Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام جم آنلاین»
2024-04-16@04:44:01 GMT

10 روایت هولناک از تغییرات مرگبار کرونا

تاریخ انتشار: ۱۸ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۵۷۰۰۳۵

ظرفیت بیمارستان‌ها برای پذیرش بیماران تازه تکمیل شده‌است، پارکینگ و را‌هروهای مراکز درمان اشغال شده‌اند،‌ دفن جنازه‌های کرونایی در بهشت زهرا رکورد 75 روزه‌اش را شکسته است، ویروس کرونا راهش را به روستاها باز کرده و شیوع در روستاها رو به افزایش گذاشته است.

این بار قربانیان کرونا انتخاب نمی‌شوند،‌ از کودک ده ساله هرمزگانی بدون هیچ بیماری زمینه‌ای بگیرید تا جهش عجیب ابتلای جوانان به این ویروس، نشان می‌دهد دیگر سن و سال مطرح نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



کادر درمانی خسته است،‌ تاب و توان ندارد،‌ رمقی برایش نمانده و هر روز از میانشان یکی کم می‌شود. رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی شهروندان به کمترین میزان خود از ابتدای شیوع رسیده است! مراسم عروسی و عزا اما برقرار است! دیروز 200 خانواده در ایران سیاه پوشیدند.

۱ کرونا علیه کودکان

کرونا پیر و جوان نمی‌شناسد. همه فرضیه‌های گذشته در رابطه با عدم ابتلای کودکان به ویروس مرگبار کرونا را فراموش کنید. سهم کودکان در آمار قربانیان هرروزه هم سهم کمی نیست.

رئیس بیمارستان کودکان مفید می‌گوید بسیاری از کودکان مبتلا ویروس را از والدین یا همبازیان‌شان در تجمعات و مهمانی‌ها گرفته‌اند.

در همان بحبوحه فرضیه «کودکان مبتلا نمی‌شوند» صندوق کودکان سازمان ملل متحد یونیسف «درباره امکان مرگ روزانه 6000 کودک بر اثر کرونا» هشدار داده بود.

حالا و با گذشت دو ماه از آن هشدار آمارهای ابتلای کودکان آرام‌آرام به سطح هشدار یونیسف نزدیک می‌شود.

همین دیروز فرماندار نیشابور اعلام کرد سه کودک مبتلا به ویروس حاصل شرکت در یک مراسم عروسی این شهر بوده‌اند.

پیشتر از آن هم خبری آمده‌بود که در هرمزگان نوزادی ۱۱ماهه به دلیل ابتلا به کرونا و بدون بیماری زمینه‌ای فوت کرد. آمارها نشان از ابتلای 15درصدی کودکان به ویروس کروناست؛ آماری که البته لحظه‌به‌لحظه بالاتر می‌رود.

۲ ظرفیت تکمیل است

ظرفیت پذیرش بیمارستان‌ها تکمیل شده‌است. نگاهی به عکس‌ها و تصاویر منتشرشده از وضعیت این بیمارستان‌ها نشان می‌دهد در چه وضعیتی قرار داریم.

دیروز دانشگاه‌های علوم‌پزشکی شیراز،‌ آبادان،‌ مشهد، ارومیه، گنبدکاووس، ‌سنندج، البرز، لرستان،‌ زاهدان، کاشان و اهواز از تکمیل ظرفیت بیمارستان‌هایشان گفته‌اند.

نه که محدود به همین شهرها باشد بلکه تهران پیش از این 4000 تخت بیمارستانی ویژه‌ کرونایش پر شده‌بود. به مفهوم واقعی کلمه جایی برای پذیرش بیمار نیست.

روی صندلی‌های پارکینگ بیمارستان مسیح دانشوری تهران حالا مملو از کپسول اکسیژن است،‌ چراکه جایی برای بیمار نیست.‌

رضا جلیلی، عضو ستاد مبارزه با کرونای استان تهران می‌گوید تکمیل ظرفیت‌ تخت‌های بیمارستان یعنی یک قدم تا یک فاجعه تمام‌عیار باقی‌مانده‌است.

۳ بهشت کرونا

آمار دفن در بهشت‌زهرا یکی از منابع آماری مهم و متمرکز در زمینه مرگ‌ومیر در شهر تهران است. دیروز در صحن شورای شهر اعلام شد تعداد دفن روزانه بر اثر كرونا به ۷۰ نفر رسیده‌است درحالی‌که این تعداد تا ۱۹ نفر کاهش هم یافته بود.

آمار دفن 70 نفر در یک روز در حالی از سوی محسن‌هاشمی اعلام شد که از سوی دیگر وزارت بهداشت تعداد قربانیان روز مورد اشاره را 160 نفر عنوان کرده بود.

