Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-25@07:07:21 GMT

۵۰ هکتار از مراتع استان همدان طعمه حریق شد

تاریخ انتشار: ۱۸ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۵۶۳۹۶۵

۵۰ هکتار از مراتع استان همدان طعمه حریق شد

ایسنا/همدان مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان گفت: ۵۰ هکتار از مراتع این استان از ۱۵ خردادماه تاکنون در ۲۰ فقره آتش سوزی طعمه حریق شده است.

اسفندیار خزائی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: همه ساله در ماه های بحرانی سال که از ۱۵ خردادماه آغاز شده و تا نخستین بارندگی ادامه دارد، منابع طبیعی با مشکل آتش سوزی مراتع دست و پنجه نرم می‌کند که ۹۵ درصد از این آتش سوزی ها منشأ انسانی دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی تصریح کرد: اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان به منظور مقابله با آتش سوزی اقدام به بهره گیری از توان دیده بانان، فعال کردن ۱۰ تیم اطفای حریق و ایجاد هماهنگی بین این تیم ها برای کمک به یکدیگر، استفاده از تجهیزات پیشرفته از جمله دمنده و آموزش و فرهنگسازی با استفاده از ظرفیت رسانه ها کرده است.

وی تأکید کرد: این اداره کل آمادگی تجهیز همیاران طبیعت که درصدد همکاری با این مجموعه برای مهار آتش هستند را دارد همچنین به منظور استفاده از توان روستائیان آتش کوب به اندازی کافی خریداری و در اختیار آنها قرار گرفته است.

خزائی با اشاره به ایجاد ۱۰۰ هکتار آتش‌بُر در این استان خاطرنشان کرد: ۱۰۰ هکتار آتش بر در استان ایجاد شده تا بتوانند درختان و جنگل های دست کاشت و طبیعی، مراتع درجه یک و پوشش بالایی از منابع ملی این استان را از آتش مصون نگه دارند.

مدیرکل منابع طبیعی استان همدان با بیان اینکه به منظور پیشگیری از آتش زدن بقایای محصولات کشاورزی و کاه و کُلش، سازمان جهادکشاورزی توصیه های لازم را به کشاورزان داشته است تا شاهد سرایت آتش از مزارع به منابع طبیعی نباشیم، تأکید کرد: سامانه ۱۵۰۴ برای دریافت اخبار و گزارش های مردمی راه اندازی شده و شهروندان می توانند در صورت مشاهده دود و آتش موضوع را از این طریق اطلاع رسانی کنند.

وی با اشاره به اینکه برخی گروه های مردمی و دوستداران محیط زیست به صورت خودجوش درصدد کمک به منابع طبیعی برای مهار آتش هستند که از این افراد درخواست می شود ابتدا در دوره های آموزشی این اداره کل شرکت کنند، افزود: با توجه به تخصصی بودن مهار آتش و احتمال بروز خطر برای افرادی که آموزشی در این زمینه ندیده اند، اداره آموزش و ترویج منابع طبیعی و آبخیزداری همدان برای مشتاقان کمک به تیم های این مجموعه دوره آموزشی نحوه مهار آتش برگزار می‌کند.

خزائی خاطرنشان کرد: میانگین حریق تا سال ۹۵ در منابع طبیعی این استان ۵۰۰ هکتار در سال بود که با مدیریت بهینه و همکاری و تعامل سایر نهادها این آمار در سال های ۹۶ تا ۹۸ به ۱۵۰ هکتار کاهش یافت.

این مقام مسئول اظهار کرد: در یک آتش سوزی بر اساس وسعت و حجم حریق، گیاهان یکساله به طور کامل از بین رفته و ریشه گیاهان چند ساله نیز دچار آسیب شدید می شوند و در منطقه ای که دچار حریق شده تا ۲۰ سال نخست گیاهان «پویا» رشد نمی کنند.

وی ادامه داد: پس از یک آتش سوزی، در صورت دریافت یک عکس هوایی از منطقه ای که آتش گرفته این محدوده در تصویر همانند یک گودال نمایش داده شده و باقی مانده سطح سوخته نیز با نخستین بارش باران به دیگر نقاط پایین دست هدایت می‌شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اقتصادی مراتع آتش سوزي منابع طبيعي منابع طبیعی آتش سوزی مهار آتش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۶۳۹۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رفع تصرف پنج هکتار عرصه ملی شهرستان بویراحمد از سودجویان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای کهگیلویه و بویراحمد، سعید جاویدبخت افزود: نیروهای یگان حفاظت منابع طبیعی حین گشت و کنترل در شهرستان بویراحمد و مناطق گنجه ای بزرگ، پریکدان و سریز سودجویان را شناسایی کردند.

وی بیان کرد:سودجویان متخلف با کاشت نهال هایی از گونه های انگور، بادام، گردو، آلو، سیب قصد استفاده غیرقانونی از عرصه های ملی را داشتند.

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد نیز در این خصوص گفت: در یک قطعه از این اراضی ملی تصرف شده، عرصه ای به مساحت سه هزار متر مربع فرد متخلف با حفر گودال، اقدام به انتقال و کاشت درختان گردو و سیب با قدمت ۱۰ ساله کرده بودند.

سرهنگ ابراهیم جانی نسب تاکید کرد: این اقدام به منظور قدیمی جلوه دادن درختان، فریب و انحراف ماموران انجام شده بود که با هوشیاری تیم عملیاتی یگان حفاظت منابع طبیعی، نقشه مرموزانه متخلفان بی اثر شد.

وی با اشاره به اینکه براساس تبصره یک ماده ۵۵ قانون حفاظت از جنگل ها هر نوع کاشت درختان مثمر در این عرصه ها جرم است تاکید کرد: سودجویانی که اقدام به قطع درختان جنگلی کنند براساس میزان قطر درختان جریمه می شوند.

جانی نسب ضمن دعوت از شهروندان به مشارکت فعالانه در امر حفاظت از منابع طبیعی به عنوان بزرگترین سرمایه ملی از مردم خواست تا گزارش تخریب، آتش سوزی و تصرف اراضی ملی را به سامانه رایگان و ۲۴ ساعته ارتباطی ۱۵۰۴ و ۱۳۹ یگان حفاظت جنگل و مرتع گزارش دهند.

دیگر خبرها

  • ‌ تعیین تکلیف ۷۲۸ هکتار اراضی منابع طبیعی و اوقاف در فارس
  • رفع تصرف ۲۰ هکتار از اراضی ملی در شهرستان طارم
  • حمله اوکراین به منطقه اسمولنسک روسیه/ پالایشگاه طعمه حریق شد+فیلم
  • رفع تصرف یک هکتار از اراضی ملی بابل
  • آزادسازی یک هکتار از اراضی ملی بابل
  • رفع تصرف ۱۵ هکتار از اراضی ملی شهرستان جیرفت
  • پاکسازی ۲ هکتار از زمین‌های محور قصرشیرین به خسروی
  • ضرورت تجهیز دهیاری‌های دره‌شهر به تجهیزات اطفای حریق
  • رفع تصرف پنج هکتار عرصه ملی شهرستان بویراحمد از سودجویان
  • اجرای آتش بُر در روستای بیشه