Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-04-18@13:09:00 GMT

نوسان مجدد قیمت مرغ در بازار

تاریخ انتشار: ۱۸ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۵۶۹۲۸۰

نوسان مجدد قیمت مرغ در بازار

باشگاه خبرنگاران جوان: حبیب اسداله نژاد نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی  ، از افزایش ۳۰۰ تومانی قیمت مرغ در بازار خبر داد و گفت: امروز قیمت هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان و مرغ آماده به طبخ در خرده فروشی‌ها ۱۸ هزار تا ۱۸ هزار و ۳۰۰ تومان است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه مرغداران مقصر گرانی مرغ نیستند، بیان کرد: با توجه به نوسان شدید نرخ نهاده‌های دامی، قیمت مرغ با نوساناتی در بازار روبرو شده است که امیدواریم با کاهش نرخ نهاده‌ها و قیمت تمام شده تولید، نرخ مرغ در بازار کاهش یابد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه مرغ ارزانترین پروتئین در دسترس خانوار به شمار می‌رود، گفت: علی رغم افزایش قیمت مرغ طی روز‌های اخیر، اما بازهم در مقایسه با سایر محصولات پروتئینی چندان گران نیست، هر چند با وجود کاهش قدرت خرید خانوار، موضوع افزایش قیمت نگران کننده است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه قیمت مرغ در بازار همچنان ۲ نرخی است، بیان کرد: واحد‌هایی که نهاده خود را با نرخ مصوب تحویل گرفتند، اقدام به توزیع مرغ با نرخ ستاد تنظیم بازار می‌کنند و در مقابل واحد‌هایی که نهاده مورد نیاز را از بازار سیاه تهیه کرده، بر مبنای مکانیزم عرضه و تقاضا مرغ تولیدی خود را در بازار توزیع می‌کنند.

به گفته وی، علی رغم آنکه مرغداران طی ماه‌های اخیر متحمل زیان شدند، اعلام قیمت غیرمنطقی مرغ تولیدکنندگان را به چالش می‌کشد.

نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی ادامه داد: با وجود آنکه مسئولان اذعان می‌کنند که قادر به تامین کل نهاده‌های مورد نیاز با نرخ مصوب نیستند، از این رو اعلام قیمت مصوب با هزینه‌های تولید فاصله معناداری دارد.

وی قیمت مصوب هر کیلو مرغ زنده را ۱۰ هزار تومان و مرغ گرم را ۱۵ هزار تومان اعلام کرد و گفت: قیمت مصوب مرغ گرم ۵۰ درصد بالاتر از نرخ مرغ زنده است، در حالیکه با احتساب سود اصناف این اختلاف قیمت غیر منطقی است و به هیچ عنوان قبول نداریم.

وی با اشاره به اینکه قیمت مصوب مرغ کارشناسی نیست، بیان کرد: نرخ مصوب مرغ کارشناسی نیست چرا که حداقل حقوق مرغداران را تامین نمی‌کند و تنها در صورتی امکان عرضه مرغ با نرخ مصوب وجود دارد که دستگاه‌های دولتی امتیازاتی را به مرغداران بدهند.

اسداله نژاد افزود: در کارگروه تنظیم بازار ضریب تبدیل مرغ زنده به مرغ گرم بر‌مبنای ۱.۴۰ تا ۱.۴۵ باید در نظر گرفته شود که متاسفانه ستاد تنظیم بازار مبنا را ۱.۵۰ در نظر گرفته است.

این مقام مسئول قیمت کنونی هر قطعه جوجه یکروزه را ۳ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام کرد و افزود: قیمت هر قطعه جوجه یکروزه از یک هزار و ۴۰۰ تومان به ۳ هزار و ۵۰۰ تومان افزایش یافته است، در حالیکه قیمت مصوب جوجه را ستاد تنظیم بازار ۲ هزار و ۸۰۰ تومان اعلام کرده است که این نرخ جوابگوی منافع تولیدکنندگان که در چند ماه اخیر متحمل زیان شدند، نیست.
بازار نهاده‌های دامی تعریفی ندارد

اسداله نژاد با اشاره به اینکه آشفتگی بازار نهاده‌های دامی‌همچنان پابرجاست، بیان کرد: در حال حاضر هر کیلو کنجاله سویا با نرخ ۷ هزار تومان و ذرت ۲ هزار و ۷۰۰ تا ۲ هزار و ۸۰۰ تومان در بازار سیاه عرضه می‌شود.

نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی با تاکید بر تامین به موقع نهاده‌های دامی بیان کرد: اگر نهاده‌های مورد نیاز مرغداران با نرخ مصوب تامین شود، امکان عرضه با نرخ مصوب وجود دارد.

