Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-03-28@08:47:48 GMT

پرور زیستگاهی با قابلیت‌های منحصر به فرد+ تصاویر

تاریخ انتشار: ۱۸ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۵۶۳۹۱۲

پرور زیستگاهی با قابلیت‌های منحصر به فرد+ تصاویر

ایسنا/سمنان رئیس محیط‌زیست شهرستان مهدیشهر از منطقه حفاظت شده پرور در شهرستان مهدیشهر به عنوان یکی از منحصربه فرد ترین زیستگاه‌های کشور و استان نام برد که حیات‌وحش آن در دیدرس مردم است و در سفر به آن می‌توان گله‌های قوچ و کل و بز و...را به سهولت دید.

فرامرز اسفندیاری در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: هیچ زیستگاهی در کشور و استان چنین قابلیتی ندارد که حیات وحش آن به این سهولت در معرض دید علاقه‌مندان و دوستداران حیات‌وحش قرار گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به جمعیت بالای حیات‌وحش در این منطقه افزود: تعدد حیات‌وحش در پرور گویای این است که فرآیند حفاظت از آن به خوبی انجام شده است.

رئیس محیط‌زیست شهرستان مهدیشهر در پاسخ به این پرسش که آیا تجمع گروه‌های مردمی در روزهای تعطیل برای رویت حیات‌وحش آسیبی برای منطقه و حیات‌وحش به همراه ندارد به ایسنا گفت: خوشبختانه با تلاش‌هایی که محیط‌زیست انجام داده حفاظت از حیات‌وحش در این منطقه به یک فرهنگ تبدیل شده و خود مردم و گردشگران محیط‌زیست را در حفاظت بهتر، کمک می‌کنند. ضمن اینکه همکاران ما نیز فرآیند حفاظت را به خوبی انجام می‌دهند.

وی از حفاظت از حیات‌وحش در این منطقه بکر حفاظت شده خبر داد و تصریح کرد: تمامی رویکردهای پدافندغیرعامل در این منطقه به کار گرفته شده و علاوه بر گشت‌های مداوم همکاران ما و همکاری‌های مردمی که به یک فرهنگ تبدیل شده، از طریق دوربین نیز این منطقه کاملا رصد و حفاظت می‌شود.

وی با بیان اینکه مردم محلی نیز هیچگونه تعرضی به حیات‌وحش منطقه ندارند خاطرنشان کرد: مردم منطقه به حفاظت از این منطقه و حفظ حیات‌وحش آن علاقه دارند و از همین رو همکاران ما را در حفاظت بهتر از آن کمک می‌کنند.

اسفندیاری با بیان اینکه پرور از مناطقی در کشور است که به خوبی محافظت می‌شود ادامه داد: خوشبختانه در طول سال‌های اخیر نیز توجه بیشتری به این منطقه حفاظت شده شده و امکانات خوبی چه از نظر نیروی انسانی و محیط‌بان و چه از نظر ماشین‌آلات و امکانات حفاظتی و...در اختیار مدیریت این منطقه حفاظت شده قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه پرور قابلیت بالایی در حوزه گردشگری حیات وحش و طبیعت دارد اضافه کرد: این منطقه حفاظت شده یک منطقه کاملا شناخته شده در کشور است و هر ساله علاوه بر مردم استان،گردشگرانی از استان‌های غربی، شرقی و شمالی کشور برای مشاهده حیات‌وحش به این منطقه می‌آیند.

به گزارش ایسنا، منطقه حفاظت شده پرور در شهرستان مهدیشهر، با وسعت 62 هزار و 500 هکتار، در 50 کیلومتری شمال سمنان و مرکز استان واقع شده است، گونه های غالب پستاندار در این منطقه، قوچ، میش، کل و بز کوهی است و طبق آمارگیری انجام شده، تعداد 2200 رأس نوشخوار کننده شامل کل و بز کوهی، قوچ و میش در منطقه حفاظت شده پرور روئیت شده است.

یک سوم از گونه های حیوانی پستاندار ایرانی در منطقه حفاظت شده پرور زیست می کنند، از حدود 164 گونه حیوانی پستانداری که در ایران زیست می کنند، 52 گونه شامل، خرس، مارال، شوکا، قوچ، میش، کل و بز کوهی، آهو، پلنگ، گرگ، خوک و... در منطقه حفاظت شده پرور شهرستان مهدیشهر زیست می کنند.

در منطقه کرور در منطقه حفاظت شده پرور که به سرنگتی ایران معروف است، منطقه اصلی زیست و کریدور عبوری قوچ و میش است که گله های 400 رأسی از این گونه حیوانی در این منطقه دیده شده است.

منطقه حفاظت‌شده پرور با حدود 64 هزار هکتار در شمال شهرستان مهدیشهر قرار دارد این منطقه حفاظت‌شده که متاثر از آب و هوای سلسله کوه‌های البرز است دارای چشم‌اندازهای طبیعی، انواع گونه‌های جانوری شامل خرس، گربه وحشی، ییلاق‌های متعدد، انواع گیاهان دارویی و بناهای تاریخی و جاذبه های گردشگری است.

