Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها-جانبازان شیمیایی دنیای متفاوتی دارند؛ دنیایی پر از رنج ؛ رنج‌هایی که نفس‌های بریده و سرفه‌های بی‌پایان روایتش می‌کند. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از همدان، رنج‌هایشان پایان ندارد. روزی هزار بار جان می‌دهند و درد می‌کشند. دردهایی که حمید حسام در «سفر به روایت سرفه‌ها» روایتش می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کتابی که به سفر جانبازان شیمیایی و اعضای موزه صلح تهران به توکیو و هیروشیما در تابستان 1391 اشاره دارد.

نویسنده برای شرکت در مراسم سالگرد حمله اتمی آمریکا به هیروشیما به دعوت گروه پل از ژاپن و هماهنگی انجمن حمایت از قربانیان سلاح‌های شیمیایی ایران به هیروشیما سفر کرده است.

در این سفر اعضای این انجمن و تعدادی از جانبازان شیمیایی حسام را همراهی می‌کنند و کتاب ماحصل دیده‌ها و شنیده‌های وی در ژاپن و به ویژه هیروشیماست. نویسنده در این سفر  هشت روزه به تک‌تک لحظات ارج نهاده و کار خود را از ابتدای سفر با خاطره‌نویسی آغاز کرده است.

نویسنده در مقدمه این کتاب می‌نویسد: «رفتن به سفر و "سیروا فی الارض" اول بارم نبود و شاید نیست، اما این سفر با سفرهای قبلی‌ام تفاوت ماهوی داشت. چرا که باید نفس به نفس جانبازان شیمیایی می‌دادم و به سرزمینی می‌رفتم که امواج هسته‌ای در 67 سال پیش برای اولین‌بار، تن تاریخ را سوزاند و من ناخواسته، مشق ناصر خسروی بر گردنم آمد و با شنیدن نام هیروشیما به عمق فاجعه پرتاب شدم و در مواجهه با سونامی آتش نه می‌توانستم و نه می‌خواستم ناصرخسرو باشم.

باید خودم را در آن هیاهو پیدا می‌کردم. آن خودی که با سرفه‌ها زندگی کرده بود و طعم گاز خردل را می‌شناخت. پس باید سفرنامه را رنگی دیگر می‌زدم؛ نه بر سیاق تقلید و تکرار، بل سفرنامه‌ای که پژواک فریاد خاموش سرفه‌های جانبازان شیمیایی است».

«شب‌های ساسان»؛ قصه غصه‌های بی‌صدا / مردهایی که ناگهان زود پیر می‌شوندنیکومنظر؛ روایتی از زندگی فاتح گمنام خرمشهر«پوتین‌های آشنا»؛ روایتی کوتاه از آرزوهای بلند شهید بختیار جمور؛ شهادت با پوتین رفاقت

در بخشی از کتاب می‌خوانیم: «خدا را شکر، می‌سازم یا بهتر می‌گویم می‌سوزم. دنیای درون یک جانباز شیمیایی مثل یک تکه آتش است که بی‌وقفه می‌سوزد و جلوه و نمود بیرونی آن تا حد کمی پیداست. شاید یک پزشک متخصص ریه، بهتر بفهمد که من چه می‌گویم:

یک ریه‌ام صد درصد از کار اقتاده و ریه دیگرم فقط 20 درصد سالم است. چشمم نیز شش بار عمل شده است تا مجرای اشکم باز باشد. تازه شده اینکه می‌بینید. چشم به چشم علی جلالی می‌دوزم؛ از گوشه‌های چشمش، قطره‌ها جمع می‌شوند و دانه دانه روی گونه‌هایش می‌غلتند و او پی در پی با یک دستمال سفید، آن‌ها را می‌گیرد.

درک می‌کنم؛ می‌فهمم، اشک‌های بی‌اراده برای چشم‌هایی که عمری زیارت عاشورا می‌خوانده یعنی چه. راستی وقتی کسی زیر باران شدید صورتش خیس شود و همزمان گریه کند؛ آیا می‌شود آب باران را از اشک‌ها تشخیص داد؟

این سئوال را بعد از خیره شدن به سیمای مظلوم حاج علی از خودم می‌پرسم و جوابش را با یک جمله به خودم می‌دهم: "السلام علیک یا قتیل العبرات"».

