را شامل شود.

اگرچه بیشتر ماهواره‌های کنونی به صورت خودکار عمل می‌کنند اما به کارگیری هوش مصنوعی آنبرد می‌تواند امکان فعالیت خودکار را هنگام انجام دادن وظایفی مانند تصویربرداری از یک نقطه خاص افزایش دهد.

پردازش داده‌های گردآوری شده توسط ماهواره‌ها در حال حاضر، بیشتر با انتقال داده‌های خام به ایستگاه‌های زمینی صورت می‌گیرد. فرآیند گردآوری داده‌ها، پردازش و ارسال دوباره آنها می‌تواند بسیار زمان‌بر باشد؛ به همین دلیل ای‌ال‌موتیو تصمیم گرفته تا این مشکل را برطرف کند. 

فناوری ای‌ال‌موتیو می‌تواند پردازش داده‌ها را روی ماهواره‌ و به محض گردآوری داده‌ها انجام دهد تا زمان کمتری صرف فرآیند پردازش شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: ماهواره فضا سخت افزار فناوري ماهواره ها داده ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۶۳۷۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تقابل هوش مصنوعی و انسان در نبرد هوایی ارتش آمریکا!

به گزارش نشریه TheVerge / ترجمه در گروه استان‌های‌ ‌ایسکانیوز از اصفهان، آژانس پروژه‌های تحقیقاتی پیشرفته دفاعی آمریکا موسوم به «دارپا» (DARPA) در راستای «برنامه تکامل نبرد هوایی» (Air Combat Evolution) از دسامبر ۲۰۲۲ میلادی در حال آزمایش و توسعه هوش مصنوعی بوده است. این آژانس در تلاش بوده که فناوری هوش مصنوعی را به‌گونه‌ای توسعه دهد که نه تنها بتواند به‌صورت خودران یک جت جنگنده را هدایت کند، بلکه پروتکل‌های ایمنی نیروی هوایی ایالات متحده را نیز رعایت شود.

پس از تکمیل شبیه‌سازی عملیات داگ‌فایت [Dogfight به نبرد هوایی گفته می‌شود که دو هواپیمای جنگنده در فاصله نزدیک به‌هم، درگیر می‌شوند]، دو جنگنده با استفاده از هوش مصنوعی به‌عنوان خلبانِ خودران (Autopilot) طراحی شدند. سپس DARPA کار خود را با نصب این سامانه بر روی دو جنگنده X-62A ادامه داد. این جنگنده‌ها، هواپیمای تمرینی خلبانان نیروی هوایی ارتش آمریکا محسوب می‌شوند.

این اقدام به DARPA اجازه داد تا جنگنده‌های خودران با هوش مصنوعی را در پایگاه هوایی ادواردز کالیفرنیا پرواز دهد؛ جایی که این آژانس مدعی شده «اولین آزمایش موفقیت‌آمیز داگ‌فایت هوش مصنوعی علیه انسان» را انجام داده است!

خلبانانِ انسانی که در کنار سامانه خودران هوش مصنوعی درون کابین X-26A قرار گرفتند، قابلیت غیرفعال‌سازی هوش‌مصنوعی در هر لحظه‌ای را داشتند؛ اما DARPA ادعا کرده که در این آزمایش نیازی به این‌کار نبوده است.

این هواپیمای آزمایشی در برابر دو جت جنگنده F-16 قرار گرفتند که کاملاً توسط انسان کنترل می‌شد، تا ارتفاع ۶۰۹ متری اوج گرفته و به سرعت ۲ هزار کیلومتر در ساعت رسیدند. آژانس پروژه‌های تحقیقاتی پیشرفته دفاعی آمریکا البته جزییاتی از «پیروز این نبرد» ارائه نکرده است.

بیل گری، خلبان آزمایشی ارشد در دانشکده خلبانی آزمایشی نیروی هوایی، درباره نبرد نزدیک این جنگنده‌ها گفت: عملیات داگ‌فایت (Dogfighting)، چالش اصلی آموزشی ما برای خلبانانِ تحت تعلیم بود که با ورود سامانه‌های هوش مصنوعی، خوش‌بختانه این چالش حل شده است.

بنابر اعلام DARPA جنگنده‌های خودران هوش مصنوعی تاکنون در مجموع ۲۱ پرواز آزمایشی انجام داده و این آزمایش‌ها در سال جاری میلادی نیز ادامه خواهد داشت.

هرچند پیشرفت‌های سریع علمی در حوزه هوش مصنوعی، نگرانی‌هایی را در مورد نحوه استفاده نظامی از این فناوری ایجاد کرده است. در همین رابطه، سال گذشته روزنامه وال استریت ژورنال گزارش داده بود که پنتاگون برای تقویت قابلیت‌های نظامی و افزایش شمار هواپیماهای بدون سرنشینِ خود، توسعه سیستم‌های هوش مصنوعی را دنبال می‌کند.

خبرنگار: علی سمیرمی پوده

انتهای خبر/

کد خبر: 1228103 برچسب‌ها آمریکا هوش مصنوعی نیروی هوایی ارتش

دیگر خبرها

  • مشارکت فعال کانون‌های مساجد در رویداد ملی جوانی جمعیت
  • شناسایی و توسعه فناوری شرکت‌های دانش‌بنیان در سطوح علمی و اقتصادی
  • تقابل هوش مصنوعی و انسان در نبرد هوایی ارتش آمریکا!
  • اولین اتوبوس‌ خودران شیفت شب جهان در سئول (فیلم)
  • استفاده از هوش مصنوعی در پردازش تصاویر ماهواره‌ای اراضی کشور
  • ویدئویی جذاب از پهپادهای خودکار انتحاری اوکراین که دوست و دشمن را تشخیص می دهند
  • زیرساخت‌های حمل‌ونقل کشور در مسیر پیشرفت
  • فعالیت 490 مرکز نوآوری در کشور/ ضرورت رفع مسائل اساسی با ظرفیت‌های قانون جهش تولید
  • انتخابی هوشمندانه با مطالعه راهنمای خرید بهترین دوربین سونی در 2024
  • هوشمندسازی، ارتباطات و ماهواره؛ اولویت‌های ستاد اتصال‌پذیری