به این مفهوم که 70 نفر از 160 نفر کشته کرونا تنها در تهران بوده‌است! سعید خال، مدیرعامل سازمان بهشت‌زهرا هم این آمار را نگران‌کننده خوانده و گفته «آمار و ارقامی را شاهدیم که در ۷۵ روز گذشته بی‌سابقه است و اگر رعایت نشود، تهران به شرایط سخت بازخواهدگشت».

۴ طغیان کرونا در روستا

جایی مصون از ویروس کرونا نیست. هولناکی ویروس مختص شهرهای بزرگ نیست، تهران که رکورد مبتلایان و قربانیان ویروس را در کشور دارد، اما هولناک‌تر شنیدن خبری بود در شیوع این ویروس در روستاهای ایران.

آن‌طور که فرمانده رامشیر می‌گوید حضور یک مبتلا در یکی از روستاهای این شهر منجر به شیوع گسترده این بیماری در دو روستای مجاور شده است. در این زمینه هم نگرانی مقامات وزارت بهداشت و درمان در حال افزایش است.

رضا ملک‌زاده، معاون وزارت بهداشت و درمان اعلام کرد: در گام‌های بعدی شیوع کرونا، یکی از نگرانی‌های ما مربوط به ابتلای روستاییان است، زیرا بیماری کرونا در حال حرکت به سمت روستاهاست و رسیدگی در آنجا هم دشوار خواهد بود.

حالا آمارها نشان از گسترده شدن فراگیری این ویروس در سطح روستاها دارد. محدودیت وضعیت بهداشتی در روستاها قطعا به تلفات بیشتر قربانیان این ویروس می‌انجامد.

۵ خطر به جوانان نزدیک است

کودکان مبتلا نمی‌شوند، ‌جوانان ایمن هستند،‌ آنها که بیماری زمینه‌ای ندارند، مصون هستند و ... آمارها و گفته‌های تازه مسؤولان نشان می‌دهد همه این فرضیه‌ها نادرست است.

به نظر می‌رسد تغییر در رفتار این ویروس ایجاد نشده است و از ابتدا همه اقشار شامل شرایط ابتلا به این ویروس بودند.

بیشتر بیماران بدحال در تهران را حالا جوانان زیر ۳۰ سال تشکیل می‌دهند. در مشهد آن‌طور که رئیس بیمارستان فوق تخصصی دکتر علی شریعتی مشهد می‌گوید: « گروه سنی ۴۰ تا ۶۰ سال بیشترین مبتلایان بستری به کرونا را در بیمارستان شریعتی مشهد شامل می‌شوند.» شیوع این ویروس در مشهد این شهر را در آستانه یک فاجعه انسانی قرار داده است. بهروز کلیدری، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان هم افزایش مبتلایان جوان به کرونا را چشمگیر توصیف کرده و گفته :« کرونا در اصفهان سیر صعودی دارد و سن مبتلایان کاهش و مرگ و میر در جوانان افزایش یافته است.»

۶ خط مقدم در خطر

تنها در استان هرمزگان 934 نفر از کادر درمان پزشکی به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند. این آمار در گلستان 200 نفر، البرز 246 نفر و در استان فارس 400 نفر بوده است. همین دیروز سعادت سجادیان، از کارکنان بخش رادیولوژی بیمارستان شهید محمدی بندرعباس بر اثر ابتلا به کرونا جان باخت. او ۳۷ ساله بود و هیچ سابقه بیماری زمینه‌ای نداشت. آن‌طور که لقمان خسروپور، سرپرست فرمانداری بوکان در آذربایجان‌غربی هم گفته ۴۰ نفر از کادر درمانی یک بیمارستان در این شهرستان به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند. وضعیت با آنچه در اسفندماه جاری بود تفاوت‌های اساسی کرده است. دیگر از راه‌اندازی چالش‌های امیدبخش خبری نیست، کادر درمانی بیمارستان‌ها دیگر توان روی پا ایستادن ندارد چه برسد بخواهد چالشی موزون به راه بیندازد! علیرضا زالی، فرمانده ستاد مقابله با کرونا در تهران هم خطر خستگی تیم مدافعان سلامت را یکی از مسائل نگران کننده در دوران شیوع کرونا دانسته است.

