Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@23:04:57 GMT

تب تند کرونا

تاریخ انتشار: ۱۸ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۵۶۳۷۴۷

تب تند کرونا

اوایل اسفند سال گذشته خبر رسمی ورود ویروس کرونا به ایران منتشر و روزبه‌روز بر تعداد مبتلایان و جان‌باختگان افزوده شد تا اینکه در شرایطی که فاصله‌گذاری اجتماعی و خودقرنطینگی و همچنین محدودیت‌های رسمی برای حضور افراد در جامعه به کمترین حد خود رسیده، آمار مبتلایان و جان‌باختگان بیماری کووید ۱۹ در ایران به عدد بی‌سابقه‌ای رسیده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بررسی روزنامه‌ها، تارنماها و خبرگزاری‌های داخلی نشان می‌دهد که رسانه‌های داخلی به بررسی این سیر صعودی کرونا پرداخته‌اند.

رسانه‌های اصلاح طلب

سومین رکورد فوت کووید ۱۹ در کشور

روزنامه اعتماد در گزارشی نوشت: سومین رکورد فوت کووید ۱۹ در کشور در فاصله کمتر از ۱۰ روز ثبت شد. روز ۹ تیر ماه سخنگوی وزارت بهداشت در ارایه گزارش از وضعیت روزانه ابتلا و فوت کووید ۱۹، اعلام کرد که در فاصله ۸ تا ۹ تیر ماه، ۱۶۲ نفر از مبتلایان کووید ۱۹ در کشور فوت کرده‌اند که این عدد فوت از ابتدای ورود ویروس کرونا و شناسایی اولین مبتلایان در کشور -‌۲۸ بهمن ۱۳۹۸‌- تاکنون، بالاترین عدد فوت ناشی از ابتلا به این بیماری ویروسی بود. روز ۱۵ تیر، تعداد فوتی‌ها به ۱۶۳ نفر رسید و دیروز، سخنگوی وزارت بهداشت از فوت ۲۰۰ مبتلای کووید ۱۹ در شبانه‌روز ۱۶ تا ۱۷ تیر ماه خبر داد. مشاهده وضعیت کشور ظرف ۸ روز اخیر نشان می‌دهد که علاوه بر افزایش تعداد فوتی‌های جدید، تعداد بدحالان نیازمند بستری در بخش مراقبت‌های ویژه و همچنین تعداد استان‌های در وضعیت قرمز یا در وضعیت هشدار هم افزایش یافته است.

روزنامه ابتکار در گزارشی می نویسد: عدد هر ۱۳ دقیقه یک قربانی بر اثر ابتلا به کرونا در کشور حالا به هر ۹ دقیقه یک قربانی رسیده و طبق آمارهای وزارت بهداشت طی ۲ روز گذشته ۲۰۰ نفر بر اثر این بیماری در ایران جان باخته‌اند، رقمی که تا روزهای قبل‌ترش روی نرخ ۱۶۰ قربانی در نوسان بود. اما افزایش شمار قربانیان کرونا که با افزایش شمار مبتلایان همراه است، حکایت از شیوع هرچه بیشتر این بیماری در میان ایرانیان دارد؛ اتفاقی که ما را به فرضیه‌ مصونیت از کرونا با همه‌گیری این بیماری نزدیک‌تر می‌کند. فرضیه‌ای که در روزهای ابتدایی شیوع این بیماری در ایران از زبان بسیاری حتی رئیس جمهوری نیز شنیده شد: «صریح به مردم بگویید که ۷۰ درصد کرونا خواهند گرفت». اگرچه در همان روزها بسیاری از صاحب‫نظران علم پزشکی این فرضیه را که برای خلاصی از شر این بیماری باید بیش از نیمی از جمعیت کشور به آن مبتلا شوند، رد کردند اما حالا با عدم رعایت نکات بهداشتی و عدم استفاده از ماسک در مکان‌های عمومی توسط مردم بدون دخالت دولت این فرضیه در حال تحقق است.

