Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-04-18@05:00:46 GMT

تبعات خروج دولت واشنگتن از سازمان جهانی بهداشت

تاریخ انتشار: ۱۹ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۵۷۱۳۵۴

امیرعلی ابوالفتح در گفت‌وگو با ایسنا در مورد اعلام رسمی آمریکا مبنی بر خروج از سازمان جهانی بهداشت تصریح کرد: پیش از این دولت ترامپ ادعاهایی را در مورد سازمان جهانی بهداشت مطرح کرده بود و تاکید داشت که این سازمان نیاز به اصلاحات اساسی دارد چرا که به وظایف خود عمل نکرده و بیش از اندازه تحت نفوذ چین است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی ادامه داد: ترامپ معتقد است که همه‌گیری شیوع ویروس کرونا به خاطر این است که این سازمان اطلاعات دقیقی در این زمینه ارائه نکرده و به خاطر چین اقدام به پنهان کاری در خصوص این ویروس کرده است. ترامپ در همین ارتباط یک محدوده زمانی را مشخص کرده بود که این سازمان اصلاحات مورد نظر آمریکا را در خود اعمال کند و پس از اینکه این اصلاحات محقق نشد ، دولت واشنگتن تصمیم گرفت که از این سازمان به صورت رسمی خارج شود.
وی با بیان اینکه اینها ادعاهایی است  که آمریکا در مورد این سازمان مطرح کرده  و این در حالی است که کشورهای اروپایی به عنوان هم پیمانان آمریکا به این اندازه این سازمان را مورد حمله  و همجمه قرار نداده‌اند، گفت: دولت آمریکا به صورت رسمی اعلام به خروج از این سازمان را کرد و فرایند  این موضوع  حدود یک سال طول می‌کشد البته به شرطی که دولت آمریکا در انتخابات ۲۰۲۰ تغییر نکند، چرا که «جو بایدن» نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا اعلام کرده که اگر رئیس‌جمهور شود ، آمریکا  بلافاصله بار دیگر به این سازمان جهانی باز می‌گردد.
این کارشناس مسائل بین‌الملل در مورد تاثیرات این خروج خاطرنشان کرد: دولت آمریکا،  تا کنون اصلی‌ترین تامین کننده بودجه این سازمان بوده است. البته تا یک سال آینده نیز باید تعهدات مالی خود را انجام دهد و بعد از خروج  آمریکا ممکن است این سازمان از نظر مسائل مالی با مشکلاتی مواجه شود. گرچه این انتظار وجود دارد که بقیه کشورهای عضو تلاش کنند هزینه‌های  مادی خروج آمریکا را جبران کنند  و بودجه مورد نیاز این سازمان را تامین کنند. 

وی ادامه داد: از طرف دیگر باید به این موضوع توجه داشت که آمریکا یک قدرت هنجارساز در  عرصه جهانی است و ممکن است در پی خروج این کشور از این سازمان برخی از کشورها نیز در همراهی با آمریکا ، تصمیم به خروج از این سازمان بگیرند . گرچه تا کنون کشوری در این مورد اظهارنظری نکرده است. از طرف دیگر ممکن است آمریکا در همین راستا اقدام به ساخت یک نهاد جدید کند.
ابوالفتح همچنین با تاکید بر اینکه آمریکا کشوری صاحب نفوذ در عرصه جهانی است و از جمله کشورهای پر جمعیت جهان محسوب می‌شود، خاطرنشان کرد: این خروج باعث می‌شود که سازمان بهداشت جهانی نتواند نظارتی بر آمریکا در حوزه بهداشت و سلامت داشته باشد و مردم آمریکا از خدمات احتمالی این سازمان محروم می‌شوند. از طرف دیگر این  خروج باعث می‌شود که دیگر کشورهای جهان دسترسی‌شان به تحقیقات و دستاوردهای علمی و فناوری آمریکا از طریق سازمان بهداشت جهانی محدود شود. بنابراین این خروج برای سلامت مردم جهان و هم سلامت شهروندان آمریکایی مخاطره‌آمیز است. 

منبع: الف

کلیدواژه: سازمان جهانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۷۱۳۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واشنگتن‌تایمز: حمله ایران به اسرائیل، شکست سیاست بایدن را نشان داد

به گزارش خبرآنلاین روابط عمومی کل سپاه روز یکشنبه در اطلاعیه‌ای از پاسخ نیروی هوا فضای سپاه به جنایات اخیر رژیم صهیونیستی در حمله به بخش کنسولی سفارت ایران در دمشق و شهادت جمعی از مستشاران ایران در سوریه، از جمله با شلیک ده‌ها فروند موشک و پهپاد به اهدافی درون سرزمین‌های اشغالی خبر داد.

