Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرآنلاین از گرگان : سیدمحسن حسینی با بیان اینکه در استان گلستان ۲ هزار و ۸۵۰ کیلومتر رودخانه جریان دارد اظهارداشت: یکهزار و ۸۰۰ کیلومتر آن هر سه سال یکبار نیاز به لایروبی دارد، بنابراین سالانه باید ۶۰۰ کیلومتر از رودخانه‌های استان لایروبی شود و این کار نیازمند اعتبار قابل ملاحظه‌ای است. 

وی گفت: هر چند در عرف جامعه، دستگاه‌هایی مانند شرکت آب منطقه‌ای و شهرداری‌ها متولی لایروبی رودخانه محسوب می‌شوند ولی در قوانین در خصوص لایروبی رودخانه‌ها خلاء وجود دارد و مشخص نیست لایروبی رودخانه‌ها تکلیف کدام دستگاه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با این حال براساس اساسنامه شرکت‌های آب منطقه ای که مجازند امور مربوط به مهندسی رودخانه را انجام دهند کار لایروبی رودخانه‌ها بویژه در خارج از محدوده شهرها معمولا از سوی این شرکت‌ها انجام می‌شود.

حسینی افزود: با توجه به مقدار اعتبارات تخصیصی، در یک دهه گذشته مجموعا حدود دو هزار کیلومتر (سالانه حدود ۲۰۰ کیلومتر) از رودخانه‌های استان لایروبی شده که یک سوم میزان مورد نیاز بوده است.

وی ادامه داد: پس از سیل بزرگ سال قبل که منجر به رسوب‌گذاری شدید در رودخانه‌ها شد برآوردهای کارشناسی نشان داد حدود یکهزار کیلومتر از رودخانه‌های استان نیاز به لایروبی دارد.

سرپرست شرکت آب منطقه‌ای گلستان بیان داشت: بالغ بر ۲۵ درصد از حجم سیلاب سال گذشته، رسوب بود و طول رودخانه‌های نیازمند لایروبی در حوضه آبریز گرگانرود حدود ۷۰۰ کیلومتر ، در حوضه آبریز قره سو حدود ۲۰۰ کیلومتر،  در حوضه آبریز نکارود علیا حدود ۲۰ کیلومتر، در حوضه شرق خلیج گرگان حدود ۳۰ کیلومتر و در حوضه آبریز اترک سفلی حدود ۵۰ کیلومتر برآورد شده است.

 وی افزود: از ابتدای خرداد پارسال با استفاده از ظرفیت طرح‌های در دست اقدام شرکت آب منطقه‌ای و نیز مساعدت برخی پیمانکاران استانی و همچنین قرارگاه خاتم‌الانبیا، مجموعا حدود ۲۰۰ کیلومتر از رودخانه‌ها لایروبی شد.

حسینی با اشاره به اختصاص ۴۰ میلیارد تومان برای لایروبی رودخانه‌های استان گفت: با توجه به تخصیص آن به صورت اسناد خزانه، کفاف ۲۰۰ کیلومتر لایروبی را می‌دهد که تا کنون عملیات اجرایی در طول ۱۳۰ کیلومتر انجام شده و باقیمانده آن تا انتهای مردادماه سال جاری انجام خواهد شد و طول رودخانه های لایروبی شده بعد از سیل به ۴۰۰ کیلومتر می‌رسد.

وی خاطرنشان کرد: لایروبی ۶۰۰ کیلومتر باقیمانده رودخانه‌های استان به دست‌کم ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که در حال پیگیری هستیم و تامین اعتبار لازم و انجام لایروبی رودخانه‌ها در پیشگیری از بخشی از خسارات سیل‌های متعارف با دوره‌های برگشت نسبتا کوتاه در استان گلستان تاثیر گذار خواهد بود.

48

کد خبر 1408075

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: استان گلستان لایروبی رودخانه ها رودخانه های استان حوضه آبریز رودخانه ها ۲۰۰ کیلومتر آب منطقه ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۶۸۲۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تصمیمات مهم زیرساختی برای مازندران به عنوان مقصد اصلی سفر گردشگران گرفته می شود

تین نیوز

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به این که مازندران یکی از استان های مهم مقاصد سفر مسافران است، گفت : با هدف خدمات رسانی به گردشگران باید تصمیمات بزرگتری برای این استان گرفته شود تا گره های ترافیکی کمتری را در آن شاهد باشیم.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، مهرداد بذرپاش روز چهارشنبه در حاشیه بازدید از محور کندوان و آزادراه تهران - شمال در گفت و گو با خبرنگاران افزود: در تعطیلات نوروزی امسال مازندران پذیرای تعداد زیادی از مسافران و گردشگران بوده بنابراین به منظور خدمات رسانی به این مسافران باید تدارک ویژه ای برای این استان دیده شود.

وی با بیان این که استاندار مازندران نیز برای تحقق این مهم اهتمام خوبی دارند، اظهارکرد: با تدابیر اندیشیده شده در بازدید روز گذشته معاون اول رئیس جمهور از جاده چالوس و آزادراه تهران - شمال به طور قطع یک گشایش خوبی از این محور چالوس که ورود به استان مازندران است خواهیم داشت.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: یکی از محورهای این منطقه که گره های ترافیکی در آن داریم از مرزن آباد به سمت تهران است که حدود ۴.۵ کیلومتر آن تعریض انجام شده و فقط آسفالت یک کیلومتر آن باقیمانده تا ۲ ماه آینده به اتمام می رسد و هفت کیلومتر باقیمانده که ۲ کیلومتر آن تونل است و بقیه آن نیز باید تعریض بشود که در بازدید امروز نیز تصمیم خوبی برای این منطقه گرفته شد.

