Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری میزان»
2024-04-19@18:50:40 GMT

تاثیر کرونا بر آشفته بازار ارز

تاریخ انتشار: ۱۹ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۵۷۰۹۹۳

تاثیر کرونا بر آشفته بازار ارز

خبرگزاری میزان- کارشناس اقتصادی گفت: کاهش صادرات به دلیل شیوع کرونا و افت قیمت محصولات صادراتی موجب فشار بر بازارساز ارز شد. تاریخ انتشار: 06:45 - 19 تير 1399 - کد خبر: ۶۳۵۹۲۴

وحید شقاقی شهری در گفت‌وگو با میزان درباره دلایل آشفتگی بازار ارز اظهار کرد: در فصل بهار ۴۰ درصد از صادرات غیرنفتی کشور کاهش یافته است و صادرات نفت به دلیل افت ۳۰ درصدی قیمت و کاهش تقاضای جهانی با مشکلات بیشتری مواجه شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کارشناس اقتصادی افزود: زمانی که ۴۰ درصد صادرات نفتی کاهش یافت، مرز‌ها با همسایگان مسدود شد و به دلیل رکود جهانی قیمت کالا‌های صادراتی نیز کاهش یافت، همه این موارد موجب شد ناترازی کشور بیشتر و فشار بر بازارساز ارز شود.

وی با بیان اینکه این مشکل راه حل کوتاه مدت ندارد، گفت: هیچگاه اقتصاد راه حل کوتاه مدت پیشنهاد نمی‌کند بلکه دولت باید طی سال‌های گذشته شرک‌های تجاری و محصولات صادراتی را متنوع و سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را پیاده می‌کرد و سهم صادرات غیرنفتی و دانش بنیان را افزایش می‌داد.

شقاقی شهری بیان کرد: باید خدمات و کالا‌های ضروری مردم را به صورت کامل در داخل تولید می‌شد تا به خارج وابستگی نداشته باشیم، اما اتفاق نیفتاد و سیاست‌های تجاری و بخش واقعی اقتصاد یک شبه تغییر نمی‌کند و پروسه زمانی نیاز دارد.

کارشناس اقتصادی با بیان اینکه در حال حاضر رییس بانک مرکزی سهمی در نرخ ارز و کنترل آن ندارد و ورود وی به بازار ارز بی معنی است، تصریح کرد: مهم‌ترین مسئولیت کنترل بازار ارز با وزارت نفت و وزارت صمت است و این دو وزارتخانه منابع ارزی را برای کشور تامین و مدیریت می‌کنند.

وی ادامه داد: سهم سیاست‌های تجاری و بخش واقعی اقتصاد سهم غالب در کنترل ارز است، سهم بانک مرکز در کنترل ارز محدود است یا باید از ذخایر ارزی استفاده کند یا باید مداخله کند که در حال حاضر در هر دو حالت اثر کوتاه مدت ۱۰ روزه دارد و راهکار موقتی است.

شقاقی شهری گفت: در حال حاضر حرکت دو وزارتخانه کلیدی باید شتاب بگیرد و باید در گذشته اقدامات ساختاری صورت می‌گرفت و بازار‌های هدف، شرک‌های تجاری و تولید کالا‌های راهبردی را افزایش می‌دادیم، اما فرصت را از دست دادیم.

بیشتر بخوانید: عدم هماهنگی بین سیاست‌های پولی و تجاری کشور منشا آشفتگی بازار ارز

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: اخبار اقتصادی نرخ ارز بازار ارز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۷۰۹۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نوسانات ارز همه ابعاد اقتصادی زندگی مردم را تحت تاثیر قرار می‌دهد/ دولت جدی ورود کند

به گزارش «نماینده»، حسینعلی حاجی دلیگانی درباره وضعیت بازار ارز، گفت: دولت به نوعی بازار را رها کرده است و شاید به زعم خود می‌خواهد از این مسئله عبور کند در حالیکه این موضوع برای مردم مهم است.

نماینده مردم شاهین شهر، میمه و برخوار در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: هرچند ممکن است مردم به صورت مستقیم با ارز و سکه کاری نداشته باشند اما موضوع به نحوی است که همه ابعاد اقتصادی زندگی مردم را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

دیگر خبرها

  • نوسانات ارز همه ابعاد اقتصادی زندگی مردم را تحت تاثیر قرار می‌دهد/ دولت جدی ورود کند
  • دولت سوسیال دموکراتیک چیست؟
  • تراز تجاری منطقه آزاد قشم به مثبت ۳۱۳ میلیون دلار رسید
  • عراق؛ شریک تجاری همیشگی ایران/ پیش بینی رشد ۱۵ درصدی صادرات
  • رونق صادرات در جزیره جهانی قشم| تراز تجاری منطقه آزاد قشم به بیش از 313 میلیون دلار رسید
  • کاهش هیجانات بازار ارز با توقف شوک‌های سیاسی
  • چشم انداز تاریک تقاضا مانع افزایش قیمت نفت شد
  • تاثیر دامیننس بیت کوین بر بازار تتر
  • بومی سازی ۸۵ درصد کالاهای مورد نیاز صنعت نفت
  • سلاح ورزی: بعد از عملیات روز یکشنبه شرایط اقتصادی کشور به سوی آرامش می‌رود