Web Analytics Made Easy - Statcounter

سرپرست وزارت صمت گفت: در جنگ اقتصادی که ذخایر کالاهای اساسی جزو مهمات به شمار می‌روند باید در تامین، نگهداری و توزیع کالاهای اساسی به دقت عمل کرد ضمن اینکه باید مبادی تامین کالاهای اساسی کشور متنوع شود.

گروه کشت و صنعت بازارنیوز: حسین مدرس خیابانی، سرپرست وزارت صمت با تاکید بر ضرورت تنوع بخشی به مبادی تامین کالاهای اساسی و انتقال آن به منطقه افزود: در این حوزه باید تنوع لازم را در حوزه فروشندگان کالاهای اساسی ایجاد کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت  با بیان اینکه نماینده وزارت صنعت، معدن و تجارت در بانک مرکزی مستقر شده تا بتوان به موقع ارز مورد نیاز واردات کالاهای اساسی و نهاده های مورد نیاز تولید را تامین کرد، افزود: درحوزه حفظ ذخایر کالاهای اساسی نیز دولت بر اساس یک استراتژی مشخص پیش خواهد رفت و بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته، هیچ خللی در تامین کالاهای مورد نیاز مردم در بازار صورت نخواهد گرفت.

وی با تاکید بر ضرورت ثبت فرآیندها و روند توزیع کالاهای اساسی در قالب سامانه‌ها اظهارداشت: دولت مراقبت لازم را در حوزه توزیع کالاهای اساسی صورت خواهد داد تا این کالاها به دست مصرف‌کنندگان واقعی برسد.

 مدرس خیابانی اظهار داشت:  الکترونیکی کردن سامانه توزیع باید در دستور کار شرکت بازرگانی دولتی ایران قرار گیرد؛ این در حالی است که این شرکت باید در حوزه اجرای طرح‌های توسعه‌ای فعال شده و باید برای کلنگ زنی و بهره برداری آن در قالب پویش ملی "تولید، تداوم امید" وزارت صنعت، معدن و تجارت که به منظور بهره برداری از 200 طرح پیشران و بزرگ ملی به ارزش 170 هزار میلیارد تومان اجرایی خواهد شد، برنامه ریزی کرد.

سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه علاوه بر اینکه چرخه تولید کشور نه تنها متوقف نشده، بلکه طرحهای توسعه ای نیز در حال انجام است، گفت: شرکت بازرگانی دولتی ایران با ذخایر راهبردی خود، لیست تاخیر تامین کالاها را به صفر رسانده است، این در حالی است که باید همواره در راستای به روز رسانی این ذخایر عمل شده و آن را تقویت کرد.

برچسب ها: جنگ اقتصادی ، مدرس خیابانی ، کالای اساسی لینک کوتاه خبر: bzna.ir/000Iyo

منبع: بازار نیوز

کلیدواژه: جنگ اقتصادی مدرس خیابانی کالای اساسی کالاهای اساسی سرپرست وزارت معدن و تجارت وزارت صنعت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت bazarnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بازار نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۷۱۵۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کمبودی در عرضه کالای اساسی خانوار نداریم

بررسی‌ها از سطح بازار نشان می‌دهد که کالاهای اساسی سبد خانوار به وفور در میادین، فروشگاه‌های زنجیره@ای و مغازه‌ها موجود است که همین فراوانی منجر به روند کاهشی قیمت‌ها و تعدیل در بازار شده است.

اخیرا مسعود امرالهی مدیرکل دفتر بازرسی وزارت جهاد اعلام کرد: هر گونه تغییر در قیمت کالاهای اساسی بدون مجوز ستاد تنظیم بازار کشور مورد تایید نیست و تخلف محسوب می شود ما مشکلی در تامین کالاهای اساسی و ارز برای واردات کالاهای و نهاده های دامی نداریم و اظهار نظرهایی مبنی بر افزایش قیمت گوشت در هفته های آینده با هدف تشویش بازار و اذهان عمومی مطرح می‌شود.

مدیرکل دفتر بازرسی وزارت جهاد هر گونه افزایش قیمت گوشت قرمز در بازار را در هفته‌های آینده تکذیب کرد و گفت: دولت تصمیمی بر افزایش نرخ ارز نیمایی و یارانه برای واردات کالاهای اساسی کشاورزی ندارد.

بنابر سیاست‌های وزارت جهاد مبنی بر افزایش جوجه ریزی ماهانه، واردات دام پروار و خرید توافقی گوشت و همچنین افزایش تولید مرغ، گوشت و تخم مرغ و میوه نه تنها کمبودی برای عرضه نداریم بلکه به سبب مازاد تولید و حمایت از تولیدکنندگان صادرات باید در دستور کار قرار گیرد.

بنابر آمار در سال گذشته به میزان ۲۴ میلیون و ۶۱۹ هزار تن کالای اساسی به ارزش ۱۶ میلیارد و ۷۱ میلیون دلار وارد کشور شده است. این میزان کالای اساسی وارداتی در سال ۱۴۰۲ در مقایسه با مدت مشابه ماقبل به لحاظ وزنی ۱.۳۵ درصد و از حیث ارزش ۹.۷۲ درصد کاهش داشته است.