انتهای پیام/744/ی

R41405/P/S6,75/CT1 بیشتر بخوانید... گزارش ویدئویی|ماجرای فرمانده‌ای که از سیم خاردار نفس عبور کرد/ ناگفته‌هایی از ‌شهید ‌چیت‌سازیان گزارش ویدئویی ا روایت تسنیم از شهیدی که ‌الگوی اخلاقی ‌ورزشکاران شد‌/ تصاویر ماندگار شهید نادری از دفاع مقدس‌ گزارش ویدئویی| ماجرای دلدادگی رزمندگان لشکر انصارالحسین(ع) به حضرت عباس(ع‌)

منبع: تسنیم

کلیدواژه: جانبازان شیمیایی سرفه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۷۲۰۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روایت تسنیم از آنچه در نوای هزار‌ دف ‌پالنگان گذشت + فیلم

نوای ۱۰۰۰ دف با حواشی‌های قابل تاملی در روستای تاریخی و در شرف جهانی پالنگان برگزار شد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کامیاران، جشنواره "هزار دف" در روستای پلکانی و تاریخی و در شرف جهانی پالنگان در حالی با حضور انبوه مردم، مسئولان کشوری و استانی و گروه‌های مختلف دف‌نوازی و هنری برگزار شد که اگرچه این رویداد فرهنگی با استقبال بی‌نظیر مردمی و جمعیتی بالغ بر سی هزار نفر مواجه شده که حواشی‌های قابل تاملی نیز داشت!

شور و اشتیاق مردم در نواختن دف و همراهی با یکدیگر، فضایی پرشور و معنوی را به وجود آورد اما همین مردم با هورا کشیدن اجازه سخنرانی کامل به مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی وزارت میراث و استاندار کردستان ندادند.

در این جشنواره، برنامه‌های متنوعی از جمله دف‌نوازی گروهی، مولودی‌خوانی، نمایش‌های سنتی و برپایی بازارچه صنایع دستی اجرا شد.

گرچه جشنواره "هزار دف" علاوه‌بر اینکه فرصتی برای معرفی فرهنگ و هنر غنی کردستان به  ایران و جهان است و نقش مهمی در توسعه گردشگری این منطقه نیز ایفا می‌کند اما ورود گاو به داخل جمعیت و برخی ناهنجاری‌ها نیز ارزش و جایگاه این مراسم را زیر سئوال برد! حواشی‌ که متولیان امر باید پاسخ‌گو باشند.

ترافیک سنگین، فراهم نبودن زیرساخت‌ها، عدم پذیرایی از مهمانان و قطعی اینترنت و ... از دیگر مشکلاتی بود که باعث نارضایتی مردم شده بود.

مقرر شده که جشنواره "هزار دف" هر ساله در آخرین‌جمعه فروردین ماه برگزار شود، امید که این مراسم در سال‌های آینده به عنوان یکی از مهم‌ترین رویدادهای فرهنگی و گردشگری ایران با برنامه‌ریزی بهتر، سنجیده‌تر و با رعایت چارچوب‌ها به کار خود ادامه دهد.

در ادامه گزارش ویدئویی خبرنگار تسنیم را می‌بینید:

.

انتهای پیام/481/

دیگر خبرها

  • روایت کسری ناجی از سانسور گزارشش توسط ارتش اسرائیل
  • (ویدئو) شبیه‌سازی نخستین بمباران هسته‌ای در «هیروشیما»
  • خدا به همراهتان، بمب اتمی را شلیک کنید / فیلم
  • (ویدیو) روایت خبرنگار BBC از حجم آسیب‌ها به پایگاه نوآتیم
  • جانباز رودسری به همرزمان شهیدش پیوست
  • روایت تسنیم از آنچه در نوای هزار‌ دف ‌پالنگان گذشت + فیلم
  • دیدار استاندار چهارمحال و بختیاری با خانواده فرمانده جانباز مرحوم حاج محمد کیانی
  • «وعده صادق» به روایت تصویر
  • پیروزی‌های جمهوری اسلامی مرهون استقامت جانبازان است
  • درخشش دوباره شهاب زاهدی در ژاپن