Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-03-28@16:29:22 GMT

گزارش‌های فرم ۶ هدایت تحصیلی، علمی است

تاریخ انتشار: ۱۹ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۵۷۱۴۶۶

گزارش‌های فرم ۶ هدایت تحصیلی، علمی است

علیرضا کاظمی روز پنج شنبه در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش درباره نقش مشاوران در هدایت تحصیلی دانش‌آموزان اظهار داشت: همانطور که از نام مشاوران پیداست، این افراد نقش مشورتی دارند.

وی افزود: آموزش و پرورش در دو قالب فرم شماره ۶ هدایت تحصیلی و همچنین مشاوره تلفنی و حضوری با مشاوران نظرات مشورتی را به دانش‌آموزان ارایه می‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش ادامه داد: فرم ۶ هدایت تحصیلی در واقع جمع بندی نظرات دانش‌آموز، والدین، معلمان و مشاوران همراه با عملکرد تحصیلی دانش‌آموز است، همچنین نتیجه آزمون رغبت و توانایی دانش‌آموز نیز در این گزارش وجود دارد که دانش‌آموز می‌تواند با اطمینان بیشتری به گزارشات حاکی از این فرم اتکا کند.

کاظمی خاطرنشان کرد: همچنین مشاوران به صورت حضوری و تلفنی نیز به دانش‌آموزان مشورت می‌دهند، مشاوران در مراکز مشاوره و مدارس مستقر هستند، همچنین شماره تلفن تمامی مراکز مشاوره نیز در اختیار مدارس است که در صورت تمایل دانش‌آموزان می‌تواند در اختیار آنها قرار گیرد.

وی یادآور شد: کانال مشاوره، امور تربیتی و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی در شبکه شاد ایجاد شده که در این مدت بیش از صدها محتوا در خصوص موضوع هدایت تحصیلی دانش آموزان در فضای مجازی بارگزاری شده و در دسترس دانش آموزان قرار گرفته است.

سهم نظام آموزش عالی در هدایت دانش‌آموزان به هنرستان‌ها

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش همچنین درباره هدف گذاری تحصیل ۵۰ درصد دانش آموزان در هنرستان‌ها اظهار داشت: تحصیل ۵۰ درصدی دانش‌آموزان در هنرستان‌ها یک شاخص بندی است که نیاز به بستر و فرهنگ سازی دارد.

کاظمی با تاکید بر این که تحصیل ۵۰ درصدی دانش‌آموزان در هنرستان‌ها صرفا در اختیار آموزش و پرورش نیست، افزود: درحال حاضر فضای فرهنگی جامعه، دانش‌آموزان را به سمت رشته تجربی هدایت می‌کند بنابراین هرچه آموزش و پرورش زیرساخت‌ها را برای ورود دانش‌آموزان به رشته‌های فنی مهیا کند، باز هم نمی تواندجلوی این سیل هدایتی جامعه را بگیرد.

وی با بیان این که هدایت تحصیلی در ساختن آینده و شغل دانش‌آموزان تاثیر بسیاری دارد، ادامه داد: موضوع هدایت تحصیلی در واقع به نوع نگاه حاکم بر فرهنگ خانواده‌ها و جامعه بستگی دارد، در حال حاضر با توجه به اهمیت رشته تجربی در نزد خانواده‌ها تمایل بیشتر دانش‌آموزان به این سمت است.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش یادآور شد: تحصیل ۵۰ درصدی دانش آموزان در رشته‌های فنی به تغییر و تحولات فرهنگی و ساختاری در جامعه بستگی دارد، شرایط کنکور و پذیرش در رشته‌های دانشگاهی باید تغییر کند تا سپس زیر ساخت‌های لازم برای متقاضیان به هنرستان‌ها فراهم شود.

کاظمی خاطرنشان کرد: آموزش و پرورش به نوبه خود برای توسعه هنرستان‌ها و رشته‌های فنی، ظرفیت منابع انسانی و هم ظرفیت بخش خصوصی تلاش خود را بکار گرفته اما برای تغییر شاخص‌ها این وزارتخانه به تنهایی نمی‌تواند تحولات گسترده ایجاد کند و نظام آموزش عالی هم در این موضوع سهیم است.

به گزارش ایرنا، علیرضا کاظمی معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش پیشتر در نشست خبری با خبرنگاران عنوان کرد: فرآیند هدایت تحصیلی امسال برای حدود یک میلیون دانش‌آموز در حال انجام است.

وی خاطرنشان کرد: حدود ۹۹۰ هزار نفر از دانش‌آموزان، والدین، معلمان و مشاوران در این فرایند شرکت کردند.  ۱۰ هزار دانش‌آموز باقی ماندند که این موضوع به نبود دسترسی به اینترنت در مناطق دورافتاده برای انجام آزمون‌های آنلاین بازمی‌گردد.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد: مهم ترین تغییر هدایت تحصیلی امسال با سال گذشته، تغییر حدنصاب نمره در رشته علوم و معارف است که حدنصاب نمره برای رشته معارف و علوم انسانی تغییر کرده و به ۱۴ رسیده است.