قیمت گوشت قرمز کاهشی شد

در ادامه منصور پوریان رئیس شورای تامین کنندگان دام گفت: استمرار در واردات و عرضه با قیمت مصوب موجب شد تا قیمت گوشت قرمز گرم وارداتی و منجمد تغییری نکند.

او از توزیع روزانه ۲۵۰ تا ۳۰۰ تن گوشت گرم وارداتی در بازار خبر داد و گفت: در ایام نوروز و پرمصرف گوشت منجمد گوسفند و گوساله وارداتی حتی در دورترین نقاط با نرخ  مصوب عرضه شد با توجه به کاهش تقاضا در برابر عرضه گسترده دام شاهد کاهش قیمت هستیم، از این رو خواستار خرید حمایتی دام سبک و سنگین با نرخ ۲۱۰ تا ۲۲۰ هزارتومان هستیم. با توجه به حجم مناسب تولید گوشت در داخل و واردات گوشت منجمد و گرم، قیمت تا حدودی در بازار کاهش یافته و در برخی مناطق ناهماهنگی سیستم توزیع منجر به نوسانات قیمت در بازار شده است.

همچنین مهدی یوسف خانی رئیس اتحادیه پرنده و ماهی از کاهش قیمت مرغ در بازار خبر داد و گفت: قیمت کنونی هرکیلو مرغ زنده ۵۶ تا ۵۷ هزارتومان و مرغ گرم ۸۰ هزارتومان است.

به گفته او، برآوردها حاکی از آن است که قیمت مرغ به سبب افزایش جوجه ریزی ها و تولید تغییری نداشته باشد، هرچند مرغداران به قیمت های فعلی معترضند و خواستار اصلاح قیمت هستند.

 یوسف خانی از توزیع روزانه ۷ هزارتن مرغ در سطح کشور خبر داد و گفت: بنابر آمار در استان تهران روزانه ۱۲۰۰ تن مرغ توزیع می شود که میزان مصرف هم در همین حد است. قیمت گذاری دستوری معنایی ندارد و باید تنها قیمت پایه ای برای مرغ اعلام شود.

تخم مرغ کمتر از نرخ مصوب عرضه می‌شود

در ادامه حمید رضا کاشانی گفت: قیمت کنونی هرکیلو تخم مرغ درب مرغداری ۳۰ تا ۳۲ هزارتومان است که بدلیل مازاد تولید ۱۵ هزارتومان کمتر از نرخ مصوب عرضه می شود. با توجه به مازاد تولید تخم مرغ در سه ماهه نخست سال به طور متوسط ماهانه ۱۰ هزارتن و در مجموع ۳۰ هزارتن تخم مرغ باید خرید حمایتی شود تا تولید دچار چالش نشود.

کاشانی ادامه داد: در شرایط فعلی قیمت تخم مرغ به حدی پایین است که تخم مرغ با زیان به کشورهای منطقه صادر می شود. اما برآوردها حاکی از آن است که در ۳ ماهه نخست سال ۱۵ تا ۲۰ هزارتن تخم مرغ صادر شود.

کمبودی در عرضه اقلام اساسی نداریم

رضا کنگری رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی از ثبات قیمت اقلام اساسی در بازار خبر داد و گفت: در شرایط کنونی تمامی کالاهای اساسی در بازار به وفور موجود است و هیچ کمبودی در زمینه تامین این کالاها نداریم.

به گفته او، بنابر اعلام اخیر وزارت جهاد کشاورزی مبنی براینکه تغییر نرخ ارز آزاد ارتباطی به کالاهای اساسی و مواد غذایی ندارد و نرخ ارز کالاهای اساسی و مواد غذایی به هیچ عنوان تغییری نخواهد داشت. امسال کالاهای اساسی از جمله برنج، شکر و روغن در بازار به‌وفور تامین است و نه‌تنها کمبودی در این زمینه‌ها نداریم؛ بلکه با نرخ‌های دولتی عرضه می‌شود.

با توجه به افزایش تولید مرغ، گوشت و تخم مرغ و تامین دیگر اقلام اساسی سبد خانوار در کنار تشدید نظارت ها نه تنها کمبودی در عرضه نداریم، بلکه تمامی کالاها با نرخ دولتی در بازار توزیع می شود که امیدواریم این سیاست ها ادامه یابد تا خانوارها برای تامین سبد معیشتی دچار مشکل نشوند.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت ، تجارت و کشاورزی

دیگر خبرها

  • برگ برنده ایران در تامین امنیت غذایی/انبارها پُر از کالاست
  • ضرورت اجرای دقیق قانون تازه تصویب ساماندهی تجارت مرزی
  • ضرورت اجرای دقیق قانون ساماندهی تجارت مرزی
  • تخصیص ۱۱ میلیارد دلار ارز با نرخ نیما برای واردات کالاهای اساسی
  • تامین ارز صنایع ،دارو و کالاهای اساسی از مرز ۱.۹ میلیارد دلار گذشت
  • اختصاص ۴۲۶ میلیون دلار ارز به کالاهای اساسی و دارو
  • فراوانی کالا‌های اساسی راهبرد ستاد تنظیم بازار قم است
  • کالاهای استان مرکزی به ۸۷ کشور جهان صادر شد
  • وضعیت آرام بازار کالاهای اساسی در کرج
  • کمبودی در عرضه کالای اساسی خانوار نداریم