Web Analytics Made Easy - Statcounter

مقاله عضو هیئت علمی گروه شیمی و سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه در مجله بین‌المللی معتبر انرژی International Journal of Hydrogen Energy نمایه شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا از کرمانشاه، مقاله علمی فرهاد گل‌محمدی که در زمینه کاتالیست‌های ارزان‌قیمت با کارایی بالا و بر پایه استفاده از منابع تجدیدپذیر برای کاربرد در ابرخازن‌ها و پیل‌های سوختی است با عنوان «Biomass-Derived graphene-based Nanocomposite: A Facile Template for Decoration of Ultrathin Nickel-Aluminum Layered Double Hydroxide Nanosheets as High-Performance Supercapacitors»  در مجله معتبر (Q1, IF = 4.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

939) International Journal of Hydrogen Energy نمایه شد.

بهره گرفتن از فلزهای نیکل و کبالت با استفاده از گیاه بومی منطقه کرمانشاه

فرهاد گل‌محمدی عضو هیئت علمی گروه شیمی و سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار آنا درباره این مقاله اظهار کرد: «ساختمان بسیاری از کامپوزیت‌ها که در زمینه ذخیره انرژی به‌کار برده می‌شوند، دارای دو بخش گوناگون است که بخش نخست، یک ماده با فعالیت الکتروشیمی بالا بوده و بیشتر از اکسیدهای فلزی درست شده، به‌عنوان نمونه از ترکیب فلزهایی مانند لیتیم، نیکل و دیگر اکسیدهای عناصر فلزهای واسطه می‌توان نام برد و بخش دوم در این کامپوزیت‌ها یک چارچوب با تخلخل زیاد و هدایت الکتریکی خوب است.»

وی افزود: «در این پژوهش با بهره‌گرفتن از فلزهای نیکل و کبالت، یک ترکیب نانو ساختار اکسید فلزی با فعالیت الکتروشیمیایی بالا روی  چارچوب کربنی که از یک گیاه بومی منطقه کرمانشاه به دست آمده مورد استفاده قرار گرفته است.»

 سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه درباره ایده نخست این پژوهش گفت: «ایده اولیه این تحقیق علمی با همکاری مسعود امیری عضو تیم تحقیقاتی انرژی نو این واحد دانشگاهی صورت گرفت و با استفاده از وجود یک نوع گیاه محلی که در کنار رودخانه‌ها و دریاچه‌های مناطقی از کرمانشاه به وفور رشد می‌کند و نام علمی آن Typha domingensis است به‌عنوان پایه کربنی برای کاربرد در ابر خازن‌ها، پیل‌های سوختی و ... استفاده شد.»

گل‌محمدی تأکید کرد: «این فرایند در مجتمع آزمایشگاهی و تحقیقاتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه خرداد سال 1397 آغاز شد و نتایج بسیار خوبی از آن به دست آمد به‌گونه‌ای که بخشی از این پژوهش مورد توجه مجله معتبر International Journal of Hydrogen Energy که در حوزه انرژی از اعتبار بالایی برخوردار بوده، قرار گرفته و به چاپ رسیده است.»

وی با اشاره به نکات مهمی از ویژگی‌های این کار تحقیقاتی اضافه کرد: «از مهم‌ترین نکات این کار تحقیقاتی این است که نانوکامپوزیت به‌دست آمده از زیست‌توده برای انواع پیل‌های سوختی، ابرخازن‌ها و ... به دلیل ساختار ویژه، تخلخل بالا، مساحت سطح بزرگ، پایداری، ظرفیت ویژه بالا و خواص الکتروشیمیایی گزینه‌ای مناسب و مطلوب به شمار می‌آید ضمناً تهیه نانوکامپوزیت‌های کَرَ‌پو ساده است و دارای مراحل مختلف با مواد گران‌قیمت و سمی نیست.»