روزنامه آرمان ملی در گزارشی می آورد: در روزهایی که بسیاری از مسئولان از شکست فاصله‌گذاری اجتماعی سخن می‌گویند و بسیاری از شهروندان یا به‌دلیل مسائل مالی و گرانی ماسک، یا سهل انگاری، ماسک نمی‌زنند و کشور در شرایط کاملا عادی به سر می‌برد، ‌ ایران بعد از گذشت حدود ۱۵۵ روز، مرگبارترین روز کرونایی خود را با ۲۰۰ جان باخته در یک روز تجربه کرد، در حالی که رکورد قبلی میزان مرگ و میر مربوط به بیماران مبتلا به کرونا، متعلق به ۱۵ تیر با ثبت ۱۶۳ فوت در یک روز بود. افزایش آمار مرگ و میر باعث ترس بیشتر مردم از شرایط موجود شد و تقریبا جامعه با یک شوک شدید روبه‌رو گردید، در حالی که کارشناسان از عدم ثبت آمار مرگ و میر و ابتلا به کرونا در کلینیک‌های خصوصی و برخی از دانشگاه‌های علوم پزشکی هشدار می‌دادند و طبق گفته مسئولان هر پنج دقیقه یک بیمار جان خود را از دست می‌دهد. روز دوشنبه سعید خال، رئیس سازمان بهشت زهرا (س) از افزایش بی‌سابقه تعداد دفن فوت‌شدگان مبتلا به کرونا در ۷۵ روز گذشته خبر داده بود و روزگذشته نیز محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران در صحن شورای شهر تهران صحبت‌های او را تایید و اعلام کرد: «روز دوشنبه ۷۰ فوتی ناشی از ویروس کرونا در بهشت زهرا (س) دفن شدند. متاسفانه این آمارها رشد کرده چرا که این عدد تا دفن روزانه ۱۹ نفر نیز رسیده بود، اما روز گذشته به ۷۰ نفر افزایش یافت».

نه کرونا کوتاه می‌آید، نه مردم

روزنامه همدلی در گزارشی نوشت: کرونا در حال رکوردزنی است. دیروز آمار قربانیان کرونا به ۲۰۰نفر در ۲۴ساعت رسید و ۲۰استان در وضعیت قرمز و هشدار قرار دارند. آمار هولناک و شوک‌آور قربانیان دیروز کرونا نشان از آن دارد که این ویروس نامریی نه تنها خیال کوتاه آمدن ندارد بلکه فعالیت مرگبار خود را نسبت به گذشته گسترش داده است. دیروز سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به شناسایی ۲هزار و ۶۳۷ بیمار کووید۱۹ گفت: «متاسفانه ۲۰۰ تن از بیماران جان خود را از دست دادند.» سیما لاری گفت:»از دیروز دوشنبه تا امروز سه‌شنبه ۱۷تیر ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، دو هزار و ۶۳۷ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که یک هزار و ۴۵۵ مورد بستری شدند. مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۲۴۵ هزار و ۶۸۸ نفر رسید.» لاری همچنین ادامه داد: «متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۲۰۰بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۱۱هزار و ۹۳۱نفر رسید.» به گفته لاری استان‌های خوزستان، هرمزگان، بوشهر، کرمانشاه، کردستان، ایلام، آذربایجان‌های غربی و شرقی و خراسان رضوی در وضعیت قرمز قرار دارند. و استان‌های تهران، اصفهان، مازندران، گلستان، البرز، کرمان، یزد، سیستان و بلوچستان، همدان، زنجان و اردبیل در وضعیت هشدار قرار دارند. افزایش آمار فوتی‌های که رکوردی جدید محسوب می‌شود نشان از گسترش این ویروس در کشور دارد. در حالی آمار متوفیان کرونا عدد ۲۰۰ را فتح کرد که همین چند ماه پیش مرگ‌های ناشی از کرونا به حدود ۳۰نفر در ۲۴ ساعت رسیده بود و مسئولان بهداشتی کشور برای تک رقمی شدن آن تلاش می‌کردند. اما پروژه عادی‌سازی شرایط کشور که از سوی برخی از دولتمردان رقم خورد و فشار برای بازگشایی مساجد، اماکن مذهبی و برخی از مشاغل و همچنین برگزاری مراسم‌های عزا و عروسی باعث شد تا زحمات کادر درمان در کنترل بیماری هدر برود و این ویروس با قدرت بیشتری به میدان بازگردد.

