Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-19@19:46:57 GMT

ایران می‌تواند از ملت خود دفاع کند

تاریخ انتشار: ۱۸ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۵۶۹۵۸۵

ایران می‌تواند از ملت خود دفاع کند

معاون اول رئیس جمهور گفت: ایران امن‌ترین کشور منطقه است و می‌تواند با قدرت از ملت خود دفاع کند.

به گزارش ایمنا، اسحاق جهانگیری عصر امروز (چهارشنبه) در نشست مدیران ارشد وزارت کشور تاکید کرد: پیشنیاز عبور از شرایط کنونی، حرکت در مسیر جلب رضایت و مشارکت مردم، ایجاد همبستگی و تقویت امید مردم به آینده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هر چه نخبگان و گروه‌های اجتماعی و عموم شهروندان در این مسیر فعال‌تر باشند بهتر می‌توان از تنگناهای پیش رو عبور کرد.

معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه باید حس دولت داری در میان مردم تقویت شود، گفت: در مسئله کرونا مردم احساس بی پناهی نکردند زیرا دولت را تمام قد در کنار خود برای مواجهه با بحران دیدند، به همین دلیل در همه نظرسنجی‌ها میزان رضایتمندی مردم از عملکرد دولت در موضوع مقابله با بیماری کرونا افزایش یافت. بنابر این هر چه حس دولت داری در مردم تقویت شود، مصلحت کشور بیشتر تامین خواهد شد.

وی با اشاره به برخی چالش‌ها و ابرچالش های پیش روی کشور نظیر مسئله محیط زیست، کم آبی، کسری بودجه و یا اتکای بودجه به درآمدهای نفتی، گفت: برخی از این چالش‌ها ریشه تاریخی دارد و تبدیل به بیماری مزمنی شده است که همزمان با بروز پدیده‌های جدیدی نظیر کرونا خود را به شکل جدی تری نشان می‌دهد که ضرورت دارد برنامه ریزی اصولی‌تری برای حل این چالش‌ها انجام شود.

جهانگیری ادامه داد: در حال حاضر بدلیل تحریم فروش نفت، اتکای بودجه کشور به درآمدهای نفتی اجباراً بسیار کم شده است اما معنای این کاهش اتکا به درآمدهای نفتی این نیست که ما توانسته‌ایم اقتصاد کشور را از نفت جدا کنیم بلکه این موضوع وقتی تحقق می‌یابد که اقتصاد کشور بتواند بدون درآمدهای نفتی در مسیر توسعه حرکت کند و مردم ایران از رفاه برخوردار شده و رضایتمندی آنها را حاصل کند.

معاون اول رییس جمهور افزود: شرایط امروز اقتصادی کشور سخت است و زندگی مردم را دچار مشکل کرده است. تحریم‌ها حتماً باعث شده تا مردم فشار مضاعفی را به خاطر کاهش قدرت خرید تحمل کنند. البته دولت تمام تلاش خود را برای کاستن از نگرانی‌های مردم در حوزه معیشت بکار بسته است.

وی با اشاره به روند افزایشی مجدد بیماری کرونا در سطح کشور و تفویض اختیارات به استانداران برای مقابله با این مسئله از تلاش‌های کادر درمانی و همراهی مردم با برنامه‌های دولت در این زمینه قدردانی کرد و اظهار داشت: مطمئن هستم امروز که دغدغه‌ها نسبت به افزایش مبتلایان به کرونا افزایش یافته، حتماً می‌توانیم با همراهی بیشتر مردم با دولت و کادر پزشکی و درمانی کشور این مرحله را نیز کنترل و از آن عبور کنیم تا مسئله جدی پیش نیاید.

جهانگیری در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اهمیت و جایگاه وزارت کشور و مسئولیت خطیری که این وزارتخانه در ابعاد مختلف اداره کشور بر عهده دارد، گفت: باور من این است که اگر وزارت کشور به معنای ستاد، استانداران، فرمانداران، بخشداران و دهیاران تصمیم بگیرند چرخ کشور با قدرت حرکت کند، قطعاً‌ کشور به سمت توسعه پیش خواهد رفت و شاهد رونق اقتصاد کشور خواهیم بود.

معاون اول رییس جمهور از وزیر کشور به عنوان مدیری مسئولیت پذیر، با برنامه و پر انگیزه یاد کرد و گفت: این وزارتخانه در حوادث طبیعی نظیر سیل و زلزله و یا مسائل مربوط به موسسات مالی با مسئولیت پذیری وارد میدان شد و کارنامه خوبی در ۷ سال گذشته به جا گذاشت و امیدوارم در سال پایانی دولت نیز با همت مضاعف در خدمت مردم فعالیت کند.

وی با بیان اینکه وزیر کشور در حوزه دفاع از حقوق اساسی ملت ایستادگی‌ها و پافشاری‌های متعددی در سالهای گذشته انجام داده است، گفت: وزارت کشور مسئول پیشبرد توسعه سیاسی در ایران است و احزاب، نهادهای مدنی و سمن‌ها انتظار دارند این وزارتخانه به دنبال اعطای مجوز به آنها پیگیر مسائلشان باشد تا در مسیر فعالیت آنها در چارچوب قانون خللی ایجاد نشود.

