Web Analytics Made Easy - Statcounter

استفاده از فناوری نمک‌زدایی، راهکار موثری برای مقابله با کم آبی در کشورمان است که باید جدی‌تر گرفته شود.

به‌گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا به نقل از وزارت نیرو، طبق گزارش‌های سازمان‌های جهانی، در آینده نه‌چندان دور شرایط آبی در ایران بحرانی‌تر خواهد شد. بنابراین با توجه به شرایط پیش‌آمده در منطقه خشک و کم آب ایران، نیاز به برنامه‌ریزی صحیح و بلندمدت جهت مقابله با بحران کم‌آبی بیش از گذشته موردتوجه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

موسسه تحقیقات آب، در این زمینه و بر اساس مصوبات جلسه شورای عالی آموزش، تحقیقات و فناوری وزارت نیرو، اقدام به تدوین «سند راهبردی و نقشه راه فناوری نمک‌زدایی از آب شور» به کارفرمایی شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور کرده است. در این سند که در سال 1398 نهایی شد، چشم‌انداز تبیین‌شده در راستای برنامه‌های توسعه کشور و سند چشم‌انداز وزارت نیرو، ایران را در افق 1420 کشوری دارای فناوری‌های نمک‌زدایی مبتنی بر مزیت‌های بومی، با قیمت تمام شده رقابت پذیر در سطح منطقه و کمترین تبعات محیط زیستی تصویر کرده است.

بر همین اساس، فرض شده است که 15 درصد نیاز آب شرب کل کشور در افق یادشده با روش نمک‌زدایی تأمین شده و مجموعاً در بخش شرب و صنعت در کشور، حدود یک درصد آب قابل برنامه‌ریزی (5.6 میلیون مترمکعب در روز) از این روش استحصال یابد.

این گزارش حاکی است، از میان 40 فناوری در حال رشد که در این پروژه احصا شده، با توجه به بررسی‌های صورت‌گرفته و اجماع نخبگان صنعت و دانشگاه، روش‌های RO (اسمز معکوس) و NF (نانوفیلتراسیون) در میان روش‌های کوچک‌مقیاس و روش‌های RO و MED (تقطیر چندمرحله‌ای) در میان روش‌های بزرگ‌مقیاس به عنوان روش‌های منتخب تعیین شده‌اند که لازم است سیاست‌گذاری‌های لازم برای توسعه آنها صورت پذیرد.

شایان ذکر است، چالش‌های مربوطه و سیاست‌های لازم جهت رفع آنها نیز با مشورت ذی‌مدخلان در این سند بررسی گردید که در قالب برنامه زمانی تا افق 1420 در نقشه راه ترسیم شده است.

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: آبرسانی کم آبی نمک زدایی نمک زدایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۶۴۹۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ببینید | «چرخ» علم دوباره می‌پرخد

تعداد بازدید : 0 کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

مجله علمی «چرخ» در فصل جدید خود شامل ۴ محور دستاوردهای ایران، پیرامونی و خبری، شکوفایی اسلامی و علم و فناوری در جهان خواهد بود.

هر قسمت از این فصل با حضور مهمانان، کارشناسان و مسئولان خواهد بود و به اخبار روز علم و فناوری پرداخته می شود.

«چرخ»، کاری است از گروه علم و فناوری شبکه چهار به تهیه کنندگی فرزام محبی و اجرا و سردبیری سیاوش عقدایی در روزهای یکشنبه، دوشنبه و سه شنبه ساعت ۱۹  به روی آنتن خواهد رفت.

این برنامه جزو برنامه‌های پرمخاطب و باسابقه شبکه چهار سیماست که در فصل‌هیا مختلف بینندگان زیادی را با خود همراه کرده است.

دیگر خبرها

  • همکاری قضایی ایران، عراق و سوریه علیه تروریسم
  • سند همکاری سه جانبه برای مقابله با تروریسم
  • امضای تفاهم‌نامه کمیته قضایی سه جانبه مقابله با تروریسم میان ایران، عراق و سوریه
  • مراکز هسته‌ای کشور در امنیت کامل/ آمادگی مقابله با هرگونه تهدید رژیم صهیونیستی را داریم
  • مراکز هسته‌ای کشور در امنیت کامل است/ در صورت خرابکاری هسته‌ای به سرعت مقابله به‌مثل می‌کنیم
  • تصویب برنامه جامع مقابله با گرد و غبار در ۱۱ استان
  • «وقف رضوی» راهکاری برای تحقق شعار سال 1403
  • ایران فناوری تسلیحاتی معرفی نشده دارد؟ | مقام عالی رتبه نظامی کشور: اگر اتفاقی برای کشور بیفتد ...
  • مانع‌زدایی از شرکت‌های تولید و توزیع‌کننده واکسن، دارو و مکمل‌ها در راستای تحقق شعار سال
  • ببینید | «چرخ» علم دوباره می‌پرخد