Web Analytics Made Easy - Statcounter

اخذ مالیات بر عایدی سرمایه که در ایران هنوز محل بحث است و بسیاری معتقدند دلالان و سفته‌بازان بازارهای ارز و طلا به انواع مختلف از پرداخت مالیات دلالی این حوزه‌ها فرار خواهند کرد، موضوعی حل شده در کشورهای توسعه‌یافته و در بسیاری از کشورهای دنیا با قوانین اقتصادی شفاف و روشن است.

مرتضی افقه، اقتصاددان و عضو هیئت‌علمی دانشگاه

اخذ مالیات بر عایدی سرمایه که در ایران هنوز محل بحث است و بسیاری معتقدند دلالان و سفته‌بازان بازارهای ارز و طلا به انواع مختلف از پرداخت مالیات دلالی این حوزه‌ها فرار خواهند کرد، موضوعی حل شده در کشورهای توسعه‌یافته و در بسیاری از کشورهای دنیا با قوانین اقتصادی شفاف و روشن است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

زمانی می‌توان از سرمایه مالیات دریافت کرد که نظام اقتصادی و اداری کشور از بروکراسی و سیستم اداری بیمار رنج نبرد. هنگامی که نظام اداری ناکارآمد است و توان یا حوصله یا اراده انجام کارهای بزرگ را ندارند، فرار سرمایه در چنین اقتصادی امری عادی و قابل پیش‌بینی است.

دستگاه‌های نظارتی از این جهت تعریف شده و روی کار آمده‌اند که با نظارت خوب و پوشش دادن همه راه‌های فرار، مانع فرارهای مالیاتی شوند؛ بنابراین زمانی که در اقتصاد بحث فرار مالیاتی به شدت مطرح است و اصلاً یکی از مباحثی است که مانع بزرگی پیش‌روی دریافت مالیات و تأمین بودجه دولت می‌شود، این موضوع نشان‌دهنده آن است که دستگاه نظارتی قابلیت نظارتی خوبی ندارد؛ بنابراین دستگاه‌های نظارتی ما در ایران بسیار ضعیف هستند که دلالان «ایران» را بهشت می‌خوانند و فراریان مالیاتی آزادانه سودهای کلانی به جیب می‌زنند.

قطعاً در بخش تولید، تولیدکننده تا زمانی که تولید آنچنانی و رونق یافته‌ای داشته باشد که مکلف به پرداخت مالیات مشخصی شود، نیازی به فرار از پرداخت مالیات بر عایدی سرمایه ندارد؛ چرا که تولیدکننده از این مبحث معاف است؛ بنابراین قانون و دولت برای اخذ مالیات از عایدی سرمایه باید به دنبال دلالان در بازارهای دلالی باشند؛ چرا که بیشتر معاملات ارزی و سکه و طلا در ایران به صورت زیرزمینی انجام می‌شود؛ بنابراین شناسایی این محورها به دلیل ناکارآمدی بروکراسی اداری، سخت است.

در حالی که در ایران، شناسایی دلالان و سفته‌بازان برای اخذ مالیات سخت تلقی می‌شود، اما به دلیل عدم‌رواج دلالی و سفته‌بازی کمترین سودی روی تمام آنچه در اقتصاد معامله می‌شود در کشورهای پیشرفته به واسطه بروکراسی روان و بسیار سیال، قوانین کارآمد و دستگاه‌های نظارتی جامع مشمول پرداخت مالیات هستند. در این اقتصادها، دولت تمام نقل و انتقالات را به خوبی دنبال می‌کند و زیرنظر دارد و افراد نیز دلیلی برای مقاومت کردن در عدم‌پرداخت مالیات خود ندارند؛ بنابراین مالیات درآمدهایشان را پرداخت می‌کنند، اما در ایران به دلیل ناکارآمدی اداری و عدم‌توجه و اهتمام دولت به این  مقوله مهم و تسهیل فضا برای دلالی و سفته‌بازی، سرمایه‌هایی که از بازارهای دلالی با سودهای کلان بدست می‌آیند مشمول مالیات نمی‌شوند و فراریان مالیاتی روزهای خوبی در اقتصاد ایران دارند، در حالی که اقتصاد روزهای خوبی را نمی‌گذراند و عده زیادی از مردم زیر بار تبعات و چالش‌های ناکارآمدی اقتصادی، مرارت‌ها و سختی‌های بسیاری را تحمل می‌کنند.

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: مالیات مالیات بر عایدی سرمایه مالیات بر عایدی سرمایه پرداخت مالیات اخذ مالیات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۷۱۸۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اشتغال مددجویان کمیته امداد میامی با ۳۳۰ میلیارد ریال محقق شد

نوروزپور گفت: ۲۶۶ میلیارد ریال کمک هزینه معیشتی به ۲ هزار و ۷۵۲ خانواده مددجو زیر پوشش کمیته امداد میامی طی سال گذشته پرداخت شد.

وی با بیان اینکه ۱۲ میلیارد ریال برای تامین لوازم ضروری منزل مددجویان طی این بازه زمانی اختصاص یافت، ابراز کرد: هفت میلیارد و ۹۰۰ میلیون ریال نیز برای تهیه جهیزیه و هدیه ازدواج جوانان این شهرستان هزینه شد.

وی ادامه داد: بیش از ۹ میلیارد ریال به منظور جبران بخشی از هزینه‌های درمان مددجویان تحت حمایت طی سال ۱۴۰۲ توسط این نهاد هزینه شد.

رییس کمیته امداد امام خمینی(ره) میامی اظهار کرد: چهار میلیارد و ۵۹۰ میلیون ریال کمک هزینه تحصیلی به دانش آموزان و دانشجویان پرداخت شد.

باشگاه خبرنگاران جوان سمنان سمنان

دیگر خبرها

  • منتظر این مالیات‌های جدید باشید/ این دارایی‌ها را بفروشید باید مالیات بدهید
  • مصوبه مجلس درباره اموال مشمول مالیات بر عایدی
  • مالیات بر عایدی سرمایه شامل چه کسانی می‌شود؟
  • انتقال املاک، خودرو، طلا و ارز مشمول مالیات بر عایدی سرمایه می‌شود
  • مصوبه جدید مجلس درباره مالیات بر عایدی سرمایه | چه دارایی‌هایی شامل این نوع از مالیات می‌شوند؟
  • تعیین دارایی‌هایی مشمول مالیات بر عایدی سرمایه
  • تعیین دارایی‌هایی که انتقال آن مشمول مالیات بر عایدی سرمایه می‌شود
  • مالیات بر عایدی سرمایه اشخاص غیرتجاری اصلاح شد
  • اشتغال مددجویان کمیته امداد میامی با ۳۳۰ میلیارد ریال محقق شد
  • چه کسانی مشمول مالیات بر عایدی سرمایه می‌شوند؟