جهانگیری گفت: وزارت کشور مسئول تامین امنیت کشور است، کشوری که دراطراف آن حوادث و رخدادهایی به وقوع پیوست که بیشتر آنها با هدف ایجاد ناامنی در ایران شکل گرفت. از ظهور و بروز القاعده و داعش که ما می‌دانیم با پول کجا و با چه برنامه‌ای ایجاد شدند اما به فضل الهی امروز ایران اسلامی در منطقه جزو امن ترین کشورها است و ما قدرت دفاع از ملت خود را در هر شرایطی داریم. البته ممکن است برخی اتفاقات نیز در گوشه و کنار کشور رخ داده باشد که چنین حوادثی در کشورهای پیشرفته هم بعضاً‌ بیشتر اتفاق افتاده و کسی هم نمی‌گوید که در آنجا ناامنی وجود دارد.

معاون اول رییس جمهور ادامه داد: باید از امنیت کشور حفاظت شود. خوشبختانه همانطور که وزیر کشور در گزارش خود عنوان کرد در جهت گیری وزارتخانه اولویت اصلی همچنان امنیت است که باید در این باره بیش از پیش تلاش کرد.

وی سپس به موضوع مقابله با مقابله با آسیب‌های اجتماعی اشاره کرد و گفت: دولت در زمینه مقابله با آسیب‌های اجتماعی موفق عمل کرد. در وهله اول موضوع آسیب‌های اجتماعی به مسئله نخست کشور تبدیل شد و رهبر معظم انقلاب جلسات متوالی چند ساعته با حضور سران قوا و مسئولان دستگاه‌ها برگزار کردند.

جهانگیری ادامه داد: بروز آسیب‌های اجتماعی، خانواده‌ها را دچار نگرانی و دغدغه می‌کند که باید از وقوع آن پیشگیری کرد. خوشبختانه تصمیمات خوبی در جلساتی که رهبر معظم انقلاب حضور داشتند گرفته شد و در شورای انقلاب فرهنگی نیز با حضور وزیر کشور تصمیمات مناسبی اتخاذ شد.

معاون اول رییس جمهور با تاکید بر ضرورت رصد و سنجش توأمان آسیب‌های اجتماعی و وضعیت سرمایه اجتماعی کشور خاطر نشان کرد: سنجش توأمان آسیب‌های اجتماعی و وضعیت سرمایه اجتماعی بطور مکرر کار مهم و ضروری است و گزارش‌های کارشناسی شده به همراه راهکارهای عملیاتی در این خصوص می‌تواند در تصمیم گیری ها و سیاستگذاری راهگشا و تاثیرگذار باشد.

منبع: پورتال اطلاع‌رسانی دولت

کد خبر 432774

منبع: ایمنا

کلیدواژه: اسحاق جهانگیری وزارت کشور ستاد ملی مقابله با بیماری کرونا حقوق اساسی ملت آسیب های اجتماعی شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق معاون اول رییس جمهور آسیب های اجتماعی درآمدهای نفتی وزارت کشور وزیر کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۶۹۵۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش‌شرط‌های مردمی‌سازی اقتصاد ایران