استفاده از ماسک برای مقابله با کرونا

خبرگزاری ایسنا در گفت و گو با ابوالفضل ابوترابی نماینده مردم نجف آباد در مجلس آورد: از نظر بنده استفاده از ماسک در شرایط کنونی یک امر واجب است و هر فرد با استفاده از ماسک در اصل به طرف مقابل خود احترام می گذارد. با استفاده از ماسک انتقال ویروس از فردی به فردی دیگر به حداقل رسیده و به عبارتی این زنجیره قطع می شود. بنا به گفته کارشناسان با استفاده از ماسک به راحتی می توان بیش از ۸۰ درصد از شیوع این ویروس جلوگیری و آن را مهار کرد. زمانی که به راحتی می توانیم جلوی گسترش ویروس را بگیریم جای تعلل نیست. همان طوری که مقام معظم رهبری فرمودند هرچقدر این بیماری طولانی تر شود خسارت مادی و معنوی بیشتری به جامعه وارد خواهد شد پس برای قطع زنجیره بهترین راه استفاده از ماسک است و هر کس با استفاده از ماسک می تواند در قطع زنجیره انتقال نقش داشته باشد.

کم اقبالی بنگاه ها به وام های کرونایی

روزنامه دنیای اقتصاد در گزارشی می نویسد: عدم استقبال از تسهیلات کرونایی، موجب گلایه معاون اقتصادی رئیس‌جمهور شد. محمد نهاوندیان در نامه‌ای که یازدهم تیر خطاب به برخی از وزرا و اعضای کابینه دولت نوشته است، از میزان استقبال مشاغل آسیب دیده از کرونا ابراز نارضایتی کرده و بر ضرورت اطلاع رسانی گسترده به مشمولان دریافت این تسهیلات تاکید کرده است. بر اساس آنچه در نامه نهاوندیان منعکس شده، نزدیک به ۱۹ درصد از بنگاه‌های آسیب دیده برای دریافت این تسهیلات اقدام کرده‌اند. آنچه تا دهم تیر امسال از وضعیت ثبت‌نام متقاضیان موجود است، نشان می‌دهد تنها ۲۲۵ هزار کارگاه واجد شرایط با اشتغال ۵۶۶ هزار نفری اطلاعات خود را در سامانه وارد کرده‌اند که این رقم با اهداف اولیه طرح و ظرفیت حمایتی ایجاد شده که معادل یک میلیون و ۲۰۰ بنگاه با اشتغال دو میلیون و ۸۰۰ نفر است، فاصله زیادی دارد.

قاتل سریالی

روزنامه جهان صنعت در گزارشی آورد: «صادقانه به مردم توصیه می‌کنیم که اگر به کرونا گرفتار شدید و کارتان به بستری کشید با توجه به نبود نیرو، تجهیزات و تخت خالی امیدی به بهبودی خود و عزیزان‌تان نداشته باشید.» این صحبت‌های یکی از پرستارهای بیمارستان مسیح‌دانشوری تهران است. از دیروز رکورد فوتی‌ها در سراسر کشور شکسته شده است. سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به شناسایی دو هزار و ۶۳۷ بیمار کووید۱۹ در شبانه‌روز گذشته گفته متاسفانه ۲۰۰ تن از بیماران جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۱۱ هزار و ۹۳۱ نفر رسید. همچنین استان‌های خوزستان، هرمزگان، بوشهر، کرمانشاه، کردستان، ایلام، آذربایجان‌های غربی و شرقی و خراسان‌رضوی در وضعیت قرمز قرار دارند و استان‌های تهران، اصفهان، مازندران، گلستان، البرز، کرمان، یزد، سیستان و بلوچستان، همدان، زنجان و اردبیل در وضعیت هشدار قرار دارند. افزایش آمار فوتی‌ها برای همه دردناک است و این موضوع نتیجه رفتار و عملکرد مسوولان در گذشته بوده است به طوری که در یکی از شهرستان‌ها در چند روز گذشته ۵۰ مراسم عروسی برگزار شده و به دنبال آن شاهد افزایش آمار ابتلا و بستری در این استان هستیم. مشخص نیست چرا روحانی بر عادی‌سازی شرایط تاکید دارد و محدودیت‌ها را اعمال نمی‌کند.