عضو هیئت علمی گروه شیمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه مطرح کرد: «کارایی الکتروشیمیایی نانوکامپوزیت‌های تهیه‌شده، ناشی از خواص ساختاری آن بوده و این ساختار مناسب به دلیل خواص کَرَ‌پو است که می‌تواند در بسیاری از زمینه‌های تحقیقاتی دیگر ازجمله باتری‌های لیتیمی، کاتالیست‌ها، بایوسنسورهای الکتروشیمیایی و ... مورد استفاده قرار گیرد که از دیگر نکات مهم این کار تحقیقاتی است.»

گل‌محمدی با قدردانی از تلاش‌های صادقانه و خالصانه مسعود امیری همکار پژوهشی و دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه که شرایط انجام و هزینه مالی این طرح تحقیقاتی را تأمین کرده، ادامه داد: «در قالب این طرح تحقیقاتی علاوه بر این مقاله، چهار مقاله دیگر در ژورنال‌های معتبر خارجی و داخلی چاپ شده و پژوهشگران می‌توانند برای به دست آوردن اطلاعات بیشتر به لینک مقالات که در زیر آمده است، مراجعه کنند.

1 - https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0360319920313562

2- https://link.springer.com/article/10.1007/s12678-020-00607-w

3- https://link.springer.com/article/10.1007/s10854-019-02759-y

4- https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S1572665719306563

5- http://www.nsmsi.ir/article_37789.html

به گزارش آنا،‌ این مقاله زمینه‌ای مهم و تحقیقات پیشرفته‌‌ای بوده که برای بسیاری از پژوهشگران و علاقه‌مندان این حوزه و این قبیل پژوهش‌ها مفید است و در این مطالعه علمی که از نمک‌های نیکل، کبالت و گیاه southern cattail یا کَرَ‌پو (عنوان محلی گیاه در کرمانشاه) که در مناطقی از استان کرمانشاه به‌صورت خودرو رشد می‌کند، به‌عنوان یک منبع زیست‌توده قابل دسترس، استفاده شده است.

انتهای پیام/4121/4062/

منبع: آنا

کلیدواژه: دانشگاه آزاد اسلامی کرمانشاه مجله بین المللی فرهاد گل محمدی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه عضو هیئت علمی گل محمدی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۶۶۰۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تمرکز دانش بنیان‌ها بر سواحل مکران

زلفی گل وزیر علوم در برنامه صف اول گفت: شرکت‌های دانش بنیان باید در منطقه مکران متمرکز شده و زمینه جذب نخبگان را فراهم کنند.

او درباره ساخت خوابگاه‌های متاهلی گفت: حدود ۳ هزار و ۲۰۰ واحد داریم که پیشرفت‌های فیزیکی چشم‌گیری داشتند، تا پایان ۱۴۰۳ حدود ۳ هزار و ۲۰۰ خوابگاه در حال ساخت است؛ هم اکنون هزار و ۳۵۰ واحد داریم و ۲ هزار و ۶۰۰ واحد کلنگ زنی شده است که از آغاز امسال عملیات احداث آنان انجام خواهد شد، دانشگاه تهران ۵۰۰ واحد را با استفاده از مولد سازی در حال احداث دارد. 

وزیر علوم ادامه داد: دانشگاه یزد از طریق مولد سازی اعتبار لازم را برای ساخت هزار واحد جذب کرده است و تا پایان ۱۴۰۳ نیمی از آن به بهره‌برداری خواهد رسید، از تسهیلات بانک‌ها نیز در این راستا استفاده خواهد شد. 

او ادامه داد: دانشگاه‌های شریف و تهران در جهان رتبه‌های بهتری دارند، اما ۶۵ تا ۷۰ دانشگاه را در جهان در مرجعیت علمی داریم؛ تولید علم جدید نیاز به تجهیزات روز آمد دارد. 

وزیر علوم گفت: ۵ درصد اعتبارات عمومی کشور به وزارت علوم تعلق دارد برای پیدا کرد جایگاه جهانی باید به معیشت اساتید و یاوران علمی دانشگاه‌ها توجه شود. 

زلفی گل بیان کرد: اساتید ما در دانشگاه‌ها باید فضای پژوهشی کافی را داشته باشند، ما باید فضای پژوهشی را به حد مطلوب برسانیم؛ علاوه بر بودجه نظام انگیزشی و سنجشی باید قانونمد باشد و سیستم از یکنواختی خارج شود؛ ما باید به تمامی جوانب نگاه کنیم.