به گزارش جام جم آنلاین از گرگان چنان که مشخص است، مشارکت اقتصادی البته به صورت اخص اصطلاحی علمی و متوجه‌ی نرخ مشارکت اقتصادی است که از نسبت جمعیت فعال(شاغل یا بیکار) به جمعیت در سن کار بدست می‌آید اما آن چه در پیام نوروزی مقام معظم رهبری تشریح شده از جنس دیگری است و معطوف به مشارکت اقتصادی در معنای اعم آن یعنی «مردمی کردن اقتصاد» است که پیشتر، مولفه‌های آن در سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی ابلاغ شده است. 
از این جهت است که این پرسش معنا پیدا می‌کنند: چرا جهش تولید با مشارکت مردم؟
رهبر معظم انقلاب اسلامی با تاکید بر اینکه جهش در تولید بدون حضور مردم در اقتصاد و عرصه تولید امکان‌پذیر نیست خاطر نشان کردند: باید موانع حضور مردم در بخش تولید برطرف شود و ظرفیت‌های بزرگ مردمی فعال شوند. بنابراین به نظر می‌رسد اولین گام برای تحقق شعار سال و تحول در تولید هم‌چنان که اشاره شد، «احیای اعتماد عمومی» است که در سال‌های گذشته ضعف‌های آن آشکار شده است؛ از ناهمراهی اکثریت مردم با خواست دولت پیشین جهت انصراف از دریافت یارانه تا بروز رفتارهای سوداگرانه در هنگامه‌های ریزش ارزش ریال که بارها منجر به بر هم خوردن تعادل در عرصه اقتصادی کشور شده است.
نکته دیگر، ضرورت بهبود فضای کسب و کار است. حلقه‌ی مهم تولید در رفع مسائل و مشکلات کشور- چنان‌که در سال‌های اخیر نیز مورد تاکید پی در پی رهبر انقلاب قرار گرفته است- کاملا مبتنی بر واقعیت‌ها و مباحث علمی و نظری است، اما برای این‌که در حوزه تولید جهش رخ بدهد و کار پیش برود شاید مهم‌ترین مساله ما بهبود فضای کسب و کار باشد که با مشارکت مردم رخ می‌دهد. از این جهت، شاید می‌توانیم مانند دهه‌های قبل تولید را با اقدامات دولت پیش ببریم اما در دهه ۸۰ هم به دلیل چرخش سیاستی که رخ داد و سیاست‌های کلی اصل ۴۴ که در سال ۸۵ ابلاغ شد و هم به دلیل درگیر شدن ایران در تحریم‌ها، واقعیت‌های جدیدی را بوجود آورد و ما را با این مواجه کرد که اگر می‌خواهیم کشور پیش برود، با مشارکت مردم اتفاق می‌افتد و این واقعیتی بود که کشور در دهه ۹۰ با همه وجود به آن رسید.
در همین زمینه، نکته‌ای وجود دارد و آن این‌که دشواری تأمین مالی است، تأمین مالی خودش یک مشکل بزرگ است، زیرا تأمین مالی از بانک‌ها بسیار سخت است و سیاست‌های بانک مرکزی و سیاست‌های پولی نیز بسیار نوسانی و بی ثبات هستند، علاوه بر این بازار سرمایه در کشور ما هنوز نقش مهمی در تأمین مالی کسب و کارها ندارد، به همین دلیل بانک محور هستیم و این به یک گلوگاه تبدیل شده است.
مساله سوم این خواهد بود که، اگر می‌خواهیم با مشارکت مردم تولید را رشد دهیم، فرمول آن این است که مردم احساس امنیت کنند و انتفاع ببرند، زیرا هرکس که می‌آید برای سود بردن می‌آید که منطق اقتصادی آن هم درست است، البته برخی از کارها نیز غیرانتفاعی هستند و با اهداف الهی و معنوی انجام می‌شود؛ برای مثال برخی بیمارستان و مدرسه می‌سازند، اما آن هم اسیر مشکلات دولت است. پس با هر نیتی چه انتفاعی و چه غیرانتفاعی، باید فضای ورود بخش خصوصی و مردم به برداشتن بار دولت و کشور فراهم شود.
و نکته مهم و آخر این است که همه‌ی دستگاه های ذیربط در اجرای درست، به موقع و کوبنده‌ی قوانین حمایت از تولید ملی، کار جهادی و بیش از پیش انجام دهند. از این منظر، حوزه‌ی مهمی همچون مبارزه با قاچاق کالا و ارز اهمیت صدچندان پیدا می‌کند. در اهمیت حوزه‌ی مذکور همین بس که آیت‌الله رییسی رییس‌جمهور محترم در گردهمایی مدیران و کارگزاران دولت مردمی روز دوشنبه ۶ فروردین 1403 تاکید جدی داشتند که: در کنار تولید و جهش تولید باید با قاچاق کالا مبارزه شود، قاچاق خنجری است که از پشت بر پیکره تولید ضربه می‌زند. سازوکارهای موجود باید با جدیت دنبال شود. قاچاق سازمان‌یافته یا موردی برای مسائل ارزی و ریالی و تولید و اشتغال در کشور ضرر دارد.
بهرحال، نکاتی که در زمینه جهش تولید از طریق مشارکت مردمی مورد تاکید رهبر انقلاب قرار گرفته بارها از سوی پژوهشگران به عنوان پیش‌شرط‌های تحول و توسعه اقتصادی گوشزد شده و هم‌چنان‌که اشاره شد تامین سرمایه اجتماعی مورد نیاز و جلب اعتماد عمومی از اهم این اقتضائات به شمار می‌رود.

دیگر خبرها

  • ارتش برای حفظ تمامیت ارضی کشور همواره پا به رکاب است
  • یک پیامرسان مهم و یک شبکه اجتماعی از اپ استور چین حذف شدند
  • بشریت به حقانیت موضع ایران در دفاع از فلسطین پی برده است
  • رییس جمهور: تاثیر آمارها بر رضایت اجتماعی بررسی شود
  • پیش‌شرط‌های مردمی‌سازی اقتصاد ایران
  • حمایتی که برای اسرائیلی‌ها هم قفل بود/ وقتی اردن برای دفاع از صهیونیست‌ها مردم خود را به خطر می‌اندازد!
  • کهنه سربازان دفاع مقدس: ۱۶۰۰ میلیارد دلار غرامت جنگ را از عراق طلب داریم
  • کهنه سربازان دفاع مقدس: 1600 میلیارد دلار غرامت جنگ را از عراق طلب داریم
  • رویکرد دولت سیزدهم توسعه بخش تعاون است/ تحقق شعار سال با رونق تعاونی‌ها
  • از تسلیم در ۸۰ ساعت تا تحقق وعده صادق در ۵ ساعت