رسانه‌های اصولگرایان

تلفات ۱۲۰۰۰نفری

روزنامه رسالت در گزارشی نوشت: دیروز همه ما و همه آن‌هایی که تا پیش‌ازاین کرونا را باور نمی‌کردند و ماجرای ویروس را مضحک می‌پنداشتند، دچار بغض و حیرت شدند چون به تعبیر وزیر بهداشت در دقیقه ۹۰ از گوشه زمین از کرونا گل خوردیم و ممکن است در  دقایق آخر ضربه‌فنی شویم. سعید نمکی بارها هشدارهای لازم را داده بود، اینکه در حال شطرنج‌بازی کردن با یک ویروس ناشناخته هستیم و عادی انگاری شرایط و این‌که فکر کنیم ویروس کرونا تمام‌شده یکی از خطرناک‌ترین اندیشه‌هاست. حالا هضم این فاجعه آسان نیست  که۲۰۰ نفر طی ۲۴ ساعت پرپر شوند و نامشان در فهرست قبرستان جای بگیرد. در این چند ماه ۱۱ هزار و ۹۳۱ نفر پیر و جوان و کودک براثر ابتلا به این بیماری جان خود را ازدست‌داده‌اند و مشخص نیست چند زن، چند مرد و چند کودک دیگر قرار است، به این مرض مبتلا و به کام مرگ کشانده شوند؛ این یعنی، حل صورت‌مسئله کرونا اصلا ساده نیست اتفاقا بسیار پیچیده است، آن‌قدر پیچیده که هنوز هیچ کشوری نتوانسته بر این ویروس لعنتی غلبه کند. نه واکسنی کشف‌شده و نه راه درمان قطعی وجود دارد، بنابراین ما مانده‌ایم و کرونایی که یک جهان را حریف است  کرونایی که حواسمان نبود و در دقیقه ۹۰ به ما گل زد. حالا مطابق آخرین آمارها، استان‌های خوزستان، هرمزگان، بوشهر، کرمانشاه، کردستان، ایلام، آذربایجان‌های غربی و شرقی و خراسان رضوی در وضعیت قرمز قرار دارند. استان‌های تهران، اصفهان، مازندران، گلستان، البرز، کرمان، یزد، سیستان و بلوچستان، همدان و اردبیل در وضعیت هشدار قرار دارند. در این شرایط، ظرفیت بسیاری از بیمارستان‌ها  برای پذیرش مبتلایان به ویروس کرونا تکمیل‌شده است.

وضعیت قرمز کرونا

روزنامه وطن امروز در گزارشی می آورد: پیک جدید شیوع ویروس مرگبار کرونا در خیلی از استان‌ها شروع شده است. کرونا این روزها همچون بمب خوشه‌ای عمل می‌کند که تنها راه مقابله با آن پیشگیری، خودمراقبتی و رعایت اصول بهداشتی و فاصله‌گذاری‌ اجتماعی است. ویروس زمانی دوباره همه‌گیر شد که به عقیده خیلی از کارشناسان بهداشتی، در رفع محدودیت‌ها، ترددها و بازگشایی صنوف بویژه صنوف پرخطر تعجیل شد. از طرفی بی‌توجهی خیلی‌ها به رعایت اصول بهداشتی نیز مسیر انتشار و انتقال این ویروس کشنده را هموار کرده است. نمونه این بی‌توجهی‌ها مرگ ۲۰۰ بیمار کرونایی بوده که فقط در یک روز اتفاق افتاده است. افزایش بی‌سابقه موارد مرگ‌ومیر و ابتلا به کرونا در کشور موجب شد تا وزیر بهداشت با ابراز تاسف نسبت به بر باد رفتن دستاوردهای کنترل بیماری در مرحله اول اعلام کند: «بارها گفتم ممکن است در دقایق ۹۰ از گوشه‌های زمین گل بخوریم، متاسفانه عده زیادی حرف‌ ما را گوش نکردند و موج تازه‌ای از بیماری گرفتارمان کرد». دکتر سعید نمکی با اشاره به پیک جدید کرونا در برخی استان‌ها گفت: این در حالی است که در مرحله اول بیماری توانستیم دستاورد بزرگی خلق کنیم، مرگ‌های ناشی از این بیماری را به حدود ۳۰ نفر برسانیم و برای تک‌رقمی ‌شدن مرگ‌ومیر این بیماری برنامه‌ریزی کرده بودیم.