روزنامه واشنگتن تایمز در گزارشی می‌نویسد: «حمله ایران به اسرائیل دومین شکست دولت ایالات متحده به‌حساب می‌آید و این دولت به‌رغم هشدارهای قریب‌الوقوع، نتوانست بازدارندگی از خود نشان دهد.»

به نقل از ایسنا در سال ۲۰۲۲ آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا جزئیات قابل‌توجهی را درباره برنامه عملیات روسیه در اوکراین ارائه کردند اما با این حال دولت آمریکا موفق نشد جلوی  این جنگ را بگیرد و به بزرگترین درگیری اروپا پس از جنگ‌جهانی دوم بدل شد.

واشنگتن تایمز می‌نویسد: «این شکست‌ها می‌تواند پیامدهای چشمگیری به همراه داشته باشد. به عبارتی، نگرانی‌ها از اینکه شاید رهبران چینی با محاسبه قدرت رو به افول آمریکا آماده یک حرکت نظامی شوند، در حال افزایش است.»

چین که جزیره خودگردان تایوان را بخشی از خاک خود می‌داند، بارها به مقامات غربی و آمریکایی هشدار داده که هرگونه دخالت آنها در مسئله تایوان به‌مثابه «دخالت در امور داخلی چین» خواهد بود. افزون بر این، چین مناقشاتی بر سر جزایر سنکاکو در دریای چین شرقی با ژاپن و در دریای چین جنوبی با فیلیپین دارد.

ژاپن و فیلیپین از متحدان دفاعی ایالات متحده هستند و هرگونه حمله احتمالی چین به این کشورها می‌تواند آمریکا را به یک درگیری منطقه‌ای در آسیا برای اولین بار پس از جنگ ویتنام بکشاند.

منتقدان بر این باورند که شکست‌های آمریکا ناشی از «سیاست‌های ضعیف» این کشور است. اگرچه آمریکا به دنبال عملیات نظامی روسیه در اوکراین، تحریم‌های گسترده‌ای را علیه مسکو وضع کرد، اما این مسئله برای همه واضح و مبرهن است که این تحریم‌ها تاثیر خاصی بر تصمیمات کرملین نداشته و حتی به گفته «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه موجب تقویت اقتصاد هم شده است.

روزنامه آمریکایی واشنگتن تایمز در پایان تاکید می‌کند: «شکست سیاست‌های بازدارندگی آمریکا هم‌چنین می‌تواند حامیان ایران از جمله ارتش یمن را قوی‌تر کند؛ ارتشی که ماه‌هاست به دلیل حمایت از فلسطین کشتی‌های اسرائیلی را در دریای سرخ هدف قرار داده است.»

«مایک راجرز» رئیس کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان و یک چهره جمهوری‌خواه از ایالت آلاباما ضمن ابراز نگرانی درباره تضعیف جایگاه آمریکا گفت: «سیاست‌های دولت آمریکا، بازدارندگی علیه چین، روسیه، ایران و کره‌شمالی را تضعیف کرده است. ما باید بازدارندگی آمریکا را احیا کنیم.»

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1896324

دیگر خبرها

  • استقرار موشک‌های آمریکا در فیلیپین، تهدیدی برای امنیت جهانی است
  • روسیه: استقرار موشک‌های آمریکا در فیلیپین، تهدیدی برای امنیت جهانی است
  • واشنگتن‌تایمز: حمله ایران به اسرائیل، شکست سیاست بایدن را نشان داد
  • استوری جدید گروسی با تگ ایران
  • لغو عضویت ایران در سه سازمان جهانی؛ گاف تازه دولت؟
  • وزیر خزانه‌داری آمریکا: ایران را تحریم می‌کنیم
  • بایدن از پس تبعات تحریم نفت ایران برنمی‌آید
  • درخواست کوبا از واشنگتن برای کاهش تحریم‌ها
  • (عکس) حجاب مدیرکل منطقه‌ای سازمان جهانی بهداشت در دیدار امیرعبداللهیان
  • سفر نخست وزیر عراق با هدف تعیین جدول زمانی خروج نظامیان آمریکایی