۷ پروتکل‌ها را جدی بگیریم

رعایت پروتکل‌های بهداشتی و میزان کشته‌های کرونا دو سر یک الاکلنگ است. پایین رفتن یکی موجب بالا رفتن سر دیگر می‌شود. سعید نمکی، وزیر بهداشت و درمان هم اعتراف تلخی دارد. او به عدم موفقیت طرح اجرای پروتکل‌های بهداشتی میان اصناف مختلف اشاره کرده و گفته است: «اجرای پروتکل‌ها در روزهای اول بیش از ۸۵درصد بود و حالا به زیر ۱۰درصد رسیده است.» جالب است 85درصد مردم، پروتکل‌های بهداشتی را وقتی رعایت می‌کردند که میزان کشته‌ها در روز، نصف این آمار چند روز اخیر بود؛ اما حالا رعایت این پروتکل‌ها در حالی به زیر 10درصد رسیده که برای اولین بار قربانیان این ویروس به 200 نفر در روز رسیده است.

۸ بریز و بپاش با کرونا

برگزاری مراسم عروسی و عزا به یکی از کانون‌های شیوع ویروس کرونا در ایران تبدیل شده است. همین چند روز پیش می‌توانستید به‌راحتی هر چند دقیقه یک‌بار صدای بوق خودروی عروس را در خیابان‌های پایتخت بشنوید. آن‌طور که مسؤولان وزارت بهداشت می‌گویند به طور میانگین نیمی از افراد شرکت‌کننده در یک مراسم عروسی مبتلا به ویروس می‌شوند. تالارها بسته است، اما مراسم‌ به شکل خانگی برگزار می‌شود. حالا نیروی انتظامی گفته مردم می‌توانند برگزاری این مراسم‌ را گزارش کنند. برگزاری مراسم عروسی در حالی اتفاق می‌افتد که کارشناسان می‌گویند در صورتی که افراد بیش از ۱۵ دقیقه در یک محیط سربسته و شلوغ و مراسمی مثل عروسی حتی با ماسک حضور پیدا کنند، شانس ابتلا به کرونا افزایش پیدا می‌کند.

۹ کیت نیست؟

کمبودها تنها محدود به تخت‌های بیمارستانی نیست، به کپسول اکسیژن و دستگاه ونتیلاتور هم همین‌طور. حالا با افزایش هولناک تعداد مبتلایان و تعداد مرگ‌ومیرها کیت‌های تشخیص هم در دسترس نیست!

درحالی‌که بسیاری غربالگری را بهترین راه جلوگیری از صعودی‌شدن بیماری می‌دانند رضا کرمی‌محمدی، رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهرداری تهران می‌گوید: «با کمبود امکانات و کیت PCR مواجه هستیم و غربالگری بیماران کرونا کاملا متوقف شده‌است.» هرچند روز بعد از این اظهارنظر سیما سادات‌لاری، سخنگوی وزارت بهداشت در پاسخ به این سوال که آیا کمبودی در زمینه کیت‌‌های تشخیصی کرونا وجود دارد، گفت: «کمبودی در زمینه کیت‌های تشخیصی کرونا در کشور وجود ندارد اما به‌دلایل مختلف ازجمله دشواری نمونه‌برداری و خطر انتقال بیماری در هنگام نمونه‌برداری، غربالگری آزمایشگاهی فقط در گروه‌های هدف انجام می‌شود».

۱۰ طرح افزایش کرونا

دولت فقط هشدار می‌دهد، جریانی وجود دارد که همه قصورات هم به گردن مردم باشد. افزایش سفرهای درون شهری با ناوگان حمل و نقل عمومی به مقدار روزانه یک میلیون مسافر در تهران و ادامه عجیب طرح ترافیک و اصرار به برگزاری کنکور همه و همه نشان می‌دهد دولت تصمیمی در تغییر ندارد. آمارها هم همچنان افسارگسیخته بالا می‌رود.

200 کشته دیروز شاید هراسی باشد در دل شهروندان ناچار اما تغییر در اجرای روند سیاست‌ها وجود ندارد. این بالاترین تعداد فوتی‌ها در برای نخستین بار از زمان آغاز بیماری کرونا در ایران در بهمن گذشته تاکنون است. سخنگوی وزارت بهداشت گفته است: دیروز ۲۴۵ هزار و ۶۸۸نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و با فوت ۲۰۰ نفر شمار جانباختگان کرونا در کشور تا دیروز به ۱۱ هزار و ۹۳۱ نفر رسید. نمودار مبتلا و قربانی‌های ویروس کرونا در ایران تا همین چند هفته پیش نشان می‌داد که تعداد قربانیان ویروس کرونا به کمتر از 50 نفر در روز رسیده است حالا اما ایران در زمینه آمار مرگ و میر کرونا رکوردشکنی کرده است. رکوردشکنی که ظاهرا برای همه عادی شده، حتی برای سعید نمکی وزیر بهداشت و درمان که ساعتی پیش از آمار هولناک دیروز در رسانه ملی سخن گفت و تاکید کرد وضعیت این روزها نتیجه بی توجهی به خواهش‌هایش در ماه‌های گذشته است و تاوانی است که در پی آن می‌دهیم.