اسداله نژاد با اشاره به اینکه عرضه مرغ با نرخ مصوب امکان پذیر نیست، بیان کرد: با توجه به نرخ ۱۱ هزار و ۷۰۰ تا ۱۲ هزار تومانی مرغ زنده، مرغ گرم نباید بالاتر از ۱۷ هزار تا ۱۷ هزار و ۳۰۰ تومان در بازار عرضه شود که متاسفانه به سبب سودجویی برخی اصناف با قیمت بالاتر عرضه می‌شود که مسئولان ذی ربط باید جلوی این ‌تخلفات را بگیرند، هرچند قیمت کارگروه تنظیم بازار به سبب نرخ بالای نهاده در بازار آزاد منطقی نیست.

وی در پایان تصریح کرد: با توجه به غیر واقعی بودن هزینه‌های تولید با قیمت مصوب مرغ، انتظار می‌رود تدابیری برای این موضوع بیندیشند، در غیر این صورت صنعت مرغداری دچار چالش می‌شود.

منبع: فردا

کلیدواژه: قیمت مرغ بازار نهاده های دامی مرغ در بازار اسداله نژاد تنظیم بازار نرخ مصوب هزار تومان قیمت مصوب مصوب مرغ قیمت مرغ مرغ زنده ۲ هزار مرغ گرم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۶۹۲۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جوجه یک روزه چرا گران شد؟

بازار مرغ این روز‌ها آرام و قیمت‌ها کاهش یافته است، اما خبر‌هایی مبنی بر افزایش قیمت جوجه یک‌روزه مطرح است. به طوری که چند روز پیش وزارت جهاد کشاورزی طی نامه‌ای خطاب به انجمن صنفی تولیدکنندگان جوجه یک‌روزه با اشاره به تاثیر مستقیم این نهاده در قیمت مرغ گوشتی مصرفی مردم، نسبت به افزایش قیمت جوجه یک‌روزه به واحد‌های مرغ مادر گوشتی هشدار داد و خواستار انجام اقدامات لازم برای تعدیل قیمت جوجه یک‌روزه شد.

افزایش قیمت نداشتیم

دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان جوجه یک‌روزه در صحبت با ما افزایش و نوسان قیمت جوجه یک‌روزه را عمدتا نتیجه فشار تقاضا و گاهاً سوءاستفاده برخی واسطه‌ها دانست و بیان کرد: ما در ۷ - ۸ ماه اخیر افزایش قیمت جدیدی نداشته‌ایم.

محمدرضا صدیق‌پور ادامه داد: در حال حاضر جوجه یک‌روزه در بازار از ۱۲ هزار تومان تا ۲۸ هزار تومان به فروش می‌رسد و این نوسان قیمت به دلیل تفاوت نژاد و سن گله مادر است و قیمت پیشنهادی انجمن برای نیمه دوم سال گذشته میانگین ۲۰ هزار تومان با نوسان ۲۰ درصد افزایش و یا کاهش بر مبنای تفاوت سویه و سن بود که هم اینک بر اساس تقاضا یا عدم تقاضا برای برند‌های خاص این نوسان افزایش یافته است و با توجه به الزام واحد‌های مادر در خصوص جوجه‌ریزی از سویه‌های متناظر و برمبنای تولید جوجه واحد‌های مرغ مادر از تمام نژاد‌ها میانگین قیمت ۲۰ هزار تومان است.

دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان جوجه یک‌روزه در مورد عدم رعایت نرخ مصوب سال ۱۶ هزار و ۹۰۰ تومان گفت: این قیمت مربوط به اردیبهشت سال گذشته است در حالی که برخی هزینه‌های تولید از قبیل کنجاله سویا در ۳ مرحله تغییر قیمت داشت یا با انتقال ریزمغذی‌ها و واکسن و دارو از تالار اول ارزی به تالار دوم قیمت این مواد ۱۰۰ درصد افزایش پیدا کرد. بر همین اساس، با توجه به افزایش هزینه‌ها قیمت میانگین ۲۰ هزار تومان با دامنه نوسان ۲۰ درصد در نیمه دوم سال گذشته پیشنهاد و مورد موافقت قرار گرفت و البته این افزایش تقریبا برای سایر بخش‌ها در نظر گرفته شد.