بذرپاش یادآور شد : این مقدار هفت کیلومتر از منابع اعتبار این وزارتخانه و منابع استانی نیز از طریق مولدسازی در دستور کار قرار می گیردتا زودتر عملیات تعریض آن مرتفع بشود.

وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد : همزمان نیز احداث قطعه سوم آزاد راه تهران - شمال نیز در حال انجام است و امروز نیز برای سرعت بخشی به این قطعه نیز پیشنهادهای خوبی ارایه شده تا به یاری خداوند این قطعه آزادراه را به موقع بر اساس زمان در نظر گرفته شده به اتمام برسد.

به گزارش ایرنا، احداث قطعه سوم آزادراه تهران - شمال سال گذشته به دستور رییس رییس جمهور آغاز شده بود.

معاون اول رئیس جمهور روز سه شنبه به همراه وزیر راه و شهرسازی و استاندار مازندران از طرح ملی تعریض محور طویر-دزدبن کندوان بازدید سرزده داشت و بر ضرورت تکمیل و بازسازی این طرح تاکید کرد.

طرح ملی تعریض حدفاصل طویر مرزن آباد تا دزدبن واقع در جاده کندوان پس از گذشت ۱۳ سال که به بهره برداری نرسیده نگاه ویژه اعتباری دولت مردمی در ۲ سال گذشته به این طرح راه سازی تکمیل آن را امیدوار کرده است.

عملیات اجرایی این طرح به طول حدود ۲۰ کیلومتر از سال ۱۳۸۹ شروع شد و بر اساس برنامه اعلامی قرار بود از حدود پنج کیلومتر درست در امتداد قطعه چهار آزاد راه تهران - شمال پیش از شهر مرزن آباد شروع و تا منطقه دزدبن در مسیر جاده کندوان ادامه یابد منتهی بنا به گفته برخی از کارشناسان و مسوولان روند اجرای این طرح به علت وجود موانع و بروکراسی های اداری با مشکلات و موانع فراوانی برخورد کرد به طوری که این وضعیت حتی به وقفه چندین ساله روند اجرای این طرح منجر شد.

رفع گره های کور ترافیکی در راستای بهره برداری از قطعه چهار آزاد راه تهران - شمال در محدوده شهری مرزن آباد، جلوگیری از یکطرفه شدن جاده کندوان در زمان اوج سفرها از منطقه دزدبن تا مرزن آباد و در نهایت رفع نگرانی و دغدغه چندین ساله ساکنان نقاط شهری و روستایی پیرامون بخش مرزن آباد ناشی از این معضل ادامه دار از مهم ترین اهدافی است که برای اجرای این طرح پیش بینی شده بود.

مسوولان امر با اشاره به قدمت بیش از ۸۰ ساله جاده تاریخی کندوان اتمام این طرح را با توجه به مشکلات همیشگی مردم، مسافران و گردشگران به خاطر معضل ترافیک و حادثه خیزی مسیر ضرورتی اجتناب ناپذیر می دانند.

محور کرج - چالوس جزو یکی از شبکه های ارتباطی اصلی پایتخت کشور به خطه شمال کشور استان گیلان و خطه غربی مازندران است که به علت برخورداری از مناظر طبیعی شگفت انگیز، جاذبه های تاریخی و کوتاه بودن بعد مسافت در تمامی فصول به ویژه ایام نوروز با استقبال چشمگیر مسافران و گردشگران داخلی و خارجی همراه است.

محور کرج - چالوس حدود ۱۶۰ کیلومتر طول دارد که حدود ۸۰ کیلومتر مربوط کندوان حوزه شهرستان چالوس و بقیه هم جزو حوزه جغرافیایی استان البرز است.

برابر آمار به طور میانگین روزانه در نیمه دوم سال حدود ۲۰ هزار دستگاه خودرو در این مسیر تردد می کنند و این آمار در فصول بهار و تابستان به ۵۰ هزار تردد در روز می رسد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • صادرات حدود ۵۲ میلیارد مترمکعب گاز به عراق به ارزش ۱۵ میلیارد دلار
  • ۱۱ مسافر نوروزی در جاده‌های قم جان باختند
  • تنش‌های آبی سیستان و بلوچستان چگونه مدیریت شد؟/ ارتقا و لایروبی ۱۲۳ حلقه چاه آب شرب در استان
  • ارتقاء و لایروبی ۱۲۳ حلقه چاه آب شرب در سیستان و بلوچستان/ تنش‌های آبی سیستان و بلوچستان چگونه مدیریت شد؟
  • تکمیل طرح‌های نیمه تمام استان به ۱۱۷ همت اعتبار نیاز دارد
  • تصمیمات مهم زیرساختی برای مازندران به عنوان مقصد اصلی سفر گردشگران گرفته می شود
  • ۲۹ هکتار از حریم رودخانه‌های خراسان شمالی رفع تصرف شد
  • تکمیل طرح‌های نیمه تمام یزد به ۱۱۷ همت اعتبار نیاز دارد
  • بیش از ۲۹ هکتار زمین در حریم رودخانه‌های خراسان شمالی رفع تصرف شد
  • پروژه پتروشیمی نهاوند منتظر تأیید کمیسیون امور زیربنایی است