میثم اسماعیلی - جامعه / روزنامه جام جم

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: کرونا میثم اسماعیلی کووید ۱۹ کروناویروس پروتکل های بهداشتی بیماری زمینه ای بهداشت و درمان ویروس کرونا بیمارستان ها وزارت بهداشت مراسم عروسی نشان می دهد کادر درمان پروتکل ها آن طور شده اند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۷۰۰۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سقوط مرگبار مرد میانسال در چاه ۷۰ متری در جنوب تهران

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران از سقوط مرگبار یک کارگر به عمق ۷۰ متری چاهی در جنوب تهران خبرداد.

به گزارش مشرق، سید جلال ملکی درباره وقوع حادثه سقوط در چاه یک مرد میانسال در تهران گفت: ساعت ۱۸:۰۴ عصر روز گذشته، یک مورد حادثه سقوط در چاه به آدرس شهرک ولیعصر خیابان عمرانی به سامانه ۱۲۵ سازمان آتش‌نشانی اطلاع داده شد و در پی آن ستاد فرماندهی آتش‌نشانان دو ایستگاه را به محل حادثه اعزام کرد.

وی گفت: آتش‌نشانان در مدت زمان سه دقیقه در محل حادثه حاضر شدند و با حضور آتش‌نشانان در محل مشاهده شد که حادثه در یک سوله حدوداً ۵۰۰ متری متروکه که هیچ کاربری نداشت رخ داده است. در این سوله چاهی به عمق ۷۰ متر حفر شده بود و در انتهای چاه نیز به عمق حدود ۸ متر آب وجود داشت.

سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران ادامه داد: در بررسی مشخص شد فردی هنگام ورود یا خروج، به دلیل خرابی تجهیزات، به داخل چاه سقوط کرده بود.

ملکی گفت: یک پمپ آب، در محل وجود داشت که خراب شده بود، همکاران من پمپ را تعمیر کردند و به وسیله آن، آب چاه تخلیه شد اما دیواره‌های چاه به شدت آسیب دیده بود و در حال تخریب بود. در این شرایط نجاتگر تیم آتش‌نشانی، با انجام ایمن سازی و تجهیزات کامل وارد چاه شد و توانست فردی را که سقوط کرده بود از عمق ۷۰ متری خارج کند.

سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران ادامه داد: فردی که در چاه سقوط کرده بود؛ یک مرد ایرانی ۴۴ ساله بود که به تأیید عوامل اورژانس در همان لحظات اولیه سقوط، جان خود را از دست داده بود.

وی درباره کار در چاه‌ها هشدار داد: چاه‌هایی که در آنها آب وجود دارد، دیواره‌های خطرناکی دارند و ممکن است هر لحظه دیوارها ریزش پیدا کنند یا سطح آب چاه کم و زیاد شود؛ بنابراین افرادی که در این زمینه مشغول به کار هستند باید احتیاط را رعایت کنند.

به گفته ملکی، عوامل آتش‌نشانی پس از تحویل جسد به پزشکی قانونی و انجام ایمن‌سازی‌های لازم، محل را به عوامل انتظامی تحویل داده و در ساعت ۴۸ دقیقه بامداد به مأموریت خود خاتمه دادند.

منبع: مهر

دیگر خبرها

  • اعدام هولناک 400 فلسطینی در بیمارستان شفا غزه/حمله حزب الله به تیپ گولانی در مرز لبنان/ شمار شهدای غزه به ۳۳ هزار و ۷۹۷ نفر رسید
  • اعدام هولناک 400 فلسطینی در بیمارستان شفا غزه
  • نخستین پرستار قربانی کرونا به روایت مادرش
  • قتل کوروش اسرار هولناک کمپ را افشا کرد /شکنجه غیر انسانی معتادان /«کارمندان با صحنه سازی از خانواده ها اخاذی می کردند» /بازداشت پرسنل و صاحب کمپ
  • کشور در محاصره ۳ ویروس و مسئولان در بیخیالی | در هفته چند نفر می‌میرند؟
  • قتل کوروش اسرار هولناک کمپ را افشا کرد /شکنجه غیر انسانی معتادان /«کارمندان با صحنه سازی از خانواده ها اخاذی می کردند» /بازداشت کارمندان و صاحب کمپ
  • قتل هولناک مرد معتاد با ضربات چاقو در شرق تهران
  • سقوط مرگبار مرد میانسال در چاه ۷۰ متری در جنوب تهران
  • ایران در محاصره ۳ ویروس است!
  • کشور در محاصره ۳ ویروس