Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «عصر ایران»
2024-04-20@00:59:20 GMT

سگ‌های گله در کمین آخرین یوزهای آسیایی جهان در ایران (فیلم)

تاریخ انتشار: ۱۸ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۵۶۷۳۴۱

‍‍‍‍‍‍

کیفیت پایین

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

کیفیت خوب

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

عصر ایران ــ زینب رحیمی ــ کمتر از ۳۰ یوز آسیایی در دنیا باقی مانده یعنی تنها یک قدم تا انقراض کامل یک گونه گربه سان فاصله داریم.
این تعداد محدود یوز در ایران زندگی می کنند. بعد از تصادفات جاده ای مهمترین عامل تلفات یوز، سگهای گله معرفی شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سگهایی که برای مراقبت از دام های اهلی عشایر و روستاییان وارد مناطق حفاظت شده و پارک های ملی می شوند و خطر بزرگی برای یوزها به ویژه توله ها به حساب می آیند.
با اینکه زیستگاه های یوز در توران، میاندشت و خوش ییلاق به عنوان مناطق حفاظت شده و پارک ملی تخت مدیریت سازمان محیط زیست قرار گرفته اما هنوز فکری اساسی برای خروج دام از این مناطق حساس نشده است.
در سالهای اخیر سازمان محیط زیست توانست از طریق کمپین مردمی یوز تا ابد، تعدادی از آغل ها و سامانه های عرفی دامداری را خریداری و در نهایت پارک ملی توران را از وجود دام و سگهای گله خالی کند اما هنوز در مجموعه یک و نیم میلیون هکتاری منطقه حفاظت شده توران چرای دام برقرار است و همچنان زیستگاه برای تنها بازمانده های یوز آسیایی ناامن است.
بنا به نظر کارشناسان برای نجات یوز، یکی از مهمترین راهکارها خارج کردن سگهای گله از زیستگاه یوز است و باید دولت منابع مالی مورد نیاز را برای خرید آغل ها و تعیین تکلیف حقوق چرای دامداران تامین کند‌.
البته نبود هماهنگی بین سازمان محیط زیست و سازمان جنگل ها هم بر وخامت اوضاع افزوده و خروج دام از زیستگاه ای یوز را به مشکل لاینحل تبدیل کرده است.

 

بیشتر بدانید:

ایران چشم انتظار فرزندانش/بویی که نرها را جذب می کند (فیلم) یک بی‌قراری عاشقانه در پایتخت؛ پشت حصار پارک پردیسان چه می‌گذرد؟ لینک کوتاه: asriran.com/0035dn

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: یوز ایرانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۶۷۳۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قهرمانی ایران در سی و هفتمین دوره رقابت‌های کشتی فرنگی آسیایی

به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری صدا و سیما،  در پایان مسابقات کشتی فرنگی قهرمانی آسیا تیم ملی کشتی فرنگی کشورمان با کسب ۹ نشان رنگارنگ و کسب ۲۰۰ امتیاز بالاتر از قرقیزستان میزبان و ژاپن بر بام آسیا ایستاد.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • توضیح سلاجقه درباره ایمن‌سازی قلمرو یوزپلنگ آسیایی
  • پارک چان ووک «اولدبوی» را به تلویزیون می‌برد
  • یوزهای ایرانی آماده انتقام از سامورایی‌ها
  • اولین تصویر از نخستین بره آهو‌های متولدشده سال ۱۴۰۳ در پارک ملی توران
  • سیل در کمین ۱۲۰۰ روستا در سیستان و بلوچستان
  • قهرمانی ایران در سی و هفتمین دوره رقابت‌های کشتی فرنگی آسیایی
  • تلویزیون و سازمان‌های سینمایی آثار برتر رویداد استارت‌آپی فیلمنامه نویسی را تولید کنند
  • وعده صادق و یادآوری نیاز به طرحی نو در حقوق بین الملل
  • فدراسیون کاراته سال پرترافیکی دارد؛ از مسابقات آسیایی تا رقابت‌های قهرمانی جهان
  • فدراسیون کاراته سال بسیار پرترافیکی دارد؛ از مسابقات آسیایی تا رقابت‌های قهرمانی جهان