Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-25@01:58:42 GMT

فرهنگ بصری ایرانی در مستند «پاساژ» عیان می‌شود

تاریخ انتشار: ۱۸ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۵۶۵۵۲۵

فرهنگ بصری ایرانی در مستند «پاساژ» عیان می‌شود

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، مستند «پاساژ» از تولیدات جدید مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی به کارگردانی امیر شهامت‌منش به بیان تاریخچه گرافیک و فرهنگ بصری ایرانی می‌پردازد.

امیر شهامت‌منش درباره تولید این اثر مستند اظهار کرد: در فرانسه قرن نوزدهم خیابان‌هایی وجود داشت که مراکز خرید بودند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پس از روی کار آمدن نظام سرمایه‌داری برای این خیابان‌ها سقف زدند و به مرور در آن امکانات رفاهی قرار دادند. این مکان‌ها کم‌کم تبدیل به پاساژ شدند.

وی افزود: از آن جایی که هنر گرافیک غربی و با اقتصاد هم در ارتباط است ما در بخش‌هایی از فیلم مفاهیم پاساژ را بیان خواهیم کرد و به همین دلیل، این واژه را به عنوان اسم فیلم انتخاب کردیم. در این مستند در قالبی شبیه به سبک «فیلم جستار» به بیان تاریخچه گرافیک و فرهنگ بصری ایرانی می‌پردازیم.

شهامت‌منش در پایان توضیح داد: بخش‌هایی از تصویربرداری این مستند انجام شده اما متاسفانه نیاز به تصویربرداری و ضبط صحبت‌های چند استاد در این زمینه داشتیم که کرونا جلوی کار ما را گرفت و روند تولید متوقف شد. با توجه به شیوع دوباره این بیماری باید منتظر زمان مناسب فیلمبرداری مصاحبه‌ها باقی بمانیم. تا به حال چندین بار راش‌های فیلم را تدوین کرده‌ام و پس از ۲ جلسه فیلمبرداری با توجه به ساختار مشخص فیلم، راف‌کات‌ها را آماده می‌کنیم.

عوامل تولید این مستند ۹۰ دقیقه‌ای عبارتند از کارگردان، تدوینگر و تهیه‌کننده: امیر شهامت‌منش، مشاور پروژه: خدایار قاقانی، فیلمبردار: داوود عباسی، صدابردار: یاسمن برومند، تهیه شده در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی.

کد خبر 4969087 زهرا منصوری

منبع: مهر

کلیدواژه: فرانسه مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی سینمای مستند تئاتر ایران ویروس کرونا فیلم سینمایی فیلم کوتاه موسیقی ایرانی شبکه پنج سیما مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی برنامه تلویزیونی سیروس گرجستانی سازمان صداوسیما درگذشت چهره ها سینمای مستند شیوع کرونا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۶۵۵۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دشواری ساخت مستند‌های رادیویی | ضرورت آموزش و مهارت در تولید مستند‌های رادیویی

به گزارش جام جم آنلاین از ستاد خبری جشنواره پژواک رادیو، غلامرضا عزتی، تهیه کننده رادیو صبا و نامزد بخش برنامه‌های مستمر مسابقه با بیان اینکه برنامه اش بر مبنای دانش و مهارت مخاطبان است، گفت: در این دوره از جشنواره رادیویی پژواک که سومین دوره خود را سپری می‌کند، با «دوراهی» که برنامه مسابقه محور است، توانستم در بخش مستمر به مرحله نهایی راه پیدا کنم. این مسابقه بر مبنای دانش و مهارت مخاطبان تولید می‌شود و حرفه‌ای بودن آن‌ها در مشاغل خانگی با هدف تولید، اشتغال و کارآفرینی مورد ارزیابی قرار می‌دهد.

تهیه کننده رادیو صبا درباره این موضوع که چه میزان این جشنواره می‌تواند به تقویت مستندسازی کمک کند؟ عنوان کرد: همه جشنواره‌ها برای ارتقای سطح کیفی تولیدات رادیویی برگزار می‌شود و این جشنواره می‌تواند در راستای تقویت و بهبود برنامه سازی در قالب مستند گام بردارد تا ما شاهد آثار و تولیدات بهتر و بیشتری در این حوزه باشیم.

عزتی در ادامه افزود: ساخت مستند در رادیو کار دشواری است و به مهارت و زمان زیادی نیاز دارد. تهیه کننده در این حوزه باید زمان کافی را بگذارد تا بتواند مستند خوبی تهیه کند. در ساخت مستند موضوع و سوژه انتخابی بسیار مهم است.

وی معتقد است: برنامه ساز نگاه و زاویه دیدی که برای تهیه و پرداخت سوژه و ایده دارد، بسیار حائز اهمیت است. ضمن این که تهیه تمهیدات و تجهیزات برای تهیه اثر مستند و استفاده از عوامل انسانی باید مورد توجه قرار بگیرد.

عزتی، تهیه کننده رادیو صبا در پایان صحبت هایش از برگزاری این جشنواره ابراز خرسندی کرد و افزود: برای همکاران و دست اندرکاران این جشنواره آرزوی موفقیت دارم، امیدوارم در سال‌های بعد این جشنواره ادامه دار باشد و شاهد آثار فاخر در این حوزه باشیم.

دیگر خبرها

  • مستند می‌تواند در گسترش فرزندآوری تاثیرگذار باشد/کنجکاوی اهالی روستا برای ساخت یک فیلم
  • درخشش رادیو فرهنگ در جشنواره ملی مستند رادیویی پژواک
  • این فیلم مستند پرونده خون‌های آلوده را دوباره باز کرد
  • بررسی بحران بورس در «ناامیدی سم است»/ ساخت مجموعه مستندی درباره صنعت خودرو در ایران
  • قد هوش مصنوعی کی به قامت دانایی انسان می‌رسد؟
  • پخش مستند پرندگان ایلام از شبکه مستند
  • روایت رشادت های شهیدچمران در مستند رادیویی قهرمان ایرانی
  • افزایش چشمگیر آمار سرطان در استان
  • نمایش «ملودی» در جشنواره انیمیشن «ورونژ»
  • دشواری ساخت مستند‌های رادیویی | ضرورت آموزش و مهارت در تولید مستند‌های رادیویی