روزنامه جوان در گزارشی می نویسد: روز گذشته برای چندمین بار پیاپی، رکورد جانباختگان ویروس تاجدار شکسته شد و ۲۰۰‌نفر دیگر از هموطنانمان به کام مرگ فرو رفتند. فرمانده ستاد مقابله با کرونا در پایتخت هم شرایط تهران را نگران‌کننده، بی‌ثبات و ناپایدار توصیف می‌کند. آمار فوتی‌های ناشی از ویروس کرونا در پایتخت افزایشی جهشی داشته و از ۱۹ فوتی به ۷۰ فوتی رسیده است. کاهش رعایت نکات بهداشتی همچون استفاده از ماسک و فاصله‌گذاری اجتماعی از یک سو و بازگشایی‌های حساب نشده و چالش نبود ساختار مناسب حمل و نقل عمومی، در شرایط کنونی اصلی‌ترین متهمان شکل‌گیری وضعیت کنونی و شیب تند ابتلا، بستری و مرگ بیماران کرونایی است. تنها به فاصله دو روز از رکوردشکنی مرگ‌های کرونایی، روز گذشته با جهشی ۳۷ نفره آمار مرگ بیماران کرونایی به ۲۰۰‌نفر رسید. آمار ۲۰۰ نفره بیماران کرونایی را دو روز پیش معاون کل وزارت بهداشت پیش‌بینی کرده بود، اما اینکه به این زودی به چنین آماری برسیم از پیش‌بینی‌ها فراتر به نظر می‌رسید. حالا با ۱۱‌هزار و ۹۳۱جانباخته در مرز ۱۲‌هزار مرگ ناشی از کرونا قرار داریم. همچنین طی ۲۴ ساعت گذشته ۲ هزار و ۶۳۷بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که یک‌هزار و ۴۵۵ مورد بستری شدند و مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۲۴۵‌هزار و ۶۸۸‌نفر رسید.

چرا کرونا رکورد شکست

روزنامه فرهیختگان در گزارشی نوشت: واقعا چه اتفاقی افتاد که بعد از تجربه یک همراهی عمومی، بعد از پشت سر گذاشتن شیب نزولی تعداد ابتلا و جانباخته، این‌طور سهل‌انگارانه و البته ترسناک دوباره وارد ماراتن سخت و جان‌گیر مبارزه با کرونا شدیم؟

به هر شکل ما رکورد تعداد کشته‌شدگان ناشی از کرونا در یک روز در ایران را زدیم و حالا هر نوع مواجهه و هر تصمیمی سخت‌تر از قبل خواهد بود. از این مقدمه که عبور کنیم و با درک سختی و پیچیدگی وضعیت موجود، اتفاقات و چالش‌های دیگری هم پیش‌روی مردم و مسئولان کشور وجود دارد که اندک غفلتی نسبت به آنها می‌تواند هزینه‌های جبران‌ناپذیری روی دست کشور و مردم بگذارد. نبود هماهنگی و توازن بین امکانات بهداشتی و درمانی برای مبارزه و مواجهه با کرونا شاید کلیدواژه اصلی چالش‌های پیش‌روی کشور است.

کرونا و کادر درمان

خبرگزاری فارس در گفت و گو با علی عرب‌پور عضو تیم نمونه‌گیری کرونای بیمارستان امام رضا (ع) در مشهد آورد: برخلاف سایر اعضای کادر درمان که وقتی با بیمار مشکوک به کرونا مواجه می‌شوند، به او یادآوری می‌کنند ماسکش را بزند و مراقب انتقال ویروس باشد، ما اولین کاری که در مواجهه با بیمار انجام می‌دادیم، این بود که می‌گفتیم: ماسکت را دربیاور! چون برای نمونه‌گیری حلق و بینی، چاره‌ای جز این نبود. خب، این بیمار ممکن است در صورت ما سرفه یا عطسه کند، و با توجه به درد زیادی که در جریان نمونه‌گیری تحمل می‌کند، ناخودآگاه دست ما را بگیرد و... همه این‌ها، یعنی تهدید سلامت نمونه‌گیر. به همین دلیل بود که در ادامه با وجود تمام مراقبت‌ها، تست ۲، ۳ نفر از اعضای گروهمان مثبت شد. این درحالی است که در بعضی کشورها، شرایط بسیار ایمن و استانداردی برای کار نمونه‌گیری ایجاد شده است. بیمار و کارشناس نمونه‌گیری در دو فضای مجزا از هم قرار می‌گیرند و کار نمونه‌گیری در شرایطی انجام می‌شود که هیچ‌گونه تماسی میان آن‌ها ایجاد نمی‌شود و به‌این‌ترتیب سلامت هر دو تضمین می‌شود. از دیگر سختی‌های کار ما، حضور مداوم در سردخانه برای نمونه‌گیری از اجساد بیماران فوت‌شده بود. اوایل که با کمبود کیت نمونه‌گیری مواجه بودیم، ناچار فقط می‌توانستیم از بیماران بدحال و فوت‌شدگان نمونه بگیریم. روزهای بسیار سختی بود. اواخر اسفند و در اوج کرونا که تعداد فوتی‌ها بالا رفته‌بود، علاوه‌بر خستگی جسمی، فشار روحی شدیدی هم به ما وارد می‌شد. طوری شده‌بود که حتی موقع استراحت، خواب‌های بد می‌دیدیم و مدام از خواب می‌پریدیم.