برچسب‌ها علیرضا کاظمی هدایت تحصیلی شبکه شاد دانش‌آموزان پروندهٔ خبری شبکه آموزشی شاد

منبع: ایرنا

کلیدواژه: علیرضا کاظمی هدایت تحصیلی شبکه شاد دانش آموزان علیرضا کاظمی هدایت تحصیلی شبکه شاد دانش آموزان معاون پرورشی و فرهنگی دانش آموزان آموزش و پرورش هدایت تحصیلی هنرستان ها دانش آموز تحصیل ۵۰

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۷۱۴۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۳۰ هزار کتاب برگزیده رشد در سامانه دانش آموزان قرار گرفت



آقای حسام پور در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما افزود: جشنواره ملی کتاب رشد در بیست و یک دوره گذشته خود بیش از ۱۰۰ هزار کتاب را ارزیابی و از این بین، بیش از ۳۰ هزار کتاب موفق را انتخاب کرده است.
وی افزود: کتاب‌هایی که موفق به دریافت نشان رشد شده‌اند در سامانه سامان کتاب به نشانی samanketab.roshd.ir در اختیار خانواده‌ها و فعالان فرهنگی و آموزشی قرار گرفته است.
وی افزود: آموزش و پرورش برای این که بتواند نقش حکمرانی در محتوا‌های تولید شده توسط بخش‌های دولتی و غیردولتی را به صورت جدی ایفا کند در سال ۱۳۸۹ مصوبه‌ای در هشتصدوبیست و هشتمین جلسه شورای عالی آموزش و پرورش با موضوع ساماندهی منابع آموزشی و تربیتی را تصویب کرد و برخی از رویداد‌ها و فعالیت‌های مرتبط همچون جشنواره ملی کتاب رشد ذیل این مصوبه ساماندهی شد.
معاون ساماندهی منابع آموزشی گفت: با توجه به این مصوبه، تنها منابعی اجازه ورود به کتابخانه‌های مراکز آموزشی و مدارس را دارند که استاندارد‌های مورد نظر وزارت آموزش و پرورش را کسب کنند.
وی افزود: این امکان برای ناشران و نویسندگان کودک و نوجوان فراهم شده است تا آثار تولیدی خود را برای دبیرخانه این مصوبه ارسال نمایند، آثاری که موفق به دریافت «نشان رشد» وزارت آموزش و پرورش شوند امکان ورود به کتابخانه‌های مدارس و کتابخانه‌های کلاسی را پیدا می‌کنند.
آقای حسام پور افزود: جشنواره ملی کتاب رشد، از جمله دغدغه‌مندی‌های مهم وزارت آموزش و پرورش در انتخاب و به‌گزینی کتاب‌های دارای استاندارد‌های آموزشی و تربیتی برای کودکان و نوجوانان است.
معاون ساماندهی منابع آموزشی افزود: با توجه به این که متولی اصلی بحث آموزش و تربیت کودکان و نوجوانان تا پایان دوران آموزش عمومی، وزارت آموزش و پرورش است و با توجه به سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و سند برنامه درسی ملی به عنوان اسناد تحولی این حوزه، پیرایش و ساماندهی محتوا‌های پیرامون کتب درسی که به نحوی فضای آمورش و تربیت را متأثر می‌سازند باید توسط وزارت آموزش و پرورش طراحی و تدبیر شود.

دبیر بیست و یکمین دوره جشنواره ملی کتاب رشد افزود: بیست و یکمین دوره جشنواره ملی کتاب رشد، کتاب‌های آموزشی تربیتی ناشران را که در طی فرایند یک سال موفق به دریافت نشان رشد شده‌اند در ۱۴ محور مورد ارزیابی نهایی قرار داده است. این محور‌ها در سه بخش کلان موضوعی شامل: آثار آفرینش ادبی و هنری و آثار مطالعات تبیینی و ترویجی و آثار حوزه دانش‌افزایی و کمک آموزشی و مهارتی تقسیم‌بندی شد.

وی درباره بهبود کتاب‌های آموزشی و تربیتی و کمک آموزشی هم گفت: باید نهاد‌هایی که در حوزه برنامه‌ریزی و سیاستگذاری محتوا‌های کودک و نوجوان دارای مسئولیت هستند با یکدیگر ارتباط فرایندی داشته باشند تا هم‌افزایی و اثرگذاری بهتری صورت پذیرد.
آقای حسام پور گفت: در این خصوص لازم است در حوزه ترویج و توزیع محتوا‌های تولیدی کودک و نوجوان توسط بخش‌های مرتبط اقدامات مؤثرتری صورت پذیرد.
آخرین جشنواره کتاب‌های رشد در تاریخ ۱۶ اسفند ماه معرفی شدند.

دیگر خبرها

  • ۳۰ هزار کتاب برگزیده رشد در سامانه دانش آموزان قرار گرفت
  • اردوهای مطالعاتی نقش مهمی در ارتقای کیفیت آموزشی دانش‌آموزان دارد
  • راهیابی ۱۵۷ دانش‌آموز کردستانی به مرحله دوم المپیاد علمی و نانو
  • ارائه خدمات مراکز مشاوره روانشناختی به ۲۷۵۶ دانش آموز همدانی
  • اعلام نتایج «پویش مهر» از اردیبهشت ۱۴۰۳
  • شرکت هزار دانش آموز قمی در طرح اعتکاف علمی مدارس
  • تاثیر مستقیم Chat GPT بر افت تحصیلی دانش آموزان، نگران کننده است!
  • اجرای پویش ملی در پناه خدا ویژه دانش آموزان در ایام نوروز و ماه رمضان
  • راه اندازی هشت پایگاه اعتکاف علمی ویژه دانش آموزان در شهرستان سبزوار
  • فعالیت ۲۹ پایگاه اعتکاف علمی در خراسان جنوبی