فروش جوجه ۳۰ تا ۳۲ هزار تومانی تخلف است

صدیق‌پور در مورد علت هشدار وزارت جهاد کشاورزی به واحد‌های مرغ مادر گوشتی در مورد قیمت جوجه یک‌روزه بیان کرد: امروز در حالی شاهد افزایش تولید و عرضه مرغ هستیم که قیمت پایین مرغ زنده، زیان و دلسردی تولیدکنندگان مرغ گوشتی را به دنبال داشته است. به همین دلیل واحد‌های تولیدی مرغ گوشتی از شرایط موجود ناراضی هستند و این نارضایتی را در قالب افزایش قیمت جوجه یک‌روزه مطرح کرده‌اند در حالی که قیمت جوجه یک‌روزه ۷ تا ۸ ماه گذشته عمدتا با میانگین قیمت ۲۰ هزار تومان به فروش رفته است.

صدیق‌پور با تاکید بر اینکه مرغ مازاد در بازار باید جمع‌آوری شود، عنوان کرد: دولت در روز‌های اخیر اقداماتی برای جمع‌آوری و ذخیره‌سازی گوشت مرغ و تجدید ذخایر استراتژیک توسط شرکت پشتیبانی انجام داده است که امیدواریم این امر با سرعت بیشتر عملیاتی شود و با این اقدامات در کنار صادرات، مرغ مازاد از بازار جمع شود و مرغ قیمت واقعی خود را پیدا کند، چرا که با این شرایط تولید گوشت مرغ از زیان خارج شده و قطعا کس معترض نخواهد بود، اما با این وجود در مورد قیمت جوجه یک‌روزه ما هم به واحد‌های مرغ مادر توصیه کرده‌ایم که دقت داشته باشند قیمت جوجه دچار واسطه‌گری نشود و به قیمت عادلانه به دست تولیدکنندگان مرغ گوشتی برسد. بر همین اساس، کسانی که جوجه را به قیمت ۳۰ هزار تا ۳۲ هزار تومان می‌دهند دچار تخلف شده و باید دستگاه‌های نظارتی با آنها برخورد جدی داشته باشد.

نهاده‌ها به وفور در دسترس است

از مشکلات مهم در صنعت پرورش طیور، تامین نهاده‌های مورد نیاز است امسال، اما به گفته مسئولان جهاد کشاورزی مشکلی در این زمینه وجود ندارد. علیرضا پیمان‌پاک، قائم‌مقام وزیر جهاد کشاورزی چند روز پیش در این باره گفت: با تامین به موقع ارز توسط بانک مرکزی و همچنین استفاده از منابع رسوب شده در کشور‌های همسایه، نهاده‌های دامی، کشاورزی و کالا‌های اساسی تا مردادماه امسال تامین شده است.

صدیق‌پور با بیان اینکه در ۸ ماه گذشته مدیریت نهاده‌ها به سطح مطلوبی رسیده است، گفت: در حالی که ما در ماه‌های اردیبهشت و خرداد پارسال شرایط بسیار سختی به لحاظ تامین نهاده داشتیم ولی به همت همین مسئولین در حال حاضر نهاده‌ها به وفور در دسترس مرغداران قرار دارد و یکی از دلایلی که به رغم قیمت پایین مرغ، تقاضا برای جوجه‌ریزی بالاست همین فراوانی نهاده‌هاست.

منبع: همشهری آنلاین

tags # اقتصاد ، تورم سایر اخبار (تصاویر) عجیب‌ترین موجودات دریایی جهان؛ از شیطان دریایی تا ماهی خون‌آشام! حقایقی عجیب درباره اژد‌های کومودو؛ از بچه‌داری بدون جفت‌گیری تا شنیدن بوی خون از ۴ کیلومتری! چه کسی لباس را اختراع کرد؛ آیا انسان‌های اولیه همیشه لخت بودند؟ اولین قتل در جهان چگونه اتفاق افتاد؟!

دیگر خبرها

  • کاهش قیمت دلار متوقف شد
  • کاهش قیمت دلار متوقف شد؟
  • نوسان قیمت طلا و سکه در بازار رشت تا ساعت ۰۹:۳۰
  • نوسان قیمت در محصولات کشاورزی؛ از زمین تا بازار
  • جوجه یک روزه چرا گران شد؟
  • جوجه یک روزه گران شد؟ | فروش جوجه با این قیمت ها تخلف است
  • پیش‌بینی قیمت دلار ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ / دلار در منطقه جدید کف‌سازی کرد؟
  • عرضه تخم‌مرغ پایین‌تر از نرخ مصوب در بازار/ ضرورت حمایت از مرغداران برای مدیریت تقاضا
  • بازگشت سکه روی دور تند؟؛ رقابت تنگاتنگ طلا با خاورمیانه
  • نوسان قیمت طلا و سکه در بازار رشت تا ساعت ۱۰:۳۰