نایاب ترین گونه پستاندار در منطقه حفاظت شده پرور، شوکا و مارال است که می‌توان گفت این دو گونه حیوانی در جنگل رودبارک منطقه حفاظت شده پرور احیا شده است.

روستاهای رودبارک، پرور، کاورد، تلاجیم، فینسک و ملاده از روستاهای مهم این منطقه حفاظت شده استان سمنان و در ایام مختلف سال و از جمله در تابستان‌ها پذیرای خیل زیادی از دوستداران طبیعت است.

گزارش از هوشنگ حبیبی بسطامی-ایسنا سمنان
انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: منطقه حفاظت شده پرور شهرستان مهدیشهر سمنان حفاظت محیط زیست استان سمنان پرور رودبارک فینسک استان سمنان منطقه حفاظت شده پرور منطقه حفاظت شده شهرستان مهدیشهر حیات وحش محیط زیست کل و بز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۶۳۹۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پارک ملی بوجاق کیاشهر؛ بهشت پرندگان مهاجر

ایسنا/گیلان پارک ملی بوجاق در استان گیلان، در شهرستان آستانه اشرفیه و در شهر کیاشهر قرار گرفته و مساحت آن سه هزار و ۴۳۳ هکتار با ویژگی‌های منحصربه‌فرد و شناسایی ۳۲۱ گونه پرنده به عنوان بهشت پرندگان مهاجر نام گرفته است.

پارک ملی بوجاق در استان گیلان، در شهرستان آستانه اشرفیه و در شهر کیاشهر قرار گرفته و مساحت آن سه هزار و ۴۳۳ هکتار است.

ارتفاع این منطقه به طور متوسط ۲۲ متر پایین‌تر از سطح دریای آزاد است. این پارک از سمت شرق به تأسیسات صدا و سیما و روستای امیرکیاسر و از غرب به رودخانه اشمک و شهر زیباکنار، از جنوب به شهر کیاشهر و از سمت شمال به دریای خزر محدود می‌شود و راه دسترسی به منطقه از طریق جاده آسفالته کیاشهر به زیباکنار و کیاشهر به امیر کیاسر است که از مجاورت محدوده مورد مطالعه عبور می‌کند.

شناسایی ۳۱۲ گونه‌ گیاهی در تالاب بوجاق 

حدود ۳۱۲ گونه گیاهی از ۹۱ جنس و ۲۱ تیره تاکنون در تالاب بوجاق شناسایی شده است که این تعداد، بیش از ۲۲ درصد از گیاهان پارک ملی بوجاق را شامل می‌شوند.

شناسایی ۳۲۱ گونه پرنده در تالاب بوجاق 

۳۲۱ گونه پرنده تاکنون در تالاب بوجاق شناسایی شده که بیش از ۲۲ درصد از پرندگان پارک ملی بوجاق را شامل می‌شوند، از این تعداد ۲۲ گونه آبزی، ۲۲ گونه کنار آبزی و ۱۳ گونه خشکی زی می‌باشند. بیشترین غنای گونه‌ای پرندگان در فصل زمستان در تالاب بوجاق دیده می‌شود، به طوری که ۲۱ درصد پرندگان این تالاب، مهاجر زمستانه، ۱۲ درصد مهاجر عبوری، سه درصد بومی (ساکن) و سه درصد مهاجر تابستانه هستند. بیشتر جمعیت پرندگان نیز در فصل زمستان در این تالاب دیده می‌شوند. این پرندگان اغلب شامل گونه‌های تیره مرغابیان می‌باشند. از جمله فراوان‌ترین پرندگان آبزی در تالاب بوجاق در فصل زمستان، اردک سرحنایی، چنگر، خوتکا و اردک ارده‌ای است.

۲۲ گونه ماهی شناسایی شده در تالاب بوجاق 

تاکنون در تالاب بوجاق ۲۲ گونه ماهی شناسایی شده است که بیش از ۱۱ درصد از ماهیان گیلان را شامل می‌شوند. یک گونه از این ماهیان (کپور معمولی) در فهرست گونه‌های تهدید شده قرار دارد و چهار گونه نیز به نام‌های سفید کولی، رفتگر ماهی خزری، گل آذین ماهی و گاوماهی بینی لوله‌ای در فهرست گونه‌های در معرض تهدید جهانی اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت و منابع طبیعی (IUCN) قرار دارند. بیشترین تنوع گونه‌ای در بین ۹ تیره ماهیان تالاب بوجاق متعلق به تیره کپور ماهیان با ۱۴ گونه است.

مشاهده ۳۳ گونه پستاندار در محدوده پارک ملی بوجاق

تاکنون ۳۳ گونه پستاندار در محدوده پارک ملی بوجاق شناسایی شده، شنگ تنها پستاندار این پارک است که در داخل تالاب بوجاق دیده می‌شود. مشاهده نمایه‌های فراوان از این گونه در حواشی این تالاب و نقل قول محیط بانان پارک از مشاهده شنگ در تالاب و حمله به دستجات پرندگان مهاجر آبزی حکایت از آن دارد که تالاب بوجاق یکی از مهم‌ترین زیستگاه‌های این گونه در منطقه است و برآورد می‌شود، جمعیت مناسبی از شنگ در این تالاب زیست می‌کند. 