برچسب‌ها کرونا ویروس کرونا کردستان البرز همدان مازندران اصفهان دولت اردبیل وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کرونا ویروس کرونا کردستان البرز همدان مازندران اصفهان دولت اردبیل وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی کرونا ویروس کرونا کردستان البرز همدان مازندران اصفهان دولت اردبیل وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی سخنگوی وزارت بهداشت استفاده از ماسک جان خود را از دست هشدار قرار دارند کووید۱۹ در کشور وضعیت هشدار گزارشی نوشت وضعیت قرمز جان باختگان افزایش آمار فاصله گذاری ویروس کرونا کووید ۱۹ نمونه گیری ۱۹ در کشور روز گذشته یک روز استان ها نفر رسید فوتی ها ۲۴ ساعت ۲۰۰ نفر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۶۳۷۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیماری ایکس ؛ همه گیری بعدی جهانی در راه است؟

یک نظرسنجی بین‌المللی که بنابر اعلام «گاردین» آخر هفته آینده منتشر می‌شود، نشان می‌دهد ۵۷ درصد از متخصصان احتمال می‌دهند یک سویه از ویروس آنفلوآنزا علت شیوع بعدی بیماری‌های عفونی مرگبار در سطح جهان خواهد بود.   به گزارش ایسنا، «جان سلمانتون گارسیا» از دانشگاه کلن که این مطالعه را انجام داده است، تاکید کرد: این باور که آنفلوآنزا بزرگترین تهدید همه‌گیری در سطح جهان است بر اساس تحقیقات طولانی‌مدتی به دست آمده که نشان می‌دهد این ویروس به طور مداوم در حال تکامل و جهش است.   این کارشناس افزود: اگرچه هربار تلاش می‌شود با سویه‌های مختلف آنفلوآنزا به اندازه کافی مقابله شود و آن‌ها فعلا در حد خطرناک ارزیابی نمی‌شوند، اما این موضوع لزوما برای همیشه صادق نخواهد بود.   جزئیات این نظرسنجی شامل ارزیابی نظر ۱۸۷ دانشمند جهانی قرار است در کنگره میکروبیولوژی بالینی و بیماری‌های عفونی (ESCMID) فاش شود که آخر هفته آینده در بارسلونا برگزار می‌شود.   براساس بخشی از اطلاعات منتشرشده از این پژوهش، ۲۱ درصد از کارشناسانی که در این مطالعه شرکت کردند، اعتقاد دارند محتمل‌ترین عامل بعدی همه‌گیری پس از آنفلوآنزا، احتمالا ویروسی است به نام بیماری ایکس X که هنوز برای علم ناشناخته است.   آن‌ها درباره بیماری ایکس بر این باورند که همه‌گیری بعدی ممکن است از سوی میکروارگانیسمی که هنوز شناسایی نشده است، ایجاد شود درست همانطور که ویروس عامل کووید-۱۹ پیدا شد و در سال ۲۰۱۹ همه‌گیری جهانی را شکل داد. در واقع برخی از دانشمندان هنوز بر این باورند که سارس کوو-۲ (عامل کووید – ۱۹) همچنان یک تهدید محسوب می‌شود به طوری که ۱۵ درصد از دانشمندان این مطالعه، آن را محتمل‌ترین علت همه‌گیری در آینده نزدیک ارزیابی می‌کنند.   سایر میکروارگانیسم‌های کشنده - مانند ویروس‌های لاسا، نیپا، ابولا و زیکا – تنها از سوی یک تا دو درصد از پاسخ‌دهندگان به‌عنوان تهدید‌های جدی جهانی ارزیابی شدند.   