او درباره حذف کنکور تصریح کرد: در شرایط فعلی حذف کنکور مقدور نیست؛ چنانچه بحث اشتغال در کشور ما حل شود امکان دارد کنکور هم حذف شود، اما این قطعی نیست. 

وزیر علوم بیان کرد: در خصوص مهارت محور کردن آموزش حکمی آمد که به گونه برنامه‌ریزی شود که رشته‌های آموزشی در دانشگاه‌ها و نیاز‌های جامعه با یکدیگر تناسب داشته باشند. 

او ادامه داد: دانشگاه‌های شریف و تهران در جهان رتبه‌های بهتری دارند، اما ۶۵ تا ۷۰ دانشگاه را در جهان در مرجعیت علمی داریم؛ تولید علم جدید نیاز به تجهیزات روز آمد دارد. 

وزیر علوم گفت: ۵ درصد اعتبارات عمومی کشور به وزارت علوم تعلق دارد برای پیدا کرد جایگاه جهانی باید به معیشت اساتید و یاوران علمی دانشگاه‌ها توجه شود. 

زلفی گل بیان کرد: اساتید ما در دانشگاه‌ها باید فضای پژوهشی کافی را داشته باشند، ما باید فضای پژوهشی را به حد مطلوب برسانیم؛ علاوه بر بودجه نظام انگیزشی و سنجشی باید قانونمد باشد و سیستم از یکنواختی خارج شود؛ ما باید به تمامی جوانب نگاه کنیم.  او درباره حذف کنکور تصریح کرد: در شرایط فعلی حذف کنکور مقدور نیست؛ چنانچه بحث اشتغال در کشور ما حل شود امکان دارد کنکور هم حذف شود، اما این قطعی نیست. 

وزیر علوم بیان کرد: در خصوص مهارت محور کردن آموزش حکمی آمد که به گونه برنامه‌ریزی شود که رشته‌های آموزشی در دانشگاه‌ها و نیاز‌های جامعه با یکدیگر تناسب داشته باشند. 

زلفی گل همچنین گفت: رشته‌هایی که استاندارد‌های آموزش عالی در آنها رعایت نشده بود حذف شد که پارسال حدود ۲ هزار رشته حذف و تعداد محدودی رشته به دانشگاه‌ها اضافه شد، اما آمار امسال تا کنون مشخص نیست. 

او در خصوص شهریه دانشگاه آزاد گفت: نحوه درست تعیین خود دانشگاه است؛ برخی دانشگاه‌ها با دانشگاه آزاد رقابت دارد مانند دانشگاه‌های غیرانتفاعی، در رشته‌هایی که بین این دو دانشگاه‌ها مشترک نیست شورای رقابت تعیین کننده است. 

وزیر علوم درباره اظهار کرد: ۷۵ مورد کار مثبت در وزارت علوم در این مدت انجام شده که بورس رتبه‌های برتر کنکور، مرجعیت علمی و توسعه فناوری از جمله این موارد هستند.

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی دانشگاه و كنكور

دیگر خبرها

  • تکمیل زنجیره دانش‌شهر ایران با گشایش ناحیه نوآوری
  • جذب هسته‌های فناور جدید در دانشگاه آزاد تربت‌حیدریه
  • فرم امتیازدهی علمی داوطلبان جذب هیئت علمی دانشگاه‌ها اصلاح شد
  • فعالیت ملک‌زاده به عنوان عضو هیئت علمی تمدید شد
  • انتصاب در وزارت راه و شهرسازی
  • دکتر بذرپاش حکم جدید صادر کرد
  • تمرکز دانش بنیان‌ها بر سواحل مکران
  • طرح مدرسه عالی گردشگری و مرکز مهارتی حقوق تجاری تدوین می‌شود
  • آمار افت و خیز دانشگاه‌ها در پذیرش دانشجو اعلام شد/ روند رشد اعضای هیئت علمی با مرتبه استاد
  • تحقق جهش تولید و رشد اقتصادی با جریان مستمر علم، فناوری و نوآوری