با توجه به وضعیت جمعیتی و حفاظتی شنگ در مقایسه با اغلب پستانداران این پارک در دنیا و ایران، شایسته است این تالاب به منظور حفاظت از این گونه چتر مورد توجه بیشتر قرار گیرد. در صورت حمایت و حفاظت از این گونه و اجرای برنامه‌های عملی مناسب، در سایه حفاظت از شنگ از سایر مهره‌داران تالاب نیز به نحوی حفاظت می‌شود.

 حدود ۹۲ درصد از پستانداران پارک نیز در حواشی این تالاب دیده و گزارش شده‌اند؛ فک، تنها پستاندار در خطر انقراض جهانی پارک ملی بوجاق است که هیچ گونه وابستگی به تالاب بوجاق و بوم سازگان‌های آبی شیرین ندارد.

تالاب بین‌المللی بوجاق، تالابی با کارکردهای علمی و آموزشی 

رئیس اداره حفاظت و احیاء تالاب‌های استان گیلان امروز ۷ فروردین ماه در گفت‌وگو با ایسنا درباره ارزش‌ها و کارکردهای تالاب، اظهار کرد: ارزش‌های هیدرولوژیکی تالاب‌ها شامل تأمین آب برای تولید برق، آبیاری و شرب، کنترل سیلاب و حفظ جریان آب در دوران خشکسالی، تغذیه آب‌های زیرزمینی، تعدیل آب و هوا است.

عباس حسن‌پور افزود: ویژگی‌های هیدرولوژیکی و ریخت شناسی و جنبه حفاظتی تالاب بوجاق به دلیل موقعیت آن نسبت به دریای خزر، به گونه‌ای است که هیچ گونه کارکرد هیدرولوژیکی وجود ندارد و ارزش‌ها و کارکردهای تالاب بوجاق شامل کارکردهای بیولوژیک/ اکولوژیک و اقتصادی _ اجتماعی است.

وی با اشاره به کارکردهای علمی و آموزشی تالاب، گفت: منطقه مورد نظر به دلیل تنوع اکوسیستمی و حضور گونه‌های جانوری و گیاهی ارزشمند بستر مناسبی برای پژوهش و انجام فعالیت‌های آموزشی فراهم آورده است.

ایجاد مراکز آموزشی مرتبط با علوم محیط طبیعی در کیاشهر

رئیس اداره حفاظت و احیاء تالاب‌های استان گیلان تصریح کرد: حضور گردشگر در منطقه، با برنامه‌ریزی صحیح می‌تواند علاوه بر تأمین نیاز تفرجی، فرصت مناسبی برای آگاهی از اهمیت منطقه به لحاظ زیستگاهی و شناسایی گونه‌های ارزشمند گیاهی و جانوری برای گردشگران ایجاد کند.

حسن‌پور افزود: وجود مراکز آموزشی مرتبط با علوم محیط طبیعی در شهرستان‌های نزدیک به کیاشهر مانند آستانه و لاهیجان، فرصت مناسب دیگری برای افزایش توان علمی دانشجویان و یادگیری در بستر طبیعی است.

وی با بیان اینکه هیچ نوع برنامه‌ریزی برای استفاده پایدار از محیط به منظور آموزش و آگاهی رسانی مخاطبین در کل محدوده پارک ملی بوجاق در نظر گرفته نشده است، خاطرنشان کرد: وجود مرکز بازدیدکنندگان و برج پرنده نگری به دلیل اهمیت زیستگاهی تالاب بوجاق به لحاظ حضور پرندگان آبزی و کنار آبزی می‌تواند علاوه بر رسیدن به اهداف آموزشی و پژوهشی، به حضور با برنامه‌ی گردشگر کمک قابل توجهی کند و به لحاظ مدیریتی منجر به ساماندهی حضور افراد در محدوده پارک ملی بوجاق شود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • مشاهده یک خرس قهوه‌ای در منطقه حفاظت شده «اشترانکوه»
  • (ویدئو) مشاهده یک خرس قهوه‌ای در منطقه حفاظت‌شده اشترانکوه
  • فصل بهار فصل رویش و زایش گونه‌های گیاهی و جانوری است
  • ثبت تصویر خرس قهوه‌ای در اشترانکوه لرستان + فیلم
  • ثبت تصویر خرس قهوه‌ای در اشترانکوه لرستان
  • ثبت تصویر خرس قهوه‌ای در اشترانکوه + فیلم
  • ثبت تصویر خرس قهوه‌ای در منطقه حفاظت شده اشترانکوه
  • بازدیداز پناهگاه حیات وحش دشت سوتاو و حمامیان بوکان
  • پارک ملی بوجاق کیاشهر؛ بهشت پرندگان مهاجر
  • فیلم| ثبت تصویر یک پلنگ در منطقه حفاظت شده آق داغ خلخال