به گفته «جان سلمانتون گارسیا»، مسئول این مطالعه جهانی آنفلوآنزا تا حد زیادی تهدید شماره یک از نظر احتمال همه‌گیری از سوی بیشتر دانشمندان جهان معرفی می‌شود.   این نتایج در حالی ارائه خواهد شد که هفته گذشته نیز سازمان جهانی بهداشت نسبت به شیوع آنفلوآنزای پرندگان (سویه اچ۵ان۱ H ۵ N ۱) که باعث میلیون‌ها مورد ابتلا در سراسر جهان شده است، ابراز نگرانی کرد. شیوع این بیماری در سال ۲۰۲۰ آغاز و تاکنون منجر به مرگ یا تلف شدن ده‌ها میلیون طیور و نابودی میلیون‌ها پرنده وحشی شده است.   این ویروس به تازگی به گونه‌های پستانداران نیز گسترش یافته است به طوری که گزارش شده گاو‌های اهلی در ۱۲ ایالت آمریکا آلوده شده‌اند و نگرانی‌ها در مورد خطرات این بیماری برای انسان بیش از پیش افزایش یافته است.   «اد هاچینسون»، ویروس‌شناس دانشگاه گلاسکو در این زمینه گفته است ظهور ویروس آنفلوآنزای پرندگان در گاو‌ها تعجب‌آور است، زیرا خوک‌ها تاکنون به این ویروس مبتلا شده بودند، اما تا همین اواخر گزارشی از ابتلای گاو‌ها نبود و این موضوع را نباید دست‌کم گرفت.   به گفته او، ابتلای گاو‌ها به ویروس آنفلوآنزای پرندگان به این معنا است که خطر ورود ویروس به حیوانات مزرعه بیشتر شده و نگرانی درباره انتقال از حیوانات مزرعه به انسان نیز افزایش می‌یابد.   با توجه به گزارش‌ها درباره شیوع آنفلوآنزای پرندگان، دانشمندان نسبت به چشم‌انداز یک بیماری همه‌گیر آنفلوآنزا هشدار می‌دهند. اگرچه آن‌ها همچنین خاطرنشان می‌کنند که واکسن‌هایی علیه بسیاری از گونه‌های آنفلوآنزا از جمله آنفلوآنزای پرندگان قبلا ساخته شده است و می‌توان امیدوار بود که غافلگیری کووید-۱۹ رخ ندهد.   در عین حال کارشناس دانشگاه کلن و انجام‌دهنده این مطالعه جدید، نسبت به فراموش کردن رعایت نکات بهداشتی هشدار داده و گفت: مردم به عادت‌های قبلی نظیر سرفه کردن در دستانشان و سپس دست دادن با افراد دیگر بازگشته‌اند. ماسک زدن کنار گذاشته شده و به بسیاری از عادت‌های خطرناک قبلی برگشته‌ایم؛ این‌ها ممکن است ما را پشیمان کنند. کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • چیز‌هایی که فکر نمی‌کنید به کبدتان آسیب بزنند
  • چیز‌هایی که فکر نمی‌کنید به کبدتان آسیب می‌زنند
  • «مه مغزی» عارضه جدید کرونا
  • جهان در خطر: تنها راه جلوگیری از همه‌گیری‌های حیوانی چیست؟
  • طولانی‌ترین عفونت کرونا که ۶۱۳ روز طول کشید، بیش از ۵۰ جهش ایجاد کرد
  • یک همه‌گیری دیگر در راه است!
  • شایع‌ترین اختلالات روانی کرونا و آمار آن
  • حجاج این ۲ توصیه پزشکی را جدی بگیرند
  • بیماری ایکس ؛ همه گیری بعدی جهانی در راه است؟
  • ۲ توصیه مهم پزشکی به زائران خانه خدا | بخش عمده‌ سرماخوردگی‌ها کروناست | شیوع یک سویه بسیار واگیر کرونا